Genfødt Mac-Bruger
Fra : stupmail@gmail.com

Dato : 02-12-07 10:07

Kære nyhedsgruppe

Efter flere år med et stille liv med min - stadig - trofaste G3/233 og
OS 8.6, måtte jeg erkende at Broweserudvalget til nyere sider og især
de offentlige ikke længere slog til. Men efter jeg havde stået med
tårevædede øjne hos "min sparekassemand", accepterede han, at jeg
efter små 10 år ikke var storforbruger af nye computere, så nu er jeg
det lykkelige?? ejer af en MacBook i den sorte udgave og med Tigeren
og ifølge butikken med mulighed for at få mig en Leopard. MEN valget
for mig var, at jeg lige ville have den der snor bagud i Classic, hvis
og i fald osv.
Jeg bevæger mig nu ind i - så at sige - Unix-verdenen og vil gerne
spørge jer altvidende gruppedeltagere, hvilke programmer jeg skal
bruge og holde mig fra på sådden en Tigerdreng.
Jeg har tillad mig at hente Firefox, men ellers hold mig fra andet....
nå ja, så var der noget med Flip4Mac for at se TV, men det værker nu
ikke endnu.....
Jeg har brugt Eudora som e-mailprogram. Er det stadig OK til OS X?
Kan det gå at bruge Office og "Exploder" eller er det unødvendigt?
Jeg får muligvis Acrobat til at lave pdf-filer ellers har jeg en god
gammel Quark på G3-en og med "Print to PDF" og det virker osse.
Kan man bruge USB-stikkene til at overføre datafiler fra den gamle,
eller skal man bare bruge en USB-nøgle?
Er der ellers noget man ska' være bange for på sådden en "Sort Tiger"?

Idet jeg på forhånd siger tak og håber, at gruppen her fortsat er
humoristisk og alvidende og fornøjelig som gruppen for min anden
svaghed: Motorcykler.....

Mvh

Niels Hansen
Det nordvestlige hjørne af Dannevang og skisme' mæ en ADSL-line helt
ude efter det punkt, hvor kragerne vender.....))))

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-07 18:32

<stupmail@gmail.com> wrote:

> [...]
> og ifølge butikken med mulighed for at få mig en Leopard. MEN valget
> for mig var, at jeg lige ville have den der snor bagud i Classic, hvis

1. Jeg går ud fra at du 'lige' har købt maskinen. Du burde så have fået
såvel Tiger som Leopard med - Tiger inklusive iLife 2008.

2. MacBook'en er en Intel maskine. Du kan slet ikke køre Classic på den

3. Medmindre du installerer SheepShaver.

<http://en.wikipedia.org/wiki/SheepShaver>

Du vil så have brug for en MacOS ROM-fil. Mail til mig, så skal jeg
fortælle hvordan du får fat i en sådan.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-12-07 18:35

<stupmail@gmail.com> wrote:

> [...]
> og ifølge butikken med mulighed for at få mig en Leopard. MEN valget
> for mig var, at jeg lige ville have den der snor bagud i Classic, hvis

Du har ikke Classic på en Intel.

> [...]
> Jeg har tillad mig at hente Firefox, men ellers hold mig fra andet....
> nå ja, så var der noget med Flip4Mac for at se TV, men det værker nu

Du skal nok hakke af i "Create streaming movies".
..
> Jeg har brugt Eudora som e-mailprogram. Er det stadig OK til OS X?

Har du prøvet mail, som kommer med systemet?

> Kan det gå at bruge Office og "Exploder" eller er det unødvendigt?

Prøv NeoOffice. Exploder er fortid.

> Jeg får muligvis Acrobat til at lave pdf-filer ellers har jeg en god
> gammel Quark på G3-en og med "Print to PDF" og det virker osse.

Print til pdf er indbygget i systemet.

> Kan man bruge USB-stikkene til at overføre datafiler fra den gamle,
> eller skal man bare bruge en USB-nøgle?

Brug ethernet og "Personlig arkivdeling" fra den nye maskine.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-07 20:37

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Du skal nok hakke af i "Create streaming movies".

Gør den ikke det som std.? - Jeg har overhovedet ikke pillet ved
flip4Macs indstillinger, og efter at være gået på 'den store kat', ser
jeg uden videre de videoer, jeg prøver at afspille såvel på CDi, DVD og
via net...

> Har du prøvet mail, som kommer med systemet?

Eudora 6.2.x til OS X kan nu hentes gratis, hvis man kan finde den, og
den virker fint på Tiger 10.4.11 - også på Leopard, (har dog ikke selv
prøvet det).

Ellers er der jo den nye opensource version - Eudora 8, der bygger på
thunderbird, men skulle efter sigende kunne bruge de gamle eudora
mailboxe direkte. Niels, kan du ikke finde den, har jeg den liggende og
kan sende den til dig.

Eudora 8.0.0b1
email client based on Thunderbird
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10225

> Prøv NeoOffice.

OpenOffice 2.3.0 er hurtigere end NeoOffice, selvom X11 først skal
startes...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10456

Alternativt, hvis man absolut vil bruge penge, så kan Ragtime 6 være et
rigtig godt valg. Det er jo både tekstbehandling, regneark,
illustration, design ala QX og InDesign, office charts, o.m.m. 30-dages
demo kan hentes her.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16797

> Exploder er fortid.

Og hvis man vil/skal ind på div. Exploder-only sider, så er 'UserAgent
switcher faktisk god - bedre end forventet.
http://chrispederick.com/work/user-agent-switcher/

Et godt alternativ kunne være SeaMonkey 1.1.7 alt-i-et - browser, mail,
news... Den understøtter fx. også dansk stavekontrol (skal downloades)
og UserAgent Switcher.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29027

> Print til pdf er indbygget i systemet.

NeoOffice, OpenOffice, MarinerWrite, RagTime understøtter alle både
Print-to-PDF og 'Save As PDF'

> Brug ethernet og "Personlig arkivdeling" fra den nye maskine.

Det vil jeg også anbefale. Næsten ingen USB nøgler understøttes af OS
8.6, - selvom man skulle have et USB 1.1 PCI kort i maskinen. Niels
skriver jo kun G3/233, så det kan være både en G3Desktop og den første
imac....

mvh. Erik Richard

Fra : Nicolai Gideon

Dato : 04-12-07 22:35

Hej Erik

En lille kommentar til nedenstående

In article <47530971$0$15001$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

<klippeklippe>

> [...]
> thunderbird, men skulle efter sigende kunne bruge de gamle eudora
> mailboxe direkte. Niels, kan du ikke finde den, har jeg den liggende og

Det kan desværre ikke lade sig gøre. Jeg havde selv håbet, at jeg
problemfrit kunne flytte alt mig gamle Eudorakorrespondence over på den
nye open source.

mvh
Nicolai

Fra : Esben

Dato : 05-12-07 18:52

Nicolai Gideon <gideon.on.juicenet@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det kan desværre ikke lade sig gøre. Jeg havde selv håbet, at jeg
> problemfrit kunne flytte alt mig gamle Eudorakorrespondence over på den

Hold dig til den ægte Eudora 6.2.4. Den er hammerstabil.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : iSteen

Dato : 03-12-07 15:28

> Prøv NeoOffice.

Samme her - jeg er meget glad for NeoOffice, så også let eksporterer
diverse dokumenter til .pdf og alverdens andre formater

Fra : Esben

Dato : 02-12-07 22:04

Velkommen til MacIntel OS X!

<stupmail@gmail.com> wrote:
> Jeg har brugt Eudora som e-mailprogram. Er det stadig OK til OS X?

Hvis du er vant til det, vil du som jeg finde at det stadigt er det
bedste!

> Kan det gå at bruge Office og "Exploder" eller er det unødvendigt?

Det skal være 2004 version og den skal være up-to-date. Don't Explode

> Kan man bruge USB-stikkene til at overføre datafiler fra den gamle,
> eller skal man bare bruge en USB-nøgle?

En mulighed på ligefod med netværk, i virkeligheden nok mindre teknisk
krævende...

Med Sheepshaver - nemmest i versionen Classic-on-Intel som ikke er en
officiel release, kan du køre classic på intel endda 8.6 hvis du lyster
(dog max 9.0.4). Men vurdér alvorligt om du har noget at bruge til det,
da det med filer frem og tilbage mellem classic og OS X ikke er totalt
lige til. Du kan simpelthen kopiere din allerede eksisterende
systemmappe fra din gamle maskine og bruge den...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : stupmail@gmail.com

Dato : 04-12-07 13:29

On 3 Dec., 15:27, ist...@gmail.com (iSteen) wrote:

> Samme her - jeg er meget glad for NeoOffice, så også let eksporterer
> diverse dokumenter til .pdf og alverdens andre formater

Hej igen til alle

Ja, jeg vidste, at nyhedsgruppen stadig er det sted, man skal
spørge..))))

Jeg kan nu konstatere, at det er en Tiger (OS 10.4.10 og en
Inteldims...) og at de kære Humaccer i Kbh og Ålbjerg nok ikke lige
vidste, hvad jeh mente med det der Classic....

Nåmmen, jeg lever med min gamle desktopG3 med de der programmer og
hardware, som jeg har brugt i mange år og så overfører jeg indtil
videre nødvendig data via en USB-nøgle med 1.1.

Jeg vil gerne senere vende tilbage med hjælp til enkelte ting med en
ROM-fil og lignende.

Jeg vil prøve at finde den der NeoOffice og så beholder jeg jo stadig
min Quark med "PrintToPDF", da de ting jeg laver bedst - for mig - kan
løses med det program (Årevis af ens sider og skrifter og..... slet
ikke tid og temperament til at lære et nyt program lige nu...)

Og jeg har ....Rødme... fået tv og radio til at virke, selv om den
gamle udgave af "Selvsving" pludselig gik i slevsving midtvejs og
begyndte forfra, men det var måske kun hul i datastrømmen.

Jeg vil prøve at få fat i den nye Eudora, men ellers må det vente
lidt, da jeg er begyndt rigtig meget at bruge mine mailkonti over
"Indernettet" og det fører mig frem til endnu et dumt spørgsmål:
Hvordan undgr man at få lukket sine konti hos Tiscali/Get2net, når man
nu ikke længere ringer op til deres telefonnummer? Jeg sku' nemlig
gerne til at bruge lidt plads til en hjemmeside med min nu snart flere
år gamle indkøbte www-adresse??

Har I erfaring om de lige pludselig stopper alt, fordi der ingen
indtægter er?

Igen med stor tak til den alvidende Mac-gruppe

Mvh

Niels Hansen, der sidder her i det kolde nordvestjyske og jubler lidt
over det lækre og næsten lydløse tastatur.....