Opbevaring af åbnet af rødvin
Fra : Rainman

Dato : 13-12-07 18:13

Mørk rødvin er fuld af anti-oxidanter og andre gode sager, og jeg er nu
blevet lægeligt ordineret to glas god rødvin hver aften. Træls, men hvad
gør man ikke for helbredet :)

Spørgsmålet der så melder sig er hvordan man bedst holder vinen frisk
til dagen efter?

Der findes vistnok en indretning der laver vacuum i vinflasken, men
virker det eller skal man bare proppe til?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-12-07 18:28

Rainman <rainman@rainman.dk> writes:

> Spørgsmålet der så melder sig er hvordan man bedst holder vinen frisk
> til dagen efter?
>
> Der findes vistnok en indretning der laver vacuum i vinflasken, men
> virker det eller skal man bare proppe til?

Vores erfaring er at det virker. Men nu bruger vi karton'er i stedet
for, nok delvist fordi hunden åd proppen. :) Jeg kan ikke huske hvor
længe det holdt, men i hvert fald en 3-4 dage. Det kan så godt være at
vinkendere ikke mener at vinen er god nok på tredjedagen, men dem om
det.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-12-07 18:31

"Rainman" <rainman@rainman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dagen efter?
>
> Der findes vistnok en indretning der laver vacuum i vinflasken, men virker

Det er jo ikke et problem jeg tit har været ude for
men når de sker en sjælden gang har jeg aldrig haft noget problem med blot
at sætte proppen i igen og så drikke næste dag.

Steen.

Fra : Rainman

Dato : 13-12-07 20:39

Steen Jakobsen wrote:

> Det er jo ikke et problem jeg tit har været ude for
> men når de sker en sjælden gang har jeg aldrig haft noget problem med blot
> at sætte proppen i igen og så drikke næste dag.
>
> Steen.

Vi drikker rødvin hver dag, og jeg gjorde lidt som dig i starten. Nu
drikker jeg konsekvent max 2 glas (undtagen ved festlige lejligheder),
idet større mængder alkohol ikke anses specielt befordrende for helbredet.

Skal lige sige at jeg har et blodtryk på 105 / 60 og er ikke overvægtig,
så det med den lægelige ordination var lidt for sjov. Vi var for nylig
til en vinaften med den hyggelige læge Erik Skovenborg som har hygget
sig en del med emnet og sågar skrevet en lærd bog om facts og fiktion i
forbindelse med vin og sundhed. Indholdet af eks. anti-oxidanter er så
stort at man - min udledning - kan droppe de "6 om dagen" og nøjes med
"Sex om natten". Ikke helt lægens budskab ;) men alligevel. Man får
rigig mange gode ting gennem en *kraftig rødvin*. Hvidvin, rosevin og øl
derimod er potensløse og spild af tid og penge.

Mogens

Fra : Kasper Eulert

Dato : 13-12-07 21:23

On Thu, 13 Dec 2007 20:38:56 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

> [...]
>rigig mange gode ting gennem en *kraftig rødvin*. Hvidvin, rosevin og øl
>derimod er potensløse og spild af tid og penge.

Sagde lægen noget om kaffe? Kaffe indeholder jo også antioxidanter. Så
virkningen må jo være lidt det samme. Kig evt også her
http://www.kaffe-cafe.dk/index.php/Bag-om-kaffe-Kaffe-og-sundhed/Kaffe-og-antioxidanter.html
Med venlig hilsen
Kasper Eulert
www.kaffe-cafe.dk - Alt om kaffe!
Vind 5 poser kaffe!

Fra : Rainman

Dato : 13-12-07 22:22

Kasper Eulert wrote:

> Sagde lægen noget om kaffe? Kaffe indeholder jo også antioxidanter. Så
> virkningen må jo være lidt det samme. Kig evt også her
> [...]
Det frarådede han på det kraftigste! Nej, spøg til side, jeg kan godt se
at du er kommercielt motiveret, men kaffe var vi ikke inde på.

Nu er min viden om anti-oxidanter til at overse, men så vidt jeg ved er
der en mangfoldighed af disse, og indholdet m.h.t. mængde og art
varierer fra vin til vin. Formodentlig er det fornuftigt at supplere med
anti-oxidanter fra forskellige kilder såsom kaffe og frugt/grøntsager.

Men det med vinen er ganske vist. Tænk også bare på hvor smukke og
slanke de franske kvinder generelt er. Jeg har set flere franske film
hvor kvinder på 40-50 år ligner 20-30 årige nordiske. Så ind- og
udvortes brug af rødvin er formodentlig godt for mangt og meget :)

Fra : Emil

Dato : 13-12-07 20:05

Rainman wrote:

>Spørgsmålet der så melder sig er hvordan man bedst holder vinen frisk
>til dagen efter?

Når der skænkes fra en flaske vin, vil luften erstatte den opskænkede
mængde vin. Luftens indhold af ilt vil starte en kemisk omdannelse af
nogle af vinens indholdsstoffer, hvorfor vinens smag ændres. Det er
langt fra altid i negativ retning. Nogle rødvine (herunder portvine)
kan vinde i velsmag ved at blive åbnet i god tid.

Den kemiske proces er afhængig af temperaturen. Hver gang temperaturen
sænkes 10 grader C., halveres den kemiske proces.
De første 10 graders sænkning vil give fordoblet holdbarhed. De næste
10 graders sænkning vil derfor give 4 gange så lang holdbarhed.

I den daglige omgang med rødvin, som skal kunne holde sig i lang tid,
starter man derfor med at nedkøle vinen i køleskab.
Når man herefter har tappet et glas vin fra flasken, skal flasken
proppes og tilbage i køleskabet. Vinen i glasset skal have tid til at
opnå den optimale drikketemperatur for nydelsens skyld.

I dit tilfælde vil en rødvin i "Bag in a box" være optimalt. "Camina
Luna" fra COOP vil være et godt valg til dine behov, idet den
indeholder mange af de bedste stoffer, og prisen er rimelig til
formålet.

>Der findes vistnok en indretning der laver vacuum i vinflasken, men
>virker det eller skal man bare proppe til?

Den løsning har været afprøvet, og den dumpede med et brag, da den
slet ikke har nogen påviselig virkning.
Du kan opnå en perfekt konservering af rødvinen, ved at hælde et låg
af koldpresset rapsolie over vinen; et par spiseskefulde er nok.
Indtages rødvinen som medicin, kan man næppe smage rapsolien.
Vinkendere vil finde løsningen afskyelig, da den blokkerer for de fine
duftstoffer og konsistenser fra rødvinen. Nu er du advaret.

m.v.h. Emil

Fra : Rainman

Dato : 13-12-07 20:45

Emil wrote:

> [...]
> proppes og tilbage i køleskabet. Vinen i glasset skal have tid til at
> opnå den optimale drikketemperatur for nydelsens skyld.

Lyder særdeles fornuftigt, så vi vil starte med at putte vinen på køl!

> [...]
> Luna" fra COOP vil være et godt valg til dine behov, idet den
> indeholder mange af de bedste stoffer, og prisen er rimelig til

Ved du om Chateau Petrus også fåes i en "Bag in a box" version ;)

> [...]
> Vinkendere vil finde løsningen afskyelig, da den blokkerer for de fine
> duftstoffer og konsistenser fra rødvinen. Nu er du advaret.
Wadr - det vil vi lige springe over. M.h.t. olie rører jeg ikke andet
end extra jomfru olivenolie, men selv det vil jeg foretrække på anden
vis. Tak for dine som altid særdeles kloge og inspirerede betragtninger!

Mogens

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-12-07 22:08

Emil skrev:

> I dit tilfælde vil en rødvin i "Bag in a box" være optimalt.
> "Camina Luna" fra COOP vil være et godt valg til dine behov,
> idet den indeholder mange af de bedste stoffer, og prisen
> er rimelig til formålet.

"Bag in a box"-rødvin er en herlig opfindelse. Selv hvis man er
ene om at drikke de 3 liter, kan vinen nemt holde sig i et par
uger. Det er først når man skal "vride" de sidste par glas ud
af posen, at der slipper en smule luft ind.

Min favorit for tiden er "Primitivo Doppio Passo" fra COOP.

Og så slipper man for at slæbe tomme flasker til genbrug.

--
Herluf :·)

Fra : Rainman

Dato : 13-12-07 22:14

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
>
> Min favorit for tiden er "Primitivo Doppio Passo" fra COOP.
>
> Og så slipper man for at slæbe tomme flasker til genbrug.

Begrebet var faktisk ukendt for mig, men efter din og Emils anbefaling
vil jeg bestemt prøve det. Troede dog at box'en tog luft ind undervejs,
men det er som jeg kan forstå ikke tilfældet. Og kan vinen
tilfredsstille så veludviklede smagsløgs som jeres, kan det næppe gå
helt galt :)

Sælges de nævnte vine i alle Coop's butikker eller kun i de store (Obs,
Extra)? Vi råder desværre kun over en Kvickly og en Dagligbrugs indenfor
rimelig køreafstand.

Fra : Max

Dato : 13-12-07 22:25

Hej Rainman

> Begrebet var faktisk ukendt for mig, men efter din og Emils anbefaling
> vil jeg bestemt prøve det. Troede dog at box'en tog luft ind
> undervejs, men det er som jeg kan forstå ikke tilfældet. Og kan vinen

Egentlig burde det ikke hedde box vin, men pose vin, vinen er
nemlig i en pose inde i kassen.

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-12-07 23:53

Rainman skrev:

> Sælges de nævnte vine i alle Coop's butikker eller kun i de
> store (Obs, Extra)? Vi råder desværre kun over en Kvickly
> og en Dagligbrugs indenfor rimelig køreafstand.

Ja, jeg har købt begge de nævnte vine i min lokale Superbrugs
og i Kvickly i Helsingør. Men hvis de slipper op i Superbrugsen,
skal man bare nævne det for uddeleren. I denne uge var der
tilbud på en god rødvin fra Chile, "San Tiago" (Cabernet
Sauvignon), 100 kr. for 3 liter.

--
Herluf :·)

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-12-07 23:12

On Thu, 13 Dec 2007 22:07:46 +0100, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> "Bag in a box"-rødvin er en herlig opfindelse. [...]

Enig. I grunden ikke ny: En pose/sæk med ventil til vin er ældgammel, kun
materialet og kartonen udenom er ny.

> Min favorit for tiden er "Primitivo Doppio Passo" fra COOP.

Min p.t. er Faktas californiske rosé med det frække navn Gray Fox, lavet på
den klassiske grenache-drue. Pr. flaske 30,-, box 3L 90-, altså 4 flasker
for 3's pris. Måske den ret lave pris skyldes den lave $-kurs og at et ikke
er sæson for rosé ...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-12-07 22:33

On Thu, 13 Dec 2007 18:13:00 +0100, Rainman wrote:

> Mørk rødvin er fuld af anti-oxidanter og andre gode sager, og jeg er nu
> blevet lægeligt ordineret to glas god rødvin hver aften. Træls, men hvad
> gør man ikke for helbredet :)

Ja, det må være surt. Mon ikke dobbelt dosis virker dobbelt så godt

> Spørgsmålet der så melder sig er hvordan man bedst holder vinen frisk
> til dagen efter?

> Der findes vistnok en indretning der laver vacuum i vinflasken, men
> virker det eller skal man bare proppe til?

Folk gør sig mange unødige bekymringer om vin. Alkohol er et
konserveringsmiddel. Ikke-mousserende vin holder sig udmærket i et par
uger, bare man sætter en prop i flasken, og gerne opbevarer den køligt -
køleskab eller kælder.

I mine yngre dage havde jeg den fornøjelse at ledsage en god ven der var
vingrosserer, på besøg hos mange producenter i flere lande. De fleste
opbevarede åbnede flasker til smagsprøve på den måde. De mente åbenbart
ikke det skadede kvaliteten siden de afsatte vin på den måde.

Nogle få fine gamle vine er mere sarte.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-12-07 11:19

Rainman skrev i 47616801$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette:
> [...]
> men hvad gør man ikke for helbredet :)
>
> Spørgsmålet der så melder sig er hvordan man bedst holder vinen frisk

Hvis det er en typisk konsumvin, så smæk proppen i og drik videre dagen
efter - eller et par dage for den sags skyld. Skal du gemme længere, så sæt
flasken i køleskabet. De fleste konsumvine er ganske robuste.

> Der findes vistnok en indretning der laver vacuum i vinflasken, men
> virker det

Jeg har deltaget i et par blindsmagninger til kontrol af dette og svaret må
være: Nej, det er kun producenterne af Vacuwine og lignende, der har
fornøjelse af disse sindrige apparater, og så selvfølgeligt alle dem, der
bliver så glade over at 'gøre noget' uden i virkeligheden at have nogen
anelse om effekten.

Der er basis for ret meget myth-busteri i vinverdenen!

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Torben

Dato : 14-12-07 14:20

"Rainman" <rainman@rainman.dk> wrote in message
> Mørk rødvin er fuld af anti-oxidanter og andre gode sager, og jeg er nu
> blevet lægeligt ordineret to glas god rødvin hver aften. Træls, men hvad
> gør man ikke for helbredet :)

Arrgg

> Spørgsmålet der så melder sig er hvordan man bedst holder vinen frisk til
> dagen efter?

Dagen efter - det bør ikke være et problem. Men hvis du gerne vil have vinen
til at holde lidt længere, så smider du bare flasken i køleskabet (husk
prop).

mvh
Torben

Fra : Andersen

Dato : 14-12-07 16:42

> [...]
> dagen efter?
>
> Der findes vistnok en indretning der laver vacuum i vinflasken, men virker

Nu drikker jeg rødvin hver dag.... og jeg sætter en prop i flasken,
og den holder fint i 4 til 5 dage... Jeg kan sagtens have 3 til 4
forskellige flasker åbnet af gangen.... De fleste af vinene smager
meget bedre 1 eller flere dage efter åbning.... Men jeg har altid en
vinprop i.

Og du skal have 2 glas hver dag, og med 6 glas i en flaske er det jo
slet ikke et problem...

Tager du 3 liters papvin hvor der findes rigtig mange idag af rigtig
god kvalitet så holder det jo op til en måned efter åbning..

Hilsen HA Aalborg