Hvad skal i have at spise nytårsaften?
Fra : Heidi

Dato : 04-12-07 18:53

Nu ligger det vist næsten fast at der skal laves mad til nytårsaften, så
frem med noget inspiration - hvad skal i andre have, hvis i har planlagt
det allerede nu?

Regner selv med en forret der inkluderer enten rejer eller krabbekød (al
anden form for fiskelignende smag vil ikke blive populært), noget
oksekød til hovedret, og en eller anden dessert der inkluderer noget
is - eller måske man skulle forsøge sig med creme brulee for første
gang?
Og til natmad springer vi over pølserne og laver en halvstærk mexicansk
kyllingesuppe med tortillachips og creme fraiche til...
--
Heidi

Fra : Hansen

Dato : 04-12-07 20:32

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> Nu ligger det vist næsten fast at der skal laves mad til nytårsaften, så
> frem med noget inspiration - hvad skal i andre have, hvis i har planlagt
> det allerede nu?

Grønlangkål selvfølgelig - hva' ellers?

Fra : Max

Dato : 04-12-07 20:45

Hej Hansen

> Grønlangkål selvfølgelig - hva' ellers?

Man kunne jo vælge noget mad :)

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-12-07 11:56

> Hej Hansen

> Man kunne jo vælge noget mad :)

Vi skal da også følge en mangeårig tradition med grønlangkål,
brunede kartofler og en god hamburgerryg.

Det smager aldeles udmærket, især hvis der er en god sjat piskefløde
i kålen, og så får vi gerne et stykke surbrød med røget eller gravad
laks først.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 05-12-07 12:08

Hej Tove

> Vi skal da også følge en mangeårig tradition med grønlangkål,
> brunede kartofler og en god hamburgerryg.

Det spiser jeg også, men ikke nytårsaften, jeg vil heller ikke
have torsk den aften :)

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-12-07 14:15

Tove Krieger skrev:

> Vi skal da også følge en mangeårig tradition med grønlangkål,
> brunede kartofler og en god hamburgerryg.

Uhhhmmm, det var en af mine livretter i gamle dage, da man
kunne få hamburgerryg som ikke var "pumpet" med vand og nitrit.

Som sønderjyde foretrækker jeg den sønderjyske version, som
også er med brunede kartofler, men hvor de kogte kartofler er
mosede, og indgår i grønlangkålen.

--
Herluf :·)

Fra : Kurt Lund

Dato : 05-12-07 22:29

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Uhhhmmm, det var en af mine livretter i gamle dage, da man
> kunne få hamburgerryg som ikke var "pumpet" med vand og nitrit.

Du kan da sagtens få god hamburgerryg, du skal bare gå uden om
supermarkederne og handle hos en ordentlig slagter. Fri os for
supermarkedskød.

--
Kurt Lund

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-12-07 12:48

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan da sagtens få god hamburgerryg, du skal bare gå uden om
> supermarkederne og handle hos en ordentlig slagter. Fri os for
> supermarkedskød.

Jeg køber kød gennem en af vore venner. Han får det til en rimelig
pris på det lille slagteri hvor han arbejder. Jeg er næsten sikker
på, at jeg kan få en uspoleret hamburgerryg gennem ham.

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-12-07 20:34

> [...]
> pris på det lille slagteri hvor han arbejder. Jeg er næsten sikker
> på, at jeg kan få en uspoleret hamburgerryg gennem ham.

Så fik jeg hamburgerryg idag. Jeg tør næsten ikke skrive det. 7 kg.
*upumpet* for 320,- kr., d.v.s. 45 kr. kiloet. Det er nu rart at
kende en slagter

Til jul fik jeg 2 ret store nakkestege for 120,- kr., hvad der er
sparet er fortjent. LOL

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-12-07 15:48

Herluf Holdt, 3140 skrev i
4756a461$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette:

> Uhhhmmm, det var en af mine livretter i gamle dage, da man
> kunne få hamburgerryg som ikke var "pumpet" med vand og nitrit.

Du må være en meget gammel mand
Iflg. min 79årige mor, 'pumpede' man også på livet løs, da hun som ung
arbejdede som butiksslagter. Dengang kunne man bare ikke se noget problem i
det.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-12-07 21:22

Jan Boegh skrev:

> Du må være en meget gammel mand
> Iflg. min 79årige mor, 'pumpede' man også på livet løs, da hun
> som ung arbejdede som butiksslagter. Dengang kunne man bare ikke se
> noget problem i det.

Ja, jeg er en gammel mand på 62, som kan huske den gode
kvalitet hamburgerryg, vores gode slagter Bruun i Dianalund
leverede i 1950'erne. Ikke noget med at skiverne så våde ud,
eller virkede svuppende og svampede. Kort sagt "kvali-guf".

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 04-12-07 20:43

Hej Heidi

> Nu ligger det vist næsten fast at der skal laves mad til nytårsaften,
> så frem med noget inspiration - hvad skal i andre have, hvis i har
> planlagt det allerede nu?

Laks på spinat indbagt i butterdej med sovs lavet med pikant ost
og fløde.

Oksemørbrad som turnedos, serveret med kartofler og stegte
grønsager og rodfrugter. Sovs lavet med kantereller eller lignende.

Hjemmelavet is, har ikke besluttet fyldet endnu, måske marcipan,
nødder og chokolade.

Til klokkeslaget serveres kransekagekonfekt med cafe latte.

En stærk traditionspræget menu der har holdt i mange, mange år.

--
Mvh Max

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-12-07 12:42

Her er det ikke endelig afklaret, men jeg tror det bliver noget i denne
retning:

Terrine med fasan og vildsvin, serveret på smørristet rugbrød med syltede
vindruer og rucola, stænket med en skovbær-balsamicoeddike

Agerhøne med bagt æble/sellerimos(serveres i ramekiner), toppe af pureret
pastinak og baconsvøbte dadler

Vildkanin med sprøde ristede sukkerærter, "pommes frites" af rødbede og
persillerod, sursyltede squash og grillet tomat dækket med
beøffelmozzarella

Trifli af skovbær

Derefter selvfølgelig et passende udvalg af cognac, spanske brandy (tror
det bliver en Le Panto), hjemmelavet konfekt.
Derudover naturligvis et passende udvalg til at mixe drinks af, og et par
kolde øller er der helt sikkert også.

Natmaden bliver formentlig røget ål, ristet rugbrød, lun røræg, masser af
purløg.

Champagnen bliver russisk: Krimskoye

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 05-12-07 05:07

On 4 Dec., 18:52, "Heidi" <xNOSP...@fjomp.com> wrote:

> hvad skal i andre have, hvis i har planlagt
> det allerede nu?

Jeg har ikke besluttet mig for forret og dessert, men jeg regner med
at hovedretten bliver

SØTUNGEFILETER (TORE WRETMAN)
3 søtunger à 400 gram
1 gult løg
2 skalotteløg
6 korn hvid peber
persille
3 deciliter hvidvin
1 1/2 deciliter vand
12 champignoner
1 1/2 deciliter tyk fløde
2 æggeblommer
150 gram smør
1/2 citron
salt & peber

Søtungerne fileteres og rygbenene hugges i nogle stykker, som sammen
med 1/2 løg, nogle korn hvid peber, et par stilke persille, 1 deciliter
vand og 2 deciliter hvidvin koges til bouillon over ca. 20 minutter.

En ildfast form smøres godt i bunden, fileterne flades ud med et par
lette slag med siden af en tung kniv, saltes, pebres og skæres over på
midten med skindsiden indad. Derefter placeres de i formen, som ikke
må være større, end at fileterne dækker hele bunden. De hele
champignonhoveder lægges ned mellem fileterne og det hele overhældes
med 1 deciliter af bouillonen. Derefter dækkes fisken med et stykke
smurt papir og et låg. Det sætte i ovnen i 20 25 minutter ved 200
grader.

I mellemtiden reduceres resten af bouillonen sammen med de hakkede
skalotteløg og champignonstilkene indtil det halve. Fløden tilsættes
og det koges ind; når en passende konsistens er opnået sænkes varmen
hvorefter æggeblommerne tilsættes, kogevandet fra fileterne tilsættes
og saucen monteres med smørret. Til sidst smages den til med salt,
peber og citron. Serveres med små kogte kartofler eller pilafris.

--
padre

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-07 13:34

> [...]
> Nu ligger det vist næsten fast at der skal laves mad til nytårsaften, så
> frem med noget inspiration - hvad skal i andre have, hvis i har planlagt

Forret:
Pesto gratinerede hummerhaler med en tynd karamel af honning og maltøl (der
er også god balsamico og lidt salt i). Godt hjemmebagt baguette til.

Hovedret:
Højreb med flødekartofler - og en eller anden fancy salat som quinderne er
vilde med (de står selv for den)

Dessert: (hjemmelavet) is og pandekager.

Vine er endnu ikke fastlagte. Jeg regner med en Beringer til forretten,
resten er nok itailiensk (ripasso eller amarone) og dessertvin springer vi
over.

Mvh Tommy

Fra : Broegger

Dato : 05-12-07 14:31

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev

> [...]
> Pesto gratinerede hummerhaler med en tynd karamel af honning og maltøl
> (der er også god balsamico og lidt salt i). Godt hjemmebagt baguette

Har du en opskrift på dette? Det lyder helt kanon.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-07 18:53

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerne.dk> skrev i en meddelelse

> Har du en opskrift på dette? Det lyder helt kanon.

Tjae.. en egentlig opskrift har jeg ikke.
I noget rapsolie blender jeg en masse frisk basilikum (og et-to fed hvidløg)
og blender det med en lille smule salt.
Hummerhalerne flækkes på oversiden - ikke igennem selve kødet, men bare
skallen (hvis de er i skal - man kan også få uden, det er betydeligt
nemmere, men også en hel del mindre charmerende) Så brækker man skallen til
siden, ved at klemme undersiden sammen. Pestoen hældes ned i revnen.
Så skal de bages i ovn. Ca 10-15 min ved 200 grader. De skal bare være
gennemstegte, endelig ikke tørre.
Karamel:
En stor skefuld honning smeltes ved svag varme. Når den er tyndtflydende
tilsættes en flaske maltøl og en god sjat (der er vel ca ½ dl). det koges
ind til det er en meget tynd karamel - endelig ikke for tyk, for så klistrer
tænderne sammen, så snart det kommer i munden. Hvis den bliver for tyk, så
fortynd med lidt rødvin.

Jeg plejer at anrette ca 10 pr. person, pynte med et basilikumblad og så
karamellen rundt om, sådan som chokoladen ofte lægges rundt om isen på
restuarant.

God fornøjelse, det er altid en stor succes

Mvh Tommy

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 06-12-07 01:49

On 5 Dec., 18:52, "TBJ" <bruussnabelaosprikdk> wrote:

> Jeg plejer at anrette ca 10 pr. person,

10 hummerhaler? Er du milionær?

Jeg plejer at få to hummere til at strække til 12 mennesker, men det
er også i bisque :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-07 10:50

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

___________________________

Altså, jeg køber jo ikke hele hummere og klipper halen af

Sidste gang jeg købte hummerhaler (ikke pillede) gav jeg vist 60,- pr. kg.
mon ikke der er 50 +/- i et kilo? Altså er kuvertprisen lidt alt inkl. vel
mellem 15-20 kr. Det behøver man vel ikke være millionør for at kunne
betale?

Man kan i Dagrofa og Metro (og sikkert andre steder) købe de pillede haler.
Her koster de noget mere, men ikke mere end jeg vil tro kuvertprisen kan
holdes under 25,-

Mvh Tommy

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-12-07 11:07

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> writes:

> Altså, jeg køber jo ikke hele hummere og klipper halen af

Snakker vi om hummerhaler eller jomfruhummerhaler? Det er jo ikke helt
det samme.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-07 13:38

> Snakker vi om hummerhaler eller jomfruhummerhaler? Det er jo ikke helt
> det samme.

Som jeg har skrevet: hummerhaler. Ingen jomfruer til mig, tak

Fra : Max

Dato : 06-12-07 15:03

Hej TBJ

> Som jeg har skrevet: hummerhaler. Ingen jomfruer til mig, tak

Hvis du får 50 haler på et kilo, så er der vidst jomfruer til dig alligevel.

--
Mvh Max

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-12-07 15:58

TBJ skrev i 4757ed41$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette:

> Som jeg har skrevet: hummerhaler.

Ahhh - du er forbryder!
Mindstemålet for hummer er 24 cm (21 cm fra de ikke så friske indre
farvande) og dem kan der garanteret ikke være 50 af på et kg.

Men jeg tror sådan set ikke du er forbryder, blot uvidende.
Det /er/ nok jomfruhummerhaler, du beskæftiger dig med.
Selvom +50 haler/kg antyder at de også er undermålshummere - hvilket betyder
at disse skabninger nok er solgt uden skattevæsenets og fiskerikontrollens
accept.

Du kan forlyste dig med reglerne her, hvis det har interesse:

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-07 21:04

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
> fiskerikontrollens accept.
>
> Du kan forlyste dig med reglerne her, hvis det har interesse:

Eh, nu køber jeg dem hos fiskehandleren, så jeg tvivler på de er ulovlige.
Forklaringen (efter at have været en tur i fryseren) er at posen, hvori der
anslået 50 haler, er en 2 kg poser...
Mvh Tommy

Fra : Max

Dato : 06-12-07 21:27

Hej Tommy

> ulovlige. Forklaringen (efter at have været en tur i fryseren) er at
> posen, hvori der anslået 50 haler, er en 2 kg poser...

Det vil sige 40 g. pr. stk., så er det jomfruhummer, en hummerhale
vejer i omegnen af 200 g.

--
Mvh Max

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-12-07 17:10

TBJ skrev i 475855c6$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette:
> [...]
> ulovlige. Forklaringen (efter at have været en tur i fryseren) er at
> posen, hvori der anslået 50 haler, er en 2 kg poser...

Jo, uanset hvor meget fiskehandler, der er tale om er det en ulovlig
forretning, du har med at gøre selvom der er 2 kg. i posen. Altså med
mindre, du accepterer at der er tale om /jomfru/hummerhaler.