Agurkesalatlugt
Fra : Niels

Dato : 13-12-07 13:18

Hvordan kan det det være, at hjemmelavet agurkesalat i køleskabet
afgiver en så voldsom og karakteristisk lugt?

Altså foreningen af agurk, lagereddike, vand og sort peber?

--
Niels

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-12-07 21:22

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan det det være, at hjemmelavet agurkesalat i køleskabet
> afgiver en så voldsom og karakteristisk lugt?
>
> Altså foreningen af agurk, lagereddike, vand og sort peber?

Jeg opbevarer min agurkesalat i en meget tæt beholder. Søder du ikke
din agurkesalat ?
Jeg bruger agurker, lagereddike, sukker og hvid friskkværnet peber.
Jeg bruger kun ren eddike og tilsætter ikke vand.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Niels

Dato : 13-12-07 13:56

On 13 Dec., 21:22, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

> Jeg opbevarer min agurkesalat i en meget tæt beholder. Søder du ikke
> din agurkesalat ?

Jo, det glemte jeg at skrive, sukker.

Men har du et bud på fænomenet, eller genkender du det ikke?

--
Niels

Fra : Linde

Dato : 13-12-07 22:33

Jo, det glemte jeg at skrive, sukker.

Men har du et bud på fænomenet, eller genkender du det ikke?

I eddiken vil jordlevende eddikesyrebakterier fra agurkerne og luften
efterhånden begynde at omdanne frugtsukker til blandt andet CO2 samt en
masse forskellige aldehyder, vinsyre og andre flygtige stoffer, der vil
blive ført rundt i den omgivende luft med CO2´en. Det er ikke noget man
umiddelbart kan gøre noget ved, men det kan forhales ved høj hygiejne og
høje temperaturer ved syltningen, eller muligvis tilsætning af
bakteriehæmmende stoffer...er ikke lige så meget inde i syltning, men måske
nogen kender til et middel.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 13-12-07 22:37

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> høje temperaturer ved syltningen, eller muligvis tilsætning af
> bakteriehæmmende stoffer...er ikke lige så meget inde i syltning, men
> måske nogen kender til et middel.

Kom lige til at tænke på, om man ikke kunne prøve at opbevare agurkerne i en
høj koncentration af eddikesyre i en periode inden den lægges i lagen...de
færreste bakterier kan klare helt lave pH-værdier som i eddikesyre. Eller,
måske blanchering af agurkerne? Som sagt ved jeg ikke helt, hvordan det vil
påvirke det færdige produkt.

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 13-12-07 22:42

Hej Niels

> Men har du et bud på fænomenet, eller genkender du det ikke?

Jeg kan ikke genkende lugtproblemet, jeg mener ikke at kunne
lugte om der er agurkesalat i køleskabet, hverken færdigkøbt
eller hjemmelavet.

Derimod syntes jeg det er næsten umuligt at obevare hakket
løg i køleskabet uden man kan lugte det.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-12-07 09:45

> [...]
> eller hjemmelavet.
>
> Derimod syntes jeg det er næsten umuligt at obevare hakket
> løg i køleskabet uden man kan lugte det.

Hej Max.

Puha ja, jeg har vist ingen beholder der er tæt nok. Det værste er
nok, at alt det andet i køleskabet suger lugten til sig især smør,
det bliver nærmest uspiseligt.

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-12-07 09:41

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo, det glemte jeg at skrive, sukker.
>
> Men har du et bud på fænomenet, eller genkender du det ikke?

Nej det genkender jeg faktisk ikke. Jeg har ingen problemer angående
lugten.

Fra : Niels

Dato : 13-12-07 15:53

On 13 Dec., 22:32, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:
> [...]
> høje temperaturer ved syltningen, eller muligvis tilsætning af
> bakteriehæmmende stoffer...er ikke lige så meget inde i syltning, men måske

Hos mig indfinder det sig dagen efter at agurkesalaten er lavet i et
rent køleskab.

--
Niels

Fra : Linde

Dato : 14-12-07 00:26

Hos mig indfinder det sig dagen efter at agurkesalaten er lavet i et
rent køleskab.

Hm, kan det være den generelle duft af fortyndet eddike du kan lugte? Er det
fordi, den siver ud gennem din emballage?

Mvh
Linde

Fra : Niels

Dato : 13-12-07 15:54

On 13 Dec., 22:42, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Niels

> Jeg kan ikke genkende lugtproblemet, jeg mener ikke at kunne
> lugte om der er agurkesalat i køleskabet, hverken færdigkøbt
> eller hjemmelavet.

Det er måske noget genetisk, for min søster genkender fænomenet

--
Niels

Fra : Max

Dato : 14-12-07 08:09

Hej Niels

> Det er måske noget genetisk, for min søster genkender fænomenet

Måske har jeres moder ikke lært jer at emaballere tingene ordentlig :)

--
Mvh Max

Fra : Niels

Dato : 14-12-07 10:10

On 14 Dec., 08:09, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Niels

> Måske har jeres moder ikke lært jer at emaballere tingene ordentlig :)

Meget morsomt, men lidt ved siden at pointen. Jeg spekulerer over,
hvad det er, der lugter, ikke hvordan jeg kan forhindre lugten i at
brede sig.

--
Niels