Softkernerugbrød - opskrift?
Fra : Susanne

Dato : 23-11-07 14:14

Jeg vil så gerne selv bage et saftigt softkernerugbrød som det man kan købe
hos bageren i Kvickly - det hedder "Gustav" og indeholder surdej, hørfrø,
bløde rug- og solsikkekerner.

Jeg har forgæves søgt efter på google efter både "softkernerubrød",
"softkerner" og "softkerne" men har ikke kunnet finde noget brugbart.

Er der nogle af jer der ligger inde med en opskrift på et godt sådant og vil
dele den med mig?

Mvh.
Susanne.

Fra : Anders

Dato : 25-11-07 14:23

> Er der nogle af jer der ligger inde med en opskrift på et godt sådant og
> vil
> dele den med mig?
>
> Mvh.
> Susanne.

Når man først har smagt dette brød gider man aldrig at købe noget fra
bageren eller supermarkedet igen!

R U G B R Ø D :

Ingredienser : (Alt økologisk / biodynamisk.naturligvis!)

Surdej

2 kg. Rugmel

1 kg. Knækkede Rugkerner

300 g. Hele Rugkerner

200 g. Hørfrø

500 g. Solsikkekerner

250 g. Hakkede Mandler / Hasselnødder

2,2 l. Koldt vand (22 dl.)

0,8 l. Kogende Vand (8 dl.)

3 - 4 spsk. Bygmaltsirup

3 spsk. Salt

2 Æg (til pensling m. Sesamfrø)

Fremgangsmåde :

Indledende forberedelser :

Sæt de 300 g. hele Rugkerner I blød I kogende vand 1 time eller 2 før der
startes.

(det vand der ikke bliver opsuget hældes fra inden kernerne skal i dejen)

Rist alle solsikkekerner på en pande (med en lille klat smør eller olie)

Dette kan med fordel gøres et stykke tid før man begynder så de ristede
kerner ikke er for varme når de skal i dejen. Rist kernerne indtil de er
gyldenbrune.

Husk at røre/vende hele tiden så de ikke bliver brændte.

Selve Dejen :

Bland Salt, Koldt Vand og Surdej. Benyt evt. et piskeris.

Tilsæt Maltsirup.

Hæld det kogende vand i lidt efter lidt under grundig omrøring.

- Dette er meget vigtigt eftersom surdejen vil blive "slået ihjel" af det
kogende vand hvis man ikke er forsigtig.

Det kogende vand skal i over flere omgange og der SKAL røres/piskes
samtidig!

Tilsæt 1,5 kg Rugmel og rør/pisk alle klumper ud.

Tilsæt alle de resterende kerner nødder og mel.

Ælt dejen grundigt.

Tag fra til ny surdej. Ca. 1½ dl. Hæld lidt salt på toppen for at undgå
mugdannelse.

Skal opbevares i køleskab.

Smør 3 forme (á ca. 3 liter) med olivenolie.

Fordel dejen i de 3 forme.

Prik mange og dybe huller i dejen.

Dæk formene med plastikfilm eller lign.

- Ikke alt for stramt da der skal være plads til hævningen som er på 2 - 2½
cm.

Sæt til hævning et lunt sted i 24 timer.

Pisk 2 æg og pensl dejen. Overhæld derefter med sesamfrø i passende mængde.

Ovenstående pensling m. sesamfrø kan naturligvis undlades alt efter smag og
behag.

Brødene bages ½ time ved 100 grader.

Derefter bages de 2 timer ved 200 grader.

Dæk brødene med et viskestykke og lad dem køle af. De er meget bløde og
porøse i de første 24 timer efter bagningen og kan være svære at skære i.

Med mindre at man har en kæmpe familie, eller spiser enorme mængder af brød,
kan 2 af brødene med fordel fryses ned efter de er kølet af.

Vigtigt :

Når man tager et brød op fra fryseren kan eller skal det, efter normal
optøning, varmes i ovnen.

Denne metode vil gøre brødet som nybagt igen og kan på det kraftigste
anbefales!

Der er en verden til forskel i smag og konsistens hvis man gør dette!

Bag det ca. 20 min. Ved 100 grader og derefter yderligere 20 min. Ved 200
grader.

Til allersidst kan det selvfølgelig nævnes at det er tilladt at
eksperimentere med nye ingredienser selv, men det anbefales at gå forsigtigt
frem og kun forsøge med én ændring ad gangen for at bevare overblikket.

MVH,

Anders

Fra : jensen

Dato : 29-11-07 10:43

Anders skrev:
> [...]
> bageren eller supermarkedet igen!

> R U G B R Ø D :
>
> Ingredienser : (Alt økologisk / biodynamisk.naturligvis!)

<SNIP>

Hej

Hvor meget surdej skal der bruges? Og kan jeg bruge:

4 dl. rugmel
3 dl. kærnemælk eller yoghurt naturel
½ tsk. salt
røres sammen og står ved stuetemperatur i 2-3 dage

Hilsen Kim Jensen

Fra : Anders

Dato : 29-11-07 22:42

> [...]
> 3 dl. kærnemælk eller yoghurt naturel
> ½ tsk. salt
> røres sammen og står ved stuetemperatur i 2-3 dage

Hej,

Det vil give en ret stor mængde surdej.
- Der skal kun bruges omkring 2 dl. surdej i alt til denne opskrift, men lav
bare den portion du nævner og smid resten ud...

MVH;
Anders

Fra : jensen

Dato : 30-11-07 09:20

Anders skrev:

> [...]
> - Der skal kun bruges omkring 2 dl. surdej i alt til denne opskrift, men lav
> bare den portion du nævner og smid resten ud...

Tak, - glæder mig til at prøve...

Kim

Fra : Susanne

Dato : 09-12-07 18:40

"Anders" <no@no.no> skrev en lang og detaljeret opskrift

Tusind tak, det lyder som en rigtig lækker opskrift, den vil jeg gerne snart
prøve af. Jeg har lige et par spørgsmål til opskriften...

1) Hvis man ikke har en surdej fra før er det så ligegyldigt hvilken
opskrift på surdej man følger - vil nemlig gerne undgå at brødet bliver for
surt, men jeg ved ikke om det afhænger af typen af surdej.

2) Du skriver at man skal tage 1½ dl fra og i dit svar til jensen at man
skal bruge 2 dl - er det fordi surdejen hæver i køleskabet mellem brug (hvor
længe kan den opbevares dér?)?
- og hvis man kun vil lave ét brød ad gangen går jeg ud fra at man kun skal
bruge ½ - 2/3 dl. surdej?

3) Du skriver at brødene efter at være blevet frosset ned efter normal
optøning skal i ovnen...skal de tøs helt op inden de kommer i ovnen?

4) Hvor køber man (byg)maltsirup?

På forhånd tak og mvh.
Susanne

Fra : Anders

Dato : 23-12-07 00:09

> Tusind tak, det lyder som en rigtig lækker opskrift, den vil jeg gerne
> snart prøve af. Jeg har lige et par spørgsmål til opskriften...

Undskyld det sene svar...så først dine spørgsmål nu!

> 1) Hvis man ikke har en surdej fra før er det så ligegyldigt hvilken
> opskrift på surdej man følger - vil nemlig gerne undgå at brødet bliver
> for surt, men jeg ved ikke om det afhænger af typen af surdej.

Ja, det betyder ikke det store! Det viftige er at den er s_u_r

> [...]
> (hvor længe kan den opbevares dér?)?
> - og hvis man kun vil lave ét brød ad gangen går jeg ud fra at man kun

De mål jeg skriver er bare sådan ca...de skal ikke tages HELT bogstaveligt!
Men ja, surdejen hæver ganske rigtigt en smule i køleskabet. Jeg plejer dog
at skrabe det åveste på centimeter væk pga saltet og fordi det øverste lag
kan være lidt tørt hvis surdejen har stået i lang tid. Man må helere bruge
for lidt surdej end for meget, men 1½ dl. er som sagt fint

Man må og kan IKKE lave en mindre portion ud fra den opskrift jeg har
givet...det hele er nøje afstemt og korthuset falder sammen hvis man
halverer eller på anden måde formindsker opskriften.
Derimod kan man godt fordoble eller ti-doble...men ikke formindske!

> 3) Du skriver at brødene efter at være blevet frosset ned efter normal
> optøning skal i ovnen...skal de tøs helt op inden de kommer i ovnen?

Det har faktisk (underligt nok) ikke den helt store betydning om de er frsne
eller ej. Jeg har gjordt begge dele. Dog plejer jeg at give et helt frossent
brød 15 - 20 minutter ekstra ved 100 grader.
Eller mere præcist : Når jeg genopvarmer et brød fra fryseren får det 15 min
ved 100 grader og derefter 15 - 20 minutter ved 200 grader (i
varmluftsoven - så går det lidt hurtigere)
PS : Når jeg bager brødene første gang benytter jeg ikke varmluftov - jeg
synes at varmefordelingen er bedre ved alm. varme, men det kan jo komme an
på så mange ting...hvilken ovn, hvad type osv...

> 4) Hvor køber man (byg)maltsirup?

Det gør man i forskellige helsekost-forretninger...jeg køber som regel min i
helse-huset på østerbro (ved trianglen)

> På forhånd tak og mvh.
> Susanne

Det var så lidt!
- Meld gerne tilbage om det blev godt!

MVH,
Anders

Fra : Susanne

Dato : 23-12-07 12:46

"Anders" <no@no.no> skrev

> Undskyld det sene svar...så først dine spørgsmål nu!

Jamen, bedre sent end aldrig - jeg glæder mig bare til at komme i gang

> at skrabe det åveste på centimeter væk pga saltet og fordi det øverste lag
> kan være lidt tørt hvis surdejen har stået i lang tid.

Skal der strøs salt på surdejen når den stilles i køleskab - og hvor længe
kan den opbevares der (Jeg tænker bare at når man laver tre brød ad gangen
så går der noget tid imellem at man bruger surdejen)...?

> [...]
> halverer eller på anden måde formindsker opskriften.
> Derimod kan man godt fordoble eller ti-doble...men ikke formindske!

Hmm...det lyder altså lidt underligt i mine ører, men ok, det er da også
smart nok at have to brød i fryseren som man bare kan tø op og der er jo
ikke meget mere arbejde i at lave tre brød i forhold til ét

Vil afprøve det snart og forhåbentlig allerede her i julen - mange tak for
dine svar!

Mvh.
Susanne

Fra : Anders

Dato : 23-12-07 16:07

> Skal der strøs salt på surdejen når den stilles i køleskab - og hvor længe
> kan den opbevares der (Jeg tænker bare at når man laver tre brød ad gangen
> så går der noget tid imellem at man bruger surdejen)...?

Ja, der skal strøs salt på det øverste lag...det forhindrer mug-dannelse...
Min surdej kan holde i laaang tid. En sommer gik der omkring 3 måneder og
den var stadig helt fin!

> Hmm...det lyder altså lidt underligt i mine ører, men ok, det er da også
> smart nok at have to brød i fryseren som man bare kan tø op og der er jo
> ikke meget mere arbejde i at lave tre brød i forhold til ét

Præcis!...det er rigtig smart at have 2 ekstra i fryseren som bare ligger og
venter på at komme i ovnen...og vupti så har du et friskbagt brød!
Jeg vil mene at det er tåbeligt kun at lave et ad gangen (hvis man altså
kunne) når man bare kan fryde de andre ned.

- Jeg ved at det lyder lidt underligt, men det er hvad jeg udtrykkeligt selv
har fået fortalt igennem tiden...

> Vil afprøve det snart og forhåbentlig allerede her i julen - mange tak for
> dine svar!
>
> Mvh.
> Susanne

God fornøjelse og meld da gerne tilbage her i tråden om du blev tilfreds med
resultatet...

MVH,
Anders