Fars.
Fra : hf74

Dato : 03-12-07 20:09

Jeg har set, at man i Lidl tit kan købe hakket svine- og oksekød. Men hvad
bruger man det til? Er det lissom hakket kalv og flæsk, eller vil man kunne
bruge det i stedet for hakket oksekød til lasagne, kødsovs osv.? Man kan
selvfølgelig gøre som man vil . Men jeg tænker nærmest på smagen.

/Helle.

Fra : Max

Dato : 03-12-07 20:20

Hej Helle

> kødsovs osv.? Man kan selvfølgelig gøre som man vil . Men jeg
> tænker nærmest på smagen.

Det smager som det du køber hos slagteren, så brug det ligeså :)

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-12-07 21:10

"hf74" <invalid@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller vil man kunne bruge det i stedet for hakket oksekød til
> lasagne, kødsovs osv.? Man kan selvfølgelig gøre som man vil .

Der er mange der bruger lige dele svine og oksehakkekød til f.eks
frikadeller. Jeg bruger i hvert fald den blanding når jeg laver
forloren hare.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Peter Westh

Dato : 03-12-07 21:28

> [...]
> kunne bruge det i stedet for hakket oksekød til lasagne, kødsovs osv.? Man
> kan selvfølgelig gøre som man vil . Men jeg tænker nærmest på smagen.

Mit helt generelle indtryk er at grænsen mellem kalv og okse er under
opløsning. Meget af "kalvekødet" i butikkerne sælges nu som "ungkvæg". Jo
større dyrene får lov at vokse sig, jo lavere er produktionsomkostningerne
pr kilo formentlig. Kalv må være max 10 måneder, ungkvæg 10-24 md, og okse
over 24 md. Så Lidls fars må betragtes som en billig version af kalv og
flæsk, og jeg ville bruge det som sådan.

/P

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-12-07 21:32

Peter Westh skrev i 475466fd$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk
dette:

> [...]
> "ungkvæg". Jo større dyrene får lov at vokse sig, jo lavere er
> produktionsomkostningerne pr kilo formentlig.

Iflg. min leverandør af limousinekød er det økonomisk optimalt med en alder
på omkring 13-14 mdr. når man ser på kødmængde/kvalitet/foderomkostninger.
Og da en meget stor del af det gode kødkvæg går til sydeuropa (Italien) hvor
efterspørgslen efter ungkvæg er meget stor, ja så slagter man ved denne
alder.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Peter Westh

Dato : 06-12-07 09:24

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]

> kødkvæg går til sydeuropa (Italien) hvor efterspørgslen efter ungkvæg er
> meget stor, ja så slagter man ved denne alder.

Okay, det forklarer jo at "ungkvæg" mere eller mindre har fortrængt "kalv" i
mit supermarkeds køledisk. Men det forklarer så nok ikke Lidls hakkede okse
og flæsk (lidt afhængig f hvordan kvaliteten vægtes i det regnestykke, du
skitserer). Måske er det en Tysk ting?

MVH

Peter