Mad til børnefødselsdag... Hjælp!
Fra : Anja

Dato : 10-12-07 17:31

Hej

Min søn Jonathan skal have børnehaven hjem til fødselsdag på fredag. Jeg
troede at vi skulle serverer de mere traditionelle børneretter som
kyllingelår og pølsehorn. Det vil Jonathan ikke... han vil have rugbrød...
med leverpostej, makrel og rejer. Det er vel egentlig også okay men... Jeg
tænkte om man så ikke kunne lave det spændende for det er jo ikke nemt at
servere højt belagt smørrebrød for børn i alderen 3 - 6 år. Gode ideer er
velkomne

Hilsen
Anja

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-12-07 17:38

Anja skrev:
> [...]
> okay men... Jeg tænkte om man så ikke kunne lave det spændende for det
> er jo ikke nemt at servere højt belagt smørrebrød for børn i alderen 3 -

Pindemadder?
Rugbrøder stukket ud i smarte faconer med formene til brune kager?
Leverpostej som ansigt med karsehår, agurkenæse og peberfrugtmund?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-12-07 17:56

"Anja" <salg(spam)@holdum.dk> skrev i en meddelelse

.. Det vil Jonathan ikke... han vil have rugbrød...
> med leverpostej, makrel og rejer. Det er vel egentlig også okay men... Jeg
> tænkte om man så ikke kunne lave det spændende

Du kan lægge kvarte madder med leverpostej tæt sammen på en bageplade, så
det får facon som en kagemand, lægge "hår" af en dynge groft revet gulerod
eller bønnespirer, og lave øjne, mund og knapper af skiver af agurk eller
gulerod, og fingre og tæer kan laves af rejer eller agurke- eller
gulerodsstave.

Endrage af kvarte makrel-madder kan gøres frygtindgydende med ildsprudende
strimler af gulerod, rødbede og tomat
Øjne af agurk og måske takker på ryggen af rejer.

Hilsen Inger

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-12-07 17:56

"Anja" <salg(spam)@holdum.dk> writes:

> [...]
> okay men... Jeg tænkte om man så ikke kunne lave det spændende for det
> er jo ikke nemt at servere højt belagt smørrebrød for børn i alderen 3

Sjovt, vi snakkede faktisk om det i går. Men da jeg var lille og
skulle holde børnefødselsdag var pindemadder et kæmpehit.

Mor lagde staniol hele vejen ned langs midten af bordet og så satte
hun ellers pindemadder i stor stil der på. Der var små frikadeller,
leverpostej med rødbeder eller agurker, torskerogn med remoulade,
pølser med ketchup og sikkert meget andet jeg ikke kan huske.

Jeg har også set billeder fra børnehavens besøg til min 4 års
fødselsdag. Da havde mor bagt kæmpeboller og lagt pålæg på. Så skar
man et stykke, ligesom en lagkage.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Ditte H

Dato : 10-12-07 19:11

Anja skrev:
> [...]
> okay men... Jeg tænkte om man så ikke kunne lave det spændende for det
> er jo ikke nemt at servere højt belagt smørrebrød for børn i alderen 3 -

Hej
Måske ikke lige mad, men et børnefødselsdagsminde, som jeg husker mere
end 20 år efter.
Os unger sad rundt om bordet, min mor havde lavet en rende af sølvpapir
i en stor cirkel inden for tallerknerne, fyldt med popcorn.
Vi guffede helt vildt.

Hilsen Ditte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-12-07 19:29

Ditte H <nope@nono.no> writes:

> Os unger sad rundt om bordet, min mor havde lavet en rende af
> sølvpapir i en stor cirkel inden for tallerknerne, fyldt med popcorn.
> Vi guffede helt vildt.

Det har min mand også snakket meget om. Det havde hans mor også gjort.
Man skulle vist kunne tilsætte lidt frugtfarve under popningen og få
sjove popcorn ud af det.

Mvh Trine

Fra : Inger D.

Dato : 10-12-07 22:24

> [...]
> servere højt belagt smørrebrød for børn i alderen 3 - 6 år. Gode ideer er

Jeg er pædagog i en børnehave, og min erfaring med børn og rugbrød er, at
smør-selv er et hit. Det er en sikker succes, hvis børnene selv får lov til
at smøre deres madder ligesom, når vi voksne er til frokost hos nogen. Det
behøver ikke være kompliceret, bare lidt leverpostej, makrel, agurker og
tomater... Et endnu større hit blev det dog, da vi skiftede det
traditionelle pålæg ud med diverse frugt og grønt skåret i pålægsstørrelse.
Vi anrettede det hele som en buffet, hvor børnene selv kunne forsyne sig.

God fødselsdag

Inger D.

Fra : MaG

Dato : 11-12-07 16:22

Den børnehave vores unger går i holder julefrokost og smørre selv dag, det
er et kæmpe hit når ungerne selv får lov til at smørre deres mad, det kan da
godt være det sviner lidt mere, men hvis bare ungerne hygger sig er det jo
det vigtigste

Du kan jo også lave noget stegt torskerogn til dres masser, det smager
rigtigt godt syes vores unger...

Hilsen
Maria