iMovie 08 spørgsmål
Fra : macpst

Dato : 27-11-07 04:08

Hej Gruppe
Sidder med elever der laver video, og jeg har følgende spørgsmål:
- kan iMovie '08 ikke lave slowmotion af en videosekvens?
- kan iMovie '08 ikke brænde direkte til en DVD (bare til rå
afspilning på en dvd-afspiller) uden at gå omkring iDVD først?
- kan iMovie '08 ikke have >>video i video<<, altså en firkant i
hovedfilmen, hvor et andet videoklip kører?
- skal iMovie '08 beregne alle frames under deling (eksport) når man
har taget udgangspunkt i dv-format i kamera og vælger >>stor<< under
som selve afspilningstiden af video-projektet)
- kan man gøre noget for at mindske eksporttiden når udgangspunktet er
optagelser i dv-widescreen-format?

Vi sidder og laver daglige nyheder med en deadline, hvor
eksporteringstiden er vigtig...
Enhver hjælp til blot et enkelt punkt ville være dejligt!

Mvh. Poul

Fra : Lyrik

Dato : 27-11-07 17:42

Den 27.11.2007 kl. 12:07 skrev macpst <thingholm@gmail.com>:

> Hej Gruppe
> Sidder med elever der laver video, og jeg har følgende spørgsmål:
> - kan iMovie '08 ikke lave slowmotion af en videosekvens?
Nej! Men det kan "iMovie '06 HD"

> - kan iMovie '08 ikke brænde direkte til en DVD (bare til rå
> afspilning på en dvd-afspiller) uden at gå omkring iDVD først?
Nej! Men "iMovie 06 HD" eksporterer direkte til iDVD 08

> - kan iMovie '08 ikke have >>video i video<<, altså en firkant i
> hovedfilmen, hvor et andet videoklip kører?
Nej! Heller ikke iMovie 06. Det er professionelle krav til profesionelle
programmer, som er tunge og langvarige at arbejde i. Final Cut Pro som har
specielt eksportprogram det tager en krig at vente på.

> - skal iMovie '08 beregne alle frames under deling (eksport) når man
> har taget udgangspunkt i dv-format i kamera og vælger >>stor<< under
> som selve afspilningstiden af video-projektet)
Ja! "iMovie 06 HD" giver hurtigere eksportmuligheder.

> - kan man gøre noget for at mindske eksporttiden når udgangspunktet er
> optagelser i dv-widescreen-format?
Ja det kan man godt. H264 komprimering tager temmelig lang tid som du har
bemærket. Der er andre der tager mindre tid.

Videoen kommer ikke ind i dv-format. Den bliver transformeret til Apple
intermediate codec. Det fylder meget! Hvis du eksporterer i samme codec
tager det kortere tid, men bliver megastort. Hvis du eksporterer i mpeg4
som ikke er H264, så går det hurtigere. Hvis din film gøres mindre går det
endnu hurtigere.

> Vi sidder og laver daglige nyheder med en deadline, hvor
> eksporteringstiden er vigtig...
> Enhver hjælp til blot et enkelt punkt ville være dejligt!
Og så kommer vi til det. . Eksporterer til hvaffornoget? Eksporteres
hvorhen? Fremviser i hvilken størrelse? På hvilket medium?
Så du skal have iMovie 06 HD! Og det kan du få når du har 08! Så er den
til gratis download her(ellers har jeg den, hvis den skulle være pist
borte momentært!):
http://www.apple.com/support/downloads/imovieHD6.html

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : macpst

Dato : 03-12-07 00:41

Tak Jens
Vi hoppede tilbage til iMovie'06HD og løste de fleste ønsker. Efter
denne uge skal vi så igang med dvd-produktionen, hvor jeg regner med
at hente alle dagenes film over i iMovie'08 og iDVD.
Jeg undrer mig stærkt over, at Apple har fjernet funktionalitet - de
kunne evt. have gemt det under nogle avancerede værktøjer hvis det er
brugerfladen, der styrer funktionaliteten.
Ihvertfald skal jeg til at passe på, når jeg ellers har gået rundt med
den opfattelse, at iMovie var det bedste inden man gik op i Finul Cut/
Premiere -niveauet. Pinnacle kan mere end iMovie, hvordan mon med MS's
vista-indbyggede moviemaker eller hvad den nu hedder... Den var
ringere end iMovie under XP, men når Apple selv træder skridt tilbage,
så er det umuligt ikke at overhale dem.
Pokkers, jeg havde troet, at iMovie '08 havde fået >>bluescreen<</video-
i-video, men at de ligefrem har fjernet noget så udbredt som
slowmotion... tsk tsk!
--
Poul

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-12-07 16:22

On 2007-12-03 08:41:17 +0100, macpst <thingholm@gmail.com> said:

> [...]
> Pokkers, jeg havde troet, at iMovie '08 havde fået >>bluescreen<</video-
> i-video, men at de ligefrem har fjernet noget så udbredt som

David Pogue brokker sig også ganske gevaldigt over det.
http://pogue.blogs.nytimes.com/2007/08/17/apple-takes-a-step-back-with-imovie-08/
-

David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Franz Berliner

Dato : 03-12-07 17:53

macpst <thingholm@gmail.com> wrote:

> Ihvertfald skal jeg til at passe på, når jeg ellers har gået rundt med
> den opfattelse, at iMovie var det bedste inden man gik op i Finul Cut/
> Premiere -niveauet.

Der findes også mellemvejen der hedder Final Cut Express. Det koster ca.
1500 kr. og kan det du efterspørger. Det kan arbejde med DV og HDV, men
ikke med uncompressed video og den slags.

Faktisk har Apple - uden ret meget markedsføringslarm - opgraderet deres
nyeste versioner af Express programmerne (Final Cut Express og Logic
Express) med en række funktioner der gør dem meget anvendelige på
rimeligt højt niveau. Samtidig har de sænket prisen.

Så mens iMovie 08 er blevet tilpasset så det bedre rammer folk der
aldrig nogensinde har set et videoredigeringsprogram før og som ikke har
tænkt sig at sidde og bruge en masse tid på at finpudse en video, er der
blevet skudt et ekstra lag ind i produktportefølgen i form af de semipro
Express versioner.

Eksempelvis har Final Cut Express fået en masse funktioner fra Final Cut
Pro (fx keyframe animation), mens ækvivalenten indenfor musik - Logic
Express til 1500 kr. - faktisk er en kopi af Logic Pro minus surround og
et par instrumenter.

Det virker som om strategien er at få folk i gang så simpelt som muligt
og derefter få solgt de større versioner til dem. Således kan Final Cut
Express åbne iMovie projekter og Logic Express kan åbne Garageband
projekter. På den måde kan man nemt migrere brugerne opad i systemet
indtil de ender på Pro pakkerne

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Lyrik

Dato : 04-12-07 02:32

Den 03.12.2007 kl. 08:41 skrev macpst <thingholm@gmail.com>:

> [...]
> Pokkers, jeg havde troet, at iMovie '08 havde fået >>bluescreen<</video-
> i-video, men at de ligefrem har fjernet noget så udbredt som
Selv Tak Poul.

Man skal ikke undervurdere iMovie '08. Efter selv at have gjort det
har jeg fundet ud af at også '08 kan meget som '06 ikke kan! 08's
muligheder ligger bare skjult under en tilsyneladende simpel overflade.

I 08 kan man lægge ubegrænset antal audiospor på et klip! Er der musik på
et klip og man midt i klippet skal høre en kommentar kan man i lydmenuen
sænke multiple musik og lydspor og lade talen komme klart frem, -efter en
klar procentskala! Disse ting kan man ikke i 06.

Der er en særlig lyd oversigtsmenu i '08. Ikke i '06.

I 08 kan man stille hvidbalance og en lang række visuelle filmjusteringer
på et klip. Derefter kan man gemme disse justeringer som er finpusset og
overføre justeringerne til klip der har tilsvarende behov. det kan man
ikke i 06.

I 08 kan man lynhurtigt udvælge klip fra en lang redigeringstrængende
strimmel, idet man kan stille udvælgelseslængden i indstillinger således
at et klik vælger f. eks 3 sek. ud. det kan man ikke i 06.

i 08 kan man vende et klip taget på højkant-ikke i '06. I '08 Kan man lave
crop af et klip såldes at står en pige langt fra kameraet med en skov som
baggrund, så kan man klippe pigen ud så hun fylder hele skærmen. Det kan
man ikke i '06. Det vil sige at man kan lave en ny zoom af et objekt efter
filmen er taget!

I '08 er alle eksisterende projekter og alle eksisterende klip i disse
projekter tilstede ved udarbejdelsen af et nyt projekt. I '06 ligger hvert
projekt som en samlet mappe uden forbindelse til andre projekter.

'08 fører iPhotokonceptet videre i filmkonceptet. Begivenheder iPhoto
svarer til -Projekter i '08. Alle billeder bevægelige mellem begivenheder
iPhoto svarer til -Alle klip bevægelige imellem projekter '08.

iMovie er et lynhurtigt og stærkt redigeringsværktøj specielt velegnet til
den multiple korte, moderne klippeteknik. Ikke til morfarmovies!))

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-12-07 09:53

iMovie 08 er helt generelt ringere end 06, hævder min hustru, der ofte
bruger tid og energi på at redigere videoer.
Underligt at det er den vej det går med nye versioner.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 10:50

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> iMovie 08 er helt generelt ringere end 06, hævder min hustru, der ofte
> bruger tid og energi på at redigere videoer.
> Underligt at det er den vej det går med nye versioner.

iMovie '08 er et helt nyt program, der er skrevet helt fra grunden. Det
har intet med iMovie '06 at gøre. Man kan derfor ikke tale om, at Apple
har fjernet nogle funktioner. De har jo ikke taget et eksisterende
program og sløjfet nogle funktioner. Man kan snarere tale om, at de ikke
er blevet implementeret endnu. Det kan jo være, det kommer.
Historien går på, at en ansat hos Apple lige skulle have
redigeret en lille film i en fart. Han fandt ud af, at det faktisk var
ret besværligt med de eksisterende programmer. Han satte sig derfor ned
og skrev et lille og nemt program til at lave film i. De andre hos Apple
blev så begejstrede for det, at de besluttede at lade det være den næste
version af iMovie. Fordelen skulle være, at det er langt nemmere at gå
til, så man meget hurtigere kan redigere en film.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-12-07 11:05

news@muenster.dk (Henrik Münster) on mandag 3. december 2007 at 10:49
+0100 wrote:
> [...]
>program og sløjfet nogle funktioner. Man kan snarere tale om, at de ikke
>er blevet implementeret endnu. Det kan jo være, det kommer.

Åhh, men det er jo alligevel lidt historien om kejserens skæg - sådan
opfatter den almindelige bruger det jo ikke.

> [...]
>version af iMovie. Fordelen skulle være, at det er langt nemmere at gå
>til, så man meget hurtigere kan redigere en film.

Tjoo, det er det sikkert også hvis det "blot" gælder om at klippe noget ud
og ind. I følge fruen er det ikke anvendeligt til ret meget andet.
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 12:00

> [...]

> Åhh, men det er jo alligevel lidt historien om kejserens skæg - sådan
> opfatter den almindelige bruger det jo ikke.

Nej, men nu skrev I jo, at _I_ undrede jer over det. Poul undrede sig
endda stærkt over det. Så ville jeg blot forklare, at det sådan set ikke
er så underligt.

> Tjoo, det er det sikkert også hvis det "blot" gælder om at klippe noget ud
> og ind. I følge fruen er det ikke anvendeligt til ret meget andet.

Nu ved jeg ikke ret meget om film, så jeg må jo være en dum begynder.
Hvis jeg kommer hjem med en film, jeg har optaget, så drejer det sig da
netop om at klippe de dårlige scener fra og samle resten på en relevant
måde. Hvad skal man ellers bruge iMovie til?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-12-07 12:25

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
>Nej, men nu skrev I jo, at _I_ undrede jer over det. Poul undrede sig
>endda stærkt over det. Så ville jeg blot forklare, at det sådan set ikke
>er så underligt.

Klart nok!

> [...]
>netop om at klippe de dårlige scener fra og samle resten på en relevant
>måde. Hvad skal man ellers bruge iMovie til?

Jeg er heller ikke for skrap til det, ikke at redigere dem i hvert fald.
Njarh, det går nu også på at få skabt nogle gode overgange mellem
scenerne, eksempelvis et bredt udvalg af overblændinger og særlige
effekter.
Overblændingerne kan være vigtige hvis den der har styret kameraet ikke
har været alt for omhyggelig med at sørge for tilstrækkeligt mange
dækbilleder og den slags. Det kort af det lange er at mange gerne vil
kunne gøre noget særligt ud af deres film, så det netop ikke bare er at
klippe en scene ud eller ind. Der er forventningen selvfølgelig at
programmerne kan det - og det er her at forskellene mellem 06 og 08
spiller ind og opleves som en foringelse.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : macpst

Dato : 12-12-07 01:08

Tak for uddybningen af nye muligheder - det giver jo tro på, at iMovie
stadig bevæger sig i en god retning. Jeg var blot vant til funktioner
fra 06 som så ikke er med i 08, og det overskyggede indtrykket af 08.
Jeg må kigge nærmere på Express-udgaverne af Pro-programmerne.
--
Poul