OS X Leopard og xPPro...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-07 18:04

I forberedelserne til at installere XPPro er jeg kommet til at tænke på
et par ting...

- Er der indbygget firewall i XPPro - og hvordan kører det sammen med OS
X Leopard?
- Hvis nej, hvilken software firewall er så bedst til XPPro?

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-11-07 19:05

Erik Richard Sørensen skrev:

> I forberedelserne til at installere XPPro er jeg kommet til at tænke på
> et par ting...
>
> - Er der indbygget firewall i XPPro

Ja. Sørg for at køre SP2 på hvis den ikke er inkuderet i dit
installationsmedie.

> - og hvordan kører det sammen med OS
> X Leopard?

Kører sammen med? Det kører ikke sammen, det kører hvert for sig.

> - Hvis nej, hvilken software firewall er så bedst til XPPro?

Har du ikke en router foran alle dine maskiner?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-11-07 20:39

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Ja. Sørg for at køre SP2 på hvis den ikke er inkuderet i dit
> installationsmedie.

Enig. Erik, det kommer helt automatisk når du skal opdatere og
opdatere, men SP2 er stor!

> Kører sammen med? Det kører ikke sammen, det kører hvert for sig.

> Har du ikke en router foran alle dine maskiner?

Ellers kan det seriøst anbefales. Stopper 99% af alle kendte
væmmeligheder.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-07 22:17

Frank E. N. Stein wrote:

> Ja. Sørg for at køre SP2 på hvis den ikke er inkuderet i dit
> installationsmedie.

DVD'en er en "Windows XP Pro Service Pack 2 Full Install".

> Kører sammen med? Det kører ikke sammen, det kører hvert for sig.

selvfølgelig. - men jeg skulle nok have penslet det mere ud. - vil
XPs firewall influere på OS X. - Der er 4 OS X diske/partitioner, der
skal køre som 'shared disks' i både booted xP og under Parallels. De to
af diskene er eksterne Firewire.

Og hvad vil der ske, hvis jeg slår firewall til i OS X. - Faktisk har
jeg aldrig kørt med firewall af nogen slags på mine Macs - hverken under
Os 9.x eller tidligere OS X versioner....

> Har du ikke en router foran alle dine maskiner?

Nej, det kører direkte på en 10/100TX ethernet switch, men den bliver
snart udskiftet med en gigabit switch. - der er en defekt port på den,
jeg kører med nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-11-07 00:24

> DVD'en er en "Windows XP Pro Service Pack 2 Full Install".

Så er den ged barberet.

> [...]
> XPs firewall influere på OS X. - Der er 4 OS X diske/partitioner, der
> skal køre som 'shared disks' i både booted xP og under Parallels. De to

Firewallen er et stykke software. Du skal bekymre dig om den på samme
måde som du bekymrer dig over at starte notepad i Windows.

> Og hvad vil der ske, hvis jeg slår firewall til i OS X. - Faktisk har
> jeg aldrig kørt med firewall af nogen slags på mine Macs - hverken under
> Os 9.x eller tidligere OS X versioner....

Det vil der ikke ske noget ved.

> Nej, det kører direkte på en 10/100TX ethernet switch, men den bliver
> snart udskiftet med en gigabit switch. - der er en defekt port på den,
> jeg kører med nu...

Hvis jeg var dig, så ville jeg anskaffe mig en lille router. Så er du så
sikret som du behøver at være.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-07 01:42

Frank E. N. Stein wrote:

> Så er den ged barberet.

Stakkels fyr nu her i vinterkulden. (jeg har forstået).

> Firewallen er et stykke software. Du skal bekymre dig om den på samme
> måde som du bekymrer dig over at starte notepad i Windows.

OK, altså bare lade den stå til standard...

> Det vil der ikke ske noget ved.

OK.

> Hvis jeg var dig, så ville jeg anskaffe mig en lille router. Så er du så
> sikret som du behøver at være.

OK, det vil hermed indgå i overvejelserne...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 10-11-07 04:25

> DVD'en er en "Windows XP Pro Service Pack 2 Full Install".

DVDen? Min Windows XP Pro SP2 er da streamlinet til en ganske almindelig
CD [fra en ikke-SP2].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-07 21:41

> [...]
> X Leopard?
> - Hvis nej, hvilken software firewall er så bedst til XPPro?

Det klart bedste er at bruge en hardware firewall. Indbygget i din
router ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 09-11-07 22:03

> [...]
> X Leopard?
> - Hvis nej, hvilken software firewall er så bedst til XPPro?

Der er en indbygget firewall som pr default er slået til i SP2, hent
Windows Defender fra Microsoft (gratis), AVG (gratis) og Ad Aware
(gratis)

http://www.lavasoftusa.com/products/ad_aware_free.php
http://free.grisoft.com/doc/2/
http://www.microsoft.com/athome/security/spyware/software/default.mspx
--
Jesper
- Man skal ikke sparke til et flyselskab hvis fly ligger ned

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-07 22:33

Jesper wrote:

> Der er en indbygget firewall som pr default er slået til i SP2, hent
> Windows Defender fra Microsoft (gratis), AVG (gratis) og Ad Aware
> [...]

OK, tak, - men det bliver nu Avast!, jeg vil bruge istedet for AVG. Jeg
har allerede licens til Avast!, da jeg har brugt - og bruger - den på
min Softwindows 98 under Os 9.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Bruno

Dato : 11-11-07 16:28

Erik Richard Sørensen wrote:

> OK, tak, - men det bliver nu Avast!, jeg vil bruge istedet for AVG. Jeg
> har allerede licens til Avast!, da jeg har brugt - og bruger - den på
> min Softwindows 98 under Os 9.x.

Bemærk at Firewallen i Windows ikke er særlig god! Den overvåger ikke
udgående trafik og måden den aktiveres/deaktiveres gør, at kommer der et
skidt program på din computer kan det let slå firewallen fra uden du
opdager det.

En bedre løsning er derfor at installere en tredieparts firewall,
eksempelvis kan du gå efter ZoneAlarm som i den lille udgave er gratis
og den har været på markedet længe før Microsoft kom med deres så det er
et godt gennemprøvet produkt.

Mvh
Bruno