Første erfaringer med MyBook Pro 750GB.
Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-11-07 22:26

Jeg har netop købt denne eksterne disk fra billigste biks på Edbpriser
(1508kr. inkl. porto). Her er hvad jeg umiddelbart kan konstatere:

Det sølvglinsende kapinet er af hård plastik. Det var ikke samlet 100%,
så det var let at trække den buede forplade af. Disken indeni er en
WD7500AAKS SATA harddisk. Forbindelsen fra bridgeboard til harddisk er
dækket af metalfolie, af hensyn til afskærmning fra elektronisk støj
og/eller for at afsløre pilfingre ved garantireparationer. Hvis det ikke
var for denne folie ville det sikkert være en smal sag at sætte en anden
disk i. Ledningerne ender i helt standard stik.

Forpladen sættes lettest på igen med kabinettet på ryggen med portene
nedad, så man kan holde på forpladen i top og bund hvor den går ind i
skinnerne. Når forpladen er i bund er der modhagere der går i indgreb.
Når man har set hvor de er, er det let at udløse dem igen med en
papirklips ned gennem morsehullerne på det rigtige sted.

Strømforsyningen er mindre end jeg tidligere har set på eksterne
harddiske og særdeles effektiv at dømme efter hvor lidt lun den bliver.
Disken spinner hurtigt ned efter brug og frontlyset pulserer da langsomt
som på en iMac. Der er ingen blæser i kabinettet. Som altid ved
harddiske er der vibrationer der forplanter sig til alt i nærheden når
den kører.

De tilhørende kabler er relativt korte, dog ikke så korte som på LaCie.
Strømforsyningen er mest generøs.

Den tilhørende software har jeg ikke indstalleret.

Jeg havde før købet været fristet af en 1TB MyBook Studio Edition, men
valgte den billigere løsning da de ekstra 2 års garanti (fra 3 til 5 år)
ikke var merprisen per GB værd og jeg hellere ville have en FW400 port
end eSata porten på Studioen (der er samme antal porte). Jeg regner ikke
med at Apple sætter eSata porte på iMac'en lige foreløbig. Harddisken i
1TB MyBook Studio Edition er temmelig sikkert en GP WD10EACS, som ikke
er så hurtig som WD7500AAKS, men har et meget lavt strømforbrug og
lavere støjniveau. Til mit brug (backup) er det mindre vigtigt. En
sammenligning der inkluderer disse 2 diske kan ses på
<http://www.barefeats.com/hard94.html>.