Fra Tiger til Leopard-spørgsmål.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 23-11-07 17:42

Hej rundt omkring.

Jeg skal fra 10.4.11 til Leopard (forventer at modtage kattedyret i
næste uge).

Hidtil når jeg er gået et klassetrin op, har jeg blot opgraderet, men
jeg kan huske nogle tråde om at opgradere almindeligt og så var der en
noget tungere metode med - efter sigende - et bedre resultat.
Jeg "taler" ikke så meget med selve styresystemet, bruger blot mac-en
som en god stabil maskine.
Arbejder med FCP (studio), PS, Cubase, altså mest AV-programmer.

Nogen forklaring, gode råd.

PÅ forhånd tak.

Michael C.

Fra : Claus Sikora

Dato : 23-11-07 20:59

Michael Corfitsen skrev:
> [...]
> som en god stabil maskine.
> Arbejder med FCP (studio), PS, Cubase, altså mest AV-programmer.

Den tunge metode og efter min erfaring bedste er at lave en ren
installation fra bunden. Hvis du opgraderer kan du få en masse problemer
med dine rettigheder på maskinen bagefter. Det er der naturligvis råd
for men jeg gad ikke rode med det og valgte at lave en ren installation
istedet. Jeg oplevede også min maskine (MacBook Pro) som værende en
anelse langsommere da jeg kørte med den som opgraderet. Du skal være
forberedt på at leoparden sluger lidt mere af det hele.. Både ressourcer
og strøm men det er langt fra så gralt som at opdatere fra en XP til
Vista (Hvem der så end gider det ;) )
Jeg bruger selv min maskine til blandt andet FCP dog på totalt
begynderniveau men jeg har endnu ikke oplevet at det ikke virkede og
mine erfaringer er indtil videre at leoparden er mindst lige så stabil
som Tiger...

/Claus

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 23-11-07 21:16

Den rene intallation - hvad mener du med det, og hvordan gøres det.
Og skal man så til at genopbygge alle ens indstillinger/opbygninger af
programme/skrivebord etc.?.

Michael C.

Fra : Lyrik

Dato : 24-11-07 00:17

Den 23.11.2007 kl. 21:15 skrev Michael Corfitsen
<michael-corfitsen@stofanet.invalid>:

> Den rene intallation - hvad mener du med det, og hvordan gøres det.
> Og skal man så til at genopbygge alle ens indstillinger/opbygninger af
> programme/skrivebord etc.?.
Ja det er da indlysende. Du blanker disken totalt af og installerer
"Leopard" fra grunden.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-07 01:42

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> Ja det er da indlysende. Du blanker disken totalt af og installerer
> "Leopard" fra grunden.

Hvis man laver en kopi af sin harddisk på en eksterne FireWire-harddisk
kan en assistent automatisk overføre alle ens indstillinger, data og
programmer, når Leopard er installeret. Man kan så lave en ren
installation på en nyformateret harddisk på ens computer. Meningen med
assistenten er egentlig, at man, når man har købt ny Mac, kan overføre
alle ens ting fra den gamle Mac ved at slutte den gamle mac til den nye
som en ekstern FireWire-harddisk. Det er en funktion, alle nye Mac har
mulighed for. En eksterne FireWire-harddisk kan bruges lige så godt.
Sådan en er ikke dyr nu om dage, og den er altid god at have. Den kan
f.eks. bruges til Time Machine.
Personligt har jeg altså lavet en kopi af harddisken på min
computer på en ekstern FireWire-harddisk. Jeg har så installeret Leopard
"rent", ved at lade den formatere harddisken eller slette den, som Apple
kalder det, og så installeret Leopard. Efter installationen spørger den
selv, om man vil overføre data fra en gammel Mac. Så har jeg blot
tilsluttet den eksterne harddisk, og alle data er blevet overført. Det
er enormt smart og har aldrig givet mig problemer.
Noget andet er, at jeg ofte pga. af tidsnød eller utålmodighed
har opgraderet uden nogen problemer. Det har jeg gjort ved de sidste to
opdateringer af Mac OS X. Jeg har valgt den lidt tungere løsning at lade
installationsprogrammet lave en ren version af det nye styresystem og
gemme det gamle i en separat mappe. Den kan så slettes, når man har
sikret sig, at alt fungerer. Det er en i teorien mere sikker løsning end
en almindelig opdatering, men trods alt næsten lige så nem.
Uanset hvad du vælger, så husk at have en ekstra backup af dine
data.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 27-11-07 16:36

> Hvis man laver en kopi af sin harddisk på en eksterne FireWire-harddisk
> kan en assistent automatisk overføre alle ens indstillinger, data og
> programmer, når Leopard er installeret.

Jeg prøver at kopiere min HD til en extern HD (den indeholder andre
arkiver, men ingen programmer (film, lyd, tekst etc.) for at være
forberedt til en ren installation af Leopard, men jeg støder på
problemer.

Ved kopiering af "Bruger" får jeg:

Du skal muligvis skrive en administrators navn og adgangskode til denne
computer for at ændre emnet med navnet "Brugere" Et eller flere emner
har specielle tilladelser og kan ikke kopieres. Vil du springe dem
over?. Ny mappe på extern HD får navnet "User"

Ved kopiering af "Bibliotek" får jeg:

Du skal muligvis skrive en administrators navn og adgangskode til denne
computer for at ændre emnet med navnet "Bibliotek" Et eller flere emner
har specielle tilladelser og kan ikke kopieres. Vil du springe dem
over?. Ny mappe på extern HD får navnet "Library"

Ved kopiering af "Programmer" får jeg:

Et eller flere emner har specielle tilladelser og kan ikke kopieres. Vil
du springe dem over?. Ny mappe på extern HD får navnet "Applications"

Hvordan sikre jeg mig, at jeg får en tro kopi af min maskine?

Jeg går ud fra, at jeg ikke skal kopiere "system" eller?. Forsøger jeg
dette, får jeg samme meddelelser som ved kopiering af "Bruger" og
"Bibliotek". Ny mappe på extern HD får navnet "System".

> [...]
> overføre data fra en gammel Mac. Så har jeg blot tilsluttet den eksterne
> harddisk, og alle data er blevet overført. Det er enormt smart og har

D.v.s., den externe HD er ikke tilsluttet under installationen af
Leopard, først når assistenten spørger, tilsluttes den externe HD?. Og
må den externe kun indeholde sikkerhedskopiet og ikke også de øvrige
arkiver der måtte være på den externe?., eller kan assistenten styres
til kun at hente programmer, indstillinger m.m.?.

> [...]
> sig, at alt fungerer. Det er en i teorien mere sikker løsning end en
> almindelig opdatering, men trods alt næsten lige så nem.

Ikke helt forstået.

> Uanset hvad du vælger, så husk at have en ekstra backup af dine
> data.

Ja.

-- mvh Michael C.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-07 16:57

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> arkiver, men ingen programmer (film, lyd, tekst etc.) for at være
> forberedt til en ren installation af Leopard, men jeg støder på
(...)
> Hvordan sikre jeg mig, at jeg får en tro kopi af min maskine?

Jeg er desværre bange for, at den ikke går. Du er nødt til at slette
alle data på din eksterne harddisk og lave en komplet, bootbar kopi af
din computers harddisk. Unix har nogle forskellige Symbolic Links og den
slags, der skal til, for at harddisken kan bruges til at boote fra. De
kommer ikke med over, hvis man bare kopierer i Finder. Du kan f.eks.
bruge Diskværktøj og kommandoen Gendan, hvor du "gendanner" en kopi af
din harddisk på din eksterne harddisk. Den eksterne harddisk bliver så
slettet for alle data først. Man kan også bruge Carbon Copy Cloner, og
der er sikkert flere andre værktøjer.

> [...]
> arkiver der måtte være på den externe?., eller kan assistenten styres
> til kun at hente programmer, indstillinger m.m.?.

Det er korrekt. Man kan også tilslutte den eksterne harddisk senere og
hente data over med assistenten. Meningen er sådan set, at det er en
gammel Mac, man tilslutter som eksternt FireWire-drev. Det kan alle nye
Mac. Assistenten kan derfor ikke skelne mellem en anden Mac eller et
FireWire-drev med en bootbar harddisk. Jeg husker ikke alle detaljer,
men der er nogle valgmuligheder, hvor man bl.a. kan vælge, om programmer
skal overføres.

> Ikke helt forstået.

Når man installerer et nyt styresystem som f.eks. Leopard, så kan man
vælge at gøre det på flere måder. Det bliver man spurgt om, når
installationen starter.
Man kan slette harddisken (formatere den), og installere et nyt
system. Det er den "sikreste" metode, da gamle dårligdomme bliver
fjernet. Man kan også bare opgradere oveni det gamle system. Det er den
mest "usikre" metode, da gamle dårligdomme kan overføres. Har man
installeret nogle små programmer, der ændrer noget i styresystemet, kan
de også ende med at give problemer. Det er dog den nemmeste metode, hvis
man ikke lige har let ved at lave en backup til en ekstern harddisk e.l.
Endelig er der en tredje mellem-metode, hvor der bliver
installeret et nyt styresystem på harddisken, men ens data og programmer
bliver ikke rørt. Det gamle styresystem blive lagt i en separat mappe,
som man kan slette senere. Det er altså en nem metode, som giver et nyt
og rent system. Den kræver bare, at der er nok ledig plads på harddisken
til at installere det nye system ved siden af det gamle.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Claus Sikora

Dato : 24-11-07 00:59

Michael Corfitsen skrev:
> Den rene intallation - hvad mener du med det, og hvordan gøres det.
> Og skal man så til at genopbygge alle ens indstillinger/opbygninger af
> programme/skrivebord etc.?.

Med ren installation mener jeg at smide leopard-kiksen i drevet og når
den starter op holder du C inde (Hvis du ikke allerede er bekendt med
det) så starter den op fra kiksen og laver en helt ny og ren
installation. Du skal naturligvis selv lave samtlige indstillinger osv.
igen. Det er betydeligt nemmere at gøre det på den måde frem for at
skulle rode med rettigheder osv. ved en opgradering...
Husk for guds skyld at lave backup for den formaterer din disk når den
går igang ;)

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-11-07 08:50

In article <4747694e$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Claus Sikora <claussikoraNOSPAM@DELETETHISgmail.com> wrote:

> [...]
> skulle rode med rettigheder osv. ved en opgradering...
> Husk for guds skyld at lave backup for den formaterer din disk når den

Jeg har et tillægspørgsmål

Nu har jeg købt min iMac med Tiger installeret. Senere købte jeg så
Leopard.

Kan jeg installere Leopard rent fra disk, eller skal jeg lave en upgrade
igen af Tiger? Jeg har iLife 08 seperat som jeg kan smide på
efterfølgende, for den følger jo mig bekendt ikke med Leopard (købt
alene).

--
Palle

Fra : Claus Sikora

Dato : 24-11-07 14:24

Palle Jensen skrev:

> [...]
> igen af Tiger? Jeg har iLife 08 seperat som jeg kan smide på
> efterfølgende, for den følger jo mig bekendt ikke med Leopard (købt

Ja det kan du sagtens men som sagt husk at lave back up af dine ting
først og nej iLife er ikke en del af leoparden standard ;)

/Claus