Lavtemperaturstegning af and og svinekam s~
Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-07 10:33

Hænger på at stege and og flæskesteg til den her aften, hvad hedder den
nu....

Anden er ca 6 t ved 100 grader+ efterfølgende 1/2 t ved 225-250 grader,
korrekt?

Men hvornår skal jeg efter start af anden sætte svinet ind - efter 4
timer så den får 2 timer ved 100 grader + 1/2 time ved 225-250 - så de
er færdige samtidigt

Har ikke varmluft, men 2 stegetermometre

New Images: http://olelarsen.eu/68/index.html

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 13-12-07 03:29

On 13 Dec., 10:32, Ole Larsen <olenos...@nospam.dk> wrote:

> Men hvornår skal jeg efter start af anden sætte svinet ind - efter 4
> timer så den får 2 timer ved 100 grader + 1/2 time ved 225-250 - så de
> er færdige samtidigt

En "and"en mulighed er at stege dem ved koldstegning, og de to ting
skal jo omtrentligt ende det samme sted temperaturmæssigt, så du kan
smide dem ind tidligt om morgenen ved 60-70 grader og så bare slutte
med at brune dem i fem-ti minutter ved høj varme eller grill. Dette
kræver naturligvis, at din ovntemperatur er nogenlunde præcis og
stabil over tid, hvilket du nemt kan kontrollere med et termometer.

Ved denne metode kan du undgå at holde øje med dem. De kan nemlig ikke
få for lang tid, kun for kort.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-07 22:21

edelvang@gmail.com skrev:

> [...]
> stabil over tid, hvilket du nemt kan kontrollere med et termometer.
>
> Ved denne metode kan du undgå at holde øje med dem. De kan nemlig ikke

Lyder som en logisk og fristende løsning, men er der nogen her der
faktisk har prøvet koldstegning?

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-12-07 22:56

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ved denne metode kan du undgå at holde øje med dem. De kan nemlig ikke
> få for lang tid, kun for kort.

Hmmm. Har du prøvet at koldstege and? Et eller and(et) sted finder jeg ikke
koldstegning af and rigtig. Hvis den skal have sprødt skind, skal den jo
have et ordentligt skud varme til sidst, og hvis den allerede har
kernetemperatur, vil jeg være bange for, at den fik for meget.

Lettere med flæskesteg. Den skal bare have kort tid under grill for at få
sværen til at boble op, hvis man har haft en i ovnen med sværen i vandbad i
tilstrækkelig lang tid i forvejen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-12-07 22:32

On Thu, 13 Dec 2007 22:20:36 +0100
Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote:

> Lyder som en logisk og fristende løsning, men er der nogen her der
> faktisk har prøvet koldstegning?

flere gange. Det virker fint. Man skal bare sørge for at overhælde
anden kødet med noget kødsaft eller lignende engang i mellem da det
ellers godt kan få en lidt sjov tør overflade.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-12-07 22:52

> Men hvornår skal jeg efter start af anden sætte svinet ind - efter 4
> timer så den får 2 timer ved 100 grader + 1/2 time ved 225-250 - så de
> er færdige samtidigt

Jeg ville give stegen noget mere. Nok mindst tre timer og sandsynligvis fire
(afhængig af størrelse/vægt selvfølgelig); heraf de første to med sværen
nedad i et vandbad. Når du har stegetermometer, kan det jo ikke gå helt
galt. Du tager bare stegen ud igen, hvis det går for hurtigt med den.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-12-07 07:37

Jens Bruun skrev:
> [...]
> nedad i et vandbad. Når du har stegetermometer, kan det jo ikke gå helt
> galt. Du tager bare stegen ud igen, hvis det går for hurtigt med den.

Fint tak, efter dette og din kommentar til koldstegning er jeg klar

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-01-08 16:21

On Fri, 14 Dec 2007 07:37:22 +0100, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

> Fint tak, efter dette og din kommentar til koldstegning er jeg klar

Hvordan blev resultatet?

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste nyt: Rødkål med allehånde, æbler,
kanel, penjapeber og rødvin)

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-01-08 17:53

Kasper Bergholt skrev:

> Hvordan blev resultatet?

Sendte "Erfaringer med...." 28.12
Lavtemperaturstegning er herefter min fremtidige stegemetode

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html