leopard igen igen
Fra : jespero

Dato : 15-11-07 10:05

jeg har problemer med min Imac G5 når jeg skal instalerer starter min
blæser og så kører den i ring: Jeg nulstiller prom osv. når jeg starter
igen vil den kun slette min harddisk. Jeg har prøvet at rep. harddisken
og den siger der er fejl men vil ikke reperarer dem og jo jeg har
startet fra CD. Har talt med humac hvor jeg købte men de henviser til
Macssupport, der venter man i laaaaaaaaaaang tid for så at blive smidt
af.
Jeg har så prøvet at instalere på en extern harddisk og det vil den
ikke.Hvorfor vil den ikke det?

jespero

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-07 16:18

jespero <jesper@spamhulfoto.dk> wrote:

> [...]
> startet fra CD. Har talt med humac hvor jeg købte men de henviser til
> Macssupport, der venter man i laaaaaaaaaaang tid for så at blive smidt

Jeg kan ikke sige, præcis hvad der er galt, men computere kan godt
drille. Det er også min erfaring, at support i telefonen ikke er meget
værd. Det skal være helt simple begynderproblemer, for at de kan hjælpe.
Ved man bare en smule om computere, er det som regel bedre selv at søge
på nettet. Dels har Apple mange support-sider, og dels kan man finde
meget med f.eks. Google.
Der kan sagtens være et problem med din harddisk, som gør, at
der ikke kan installeres på den, og som Diskførstehjælp ikke kan redde.
Nogle gange kan de mere avancerede diskværktøjer klare det, men
personligt har jeg nu altid klaret mig fint uden den slags. Hvis jeg var
dig, ville jeg slette harddisken og installere forfra, som den selv
foreslår. Så er du også sikker på, at evt. problemer er udryddet.

> Jeg har så prøvet at instalere på en extern harddisk og det vil den
> ikke. Hvorfor vil den ikke det?

Hvordan vil den ikke installere? Hvilken meddelelse får du?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 15-11-07 17:08

> [...]
> foreslår. Så er du også sikker på, at evt. problemer er udryddet.

> Hvordan vil den ikke installere? Hvilken meddelelse får du?

Han bruger sin iMac-DVD(/-CD´er)(?). Dén/de installerer _kun_ på den
maskine, den/de er beregnet til.

Jeg véd ikke, hvad "prom" er, så jeg ved ikke, hvad der er nulstillet.

Er det fra Discutility på installationsDVD´en, du har prøvet at reparere
harddisken, Jesper?

Følg Henriks råd - formatter skidtet.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-07 19:47

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Han bruger sin iMac-DVD(/-CD´er)(?). Dén/de installerer _kun_ på den
> maskine, den/de er beregnet til.

Den kan sagtens installere på en extern disk.

Problemet er at den eksterne disk er skrevet med en forkert
partitionstabl - formegenlig har disken en mbr partitions tabel
(fdisk). det duer ikke til Apple hardware. Intel mac'er skal have en
GIUD tabel (gdisk). PPC mac'er skal have et applte partition tabel (pdisk)

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-07 20:46

> Den kan sagtens installere på en extern disk.

Og hvis det er en G5 Mac er den jo ikke leveret med en Leopard-DVD, men
med Mac OS X 10.4. Det kan derfor ikke være en original-DVD, men må være
en almindelig DVD, som kan installere på alle computere.

> [...]
> (fdisk). det duer ikke til Apple hardware. Intel mac'er skal have en
> GIUD tabel (gdisk). PPC mac'er skal have et applte partition tabel (pdisk)

Sjovt nok sad jeg netop og tænkte det samme, men så slog jeg det ud af
hovedet igen. Jeg regnede med, at han selv havde formateret harddisken
med sin iMac, og så burde den vel være med den rigtige partition-tabel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-07 20:53

> [...]
> hovedet igen. Jeg regnede med, at han selv havde formateret harddisken
> med sin iMac, og så burde den vel være med den rigtige partition-tabel.

Oftest får brugere kun slettet fat/ntfs partitioner og erstattet dem
med HFS+. De glemer at skrive en ny partitinstabel.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-07 21:32

> Oftest får brugere kun slettet fat/ntfs partitioner og erstattet dem
> med HFS+. De glemer at skrive en ny partitinstabel.

Hvor begynderagtigt!
He-he, jeg må tilstå, at jeg heller ikke anede noget om
partitionstabeller, før jeg for to uger siden læste den glimrende e-bog
"Take Control of Upgrading to Leopard" af Joe Kissell.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-07 22:16

> Hvor begynderagtigt!
> He-he, jeg må tilstå, at jeg heller ikke anede noget om
> partitionstabeller, før jeg for to uger siden læste den glimrende e-bog
> "Take Control of Upgrading to Leopard" af Joe Kissell.

i 99 af 100 tilfælder e en ny disk præ formateret med en mbr
partitionstabel.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-07 00:05

> i 99 af 100 tilfælder e en ny disk præ formateret med en mbr
> partitionstabel.

Det er bare at købe en ordentlig disk. Min nye LaCie var formateret med
GUID. Det er et fantastisk godt mærke, som jeg ikke kan anbefale nok
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-11-07 00:13

On 2007-11-16 00:04:40 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Det er bare at købe en ordentlig disk. Min nye LaCie var formateret med
> GUID. Det er et fantastisk godt mærke, som jeg ikke kan anbefale nok

Er træt af min LaCie. Fatter ikke at den ikke spinner ned når Mac'en slukker.

Lader jeg den stå kører den bare fuld smæk videre. Så har jeg en gammel
WD disk som fint slukker hvis man ikke tilgår den i længere tid. Men
det er så også nødvendigt da lige netop den larmer af helvedes til

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Lyrik

Dato : 17-11-07 14:33

On Thu, 15 Nov 2007 20:52:56 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> wrote:

> Oftest får brugere kun slettet fat/ntfs partitioner og erstattet dem
> med HFS+. De glemer at skrive en ny partitinstabel.
Og hvordan gør man så det? Altså skriver en korrekt partitionstabel med
den korrekte boot? Med hvilket program?

Og jeg vil gerne spørge lidt videre.

Jeg har savet mit system i en imagefil via CarbonCopyCloner. På en ekstern
firewireHD. Et andet på en ekstern USB HD. Ved opstart af CCC(carbon..osv)
Skete det som jeg regnede med-den kan selvfølgelig ikke udskifte et system
som kører!

Det jeg har brug for er en livecd der kan starte op og hente imagefilen og
erstatte systemet.

Hvilke livecd-muligheder er der til det? Eller er der andre løsninger?

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-07 21:02

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> Og hvordan gør man så det? Altså skriver en korrekt partitionstabel med
> den korrekte boot? Med hvilket program?

Diskværktøj.
--
Henrik Münster