/ Forside / Karriere / Penge / Investering / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Investering
#NavnPoint
DAF_direk.. 3512
refi 2931
Nordsted1 2585
vagnr 1890
jakjoe 1499
o.v.n. 1010
transor 980
granner01 904
e.c 860
10  miritdk 860
Beskatning og tab på aktier
Fra : Bent Andersen


Dato : 23-11-07 17:12

Hvis jeg nu i januar investerer 100.000 kr og i februar tjener 20,000 kr ved
at købe og sælge forskellige aktier, men igen inden årets udgang taber
30.000 kr skal jeg så betale skat af det der først var tjent. Det jeg mener
er, at det så kunne blive en dyr omgang at investere.



 
 
Hans (23-11-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 23-11-07 18:09

> Hvis jeg nu i januar investerer 100.000 kr og i februar tjener 20,000 kr
> ved at købe og sælge forskellige aktier, men igen inden årets udgang taber
> 30.000 kr skal jeg så betale skat af det der først var tjent. Det jeg
> mener er, at det så kunne blive en dyr omgang at investere.

Nej, du skal opgøre din samlede gevinst/tab over ét år.



H.S. (04-12-2007)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 04-12-07 08:07

On 23 Nov., 18:09, "Hans" <notav...@gmail.rem.invalid> wrote:
> > Hvis jeg nu i januar investerer 100.000 kr og i februar tjener 20,000 kr
> > ved at købe og sælge forskellige aktier, men igen inden årets udgang taber
> > 30.000 kr skal jeg så betale skat af det der først var tjent. Det jeg
> > mener er, at det så kunne blive en dyr omgang at investere.
>
> Nej, du skal opgøre din samlede gevinst/tab over ét år.

Hvordan gør man reelt dette... Jeg har ikke indberettet aktier på
selvangivelsen før, men skal betale ca. 22.000 i skat i år. - Hvis jeg
realiserer et tab (ligeledes i år) på f.eks. 12.000 kr - skal jeg så
kun skrive 10.000 i aktie 'gevinst' ?

- Og er det 'smart' at nedbringe sin aktieskat ved at realisere tab på
aktier (som måske er tvivlsomme) ?

Hans (05-12-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 05-12-07 00:06

>> Nej, du skal opgøre din samlede gevinst/tab over ét år.
>
> Hvordan gør man reelt dette... Jeg har ikke indberettet aktier på
> selvangivelsen før, men skal betale ca. 22.000 i skat i år. - Hvis jeg
> realiserer et tab (ligeledes i år) på f.eks. 12.000 kr - skal jeg så
> kun skrive 10.000 i aktie 'gevinst' ?

Ja. Men kun, som du også skriver, realisere dit tab.

> - Og er det 'smart' at nedbringe sin aktieskat ved at realisere tab på
> aktier (som måske er tvivlsomme) ?

Jeg ville synes det er ligemeget, så længe du ikke er kommet over den
magiske 43% grænse. Hvis du derimod havde været oppe på de 43% (jeg mener
det er ved cirka 48.000 kroner i gevinst eller noget i den stil), så kunne
det være smart at nedskrive din fortjeneste, så du kunne maksimere dit
udbytte = betale mindre skat.

Men selvfølgelig... tror du ikke på aktien, så er det vel altid bare at
sælge snarest så du ikke taber endnu mere?



H.S. (05-12-2007)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 05-12-07 03:40

On 5 Dec., 00:06, "Hans" <notav...@gmail.rem.invalid> wrote:
> >> Nej, du skal opgøre din samlede gevinst/tab over ét år.
>
> > Hvordan gør man reelt dette... Jeg har ikke indberettet aktier på
> > selvangivelsen før, men skal betale ca. 22.000 i skat i år. - Hvis jeg
> > realiserer et tab (ligeledes i år) på f.eks. 12.000 kr - skal jeg så
> > kun skrive 10.000 i aktie 'gevinst' ?
>
> Ja. Men kun, som du også skriver, realisere dit tab.
>
> > - Og er det 'smart' at nedbringe sin aktieskat ved at realisere tab på
> > aktier (som måske er tvivlsomme) ?
>
> Jeg ville synes det er ligemeget, så længe du ikke er kommet over den
> magiske 43% grænse. Hvis du derimod havde været oppe på de 43% (jeg mener
> det er ved cirka 48.000 kroner i gevinst eller noget i den stil), så kunne
> det være smart at nedskrive din fortjeneste, så du kunne maksimere dit
> udbytte = betale mindre skat.
>
> Men selvfølgelig... tror du ikke på aktien, så er det vel altid bare at
> sælge snarest så du ikke taber endnu mere?

Ja det er jo et spil, den skal godt nok stige meget før pengene er
hjemme igen

Går det lige op pengemæssigt, om jeg betaler skatten, eller om jeg
sælger med tab og nedbringer min skat ?

Hans (05-12-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 05-12-07 22:14

>> Men selvfølgelig... tror du ikke på aktien, så er det vel altid bare at
>> sælge snarest så du ikke taber endnu mere?
>
> Ja det er jo et spil, den skal godt nok stige meget før pengene er
> hjemme igen
> Går det lige op pengemæssigt, om jeg betaler skatten, eller om jeg
> sælger med tab og nedbringer min skat ?

Hvis vi antager følgende regnestykke:

--- enten:

2007:
Gevinst: 22.000
Tab: 12.000
Resultat: 10.000
Skatteprocent: 28%
Skat af 10.000 = 2.800

--- eller:

2007:
Gevinst: 22.000
Skatteprocent: 28%
Skat af 22.000 = 6.160

2008:
Tab: 12.000
Skatteprocent: 28%
Skat af 12.000 = 3.360 som kan trækkes fra i skatten

---

Så det giver samme resultat.



N/A (06-12-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-12-07 19:58



H.S. (06-12-2007)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 06-12-07 07:18

On 5 Dec., 22:14, "Hans" <notav...@gmail.rem.invalid> wrote:
> Hvis vi antager følgende regnestykke:
>
> --- enten:
>
> 2007:
> Gevinst: 22.000
> Tab: 12.000
> Resultat: 10.000
> Skatteprocent: 28%
> Skat af 10.000 = 2.800
>
> --- eller:
>
> 2007:
> Gevinst: 22.000
> Skatteprocent: 28%
> Skat af 22.000 = 6.160
>
> 2008:
> Tab: 12.000
> Skatteprocent: 28%
> Skat af 12.000 = 3.360 som kan trækkes fra i skatten
>
> ---
>
> Så det giver samme resultat.

Okey - så er jeg med - det er ligegyldt hvad jeg vælger, så længe jeg
kan holde mig på 28% skat.

Jeg har dog lidt svært ved at overskue regnestykket hvis kursen stiger
lidt på aktien, før jeg realiserer tabet. Hvis nu kursen stiger, så
jeg 'kun' taber 10.000 kr i stedet for de 12.000 kr - så ville jeg
skulle betale mere i skat, pga det mindre fradrag - men det lyder ikke
helt logisk at jeg skal betale mere i skat fordi tabet er mindre? -
eller er jeg helt galt på sporet ?

duff (06-12-2007)
Kommentar
Fra : duff


Dato : 06-12-07 19:58

H.S. skrev:

>>
>> Så det giver samme resultat.
>
> Okey - så er jeg med - det er ligegyldt hvad jeg vælger, så længe jeg
> kan holde mig på 28% skat.
>
> Jeg har dog lidt svært ved at overskue regnestykket hvis kursen stiger
> lidt på aktien, før jeg realiserer tabet. Hvis nu kursen stiger, så
> jeg 'kun' taber 10.000 kr i stedet for de 12.000 kr - så ville jeg
> skulle betale mere i skat, pga det mindre fradrag - men det lyder ikke
> helt logisk at jeg skal betale mere i skat fordi tabet er mindre? -
> eller er jeg helt galt på sporet ?

ja, hvis tabet kun bliver 10.000 så får du 2800kr i fradrag.
MEN du har tabt 2000kr mindre.

N/A (06-12-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-12-07 19:58



N/A (06-12-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-12-07 19:58



H.S. (07-12-2007)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 07-12-07 03:21

On 6 Dec., 19:57, duff <d...@fjerndettenu.com> wrote:
>
> > Jeg har dog lidt svært ved at overskue regnestykket hvis kursen stiger
> > lidt på aktien, før jeg realiserer tabet. Hvis nu kursen stiger, så
> > jeg 'kun' taber 10.000 kr i stedet for de 12.000 kr - så ville jeg
> > skulle betale mere i skat, pga det mindre fradrag - men det lyder ikke
> > helt logisk at jeg skal betale mere i skat fordi tabet er mindre? -
> > eller er jeg helt galt på sporet ?
>
> ja, hvis tabet kun bliver 10.000 så får du 2800kr i fradrag.
> MEN du har tabt 2000kr mindre.

Ahh ja selvfølgelig... så rent skattemæssigt går det (igen) lige op -
men jeg får 2000 kr mere for mine aktier (som jeg så lige skal betale
28% af i skat) - men det giver naturligvis 1.440 mere ned i foret

Så har jeg fanget det store billede - tak for hjælpen!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste