MacBook Pro er nu lækker
Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-07 22:36

Min mor havde fundet på, at hun gerne ville have en bærbar computer.
Ikke for at flytte den rundt, men den ser simpelthen pænere ud og er
mindre dominerende. Hun bruger den jo ikke i timevis, så for hende
betyder det mere, at hun kan indrette sit "kontor" pænt. Hendes gamle
iMac G4 "arkitektlampe" er jo heller ikke helt ny, så det var vel meget
rimeligt at få en ny maskine.
Jeg har en sort MacBook, min lillesøster en hvid, og min kone en
iBook. Vi mente jo, at den mindste MacBook måtte være alle tiders til
min mor. Da vi var i København i weekenden, tog vi ud til Fona i Lyngby
Storcenter i lørdags. Der havde de alle modellerne, så man kunne
sammenligne. Min mor syntes selvfølgelig, at en MacBook var en frygtelig
lille en, så hun købte en 15" MacBook Pro. Jeg hjalp hende med at sætte
den op, og jeg må indrømme, at den er rigtig lækker. Bare sådan noget
som lyset i tasterne, der tænder, når det bliver mørkt i rummet. Det er
helt fantastisk. Det er jo også dejligt at købe computer i dag. Der er
f.eks. 2 GB RAM i, så man kan ikke sige, at der er sparet på den slags.
Og jeg synes også, skærmen har bedre farver end på min MacBook. Så nu er
jeg naturligvis lidt lun på at købe sådan en. Så kan min kone arve min
MacBook
Min mor ville også have en ny printer. Hendes blækprinter
strejker hele tiden. Vi tror, blækket tørrer ind, fordi hun bruger den
så sjældent. Hun købte derfor en Samsung laserprinter til kr. 600,-.
Jamen det er da helt fantastisk, så billigt den slags er. De havde også
en Samsung farvelaserprinter med kopimaskine og skanner til kr. 2.500,-.
Det var, hvad jeg betalte for min Epson blækprinter i 1998. Jeg tror
altså, jeg skal have sådan en. Laserprint er da meget bedre, og det
løber ikke ud, hvis papiret bliver fugtigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-07 23:18

Henrik Münster wrote:
> [...] Bare sådan noget
> som lyset i tasterne, der tænder, når det bliver mørkt i rummet. Det er
> helt fantastisk. [...]

Det er så også en ting, jeg - og andre - som svagtseende godt indimellem
kunne bruge, selvom det er sjældent, jeg som 10-finger-skriver i det
hele taget ser på tasterne, men desværre er der ingen af de ikke-Apple
USB tastaturer med lys, der vil virke på en Mac. - Jeg har prøvet et par
stykker...

> [...]
> altså, jeg skal have sådan en. Laserprint er da meget bedre, og det
> løber ikke ud, hvis papiret bliver fugtigt.

Husk på, at det ikke er på selve printerne, de tjener pengene, men på
tonerpatronerne. - Jeg købte selv en s/h brother HL-2070N
netværksprinter, bl.a. fordi den også understøtter OS 9.x. Den gav jeg
godt 1500kr. for. Jeg kunne godt have købt fx. en HP, der også
understøtter Os 9.x, men her koster en toner 875kr. det billigste sted,
mens jeg kun skal give 485kr. for en toner med samme udskriftsantal.

Jeg overvejede også en mindre HP farvelaser til 1495kr., men alene
udskiftning af tonere koster godt og vel 2100kr. for et sæt
(InkClub.dk). Brothers tilsv. HL-4040CN/HL-4070CN (Laserwriter 8
kompatibel) koster omk. 3800kr., og tonere koster ca. 1600kr. for et
sæt. Iflg. specs. er der det samme antal udskrifter pr sæt - ca. 15-1800
sider i farve - afhængig af mætningsgrad - og ca. 2500 i s/h ved std.
5%s dækning - altså ren tekst med 2400 tegn pr A4 side med Times New
roman 14p og udskrift sat til standard kvalitet. - Men jeg nøjedes med
en s/h laser, da det er meget lidt farve, jeg udskriver, og her har jeg
til gengæld en rigtig god HP CJ-5740 til det brug...

så i det lange løb kan det godt betale sig at købe en dyrere maskine,
der bruger billigere tonere. Pris pr. print vil jo udjævne sig over
tiden, og i den sidste ende blive meget billigere.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 00:47

> så i det lange løb kan det godt betale sig at købe en dyrere maskine,
> der bruger billigere tonere. Pris pr. print vil jo udjævne sig over
> tiden, og i den sidste ende blive meget billigere.

Jeg ved det godt, men min mor skriver en madopskrift fra en veninde ud
hver tredje måned. En sjælden gang får hun en længere e-mail fra en
bekendt, som hun printer ud for at læse den i sengen, eller så min far
også kan se den.
Hendes nuværende printer virker simpelthen aldrig, når hun
endelig tænder for den. Vi har købt farvepatroner flere gange, og det er
hurtigt de samme kr. 600,- som hendes nye laserprinter koster. Vi tror,
at dyserne stopper til, eller patronerne tørrer ud.
Min mor vil bare have en printer, der virker. Med hendes forbrug
tror jeg ikke, prisen på toner vil ruinere hende. Den medfølgende patron
skal kunne udskrive 1.500 sider. Med lidt held(!) kan den såmænd holde
hendes tid ud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 01:23

Henrik Münster wrote:

> [...]
> hver tredje måned. En sjælden gang får hun en længere e-mail fra en
> bekendt, som hun printer ud for at læse den i sengen, eller så min far

OK, jeg burde have cuttet mere. - Det var mest dig, jeg tænkte på med
det, jeg skrev.

> [...]
> hurtigt de samme kr. 600,- som hendes nye laserprinter koster. Vi tror,
> at dyserne stopper til, eller patronerne tørrer ud.

Hvis det er en canon (eller gl. stylewriter), så er det formentlig
tilstopning i printerhovedet. - Det er nærmset umulig at rense. - Hvis
det er en HP, så kan det være dyserne i patronen, der stopper til/tørrer
ud. Nogle gange kan man få gang i dem igen ved at rense med noget
isopropyl. - Det opløser det indtørrede, kør så en 'clean cartridges'
fra HPs værktøj.

> [...]
> tror jeg ikke, prisen på toner vil ruinere hende. Den medfølgende patron
> skal kunne udskrive 1.500 sider. Med lidt held(!) kan den såmænd holde

Nej, for hendes vedkommende vil en sådan billig laser nok være ideel.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 10:50

> OK, jeg burde have cuttet mere. - Det var mest dig, jeg tænkte på med
> det, jeg skrev.

Nåååh. Jeg tænkte slet ikke på, at du tænkte på mig Mit eget
printbehov er nu også yderst beskedent. Jeg bruger computer for at
slippe for papir. Min printer kan være slukket i ugevis. Så sker det
bare en gang imellem, at børnene skal have lavet nogle invitationer til
deres fødselsdag eller sådan noget. Så det er nødvendigt at have en
printer. Sjovt nok har jeg stort set aldrig problemer med min printer.

> [...]
> ud. Nogle gange kan man få gang i dem igen ved at rense med noget
> isopropyl. - Det opløser det indtørrede, kør så en 'clean cartridges'

Det er en Epson, og jeg har kørt renseprogram, når jeg har været på
besøg, så den virkede. Jeg har også skiftet patroner flere gange. Når
min mor så skulle bruge den nogen tid senere, lavede den igen striber,
så skriften var ulæselig.
Jeg synes nogle gange, blækprintere kan være mærkelige. Mine
forældre havde engang en Canon fax, der var bygget efter samme princip
som en sort/hvid blækprinter. Den virkede heller aldrig. Den stod glad
og printede fax efter fax ud uden blæk på papiret. Det var der ikke
meget ved. Vi opdagede, at den stod i eftermiddagssolen, så vores teori
var, at varmen fra solen fik blækket til at tørre ud eller fordampe.
Faxen virkede nemlig ganske kortvarigt, når vi skiftede patron. Jeg ved
godt, det lyder mærkeligt med en lukket patron inde i printeren, som var
lysegrå og vel skulle reflektere varmen noget. Faktum er dog, at
patronerne løb tør efter kort tid og meget få udskrifter. Og det var
altså noget med et encifret antal ark.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 13:32

Henrik Münster wrote:

> [...]
> deres fødselsdag eller sådan noget. Så det er nødvendigt at have en
> printer. Sjovt nok har jeg stort set aldrig problemer med min printer.

Ja, OK, så vil en sådan Samsung farvelaser nok også dække dine behov.
Men pas på, - får man først en sådan, så 'glemmer' man ofte, hvad det
vil koste senere og printer bare ls, - 'nu har man den jo'.....

> [...]
> besøg, så den virkede. Jeg har også skiftet patroner flere gange. Når
> min mor så skulle bruge den nogen tid senere, lavede den igen striber,

- Og hvis det er en ældre sag, så har den også eget printerhovede, og
opfører sig nøjagtig som Canons (og Stylewriter) - de tørrer ud...

> [...]
> lysegrå og vel skulle reflektere varmen noget. Faktum er dog, at
> patronerne løb tør efter kort tid og meget få udskrifter. Og det var

Tja, - jeg var så dum at placere min HP 5740 lige oven over min skærm, -
og så fik jeg ikke brug for den i ca. en måned med det resultat, at
dyserne var stoppet til. Rense, rense, og derefter printe ud i max.
kvalitet for at få gang i dem igen. - så jo, varme kan være rigeligt
til, at dyserne stopper til...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-07 00:48

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> hele taget ser på tasterne, men desværre er der ingen af de ikke-Apple
> USB tastaturer med lys, der vil virke på en Mac. - Jeg har prøvet et par

Alle USB tastature duer altså på en mac.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-07 04:54

> [...]
> hele taget ser på tasterne, men desværre er der ingen af de ikke-Apple
> USB tastaturer med lys, der vil virke på en Mac. - Jeg har prøvet et par

Så må du ha´ sådan en lille LED-lampe til at oplyse tastaturet. Den får
strøm fra en USB-port og kan stilles til alle retninger(fleksibel
metaltråd). Den koster maksimalt kr.: 20,- i diverse "ting-markeder".

Hvis du får sved på panden af at lede efter bogstaverne, kan du også få
en vifte til at afkøle dig. (Også USB).

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-07 09:45

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hvis du får sved på panden af at lede efter bogstaverne, kan du også få
> en vifte til at afkøle dig. (Også USB).

Den kan man også bruge som alternativ CPU-køler hvis den puster ind på
siden i stedet. Larmer mindre og så'rn.

Kender du gribbemetoden, kredse-kredse-kredse-SLÅNED!

> [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Du er da ikke modig, bare fordi du skriver i en mac-gruppe. Tror jeg da...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-07 16:03

> Den kan man også bruge som alternativ CPU-køler hvis den puster ind på
> siden i stedet. Larmer mindre og så'rn.

Kreativ er du i hvert fald

> Kender du gribbemetoden, kredse-kredse-kredse-SLÅNED!

Tjaeh - kan forestille mig den.......

> Du er da ikke modig, bare fordi du skriver i en mac-gruppe. Tror jeg da...

Næeh - men jeg har jo heller ingen angest(S.K.)

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-07 16:31

> Kreativ er du i hvert fald

Jeg har da en ekstern GPU-køler på laptoppen af mærket SCHOU - en 20"
fan, ikke noget pjat her.

> Næeh - men jeg har jo heller ingen angest(S.K.)

Hvad er en angest? (Det må du da vide selvom du ikke har nogen).
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-07 17:10

> Hvad er en angest? (Det må du da vide selvom du ikke har nogen).

Hæ, ku´ teknokraten ikke gennemskue humanistens drilleri?

<http://www.borgen.dk/product.asp?product=206>

<http://da.wikipedia.org/wiki/Begrebet_Angest>

Og pamflet´en fåes sikkert på dit lokale videnscenter, ellers ka´ du
låne den af mig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-07 17:43

> Hæ, ku´ teknokraten ikke gennemskue humanistens drilleri?

Det er snyd at forvirre med guldromantisk retstavning.

Jeg indrømmer gerne at Kierkegaard ikke hører til min daglige lekture
- det har jeg folk til - og så er dén vist ikke længere.

Retter du så din signatur?

> Og pamflet´en fåes sikkert på dit lokale videnscenter, ellers ka´ du
> låne den af mig

Mere guldromantisk retstavning. Argh.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-07 19:53

> Det er snyd at forvirre med guldromantisk retstavning.

Jaeh, OK - det medgives du.

> Retter du så din signatur?

Niks, jeg har selv opfundet den, og den er så intelligent, at den kan
stå alene.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-07 22:44

> Jaeh, OK - det medgives du.

Tak tak.

> Niks, jeg har selv opfundet den, og den er så intelligent, at den kan
> stå alene.

Troede lige du havde belært mig om at det hed Angest.

Ikke nemt at følge med i dine humanistiske tankekvantespring - man
skal vitterligt mentalt kunne vende på takken af et frimærke.

Er du ellers glad for din nye skærm?

Fra : Morten Lind

Dato : 04-12-07 04:01

> Er du ellers glad for din nye skærm?

Jo tak - jeg har ikke fået den afprøvet endnu

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 22:03

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg har da en ekstern GPU-køler på laptoppen af mærket SCHOU - en 20"
> fan, ikke noget pjat her.

ØV! - så er den større end min. - Jeg har kun en 18".

> Hvad er en angest? (Det må du da vide selvom du ikke har nogen).

Doß beteude ouch ängest oef pladdeusch..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-07 22:50

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> ØV! - så er den større end min. - Jeg har kun en 18".

Gå direkte i fængsel. Selv om du passerer start inkasserer du ikke
4000 kroner.

> Doß beteude ouch ängest oef pladdeusch..-)

Det der germanske overlader jeg til indfødte jyder...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 23:40

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Gå direkte i fængsel. Selv om du passerer start inkasserer du ikke
> 4000 kroner.

Nej, jeg vil ej, men for en gangs skyld går jeg snart i seng..-)

> Det der germanske overlader jeg til indfødte jyder...

Dann muß du deine Kulturellen Eigenschaften - beßer erkenntnisen
erheben. Du Bist immehin auch nun ein Jütling.-))

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-07 23:52

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Nej, jeg vil ej, men for en gangs skyld går jeg snart i seng..-)

Æh, gør du det ikke dagligt? Du er da ikke endnu så gammel at du skal
sove så lidt at du kun gør det hver anden dag.

> Dann muß du deine Kulturellen Eigenschaften - beßer erkenntnisen
> erheben. Du Bist immehin auch nun ein Jütling.-))

Skal Bist med stort der? Mit tyske er lidt rustent.

Derudover kender vi vist ikke hinanden så godt at du må dusse mig på
tysk, fy.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-07 15:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Æh, gør du det ikke dagligt? Du er da ikke endnu så gammel at du skal
> sove så lidt at du kun gør det hver anden dag.

Dog ikke, men normalt er jeg noget af en natteravn.

> Skal Bist med stort der? Mit tyske er lidt rustent.

Nej, det er en tyrk...

> Derudover kender vi vist ikke hinanden så godt at du må dusse mig på
> tysk, fy.

Jeg troede elelrs, du havde boet så længe i det rigtige Danmark, så du
vidste, at vi kun 'disser' dem, vi ikke kan li'. - I øvrigt så er
du-formen blevet meget almindelig i daglig brug - også i tyskland...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 21:39

Morten Lind wrote:

> Kreativ er du i hvert fald

Nja, helt så skørt er det nu ikke. - Jeg kender fx. en fyr, der
monterede en 60mm Papst lowNoise blæser inde i en MDD Dual 1,25ghz. Den
blev monteret på undersiden af strømforsyningen ved at afmontere de to
skruer, der sidder dér og sætte 2 tilsv. skruer i, der blot var 1mm
længere. - Blæseren var i forvejen monteret på en lille skinne med to
lange huller, så afstanden kom til at passe.

Den 'nye' blæser bevirkede, at MDD'ens egne blæsere kørte mindre,
hvorved støjniveauet blev sænket markant. Faktisk så meget, at den ikke
larmede mere end en B&W G3!

Rent faktisk har jeg selv overvejet noget i samme retning til min ene
Quicksilver for at få sø god en 'gennemluftning' som mulig. - Den
maskine er jo rimelig godt pakket med ekstra 'dimser' - 4x HD, ekstra
ATA controller, ekstra USB+FW, SCSI, større grafikkort, Dual 1,8ghz CPU.
- Sen afgiver faktisk temmelig meget varme, når den arbejder på højtryk.
- Men den er også en god fodvarmer på en kold vinterdag så..-) - Den
står under skrivebordet lige ved mine fødder.

> Næeh - men jeg har jo heller ingen angest(S.K.)

Stakkels dig.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-07 10:10

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Så må du ha´ sådan en lille LED-lampe til at oplyse tastaturet. Den får
> strøm fra en USB-port og kan stilles til alle retninger(fleksibel
> metaltråd). Den koster maksimalt kr.: 20,- i diverse "ting-markeder".

Jeg har sat en arkitektlampe op på væggen, med en sparepære i. Lige ved
siden af et 14" fjernsyn, og over en konceptholder, som også begge
hænger på væggen.

Så er der jo også plads til dock og MacBook på sidebordet til
vinkelskrivebordet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 10:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> hænger på væggen.
>
> Så er der jo også plads til dock og MacBook på sidebordet til

Ens arbejdsplads kan man jo indrette med godt lys osv. Jeg opfatter mere
belyste tastaturer som en hjælp, når man er på farten. Hvis man sidder i
tog, bus, fly, bil eller venteværelser på stationer, i lufthavne etc.,
er lyset ikke altid godt. Det er måske derfor, det mest er bærbare
computere, der har lys i tastaturet, så vidt jeg ved.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-07 12:02

> [...]
> er lyset ikke altid godt. Det er måske derfor, det mest er bærbare
> computere, der har lys i tastaturet, så vidt jeg ved.

Men jeg tror nu nok at skal man altid have sin bærbare frem sådanne
steder, så er man også i fare for at få et psykisk sammenbrud ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 12:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men jeg tror nu nok at skal man altid have sin bærbare frem sådanne
> steder, så er man også i fare for at få et psykisk sammenbrud ...

Jeg kan da ikke se, der er noget galt i at udnytte en langvarig rejse
til at få noget arbejde fra hånden. Alternativet er at sætte sig med
det, når man kommer hjem til familien i stedet for at være sammen med
familien. Man kan også bruge computeren som underholdning ligesom en
bog. Jeg har altid nogle nyhedsbreve fra TidBITS, Take Control e-bøger,
podcasts med David Pogue og den slags, som jeg ikke har haft tid til at
læse.
Man kan også komme ud for uventede pauser, hvis man f.eks. skal
skifte tog i Fredericia, og en person har kastet sig ud foran toget på
Sjælland. Det giver nemt fire timers forsinkelse. Jeg kan nævne masser
af andre situationer, hvor computeren er rar at have med. Man kan f.eks.
være med børnene til sport. Til svømning må forældrene f.eks. ikke være
med inde ved bassinet, da det kan distrahere børnene. Så skal man sidde
en halv time og glo i et omklædningsrum på en skole. Her er det rart at
have computeren med som underholdning.
Hvorfor skal det gøres til noget negativt, at man har glæde af
sin computer? Jeg plejer lidt provokerende at sammenligne med bøger. Jeg
synes, bøger er noget af det mest sygelige, der findes. Man bliver
lukket fuldstændig inde i sin egen verden, når man sidder og læser. Jeg
har prøvet at være på ferie med folk, der læste konstant. Det er altså
ret irriterende, at de aldrig er sammen med en. Det var så grelt, at
vores søn på dengang fire år nær var druknet i svømmebassinet, mens min
svoger og hans kæreste sad to meter væk dybt opslugte af deres bøger. Næ
du, bøger er livsfarlige!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-07 13:02

> Man kan også komme ud for uventede pauser, hvis man f.eks. skal
> skifte tog i Fredericia, og en person har kastet sig ud foran toget på
> Sjælland.

Han havde åbenbart ikke ladet hjernen få lov at slappe af ...

> [...]
> vores søn på dengang fire år nær var druknet i svømmebassinet, mens min
> svoger og hans kæreste sad to meter væk dybt opslugte af deres bøger. Næ

Jeg tror næsten, at jeg har siddet med næsen i en bog, siden jeg som
5-årig læste min første roman ... »Mio, min Mio« ...

Men man har altså behov for at slappe af en gang imellem, eller
eksempelvis gå en tur.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-07 16:14

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg tror næsten, at jeg har siddet med næsen i en bog, siden jeg som
> 5-årig læste min første roman ... »Mio, min Mio« ...

1. udgivelsen?

Så går du på pension syv år før jeg - jeg bli´r s´gu´ helt træt ved
tanken

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-07 23:12

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> 1. udgivelsen?

Det aner jeg ikke - så skal jeg først ind og finde den frem fra
hylderne.

Men det ser nu ud som om den udkom på dansk i 1955:

<http://www.bogguide.dk/find_boeger_bog.asp?_UNR=1337442&brug=>

> Så går du på pension syv år før jeg - jeg bli´r s´gu´ helt træt ved
> tanken

Ja, og så er der jo dem der går på pension på deres 18 års fødselsdag
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-07 16:08

> [...]
> vores søn på dengang fire år nær var druknet i svømmebassinet, mens min
> svoger og hans kæreste sad to meter væk dybt opslugte af deres bøger. Næ

Hvor er jeg dog vild med din måde at anskue(& forklare) livet på - du
har fuldstændig ret

M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-12-07 16:31

On 2007-12-03 12:24:43 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> vores søn på dengang fire år nær var druknet i svømmebassinet, mens min
> svoger og hans kæreste sad to meter væk dybt opslugte af deres bøger. Næ

Bravo! Det er bare fordi bøger er 'finere' - i gamle dage sagde Henry
Millers bedstefar til hans far, at drengen kunne tage skade af at læse
så meget. lol Det gjorde han måske også. Nu er det fint at læse, man
får indtrykket at det næsten er ligemeget om det er bombemanualer eller
bare almindelige klassikere, og ingen er bange for de underlige ideer,
en eller anden fremmed får tid til at proppe ind i hovedet på ens unger
på tomandshånd, så at sige. Næh, men computere! Føj! Og folk ender
altid med at bruge dem overalt. Jeg synes da det er fedt at kunne tage
min MacBook frem når jeg vil, med mit transportable 3 modem - så kan de
rende mig med deres låste Windows systemer på lærerværelset. :D
Bøger og computere og film og etcetera er bare medier.
- David

--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-12-07 09:05

> [...]
> det, når man kommer hjem til familien i stedet for at være sammen med
> familien. Man kan også bruge computeren som underholdning ligesom en

Helt enig. Dog ville livet med en bærbar blive noget nemmere hvis
batteritiden kunne komme op på den anden side af 10 timer, vægten
reduceret til 200 gram, trådløst net alle steder uden at skulle rode med
eksterne modems/mobiltelefon og opstart og shutdown tid max var 10
sekunder

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-07 09:26

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> reduceret til 200 gram, trådløst net alle steder uden at skulle rode med
> eksterne modems/mobiltelefon og opstart og shutdown tid max var 10

Mere er jo altid godt, men jeg synes, vi for længst er kommet op på et
niveau, hvor bærbare computere er tilstrækkelige til det meste. Min
første bærbare var kun marginalt brugbar pga. dårlig batteritid,
skærmopløsning, ydelse etc. I dag bliver jeg i hvert fald ikke dagligt
mindet om begrænsningerne. Dermed ikke være sagt, at det ikke gerne må
blive bedre, men vi er mange, som klarer os med en bærbar som eneste
computer.
Hvad dine krav angår, så ville de da være rare at få opfyldt.
Omvendt synes jeg ikke, det er noget, man savner meget i det daglige. De
længste togrejser i Danmark er på 3-4 timer. Kan jeg klare sådan en tur
uden at skulle finde et stik i toget, så er jeg i hvert fald tilfreds.
Det ville selvfølgelig være bedre, hvis man kunne bruge computeren lidt
på bestemmelsesstedet og så køre hjem igen på sammme opladning. Det
kommer nok. Jeg kan huske min første mobiltelefon. Den kunne køre
stand-by i 18 timer på en opladning. Brugte man den, gik det fra
stand-by-tiden. Den kunne altså ofte ikke engang klare sig, fra man stod
op, til man gik i seng. Nu holder en mobiltelefon næsten en uge mellem
opladninger.
Jeg har en computertaske udformet som en rygsæk. Når computeren
er i den, har man godt styr på den, så nogle hundrede gram fra eller til
i vægt betyder ikke alverden. Ellers dikteres den fysiske størrelse jo
af skærm og tastatur. Det kan jo ikke blive mindre, hvis det skal være
praktisk anvendeligt. Jeg forestiller mig dog en computer i fremtiden på
størrelse med en mobiltelefon, som man har med på farten. Hjemme sætter
man så tastatur og skærm til og bruger den som en klassisk computer. Det
skal nok komme. Hvad opstarts- og slukketid angår, jamen så lad være med
at slukke. Sæt dog bare computeren på vågeblus. Så er den klar på to
sekunder. Jeg slukker da aldrig min.
Dit sidste ønske om trådløst internet kan jeg godt tilslutte
mig. I dag er en computer uden internetforbindelse jo som en fisk uden
en cykel. Det er ikke længere noget ekstra, men en selvfølgelig del af
at have en computer. Det er dog blevet meget nemmere. Man har måske ikke
internet på farten, men der er da efterhånden internetforbindelse i de
fleste hoteller og i mange caféer og den slags. DSB er vist også på vej
med internet i togene, og så er vi nået et langt skridt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 04-12-07 12:02

> [...]
> mindet om begrænsningerne. Dermed ikke være sagt, at det ikke gerne må
> blive bedre, men vi er mange, som klarer os med en bærbar som eneste

Vel især når der er et eksternt tastatur med mus og en stor skærm
derhjemme, ikke?

Der er dog alligevel brug for en ekstra maskine som server, ikke mindst
til backup. Og her er Leopard Server på en Mac Mini faktisk fremragende;
man skal blot holde sig fra en larmende ekstern harddisk som LaCies,
med usb og fw-hub. Men en ikke-larmende ekstern harddisk på 500 GB til
TimeMachine til Mini'en er meget passende ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-07 01:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Vel især når der er et eksternt tastatur med mus og en stor skærm
> derhjemme, ikke?

Jeg synes såmænd ikke engang, det er så nødvendigt. Skærmene er da
rigtig gode på de bærbare, og personligt trives jeg fint med et
pegefelt. Jeg brugte i årevis min TiBook på en iCurve med eksternt
tastatur og mus, men kun med den indbyggede skærm. Så købte jeg en
lækker bredformat-skærm med indbygget tv, og derfor kunne jer arve min
søns billige 19" skærm, som jeg nu bruger sammen med den indbyggede
skærm på den bærbare. Det er mere af ergonomiske hensyn, end pga.
skærmkvaliteten, at jeg stiller det sådan op derhjemme.
De fleste jeg kender, har bare en bærbar. Min kone har eksternt
tastatur og mus, men nægter at have sin iBook 14" løftet op på en iCurve
eller at have en stor skærm. Det gør begge mine koner vist, nu jeg
tænker over det. Min svigerinde, min søster og adskillige kvinder i
vores omgangskreds, som er i marketing, bruger deres bærbare Mac uden
hverken ekstern skærm eller tastatur. Min mor har lige købt en MacBook
Pro, som hun skal bruge alene. Jeg fik dog købt en mus til hende, for
jeg er ikke helt sikker på, at hun kan finde ud af pegepladen.

> [...]
> med usb og fw-hub. Men en ikke-larmende ekstern harddisk på 500 GB til
> TimeMachine til Mini'en er meget passende ...

Vi har diskuteret det mange gange i årenes løb, hvor meget computergrej,
man skal have i gang. For nogle år siden var det meget populært med en
printserver. Jeg har altid syntes, der var lidt fjollet, at skulle have
to-tre computere tændt for at skrive et brev. Jeg kan i hvert fald ikke
se, hvad jeg skal med en server. Jeg kan godt printe ud og lave backup
uden. Jeg indrømmer til gengæld gerne, at jeg ikke har verdens mest
avancerede computerbehov. Andre har måske mere brug for den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-07 10:11

> [...]
> Jeg fik dog købt en mus til hende, for jeg er ikke helt sikker på, at hun

Måske lægger kvinder mere vægt på at sådanne ting er diskrete, og helst
skal kunne gemmes væk i en skuffe?

> [...]
> uden. Jeg indrømmer til gengæld gerne, at jeg ikke har verdens mest
> avancerede computerbehov. Andre har måske mere brug for den slags.

En server skal naturligvis stå tændt 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen.
Det er det den er beregnet til. Det er derfor den helst skal være
lydløs.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 05-12-07 10:52

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> skrev 2007-12-05:
> [...]

DEt kan være smart hvis man er flere der skal anvende printeren tit.
Så er det rart ikke at skulle sidde og pille med kabler.

Men det var nu nemmere for mig at købe en laserprinter med netkort end
at have en server stående til det.

Martin
--
Besøg http://www.crunzh.com/crunzhmailmac.htm hvor du kan hente
mit opensource email program til mac.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-07 11:52

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:

> [...]
> Så er det rart ikke at skulle sidde og pille med kabler.
>
> Men det var nu nemmere for mig at købe en laserprinter med netkort end

Ja, man skal ikke have en server stående bare til en fælles printer, og
en ordentlig printer har altså også en ethernet-udgang.

Derimod er der en bunke andre anvendelser for en server, hvoraf den mest
populære nok er som web-server.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 00:03

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

Hos os klarer vi det med en AirPort Express. Det er en fin løsning til
simpelt hjemmebrug.

> Ja, man skal ikke have en server stående bare til en fælles printer, og
> en ordentlig printer har altså også en ethernet-udgang.

Så er den vel også dyrere. Jeg har f.eks. lige købt en farvelaserprinter
til kr. 1.499,-. Desuden skal man jo have et netværk at slutte den til.
Vi har en AirPort Extreme. Sådan en kan man måske godt slutte en
netværksprinter til? Hos os er det bare ikke praktisk, da vores AirPort
Extreme hænger på væggen i kældernedgangen.

> Derimod er der en bunke andre anvendelser for en server, hvoraf den mest
> populære nok er som web-server.

Jo jo, hvis man har den slags lidt mere "avancerede" behov. Personlig
synes jeg, det er at skyde spurve med kanoner for en almindelig familie
som vores. Desuden er jeg glad for ikke at skulle konfigurere en server.
Til gengæld har vi alle fire en computer hver, så vi har i stedet valgt,
at f.eks. al vores musik skal ligge på alle computere i stedet for på en
central server. Man må jo vælge, hvordan man vil gøre, og der er fordele
og ulemper ved alle løsninger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-07 15:23

> [...]
> at f.eks. al vores musik skal ligge på alle computere i stedet for på en
> central server. Man må jo vælge, hvordan man vil gøre, og der er fordele

Ja, jeg har jo min Synology netværksharddisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-07 12:10

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En server skal naturligvis stå tændt 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen.
> Det er det den er beregnet til. Det er derfor den helst skal være
> lydløs.

jeg vil jo sige at en server skal stå langt væk i en klimakontrolleret
kælder og bare have blæserne kørende på 100% så varmen ikke slår diskene
ihjæl ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-07 12:30

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> jeg vil jo sige at en server skal stå langt væk i en klimakontrolleret
> kælder og bare have blæserne kørende på 100% så varmen ikke slår diskene
> ihjæl ...

En MacMini kan da vist klare det ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-07 12:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En MacMini kan da vist klare det ...

En mini er slet ikke beregnet til at stå 24/7 ... ikke til noget hvor
man skal kunne regne med at det bare virker.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-07 10:09

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> En mini er slet ikke beregnet til at stå 24/7 ... ikke til noget hvor
> man skal kunne regne med at det bare virker.

Den er da så dejlig lydløs, at den også kan bruges i en lejlighed. Andre
maskiner skal helst placeres i en villakælder - medmindre man bor i
Greve!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-07 11:34

> Den er da så dejlig lydløs, at den også kan bruges i en lejlighed. Andre
> maskiner skal helst placeres i en villakælder - medmindre man bor i
> Greve!

Ha, ha.....du har nok _dit_ på _det tørre_, hva´?

M., der i mange år har prøvet at forklare de nye husejere, at
træfældninger og herregårdsstenbelægninger giver oversvømmelser, men mod
guder kæmper man oftest forgæves

Fra : Jens

Dato : 08-12-07 12:14

> [...]

> M., der i mange år har prøvet at forklare de nye husejere, at
> træfældninger og herregårdsstenbelægninger giver oversvømmelser, men mod

Og det gør ikke noget, at man skal over åen efter vand, hvis blot det
brændte barn ikke har kastet brønden til.
--

Jens
(Der har kæmpet mod tåber)

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-07 15:35

Jens <spam@spam.invalid> wrote:

> Og det gør ikke noget, at man skal over åen efter vand, hvis blot det
> brændte barn ikke har kastet brønden til.

Næeh, og så længe skindet er solgt, inden man har skudt papegøjen,
klarer man nok at kravle over gærdet, hvis man er vaks ved havelågen.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-07 15:23

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Ha, ha.....du har nok _dit_ på _det tørre_, hva´?

Ja, du ved jo at jeg bor på 3. sal i Husum - selv Al Gores overdrevne
havstigninger på 6-7 meter ville ikke give mig problemer .

> M., der i mange år har prøvet at forklare de nye husejere, at
> træfældninger og herregårdsstenbelægninger giver oversvømmelser, men mod
> guder kæmper man oftest forgæves

Ja, her er Schiller vis på sin plads ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-07 18:22

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Ja, du ved jo at jeg bor på 3. sal i Husum - selv Al Gores overdrevne
> havstigninger på 6-7 meter ville ikke give mig problemer .

Du kan muligvis holde dine tæer tørre, men det er meget sansynligt at
du kommer til at gå sulten i seng.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-07 19:16

> Du kan muligvis holde dine tæer tørre, men det er meget sansynligt at
> du kommer til at gå sulten i seng.

Åeh, har du meldt dig in i The Church of Al Gore ... ja, den tjener han
jo styrtende på ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-07 01:56

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Åeh, har du meldt dig in i The Church of Al Gore ... ja, den tjener han
> jo styrtende på ...

Hvor meget vil havene stige hvis alt det frosne vand på polerne smelter?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 10:21

> Hvor meget vil havene stige hvis alt det frosne vand på polerne smelter?

Hvad tror du sandsynligheden er af det?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-07 20:44

> Hvad tror du sandsynligheden er af det?

Tjah, i mine øjne ser vi i øjeblikket en gryde med isvand der står på
komfuret. Hvad tror du sandsynligheden er for at al isen smelter?

Men du besvarede mit spørgsmål med et modspørgsmål, som jeg nu har
besvaret - vil du så besvare mit?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 21:06

> [...]
> komfuret. Hvad tror du sandsynligheden er for at al isen smelter?
>
> Men du besvarede mit spørgsmål med et modspørgsmål, som jeg nu har

Jeg tror ikke et døjt på at al vandet på polerne vil stige. Det scenario
er lige så latterligt som scenariet i Water Planet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-07 21:40

> Jeg tror ikke et døjt på at al vandet på polerne vil stige. Det scenario
> er lige så latterligt som scenariet i Water Planet ...

jeg er bange for at bla. FN's klimipanel er uenige med dig ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 08:22

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> jeg er bange for at bla. FN's klimipanel er uenige med dig ...

Nu er det jo så en politisk forsamling, der sidste år gjorde sig
bemærket ved at udskyde offentliggørelsen af den /videnskabelige/
rapport til tre måneder efter offentliggørelsen af den /politiske/.
Førstnævnte skulle lige omskrives, så den kom til at passe med
sidstnævnte - hvilket fik en del videnskabsfolk til at melde fra.

I øvrigt mener jo ikke engang klimapanelet at al polis vil fosvinde.
Noget sådant ville jo heller ikke være seriøst.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-07 21:34

> Jeg tror ikke et døjt på at al vandet på polerne vil stige. Det scenario
> er lige så latterligt som scenariet i Water Planet ...

Hvad sker der med vand når det bliver varmt? Hvad sker der når du
hælder en ny isklum eller et glas vand oven i en allerede fyldt gryde?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 07:22

> Hvad sker der med vand når det bliver varmt? Hvad sker der når du
> hælder en ny isklum eller et glas vand oven i en allerede fyldt gryde?

Hvad med at se på årtusinders erfaringer? Dem har man fra indlandsisen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-07 00:29

> Hvad med at se på årtusinders erfaringer? Dem har man fra indlandsisen.

Du undviger mit spørgsmål. Hvad sker der med vands masefylde når det
varmes op?

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-07 01:30

> Du undviger mit spørgsmål. Hvad sker der med vands masefylde når det
> varmes op?

Fra hvad? Så vidt jeg husker fra skolen, har vand sin største massefylde
ved 4 grader Celsius
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-07 05:37

> Fra hvad? Så vidt jeg husker fra skolen, har vand sin største massefylde
> ved 4 grader Celsius

Og [hav]is har lavere massefylde end vand; det er derfor det ligger i
overfladen - som isen på Arktis, der mig bekendt kan mases i flader af
en isbryder.

Igen, det centrale for hvor meget vandstanden stiger er hvor meget af
indlandsisen, på Arkis [Grønland] og i Antarktis, der smelter. Og der
har vi jo heldigvis årtusinders af information liggende i den
grønlandske indlandsis, så vi ved hvor stor/lille indlandsisen har været
gennem ret store temperatursvingninger. Intet tyder på total afsmeltning
inden for dette århundrede, eller noget der ligner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 11:47

> [...]
> gennem ret store temperatursvingninger. Intet tyder på total afsmeltning
> inden for dette århundrede, eller noget der ligner.

Du mener der skal en total afsmeltning til før klima og vandstand
ændres?

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-07 12:34

> Du mener der skal en total afsmeltning til før klima og vandstand
> ændres?

Klimaet /er/ ved at ændres, og vandstanden /vil/ øges. Men det er
afgørende for /hvor/ store ændringerne bliver /hvor/ meget af
indlandsisen på Grønland og i Antarktis der smelter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-07 21:31

> Klimaet /er/ ved at ændres, og vandstanden /vil/ øges. Men det er
> afgørende for /hvor/ store ændringerne bliver /hvor/ meget af
> indlandsisen på Grønland og i Antarktis der smelter.

En stigning i havtemperaturen /uden/ at indlandis/anarktisis smelter
vil også medføre store ændringer i klimaet i form at mere ekstrem
tørke/nedbør/oversvømmelser. - desuden vil det have betydning for
fiskebestanden.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-07 21:47

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg tror ikke et døjt på at al vandet på polerne vil stige. Det scenario
> er lige så latterligt som scenariet i Water Planet ...

Fint, når det så er af vejen, hvor meget vil vandstanden stige HVIS
det skulle smelte?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 08:22

> Fint, når det så er af vejen, hvor meget vil vandstanden stige HVIS
> det skulle smelte?

Det er nogenlunde lige så relevant som at spørge, hvad der vil ske hvis
Mars styrtede ned på Jorden. Al indlandsis på Grønland og i Antarktis
smelter naturligvis ikke, lige som en afsmeltning af havisen ikke vil
påvirke vandstanden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-07 08:45

> [...]

> hvis Mars styrtede ned på Jorden. Al indlandsis på Grønland og i
> Antarktis smelter naturligvis ikke, lige som en afsmeltning af

Som naturvidenskabsmand synes jeg du burde uddybe ordet "naturligvis"
i ovenstående.

Mars er ikke skvattet ned på jorden, men det var der da noget andet
der gjorde - http://en.wikipedia.org/wiki/Chicxulub_Crater. Det
skulle også have været ret effektivt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 09:35

> [...]
> i ovenstående.
>
> Mars er ikke skvattet ned på jorden, men det var der da noget andet

Ja, og det er også omkring 55 millioner år siden.

Synes du ikke at al tale om en total smeltning af indlandsisen på
Grønland og i Antarktisk i bund og grund er - apokalyptisk?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-07 10:45

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ja, og det er også omkring 55 millioner år siden.

65.

> Synes du ikke at al tale om en total smeltning af indlandsisen på
> Grønland og i Antarktisk i bund og grund er - apokalyptisk?

Jo, men det ændrer ikke på at lige i øjeblikket viser en
ekstrapolering af data at det ikke er noget der kan udelukkes.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 11:51

> 65.

> Jo, men det ændrer ikke på at lige i øjeblikket viser en
> ekstrapolering af data at det ikke er noget der kan udelukkes.

Det kan jo heller ikke udelukkes at du om en time befinder dig midt i
Solen - som følge af kvantemekaniske fænomener ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-07 18:53

> Det kan jo heller ikke udelukkes at du om en time befinder dig midt i
> Solen - som følge af kvantemekaniske fænomener ...

Fint, vil du følge ovenstående op med et cirkaestimat for at det vil
ske?

Gerne sammenlignet med at "American Geophysical Union" (som nok ved en
del om den slags) har en del publikationer der dokumenterer med
hvilken hast issmeltningen sker:

http://www.googlesyndicatedsearch.com/u/agu1?ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=arctic&Go=GO

Nyeste artikel omhandler at Columbiagletsjeren vælter to kubikmil is
af sig om året (som er mere end den vokser med). Det er en del is...
som smelter og hæver vandstanden.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 10-12-07 19:06

> [...]
>
> Nyeste artikel omhandler at Columbiagletsjeren vælter to kubikmil is
> af sig om året (som er mere end den vokser med). Det er en del is...

Hmm.....har s´gu´ også altid ønsket mig en husbåd Undskyld, dårlig
vittighed i et alvorligt emne.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 19:14

> Fint, vil du følge ovenstående op med et cirkaestimat for at det vil
> ske?

Jeg sammenligner det såmænd blot med forestillingerne om at al
indlandsis vil smelte. I Arktis såvel som på Antarktis. Og vel at mærke
ikke i løbet af millioner af år, men inden for få årtier.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-07 19:35

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hmm.....har s´gu´ også altid ønsket mig en husbåd Undskyld, dårlig
> vittighed i et alvorligt emne.

Jamen, det har vi jo vænnet os til så det går nok.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-07 19:40

> Jeg sammenligner det såmænd blot med forestillingerne om at al
> indlandsis vil smelte. I Arktis såvel som på Antarktis. Og vel at mærke
> ikke i løbet af millioner af år, men inden for få årtier.

Og netop der er det at filmen knækker for mig. Vi snakker om ekstreme
usandsynligheder angående kvantespring, og om MÅLBARE data i
forbindelse med isafsmeltning. LÆS dog nogen af de ting jeg har været
så venlig at finde frem til dig - videnskabelige publikationer endda!

Det forventes af en akademiker at man respekterer andre fagfolks
arbejde (og at man argumenterer sagligt hvis man ikke er enig).

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-07 08:39

> [...]
>
> Det forventes af en akademiker at man respekterer andre fagfolks
> arbejde (og at man argumenterer sagligt hvis man ikke er enig).

Jeg kender ikke til nogen seriøse forskere, der argumenterer for at hele
indlandsisen i Arktis og på Antarktis vil forsvinde i løbet af få
årtier, som dette århundrede. En sådan forestilling er useriøs udi det
pinlige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-12-07 18:09

> [...]

> indlandsisen i Arktis og på Antarktis vil forsvinde i løbet af få
> årtier, som dette århundrede. En sådan forestilling er useriøs udi det

Ikke mere pinligt end at Nature har artikler om det...

http://www.nature.com/news/2006/061211/full/news061211-1.html
"Arctic clear for summer sailing by 2040"

og Science...

http://www.sciencemag.org/cgi/content/summary/305/5686/919b
"Their simulations predict that the Arctic will be almost free of sea
ice during the summers toward the end of the this century"

Men de er nok ikke seriøse NOK så.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-07 18:36

> [...]
> "Their simulations predict that the Arctic will be almost free of sea
> ice during the summers toward the end of the this century"

Hvad har havisen med indlandsisen på Grønland og i Arktis at gøre? I
øvrigt er havisen ikke ret tyk; selv om vinteren kan man sejle i ubåd
over Nordpolen.

Havisen i sig selv har i øvrigt intet at gøre med en eventuel
havstigning at gøre. Her skal der ses på - indlandsisen. Jøklerne.
Gletscherne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-12-07 23:03

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Hvad har havisen med indlandsisen på Grønland og i Arktis at gøre? I
> øvrigt er havisen ikke ret tyk; selv om vinteren kan man sejle i ubåd
> over Nordpolen.

Ah, misforståelsen opklaret.

Ham her mener at det kunne indlandsisen godt finde på:

http://en.wikipedia.org/wiki/James_Hansen

> Havisen i sig selv har i øvrigt intet at gøre med en eventuel
> havstigning at gøre. Her skal der ses på - indlandsisen. Jøklerne.
> Gletscherne.

Jada, og de smelter...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-07 06:50

> Ah, misforståelsen opklaret.
>
> Ham her mener at det kunne indlandsisen godt finde på:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/James_Hansen

Og det nærmeste en søgning på den side bringer indlandsisen er så:

=
In 2003 Hansen wrote a paper called Can We Defuse the Global Warming
Time Bomb [12]. In it, he argues that human-caused forces on the climate
are now greater than natural ones, and that this, over a long time
period, can cause large climate changes. He further states that a lower
limit on "dangerous anthropogenic interference" is set by the stability
of the Greenland and Antarctic ice sheets. His view on actions to
mitigate climate change is that "halting global warming requires urgent,
unprecedented international cooperation, but the needed actions are
feasible and have additional benefits for human health, agriculture and
the environment."

A minor controversy over his support for "objective" and "realistic"
climate scenarios centers on what detractors call a justification for
"extreme" scenarios in this quote:

"Emphasis on extreme scenarios may have been appropriate at one time,
when the public and decision-makers were relatively unaware of the
global warming issue, and energy sources such as "synfuels", shale oil
and tar sands were receiving strong consideration. Now, however, the
need is for demonstrably objective climate forcing scenarios consistent
with what is realistic under current conditions. Scenarios that
accurately fit recent and near-future observations have the best chance
of bringing all of the important players into the discussion, and they
also are what is needed for the purpose of providing policy-makers the
most effective and efficient options to stop global warming."
=

I hvert fald i dag advarer han mod overdrivelser ...

> Jada, og de smelter...

Men ikke nødvendigvis helt væk. Da den langt større indlandsis for en
12-15.000 år siden smeltede, blev der jo også en del tilbage, og det vil
i første omgang sige på Antarktis, i anden omgang på Grønland.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-07 23:57

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Havisen i sig selv har i øvrigt intet at gøre med en eventuel
> havstigning at gøre. Her skal der ses på - indlandsisen. Jøklerne.
> Gletscherne.

åh jo, hvad sker der hvis du varmer vand op?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 00:15

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> åh jo, hvad sker der hvis du varmer vand op?

Per har nu ret, smelter is fylder vandet det hul som isen fyldte
(resten stikker jo ovenover vandet).
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-07 05:37

> Per har nu ret, smelter is fylder vandet det hul som isen fyldte
> (resten stikker jo ovenover vandet).

Og vand fylder mindre end is ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 09:02

> Og vand fylder mindre end is ...

Hvorfor jeg også skrev at resten (af isen) stikker ovenover vandet.

Iøvrigt et interessant argument - "vi har aldrig set at X er sket,
derfor KAN det slet ikke ske". Det hele drejer sig jo om at der er
noget der har ændret sig.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 11:33

> Per har nu ret, smelter is fylder vandet det hul som isen fyldte
> (resten stikker jo ovenover vandet).

Nej, han forudsætter at /vandet/ temperatur er konstant.

hvor meget fylder vand ved 1 grader? hvor meget fylder vand ved 4
grader?

Hvad sker der med vind og nedbør over varmt vand kontra koldt vand?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 11:43

> Og vand fylder mindre end is ...

Det er korrekt at vandstanden i et 1 grader varmt med en isklump vil
være den samme som hvis isklumpen smelter - det forudsætter dog at
vandets temperatur forbliver den samme. Hvis vandets temperatur
stiger til 2 grader vil vandstanden stige.

Isen i arktis er med til at holde vandets temperatur lav da isen
reflekterer solysyset. Uden is vil den samme overflade absobere mere
sollys og dermed mere varme.

Når isen smelter sættes der ganske enkelt en dominio effekt igang som
er vanskelig at forudse ud over det vil føre til stigende vandstand,
mere tørke i i forvejen tøre egne, ustadigt vejr i områder der i
forvejen er ramt af ustadigt vejr (el ninjo)

Det videnskaben stides om er; /hvor/ slemt der bliver, desværre er der
reaktionære kræfter der bruger denne uenighed til at fremføre deres
synspunkt om at der slet ikke er et problem. dd er klimaforskerne ret
enige om at der /er/ et problem. Det er politiske kræfter der hævder
der ikke er et problem.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-07 13:04

> [...]
> synspunkt om at der slet ikke er et problem. dd er klimaforskerne ret
> enige om at der /er/ et problem. Det er politiske kræfter der hævder

Og jeg tvivler ikke om at der er et problem - kun om hvor stort det
bliver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-12-07 21:33

> Det kan jo heller ikke udelukkes at du om en time befinder dig midt i
> Solen - som følge af kvantemekaniske fænomener ...

Jeg kunne godt tænke mig at du kom med en cirkaværdi for den
sandsynlighed. Vi må snakke om ret store tiereksponenter her.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 04-01-08 15:02

> Jeg kunne godt tænke mig at du kom med en cirkaværdi for den
> sandsynlighed. Vi må snakke om ret store tiereksponenter her.

Ret små. Mon ikke det er noget i retning af 10^-100 ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 05-01-08 23:58

On 2008-01-04 15:02:17 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Ret små. Mon ikke det er noget i retning af 10^-100 ?

For lidt.

Populært sagt siger man jo at der er 50%.

Enten befinder du dig om en time i midten af solen, eller også gør du ikke.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-07 08:20

> Åeh, har du meldt dig in i The Church of Al Gore ... ja, den tjener han
> jo styrtende på ...

Hvorvidt jeg er troende eller ej er i denne sammenhæng ligegyldigt.

Størstedelen af den opdyrkede jord og ikke mindst den mest produktive
jord på kloden ligger lavt og nær kysterne. Bare en enkelt meters
havstigning betyder at det vil være vanskeligt at brødføde klodes
beboere.

En stigning vil også påvike nedbørsmængden, de egne
der nu er forholdsvis tørre og ligger langt fra kysterne vil blive
endnu tørre. I Australien er der egne som kunne dyrkes for blot 10-20
år siden, det kan de ikke længere.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-07 01:54

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> M., der i mange år har prøvet at forklare de nye husejere, at
> træfældninger og herregårdsstenbelægninger giver oversvømmelser, men mod
> guder kæmper man oftest forgæves

Er guderne de nye husejere? Så burde de da kunne klare den lille
detalje med vejret selv.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-07 05:52

> Er guderne de nye husejere? Så burde de da kunne klare den lille
> detalje med vejret selv.

Nåeh ja - det må jeg huske, tak for inspiration

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 14:43

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> hvor meget fylder vand ved 1 grader? hvor meget fylder vand ved 4
> grader?

En dims i vand fortrænger den mængde vand som dimsen vejer. Fylder
dimsen mere end det, flyder den ovenpå (som fx et isbjerg). Fylder den
mindre går den til bunds.

Dvs det "hul" et isbjerg befinder sig i i vandoverfladen modsvarer
præcis den mængde vand som vejer det samme som isbjerget.

Pudsigt nok _består_ isbjerget af en mængde vand (som i sagens natur
vejer det samme som isbjerget), så det passer præcis til hullet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 15:06

> [...]
>
> Pudsigt nok _består_ isbjerget af en mængde vand (som i sagens natur
> vejer det samme som isbjerget), så det passer præcis til hullet.

Det ved jeg.

Iøvrigt reflekterer en iskappe sollys, det er vand ikke nær så god
til, hvorfor det er noget skidt om også havisen smelter. Dernæst vil
en iskappe på havet omkring eks et kontinent hjælpe med at holde
kontinentet afkølet, når det omkring liggende hav varmes op stiger
temperaturen også på kontinentet ligesom det nærligende isfrie hav
også varmes op når havisen forsvinder.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 14:45

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> hvor meget fylder vand ved 1 grader? hvor meget fylder vand ved 4
> grader?

Vand fylder iøvrigt mindst ved 4 grader. Det er grunden til at søer
ikke bundfryser.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 15:11

> Vand fylder iøvrigt mindst ved 4 grader. Det er grunden til at søer
> ikke bundfryser.

Det er vist rigtigt, men en stigning havtemperature i de aktiskeegne
fra eks 2 til 4 grader vil også medføre at det knap så kolde vands
temperatur vil stige. Desuden vil en afsmeltning af havisen betyde at
temperaturen de omkringliggende landmasser vil stige.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 15:40

> [...]

> kontinentet afkølet, når det omkring liggende hav varmes op stiger
> temperaturen også på kontinentet ligesom det nærligende isfrie hav

Se se, det er så på sigt. Nu snakkede vi om hvorvidt havstanden steg af
at isbjerget smeltede - det gør det ikke, vel?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 16:38

> Se se, det er så på sigt. Nu snakkede vi om hvorvidt havstanden steg af
> at isbjerget smeltede - det gør det ikke, vel?

Nej, det har jeg vist heller ikke skrevet. Jeg har skrevet at når
vandets temperatur ændrer sig vil vandstanden også ændre sig.
Den oftest forkommene årsag til at is smelter er at temperaturen
stiger.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-07 18:18

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> En server skal naturligvis stå tændt 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen.
> Det er det den er beregnet til. Det er derfor den helst skal være
> lydløs.

Det kommer vel an på hvad den skal lave. Personligt behøver
serverfaciliteter her i huset ikke være tændt når jeg ikke er hjemme
og vågen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-07 10:09

> Det kommer vel an på hvad den skal lave. Personligt behøver
> serverfaciliteter her i huset ikke være tændt når jeg ikke er hjemme
> og vågen.

Findes der bedre tidspunkt for at køre automatisk backup på end netop på
et sådant tidspunkt ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-07 01:42

> Findes der bedre tidspunkt for at køre automatisk backup på end netop på
> et sådant tidspunkt ?

Når jeg ikke er hjemme, er maskinen jeg i så fald ville tage backup
af heller ikke hjemme. Så går fidusen lidt af....
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 10:21

> Når jeg ikke er hjemme, er maskinen jeg i så fald ville tage backup
> af heller ikke hjemme. Så går fidusen lidt af....

Nu tænkte jeg også på om natten. I øvrigt tager jeg ikke min MacBook med
til hverken Operaen, juleaften - eller med i nattelivet ....
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-07 20:45

> Nu tænkte jeg også på om natten. I øvrigt tager jeg ikke min MacBook med
> til hverken Operaen, juleaften - eller med i nattelivet ....

Så må du jo skrive dét.

Jeg tager skam trofast min bærbare med på arbejde...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 05-12-07 11:25

> De fleste jeg kender, har bare en bærbar. Min kone har eksternt
> tastatur og mus, men nægter at have sin iBook 14" løftet op på en iCurve
> eller at have en stor skærm. Det gør begge mine koner vist, nu jeg
^^^^^^^^^^^^^^^^
Er der noget du ikke har fortalt os?

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 00:03

> ^^^^^^^^^^^^^^^^
> Er der noget du ikke har fortalt os?

Ups!
Det skulle ikke have været ud. Der er nu ikke så meget sjov ved det. Der
er ikke rigtig nogen frynsegoder. Til gengæld er der to til at skælde ud
og holde øje med, hvor meget jeg spiser. Det er bare en praktisk
foranstaltning, når børnene skal til så meget, og vi voksne har så
travlt. Så er det smart at være tre til at skiftes til at køre børnene,
købe ind, lave mad osv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-07 18:16

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> se, hvad jeg skal med en server. Jeg kan godt printe ud og lave backup
> uden. Jeg indrømmer til gengæld gerne, at jeg ikke har verdens mest

Siden er der jo sket det at du har fået bærbar og at printeren snakker
via USB som er nemt at flytte rundt med. Det er derfor blevet nemt
nok at lige gå hen og skrive ud.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 00:03

> Siden er der jo sket det at du har fået bærbar og at printeren snakker
> via USB som er nemt at flytte rundt med. Det er derfor blevet nemt
> nok at lige gå hen og skrive ud.

Desuden behøver man ikke printe ud mere, for stort set alle, man skriver
til, har e-mail. Sådan har vi det i hvert fald.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-07 01:30

> [...]
> med usb og fw-hub. Men en ikke-larmende ekstern harddisk på 500 GB til
> TimeMachine til Mini'en er meget passende ...

Nej da den slags kaster man ud på sin google konto via rsync og
macfuse. Så sørger de for at der løbende tages backup af skidetet og
du har tilmed en din backup offsite når tyveknægten eller ildebranden
ryder både terminal og lokal filserver på vestegenen.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-07 10:09

> [...]
> du har tilmed en din backup offsite når tyveknægten eller ildebranden
> ryder både terminal og lokal filserver på vestegenen.

Vestegnen ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-07 08:24

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Vestegnen ?

Det kaldes området vest fra for kbh. Hvilken retning går
Frederiksundsvej?

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 10:21

> Det kaldes området vest fra for kbh. Hvilken retning går
> Frederiksundsvej?

Nordnordvest. Op i Nordsjælland - hovedsagelig mod nord.

'Vestegnen' er fællesbetegnelsen for de københavnske kommuner, der
ligger ad Køge- og Roskildefingrene. Og jeg har altså boet i Ishøj.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-07 12:15

> Nordnordvest. Op i Nordsjælland - hovedsagelig mod nord.

kig på kortet igen . Den går mestendels mod vest. det er først ude
efter Øsltykke (ved Roskilde fjord) at den for alvor går imod nord.

> 'Vestegnen' er fællesbetegnelsen for de københavnske kommuner, der
> ligger ad Køge- og Roskildefingrene. Og jeg har altså boet i Ishøj.

herlev, skovlunde og ballerup hører også under "vestegenen". I min
terminologi er det hvad der ligger vest for damhussøen og
utterslevmose. - vest for "vest volden"

Du er vel ikke blvet for fin til at bo på vestegnen?

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 14:03

> [...]
> utterslevmose. - vest for "vest volden"
>
> Du er vel ikke blvet for fin til at bo på vestegnen?

Næh, men da jeg i 80erne var DSU-formand i Ishøj /definerede/ vi
Vestegnen på den måde, og havde da også et udmærket Vestegens-samarbejde
mellem DSU-afdelingerne langs Roskilde og Køge-fingrene.

Meget interessant udviklede det sig i øvrigt efter et møde i DSU
Københavnskredsen til et skænderi mellem Vestegensformændene og dem der
kom fra Københavns kommune. Om udlændingepolitik.

Vestegnsformændene var nemlig enige med borgmestrene på Vestegnen,
borgmestre som Per Madsen. De andre med folk som Svend Auken ...

Nå, men nu bevæger vi os vist lidt væk fra dk.edb.mac's emneområde ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-07 17:50

On 2007-12-04 09:25:37 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> fleste hoteller og i mange caféer og den slags. DSB er vist også på vej
> med internet i togene, og så er vi nået et langt skridt.

Jeg har internet på farten (3 modem) - det var så smart, at det måtte
jeg bare have, selvom jeg har en fast forbindelse også. :D
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Morten Lind

Dato : 04-12-07 19:09

> [...]
> fleste hoteller og i mange caféer og den slags. DSB er vist også på vej
> med internet i togene, og så er vi nået et langt skridt.

I har begge nogle gode overvejelser, og alligevel undrer jeg mig en
lille smule....:

Jeg opfatter det sådan, at I benytter Jeres computere i forbindelse med
Jeres arbejde(blandt andet), og at det er _derfor_, I gerne ser
ydelserne maksimeret(?).

I dette land arbejder man 37 timer om ugen(hvis man arbejder mere, har
man selv valgt det, og er derfor selv ude om det, og skal ovenikøbet og
naturligvis derfor betale mere i skat - så er det på plads).

37 timer/ugentligt er en arbejdsdag på 7 timer & 24 minutter, medmindre
man selv - overenskomstaftalt - skal betale sine pauser.

_Hvis_ man selv betaler sine pauser, tjener man også penge nok til at
gøre det(så er det på plads).

Det fleste hårdtarbejdende, lidt lavtuddannede og efterslæbsaflønnede
danskere i den bedre middelklasse betaler _ikke_ selv deres pauser(det
er som udgangspunkt højtlønnede håndværkere m.fl., der gør det - en
reminicens fra fordums tider med produktion).

Naturlige pauser i en arbejdsdag er 30 minutters middagspause og 15
minutters anden pause.

(Hertil bør ikke lægges den manglende produktion, fordi proletarerne
_nu_ skal ryge udendørs - den udgør nemlig en time daglig, men smede må
stadig gerne svejse med livsfarlige, kræftfremkaldende afledningsstoffer
indendørs, men smedene må ikke ryge, mens de gør det, tsk, tsk(tåbelige,
uintelligente, snævertsynede, amerikaniserede, visionsløse &
egocentrerede lovgivere/-bestemmere).

Hvis nogen stadig følger med, giver det en effektiv arbejdsdag på 6
timer & 39 minutter.(Trækker man rygning fra, er den effektive
arbejdstid på fem(5) timer & niogtredive(39) minutter.

Skønt liv, ikke sandt

Så medmindre man sidder ved et skrivebord med en computer(Gud forbyde
det) i disse timer, er det da ligemeget, hvorlænge et batteri kan holde
- der er jo strøm i væggen, ikke?

Og man kører vel ikke fire timer i tog på en arbejdsdag, Henrik - gør
man?

Så er arbejdsdagen da gået, he, he......

Jeg synes naturligvis også, at alle de fremskridt, der pro tempus
præsenteres er herlige, men jeg kan ikke prale af af kunne benytte dem
på mit arbejde.

Jeg benytter min computer i min fritid og vel at mærke kun den fritid,
jeg _ikke_ er sammen med mine nære/kære i.

Derfor, og fordi et tastatur på en bærbær er totalt umuligt, har jeg
valgt en stationær computer.

Nu blev jeg helt grebet og kan derfor ikke huske, hvad udgangspunktet
for min kommentar egentlig var, men hvis I er nået hertil, så takker jeg
for interessen

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-12-07 20:37

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Nu blev jeg helt grebet og kan derfor ikke huske

Kære Dr. Brevkasse.

Jeg ville gerne spørge dem om noget, men jeg har glemt om hvad!
Hjælp!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-07 00:37

> Kære Dr. Brevkasse.
>
> Jeg ville gerne spørge dem om noget, men jeg har glemt om hvad!
> Hjælp!

Sådan har jeg det også hele tiden. Hvis De finder en løsning, vil jeg
meget gerne høre den.

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-07 00:37

> [...]

> man selv valgt det, og er derfor selv ude om det, og skal ovenikøbet og
> naturligvis derfor betale mere i skat - så er det på plads).

Hvis alle så sådan på det, var penicillinet aldrig blevet opdaget.

> Og man kører vel ikke fire timer i tog på en arbejdsdag, Henrik - gør
> man?
>
> Så er arbejdsdagen da gået, he, he......

Jeg har f.eks. været to år i Odense, hvor selve togturen var på
halvanden time. Dertil kom lokaltog i Odense og tur til og fra
stationerne.

> Jeg benytter min computer i min fritid og vel at mærke kun den fritid,
> jeg _ikke_ er sammen med mine nære/kære i.

Jeg bruger da også mest min computer til fornøjelse. Jeg læser meget om
computere og andet, der interesserer mig. Ofte bliver jeg grebet af at
læse om et eller andet tilfældigt. Det kan være Humphrey Bogart, hvis
jeg lige har set en film med ham, eller noget historisk eller kulturelt
af anden art. På den måde udvider computeren min horisont, for man kan
altid finde information på nettet. Jeg har dog også et lille fritidsjob,
hvor jeg skal skrive på computeren, og her er det smart at have den med,
når man alligevel sidder i et tog og "spilder tiden". I morgen skal jeg
f.eks. en tur til København, og her vil jeg rydde lidt op i mine e-mail
og få læst lidt op på TidBITS og den slags.

> Nu blev jeg helt grebet og kan derfor ikke huske, hvad udgangspunktet
> for min kommentar egentlig var, men hvis I er nået hertil, så takker jeg
> for interessen

Det var da en fin redegørelse. Den er udmærket, hvis man "kun" er
lønmodtager. Hvis man vil mere, er det bare ikke nok. Der er jo nogle,
der har en ærlig interesse for deres arbejde og gerne vil yde noget
ekstra. Jeg skal ikke gøre mig hellig, men min kone f.eks. slider og
knokler langt ud over normal arbejdstid, fordi hun af et ærligt hjerte
interesserer sig for blodpropper og gerne vil behandle flest muligt
bedst muligt. Sygehuset giver hende ikke mere end grundlønnen. De kan
også med en vis ret hævde, at når hun arrangerer kongresser og foredrag
eller er til bestyrelsesmøde i et medicinsk selskab, så er det ikke
arbejde, men noget hun gør af interesse. Til gengæld er hun blevet så
kendt i de rette kredse, at hun faktisk får penge for at holde foredrag
for andre læger en gang imellem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-07 18:12

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jeg har f.eks. været to år i Odense, hvor selve togturen var på
> halvanden time. Dertil kom lokaltog i Odense og tur til og fra
> stationerne.

Det skal så lige siges nævnes for uoplyste lyttere at stationen
"Odense Sygehus" hedder sådan af en grund. Jeg ved så ikke hvor langt
du har fra matriklen til Esbjerg Hauptbahnhof.

> [...]
> arbejde, men noget hun gør af interesse. Til gengæld er hun blevet så
> kendt i de rette kredse, at hun faktisk får penge for at holde foredrag

Man skal heller ikke foragte respekt fra ligemænd - det kan være mange
penge værd for en selv, men man føler sig ikke specielt værdsat af sin
arbejdsgiver når det er.

Jeg finder iøvrigt Mortens holdning til det at arbejde interessant.
Gad vide om han tænker på det når han handler i kiosken en sen
aftenstund, eller går i Bilka om søndagen...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-07 22:49

> Det skal så lige siges nævnes for uoplyste lyttere at stationen
> "Odense Sygehus" hedder sådan af en grund. Jeg ved så ikke hvor langt
> du har fra matriklen til Esbjerg Hauptbahnhof.

Jamen, jeg forstår det da udmærket. Du & jeg kender hinanden herfra
gennem mange år, så du ved, at jeg har været dér.

Jeg var jo millionær i en årrække i de hurtige, glade guldfirsere, hvor
jeg var caféejer(tre stk.), biografejer(tre stk.), filmimportdirektør,
filmudlejningsdirektør - jeg har faktisk fået to Bodil´er......i seks år
i træk arbejdede jeg fra 06:00 til 02:00 hver dag - ingen ferie, borset
fra forretningsrejser(som jo ikke er ferie, vel?), ingen fridage, og
intet privatliv.

Mit problem - hvis det da er et problem - er, at jeg konsekvent er/var
ti år forud for alle andre.

Da bankfusionerne i midtfirserne ændrede mit økonomiske grundlag, valgte
jeg at konvertere til "kun" lønmodtager, og jeg har aldrig siden haft så
mange penge til mig selv, betalt så lidt i skat og ydet så lidt for
guldet.

Og jeg glæder mig stadig over, at nogle gider - jeg gør det bare ikke
mere, men al ære & respekt for de, der gør.

> [...]
> Gad vide om han tænker på det når han handler i kiosken en sen
> aftenstund, eller går i Bilka om søndagen...

Morten handler ikke i nogen kiosk om aftenen(han sover nemlig om
aftenen), og Morten har kun sat sine ben i Bilka tre gange: første,
eneste & sidste gang, og det var da min anden hustru ville købe et TV i
den nyligt åbnede Bilka i Hundige - hold da kæft, hvor var der langt.

Det kunne iøvrigt aldrig falde Morten ind at handle andre steder end hos
bageren, om søndagen.

Om søndagen har man jo fri, ikke sandt? Bageren holder så fri om
mandagen istedet.

Morten har nemlig en meget tolerant, respektfuld og empatisk holdning
til mennesker, der arbejder i produktionen.

Så ja, Thorbjørn - det tænker Morten på

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 00:03

Der er vel knap en kilometer. Det kan klares på 5 minutter på cykel. Vi
har pendlet rigeligt i vores tid, så vi har helt bevidst bosat os
centralt.

> [...]
> i træk arbejdede jeg fra 06:00 til 02:00 hver dag - ingen ferie, borset
> fra forretningsrejser(som jo ikke er ferie, vel?), ingen fridage, og

OK, så kender du jo lidt til det. Det var jeg ikke klar over. Min pointe
var mere, at man sagtens kan arbejde meget, hvis man er motiveret for
det. Det behøver ikke være stressende. Der er masser af mennesker, der
knokler og slider i mange timer, uden de bliver overbelastede. Det
kræver selvfølgelig, at det er lysten, der driver værket, og at ens liv
i øvrigt hænger sammen. Vi gør det da selv herhjemme, men vi hjælper og
støtter hinanden, så der er ikke nogen bebrejdelser fra hjemmefronten.
Desuden er vi jo læger, og der er nok en tendens til, at vi føler, at
det vi laver tjener et højere formål. Vi forsøger jo at hjælpe syge
mennesker. Det gør vi dels nu og her og dels ved at forske i håb om at
udvikle bedre metoder. Den slags kan man jo ikke gøre op i penge eller
andre håndgribelige værdier.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 05-12-07 23:24

> DSB er vist også på vej
> med internet i togene, og så er vi nået et langt skridt.

Ja, mellem Kbh. og Korsør. Og til en krone i minuttet (dog gratis på
første klasse). Det ligner røveri IMHO

Ved præsentationen for pressen var der en ung pige, der udtalte til tv,
at hun da gerne ville bruge det trådløse, når hun kørte hjem (fra
skole?) - til at høre noget musik på nettet ... eller det der.
Det bliver dyr underholdning.

På hotellerne i Dk og Europa (mest) er det min erfaring, at det koster
de fleste steder. I Kbh. er der dog ét hotel, som har en rigtig god
forbindelse i lobbyen, den er lynhurtig, og det er gratis. Den
edb-ansvalige, som jeg tilfældigt fik talt med ved et ophold, fortalte,
at han tidligere havde været ansat på et langt større og dyrere hotel i
Nørregade, og dér tog de penge for det. Det var han faktisk lidt
forarget over. Så på hans nye arbejdsplads havde de simpelthen fordelt
udgiften på alle værelserne. Udgiften er minimal men servicen er i top.
Sådan burde det være på alle de steder vi overnatter, når vi er
hjemmefra - vores eget net.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 00:03

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Ja, mellem Kbh. og Korsør. Og til en krone i minuttet (dog gratis på
> første klasse). Det ligner røveri IMHO

Som jeg altid siger, når noget nyt som f.eks. iPhone bliver kritiseret:
Vær tålmodig. Det skal nok løse sig. Selvfølgelig kommer der internet i
togene over hele landet, og selvfølgelig bliver det til at betale.

> [...]
> at hun da gerne ville bruge det trådløse, når hun kørte hjem (fra
> skole?) - til at høre noget musik på nettet ... eller det der.

Ja, de unge er ikke så fornærede, som vi andre er.

> [...]
> udgiften på alle værelserne. Udgiften er minimal men servicen er i top.
> Sådan burde det være på alle de steder vi overnatter, når vi er

Det er meget forskelligt. Det fjollede er jo, at det stort set ikke
koster noget, hvis ikke anlægget skal være meget stort. Jeg har været
ude for, at man kunne købe kort med adgangskode på 1, 3 eller 24 timer,
og hvor man loggede på og af og kun betalte for den forbrugte tid. Jeg
tror, priserne var hhv. 10, 14 og 19¤. Det er trods alt ikke så galt.
Jeg kan da sagtens få 24 timer til at strække til en uges ferie.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-12-07 00:50

Henrik Münster wrote:

> Som jeg altid siger, når noget nyt som f.eks. iPhone bliver kritiseret:
> Vær tålmodig. Det skal nok løse sig. Selvfølgelig kommer der internet i
> togene over hele landet, og selvfølgelig bliver det til at betale.

He he. Så længe TDC står bag roret tror jeg ikke på, at det bliver
billigt. Vi er muligvis det land i Europa (eller er det hele verden?),
hvor den største procentdel af indbyggerene har mulighed for at få
adgang til internettet, men det har altså ikke bevirket at det er blevet
billigt eller bare nogenlunde tilsvarende til vores nabolande rent
prismæssigt. Kig en gang over sundet. De betaler det samme eller mindre
end os for _rigtige_ forbindelser.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 02:56

> [...]
> billigt eller bare nogenlunde tilsvarende til vores nabolande rent
> prismæssigt. Kig en gang over sundet. De betaler det samme eller mindre

Jeg kan nu godt huske, da en modemforbindelse kostede kr. 7.000,- plus
forbrug. Priserne er da raslet ned de senere år, samtidig med, at
hastighederne er steget. Der er ingen grund til at tro, at det ikke
fortsætter. Men det er da muligt, det er billigere i andre lande. Det
har jeg ikke sat mig ind i.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-07 10:09

> [...]
> hastighederne er steget. Der er ingen grund til at tro, at det ikke
> fortsætter. Men det er da muligt, det er billigere i andre lande. Det

Danmark er vist stadig præget af det gamle monopol ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-07 10:09

> [...]

> udgiften på alle værelserne. Udgiften er minimal men servicen er i top.
> Sådan burde det være på alle de steder vi overnatter, når vi er

Min erfaring er at det i dag er gratis på hotellerne i Danmark, og også
i København. Ikke at jeg dog overnatter på københvnske hoteller; det
ville være for fjollet, men jeg er da regelmæssigt til møde sådanne
steder, møder med 300 deltagere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-07 01:53

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Min erfaring er at det i dag er gratis på hotellerne i Danmark, og også
> i København. Ikke at jeg dog overnatter på københvnske hoteller; det

Har for nyligt været i Holland, og på det hotel var det absolut ikke
gratis.

Det kommer nok en dag.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 10:21

> Har for nyligt været i Holland, og på det hotel var det absolut ikke
> gratis.

Det var det heller ikke for få år siden i hverken Berlin eller Tirol.
Mht brugen af visa-kort fik man nu også indtryk af lidt /altmodische
Städten/ ...

> Det kommer nok en dag.

Ja.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-07 12:27

> Det var det heller ikke for få år siden i hverken Berlin eller Tirol.
> Mht brugen af visa-kort fik man nu også indtryk af lidt /altmodische
> Städten/ ...

> Ja.

Var i Budapest i efterårsferien - kr.: 3,- i timen på netcafé´er, noget
dyrere på hotellet.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 12:51

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Var i Budapest i efterårsferien - kr.: 3,- i timen på netcafé´er, noget
> dyrere på hotellet.

Så meget ville jeg aldrig ofre på at være på nettet. Det er 3 kroner i
timen for meget ...

Så venter jeg hellere til jeg kommer hjem, hvor jeg er på 24/7.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-07 20:47

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Så meget ville jeg aldrig ofre på at være på nettet. Det er 3 kroner i
> timen for meget ...
>
> Så venter jeg hellere til jeg kommer hjem, hvor jeg er på 24/7.

Æh, er det gratis for dig at være på 24/7 hjemme? Vi andre betaler
svjv internetabbonnement.

Jeg synes 3 kroner er røverkøb.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 21:06

> Æh, er det gratis for dig at være på 24/7 hjemme? Vi andre betaler
> svjv internetabbonnement.
>
> Jeg synes 3 kroner er røverkøb.

299. Det svarer til 41 øre i timen. Og jeg betaler altså ikke ekstra for
at kunne være på lidt længere tid, når jeg ikke er hjemme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-07 23:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> 299. Det svarer til 41 øre i timen. Og jeg betaler altså ikke ekstra for
> at kunne være på lidt længere tid, når jeg ikke er hjemme.

Hvis man er på et hotel, så er man som regel langt væk hjemmefra i
længere tid. Hvis man f.eks. er på ferie en uge i Paris for at nævne et
eksempel, så kan det da være rart at kunne følge med i sin private
e-mail og sende e-mail til andre i stedet for postkort. Man kan lægge
sine digitale feriebilleder ud på nettet, så ens f.eks. forældre kan
følge med i, hvad børnebørnene laver. Hvis man er et sted, hvor der er
mange seværdigheder som f.eks. i en storby, så er det også enormt smart
at kunne slå dem op på nettet og se åbningstider, beliggenhed og anden
information. Selv om der ofte ligger foldere på hotellet, eller man kan
købe en rejseguide, så er internettet større og som regel bedre
opdateret. Set i det lys er nogle få tre-kroner i løbet af en uges ferie
da ikke ret dyrt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 08:22

> [...]
> købe en rejseguide, så er internettet større og som regel bedre
> opdateret. Set i det lys er nogle få tre-kroner i løbet af en uges ferie

Og det er jeg altså lige så lidt tilbøjelig til at betale for, som jeg
er tilbøjelig til at betale for at komme på toilettet.

Eventuelle feriebilleder gemmer jeg på en laptops harddisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-07 20:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og det er jeg altså lige så lidt tilbøjelig til at betale for, som jeg
> er tilbøjelig til at betale for at komme på toilettet.

Du tager ikke så tit på bilferie ned gennem Tyskland? Du tager alt i alt
ikke så tit til udlandet?

> Eventuelle feriebilleder gemmer jeg på en laptops harddisk.

Aha, så du indrømmer, at du tager den bærbare med! Jeg troede ikke, man
skulle ødelægge sin ferie med den slags
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-12-07 00:44

> Du tager ikke så tit på bilferie ned gennem Tyskland? Du tager alt i alt
> ikke så tit til udlandet?

Eller ønsker at gå på toilettet i gågader og sår'n. Har set en del
betalingstoiletter i Odense og vistnok også Århus.

> Aha, så du indrømmer, at du tager den bærbare med! Jeg troede ikke, man
> skulle ødelægge sin ferie med den slags

Per sagde ikke det var hans egen bærbare...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-07 01:32

> Per sagde ikke det var hans egen bærbare...

Du mener bare, han finder en tilfældig? Eller er han ligesom ham
nasseren i Danmarks Radios reklamer for at betale licens? "Hva' fa'en?
Har du en laptop med på ferie. Du må da være en fagidiot. Jeg låner den
lige og gemmer mine feriebilleder på den. Så kan du bare maile dem til
mig, når vi kommer hjem. Det kan du godt finde ud af, ikke?"
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-12-07 07:50

> [...]
> lige og gemmer mine feriebilleder på den. Så kan du bare maile dem til
> mig, når vi kommer hjem. Det kan du godt finde ud af, ikke?"

Går da ud fra at Per følges med nogen når han tager på ferie. Det kan
jo være at DE tager en bærbar med, så er probemet jo løst.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-07 08:39

> Går da ud fra at Per følges med nogen når han tager på ferie. Det kan
> jo være at DE tager en bærbar med, så er probemet jo løst.

Ja, jeg plejer ikke at tage på ferie mutters alene.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-07 08:39

Jeg tager ikke på bilferie, alene af den grund at jeg hverken har bil
eller kørekort.

> Eller ønsker at gå på toilettet i gågader og sår'n. Har set en del
> betalingstoiletter i Odense og vistnok også Århus.

Sådanne holder jeg mig fra. Jeg har dog lagt mærke til at det
betalingstoilet der er kommet på Husum Torv, naturligvis har gratis
pissoir.

Alternativet havde da også været for ildelugtende.

> Per sagde ikke det var hans egen bærbare...

Næh, jeg har jo en gammel Thinkpad R50 til låns, og jeg ser hellere den
stjålet end min MacBook ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-12-07 17:55

> Jeg tager ikke på bilferie, alene af den grund at jeg hverken har bil
> eller kørekort.

Så er det nok derfor du ikke har så stor forståelse for det jyske
folks bilferier.

> Sådanne holder jeg mig fra. Jeg har dog lagt mærke til at det
> betalingstoilet der er kommet på Husum Torv, naturligvis har gratis
> pissoir.
>
> Alternativet havde da også været for ildelugtende.

Man kan også risikere at skulle benytte andet og mere end pissoiret.

Kunne sagtens forestille mig folk der gerne ville betale for en rigere
helhedsoplevelse af at bruge et toilet - betalingen og
tidsbegrænsningen hindrer brugen som varmestue.

> Næh, jeg har jo en gammel Thinkpad R50 til låns, og jeg ser hellere den
> stjålet end min MacBook ...

Tager du så den med? Jeg troede heller ikke man skulle ødelægge
ferien med den slags.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-07 18:36

> Så er det nok derfor du ikke har så stor forståelse for det jyske
> folks bilferier.

Også jyder med bil kan skam finde på at tage på en busferie til Tirol.

> [...]
>
> Kunne sagtens forestille mig folk der gerne ville betale for en rigere
> helhedsoplevelse af at bruge et toilet - betalingen og tidsbegrænsningen

Det pågældende pissoir, som jeg dog ikke gik ind i, virkede nu meget
rent - nærmst fuldautomatisk.

Når det er gratis er det naturligvis af hensyn til alternativet. Og på
sådan et torv sidder der naturligvis altid en gruppe mænd i 30erne og
40erne, med guldøl de køber i den lokale kiosk. Når der ikke er nogen
mænd i 50erne skyldes det naturligvis, at så gamle bliver de aldrig ...

> Tager du så den med? Jeg troede heller ikke man skulle ødelægge
> ferien med den slags.

Sådanne forestillinger har jeg aldrig haft.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-12-07 04:56

> [...]

> 40erne, med guldøl de køber i den lokale kiosk. Når der ikke er nogen
> mænd i 50erne skyldes det naturligvis, at så gamle bliver de aldrig ...

Jeg har da kendt én, der blev 72, men han frekventerede heller ikke
Husum Torv. Der er vist også temmelig meget andet end øl med
halstørklæde i omløb på Husum Torv.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-07 06:50

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Jeg har da kendt én, der blev 72, men han frekventerede heller ikke
> Husum Torv. Der er vist også temmelig meget andet end øl med
> halstørklæde i omløb på Husum Torv.

I min familie [ikke nærmeste] er der da et par stykker der er oppe i
90erne, og som har boet nær Husum Torv i årtier.

Jeg tænkte udelukkende på dem, der bruger Husum Torv som dagligstue. Der
er i øvrigt kun få af dem der er oppe i 40erne, selv om mange af dem ser
mindst så gamle ud. Det er jo et hårdt liv de lever, og
aldringsprocessen bliver voldsomt speedet op.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-12-07 17:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er jo et hårdt liv de lever, og
> aldringsprocessen bliver voldsomt speedet op.

Yep

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-12-07 17:43

> [...]

> reduceret til 200 gram, trådløst net alle steder uden at skulle rode med
> eksterne modems/mobiltelefon og opstart og shutdown tid max var 10

Hæ, hæ.....nu ikke stresset, Franz.......det kommer nok, skal du se

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 13:38

Henrik Münster wrote:

> [...]
> er lyset ikke altid godt. Det er måske derfor, det mest er bærbare
> computere, der har lys i tastaturet, så vidt jeg ved.

Dér har jeg så det problem, at for meget lys vil genere temmelig
kraftigt, da mine brillr har en meget kraftig asfærisk bue udad - altså
plus-glas. Dette giver en kraftig refleks, fordi buen vil bryde lyset,
så det reflekterer inde i glasset og hindrer, at jeg i det hele taget
kan se ret meget. Så pr. har jeg overhovedet ikke noget lys på selve
skrivebordet. I 'kontoret', hvor de gamle maskiner bruges, har jeg
(endnu) et lysstofrør i loftet, og det er heller ikke godt, da det giver
for skarp lys over hele rummet, og igen vil lyset reflektere og bryde i
glasset, - + at det også reflekterer i selve skærmen. - Jeg har dog fået
købt en ny lampe med en mat opalskærm, som giver en mere dæmpet, men
alligevel brugbar lyddækning....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-12-07 01:08

> [...]
> er lyset ikke altid godt. Det er måske derfor, det mest er bærbare
> computere, der har lys i tastaturet, så vidt jeg ved.

Lys i tasterne er cool men apples implementering er ikke videre
god, da lyset alleigevel ikke kan se fra alle vinkler og for mit eget
vedkommende aldrig når jeg har behøv for det.

De notebooks jeg har set med en lille lampe i skærmens ramme som lyser
ned på tastaturet synes imho at være mere anvendlige.

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-12-07 08:58

> [...]
> er lyset ikke altid godt. Det er måske derfor, det mest er bærbare
> computere, der har lys i tastaturet, så vidt jeg ved.

Eller prøv at lægge mærke til alle de DJ's der bruger mac og Ableton
live på en mærk scene. Tidligere stod de med hovedet 4 cm fra deres
tastaturer. Med Macbokk Pro med lys i tasterne kan de rette ryggen lidt
op og stadig ramme tasterne

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 13:09

Morten Lind wrote:

> [...]
> metaltråd). Den koster maksimalt kr.: 20,- i diverse "ting-markeder".
>
> Hvis du får sved på panden af at lede efter bogstaverne, kan du også få

Det er godt med dig Morten. - Du har altid en masse gode idéer. - Dem
her er dog blandt de bedre.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-07 16:17

> Det er godt med dig Morten. - Du har altid en masse gode idéer. - Dem
> her er dog blandt de bedre.
>
> mvh. Erik Richard

Hæ, hæ......viften var adventsgaven.

M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-12-07 16:32

On 2007-12-03 13:08:54 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> . Det er
> mellem

> pple
> et par

> Den får

> å få
>
> Det er godt med dig Morten. - Du har altid en masse gode idéer. - De
> m her er dog blandt de bedre.
>
> mvh. Erik Richard

Og jeg har lige set en USB-kaffevarmer til ingen penge i Bog & Ide. ;)
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 19:29

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> Og jeg har lige set en USB-kaffevarmer til ingen penge i Bog & Ide. ;)

Jeg tør bare ikke tænke på, hvad den gør ved batterilevetiden på min
bærbare.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-07 22:46

> Jeg tør bare ikke tænke på, hvad den gør ved batterilevetiden på min
> bærbare.

Den kan ikke trække mere end 500 mA, så det kunne være værre.

Bliver din MacBook iøvrigt varm som Powerbøøken blev?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 23:06

> Den kan ikke trække mere end 500 mA, så det kunne være værre.

I så fald tør jeg ikke tænke på, hvad den gør ved min kaffe.

> Bliver din MacBook iøvrigt varm som Powerbøøken blev?

Det er svært at sige, men umiddelbart vil jeg sige, at det stort set er
det samme. Ved roligt brug, hvor de står hævet op på en iCurve, er
bunden godt varm, når man føler efter med hånden. Måske er MacBook knap
så varm. Hvis jeg bare sidder her og skriver, går blæseren faktisk ikke
i gang på min MacBook. Den kører godt nok altid ved 1.800 rpm, men det
hører man ikke. Så snart jeg vil se en film på Youtube, hente filer
eller gør noget ud over det sædvanlige, går blæseren derimod op i
omdrejninger og kan tydeligt høres. Samtidig bliver bunden rigtig varm.
På min PowerBook gik blæseren jævnligt i gang, og det var
egentlig ikke, fordi den blev mere belastet. Det var det jo nok, men
umiddelbart var sammenhængen ikke så åbenbar.
Forskellen er nok, at processoren på min MacBook kan yde langt
mere. Ser man på belastningen med et egnet program, ligger processoren
på min MacBook på få procent det meste af tiden. Når den så skal
bestille noget, ryger belastningen op. Min PowerBook var jævnt hen meget
mere belastet i procent af maksimum. Ofte lå den måske på 30-50%. Det
var selvfølgelig samme belastning i absolutte tal, for det er jo de
samme programmer, men i forhold til den maksimale ydelse er min MacBook
meget mere afslappet.
Man kan sammenligne det med, at det er to biler, der kører
stille og roligt med 60 km/t det meste af tiden. Når de så skal bestille
noget, var min PowerBook en Citroën 2CV, der kunne komme op på 120 km/t.
Min MacBook er en hurtigere bil, der kan komme op på 240 km/t. MacBook
er altså mindre belastet ved normalt brug, men kan virkelig yde noget,
når det kræves, og så bliver den også varm. Jeg kan sagtens få
processoren op på 80 grader. Og det tager kun få sekunder. Min kones
iBook G4 kan jeg ikke slæbe ret meget over 50 grader, for den kan ikke
yde så meget, så dens blæser går aldrig i gang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 22:07

David Blangstrup wrote:

> Og jeg har lige set en USB-kaffevarmer til ingen penge i Bog & Ide. ;)

Uf da! - Så'n dimser er bandlyst i nærheden af mine computere...
Kaffekrus/-kopper hører ikke til i nærheden af et tastatur, - selvom jeg
har en all-risk forsikring.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 22:51

> Uf da! - Så'n dimser er bandlyst i nærheden af mine computere...
> Kaffekrus/-kopper hører ikke til i nærheden af et tastatur, - selvom jeg
> har en all-risk forsikring.

Så er det godt, du ikke har set mit tastatur. Det er smurt ind i
remoulade med krummer, ostesmulder og kaffepletter. Jeg troede da, at et
tastatur er noget man køber, for at beskytte den bærbare computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-07 22:51

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Uf da! - Så'n dimser er bandlyst i nærheden af mine
> computere... Kaffekrus/-kopper hører ikke til i nærheden af et
> tastatur, - selvom jeg har en all-risk forsikring.

Kan anbefale at anskaffe sig nogen med gummimembraner OG vædskeafløb.
Er godt i en snæver vending.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 23:09

> Kan anbefale at anskaffe sig nogen med gummimembraner OG vædskeafløb.
> Er godt i en snæver vending.

Et tastatur er såmænd ikke så følsomt. Jeg sidder med et hvidt Apple
"keyboard" med gennemsigtig kant. Hvis der skulle komme lidt væske ned i
det, ser det ikke engang ud til, at det løbe ned i elektronikken. Der
hvor stangen, som hver tast sidder på, går ned i bunden, er der en
forhøjning eller krave i plasticcen omkring hullet. Væske vil altså ikke
umiddelbart søge derned.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 23:49

Henrik Münster wrote:

> [...]
> hvor stangen, som hver tast sidder på, går ned i bunden, er der en
> forhøjning eller krave i plasticcen omkring hullet. Væske vil altså ikke

Du skal se, det er nok noget, Apple har fundet ud af at lave pga. div.
erfaringer hos udviklerteamet.

Apropos tastatur... så smed en nu tidl. ansat hos Humac engang et
møgbeskidt Extended II ISO ADB tastatur i opvaskemaskinen og vaskede det
på laveste temperatur (30º) og lod det derefter tørre i et par dage for
at være sikker. satte det så til en Beige G3, - og det virkede.!!

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-07 01:10

<snip>

> [...]
> syntes selvfølgelig, at en MacBook var en frygtelig lille en, så hun købte
> en 15" MacBook Pro. Jeg hjalp hende med at sætte den op, og jeg må

Bruger man trådløs, er Macbook nok bedre. Kabinettet på en Pro vil
sikkert virke som et Faraday bur.

--

"Any girl can be glamorous. All you have to do is stand still and look
stupid."

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 03-12-07 06:51

On 2007-12-03 01:10:27 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Bruger man trådløs, er Macbook nok bedre. Kabinettet på en Pro vil
> sikkert virke som et Faraday bur.

Hvad basere du dog det på? Kabinettet er jo ikke lavet i kobber!!!!!!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-07 07:49

> Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:
>
> <snip>

> Bruger man trådløs, er Macbook nok bedre. Kabinettet på en Pro vil
> sikkert virke som et Faraday bur.

Det gør sig gældende på især Powerbook's og de første varianter af
MBP. Antennen i nyeste variant ef MBP er særdeles god.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 10:50

> Det gør sig gældende på især Powerbook's og de første varianter af
> MBP. Antennen i nyeste variant ef MBP er særdeles god.

Nu lokker du Jeg klarede mig i øvrigt fint med en TiBook i fire år,
og sønnen bruger den uden problemer nu. TiBook var vel den, der var mest
berygtet for dårlig antenneforbindelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-07 22:14

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in

> Det gør sig gældende på især Powerbook's og de første varianter af
> MBP. Antennen i nyeste variant ef MBP er særdeles god.

Der er efter sigende sket en lille forbedring i antenneforholdene på
Proen ift tidligere med alu PBene. Der var de osse katastofale iflg alle
meldinger. Har en Macbook sin antenne placeret på samme måde som Apples
tidligere bærbare modeller i plast - inde i skærmen, rundt om displayet,
det har f.eks en Pismo, og det kan ikke gøres bedre - så vil man opleve
sin trådløs forbindelse med en Macbook som værende væsentlig bedre end
med en Pro.

"Any girl can look stupid. All you have to do is stand still and be
glamorous."

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-07 09:46

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Bruger man trådløs, er Macbook nok bedre. Kabinettet på en Pro vil
> sikkert virke som et Faraday bur.

Kommer vel an på hvor antennen sidder.

Men indrømmet, putter man den ind i kabinettet til en Mac Pro så
bliver signalet nok ikke godt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-12-07 16:08

On 2007-12-02 22:35:48 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> altså, jeg skal have sådan en. Laserprint er da meget bedre, og det
> løber ikke ud, hvis papiret bliver fugtigt.

Savle! En laserprinter til 600 kr.?
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 19:29

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> Savle! En laserprinter til 600 kr.?

Det kan man sagtens få. Min far købte en Brother sidste år eller forrige
år til kr. 799,-. Han fortrød det dog, før han fik åbnet pakken, og
byttede den til en model med kopimaskine og skanner indbygget (og vist
også fax). Den kostede hele kr. 1.500,- eller deromkring. Jeg var også
vildt forundret over, at laserprintere var blevet så billige.
Det er jo kun sort/hvide printere - altså monokrome. Min mors
nye er en Samsung. Jeg er aldrig før stødt på printere fra dem. Samsung
har en farvelaser til ca. kr. 1.500,-. Den fås med kopimaskine og
skanner til kr. 2.500,- i runde tal. Jeg tror altså, jeg går ind til
Fona i morgen og køber modellen uden kopimaskine. Jeg har spurgt
familien, og ingen af dem har brug for kopimaskine.

Multifunktion i farver:
<http://www.samsung.com/dk/products/printers/mfp/clx_2160see.asp>
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=387379>

Min mors i sort/hvid:
<http://www.samsung.com/dk/products/printers/laser/ml_2010.asp>
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=157428>
Den er godt nok lidt dyrere her, men jeg er ret sikker på, at min mor
kun gav kr. 600,- i Fona.

Den her har jeg tænkt mig at købe:
<http://www.samsung.com/dk/products/printers/colorlaser/clp_300.asp>
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237924>
Den er til gengæld lidt billigere end i Fona.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 22:30

Henrik Münster wrote:

> [...]
> også fax). Den kostede hele kr. 1.500,- eller deromkring. Jeg var også
> vildt forundret over, at laserprintere var blevet så billige.

Den billigste MFC maskine fra Brother med s/h laswer, farve scanner, fax
og kopi koster i dag 1939kr. hos MidtData. det er samme printerdel, som
sidder i HL-2030/2040/2070. - Printer særdeles flot! - En Brother
HL-2030 koster i dag 699kr. - også hos MidtData. Den har USB 1.1/2.0 og
har software lige fra OS 8.6 til 10.5.x og fra Win98sr2 til vista64....
- Og så koster en ny toner kun 485kr.....

> Det er jo kun sort/hvide printere - altså monokrome. Min mors
> nye er en Samsung. Jeg er aldrig før stødt på printere fra dem. [...)

Samsung var faktisk blandt de første til at lave billige lasere
overhovedet en gang i beg. af 1990'erne. Dengang kostede fx. en Apple
Laserwriter 300 4995kr. og en tilsv. 300dpi Samsung kunne fås til
2195kr.. - Dengang dog kun til parallelport - altså slet ingen Apple
understøttelse - heller ikke via Laserwriter 6/7/8 softwaren.

> Den her har jeg tænkt mig at købe:
> <http://www.samsung.com/dk/products/printers/colorlaser/clp_300.asp>
> <http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237924>
> Den er til gengæld lidt billigere end i Fona.

Man får ihvertfald meget for pengene, hvis man ikke udskriver ret meget.

mvh. Erik Richard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-12-07 23:52

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> [...]
>udgiften på alle værelserne. Udgiften er minimal men servicen er i top.
>Sådan burde det være på alle de steder vi overnatter, når vi er

Da jeg var i USA for 2 år siden, kom jeg på nettet gratis alle steder på
de hoteller jeg boede. Des for uden var der en computer til fri
afbenyttelse i hallen eller hvad man nu kalder det.
hilsen Hanne.

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 06-12-07 01:25

> [...]
> Og jeg synes også, skærmen har bedre farver end på min MacBook. Så nu er
> jeg naturligvis lidt lun på at købe sådan en. Så kan min kone arve min

Hehe, kan godt følge dig og så alligevel - der er ret stor prisforskel.
Gitlin har f.eks. lige skrevet om forskellene på pro/ ikke-pro:

"If you absolutely can't stand the idea of a glossy screen, then you
better go Pro, likewise if you want an LED backlight. The latter, with
its alleged benefit to power consumption, is an intriguing bonus.
FireWire 800 could be useful, if I'd ever come across a peripheral that
needed it. I haven't, so I can't say it is. The same goes for
ExpressCard - but if you want to hop aboard a 3G wireless network with
your MacBook (or Sprint's upcoming WiMAX), you'll have to use a tethered
cell phone to do so.

The faster processors in the higher-end MacBook Pros ought to offer a
slight boost to applications, although as the benchmarks show, this
won't be much more than around 10 percent, which is only just about
detectable by normal humans. The better graphics card will be important
if you play a lot of games, do a lot of work with Adobe apps, or
regularly use other GPU-intensive applications. And for typing in bed, a
backlit keyboard would be very useful. If those are all worth the $500+
they cost over the MacBook to you, then by all means consider the Pro
lineup.

If not, the MacBooks make a lot of sense. Their performance is closer
than ever to the Pro laptops, and with the exception of the black shell
and larger hard drive, the middle range MacBook is identical to the
range-topper."

<http://arstechnica.com/reviews/hardware/santa-rosa-macbook-review.ars>

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 02:41

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> than ever to the Pro laptops, and with the exception of the black shell
> and larger hard drive, the middle range MacBook is identical to the

Tak for linket. Det havde jeg ikke set. Jeg har egentlig også været glad
for min MacBook. Som han skriver, føler man ikke, skærmopløsning og de
andre specifikationer er nogen begrænsning. Det er godt nok til normalt
brug. Med de gamle iBook følte man hele tiden, at man løb ind i
begrænsninger. Så på den måde er en MacBook tilstrækkelig, og det kan
bestemt diskuteres, om forskellen til en MacBook Pro er pengene værd.
Når man står med en MacBook Pro som almindelig forbruger uden at
kunne måle ydelser, så er den nu alligevel lækker. Der er noget mere
eksklusivt over den, og man får trods alt en større skærm med højere
opløsning. Det er jo svært at afgøre, hvor meget værdi man skal tillægge
den. Det samme gælder det bedre grafikkort, som nok er den største
forskel mellem MacBook og Pro. Det gør virkelig en forskel, når der
måles benchmarks. Det er så nok ikke noget, jeg har vildt meget brug
for.
--
Henrik Münster
Esbjerg