iMac G5 (hvid model) og fans
Fra : Palle Jensen

Dato : 12-11-07 21:50

Nej ikke sådan nogle fans

Jeg har faktisk lige siden jeg har fået min iMac for 5 måneder siden
været i tvivl om, om min iMac støjede for meget. Arh OK støje er nok så
meget sagt, men der er en brummelyd som irriterer mig lidt, men det er
ikke kritisk for mig.

Jeg ahr været nede hos Humac et par gange og stikke øret til deres (det
kan jeg jo ikke gøre mere), og har intet kunne høre fra de meskiner
dernede. Men det skal så også siges at der altid er anden baggrundsstøj
der hvor de står. Jeg sidder jo i ro her.

Men jeg læste lidt rundt på apple.discussions og der var nogle der
skrev om det.

En af de ting jeg faldt over var at der var diskussion om hvorvidt fans
skulle køre altid eller kun nogle gange. Der var en der påstod at han
havde fået byttet hans iMac fordi tech support sagde at fans ikke havde
godt af at køre uafbrudt?! Brugere havde kunnet mærke at der kom var
luft ud af revnen i toppen af skærm/kabinet (eller hvad vi skal kalde
det).

Altså. Der kommer konstant varm luft ud af min iMac i toppen og fans
kører hele tiden og meget konstant, og hvis jeg selv skulle gætte ville
jeg sige at dette var mest normalt. Jeg vilel garanteret blive mere
irriteret hvis der var fans der stod og spinende op og ned.

Min iStat viser temmelig konstant dette:

http://usenet.ducktrucks.dk/iMac_Fan_Speed.png

Jeg erfarede at mange på forummet lå et par hundrede omdringer lavere
end mig, og så er det jeg spørger Jer med lignede dyr stående om I kan
genkende de fan speeds? Og vil I ikke mene det er mest normalt med
konstant spinnende fans?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-11-07 22:40

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> [...]
> end mig, og så er det jeg spørger Jer med lignede dyr stående om I kan
> genkende de fan speeds? Og vil I ikke mene det er mest normalt med

Det må være en iSight, for omdrejningstallene er langt lavere end på min
1. generations model. Blæserne har en minimumshastighed over nul.

Fra : Lyrik

Dato : 13-11-07 00:12

On Mon, 12 Nov 2007 21:49:52 +0100, Palle Jensen
> [...]

> end mig, og så er det jeg spørger Jer med lignede dyr stående om I kan
> genkende de fan speeds? Og vil I ikke mene det er mest normalt med
Testede lige. Min iMac kører 844 rpm lige nu. Men der er en forskel. Den
er lydløs! Jeg kan ikke høre den! Jeg kan høre min eksterne harddisk, men
ikke min iMac.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-11-07 00:34

> [...]

> end mig, og så er det jeg spørger Jer med lignede dyr stående om I kan
> genkende de fan speeds? Og vil I ikke mene det er mest normalt med

Min 2GHz iMac kører med næsten 2000 rpm mens cpu'en er ca. 80% idle. Det
er sgu' da ikke så godt...?

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-07 06:15

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Min 2GHz iMac kører med næsten 2000 rpm mens cpu'en er ca. 80% idle. Det
> er sgu' da ikke så godt...?

Det kommer jo ikke an på belastningen nu og her, men på temperaturen.
Hvis processoren lige har været belastet mere, kan temperaturen være
højere, så blæseren skal køre hurtigt. Prøv at installere f.eks. iStat,
så du også kan se temperaturen. Jeg ved heller ikke, hvor hurtigt
blæseren skal køre i lige din model. På min MacBook er
minimumshastigheden 1800 omdr/min.
Det ser ud til, at Apple er gået over til altid at lade blæserne
køre med en hvis hastighed, hvor den f.eks. på de gamle iBook var helt
slukket, når der ikke var behov. Apple håber nok at komme korte
spidsbelastninger i forkøbet, så man kan undgå, at blæseren jævnligt
skal køre op på høj hastighed, så man hele tiden kan høre den.
--
Henrik Münster
Esbjerg