Mac Mini problemer
Fra : Christian Lynbech

Dato : 20-10-07 19:09

Jeg har en Mac Mini (PPC G4) som jeg har nogen alvorlige problemer
med. Symptomet er at den fryser (helt, selv muse-markøren står stille)
og i loggen klages der over forskellige USB relaterede problemer, typisk
noget at der er fundet en død kontroller.

Jeg har prøvet at opgradere og nedgradere og reinstallere og clearet
diverse RAMs, resette PMU'en, kørt ONYX, hardware test programmet og
memory tests uden at finde noget.

Jeg har så også prøvet at installere Linux på den, mest for at se om
det enten virkede eller om det kunne antyde noget om problemet. Her er
der så muligvis gevinst. Jeg har af flere omgange set maskinen fryse med
fejludskrifter relateret til wlan driveren. Siden har jeg så startet
den op under OSX, slået Airport fra og så opstod den ingen problemer.

Aha, tænker den naive sjæl, der er et hardware problem med Airport
kortet.

Her er så spørgsmålene jeg ønsker at lægge for forumets kollektive
visdom:

- lyder det plausibelt, har andre oplevet et Airport kort stå af?

- kan det være noget firmware, noget jeg kan gøre noget ved (der er
ikke nogen kompatible hits hos Apple)?

- kan et sådan Airport kort købes nemt og hvad kan sådan noget koste?

Maskinen er mere end 12 måneder men under 24 måneder gammel, men min
forståelse af betingelserne for den udvidede del af garantien er at den
kun dækker ting som jeg kan godtgøre var fejl der fandtes på
købstidspunktet og det kan helt sikkert ikke betale sig at poste penge i
en tekniker der skal sidde og fejlsøge på skidtet, hvis det er mig selv
der skal punge

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-10-07 19:51

Christian Lynbech <christian@defun.dk> wrote:

> [...]
> visdom:
>
> - lyder det plausibelt, har andre oplevet et Airport kort stå af?

Prøv først at tage Airport kortet ud og sætte det ind igen, evt. efter
at have poleret kontakterne lidt.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-10-07 07:19

> [...]

> købstidspunktet og det kan helt sikkert ikke betale sig at poste penge i
> en tekniker der skal sidde og fejlsøge på skidtet, hvis det er mig selv

Det lyder usandsynligt, at man selv skulle kunne forårsage et defekt
wlan kort.
Hvis det viser sig at være kortet, ville jeg forfølge sagen under
reklamationsretten.
Men netop fordi det er usandsynligt, vil jeg tro, at der er noget andet
galt. Kan du ikke teste det ved at køre uden kortet og direkte på lan et
stykke tid?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Christian Lynbech

Dato : 23-10-07 19:00

Stig> Hvis det viser sig at være kortet, ville jeg forfølge sagen under
Stig> reklamationsretten.

Jeg skal ihvertfald have snakket med dem (det er Fona) for at høre hvor
jeg står.

Stig> Men netop fordi det er usandsynligt, vil jeg tro, at der er noget andet
Stig> galt. Kan du ikke teste det ved at køre uden kortet og direkte på lan et
Stig> stykke tid?

Mit problem er at de planer jeg har for den maskine, som altså ikke er
den jeg kører på normalt, ikke lige har noget kablet net i nærheden, men
for eksperimentet er jeg nok nødt til at prøve det.

-- Christian

Fra : Christian Lynbech

Dato : 23-10-07 19:03

Hmm, mon det Airport Extreme kort der sidder i min powermac (G5) kunne
sættes over i mini'en?

Er der nogen der ved om det har en chance og hvad jeg evt. skal kigge
efter?

-- Christian

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-10-07 03:18

> [...]

> sættes over i mini'en?
>
> Er der nogen der ved om det har en chance og hvad jeg evt. skal kigge

Der er kun et slags Airport Extreme, så det skulle ikke være et problem.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-07 04:20

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Der er kun et slags Airport Extreme, så det skulle ikke være et problem.

øh to...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-10-07 15:59

> øh to...

Nåh! Hvad er det for 2?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-07 17:05

> Nåh! Hvad er det for 2?

Apple har brugt to forskellige kort - det 54g kort de sælger til PCIe
maskiner duer ikke i PCI/PCI-X maskiner.

Fra : Christian Lynbech

Dato : 27-10-07 13:02

Morten> Apple har brugt to forskellige kort - det 54g kort de sælger til PCIe
Morten> maskiner duer ikke i PCI/PCI-X maskiner.

Det der sidder i en G5 powermac og en G4 mac mini, er samme type?

Det der skal i en G4 mac mini, kan de stadigvæk købes (hvis nu det viser
sig at der er her problemet er)?

-- Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-07 15:20

> Morten> Apple har brugt to forskellige kort - det 54g kort de sælger til PCIe
> Morten> maskiner duer ikke i PCI/PCI-X maskiner.
>
> Det der sidder i en G5 powermac og en G4 mac mini, er samme type?

Det kommer an på hvilken G5...

-- Christian

Fra : Christian Lynbech

Dato : 28-10-07 12:09

Morten> Det kommer an på hvilken G5...

Ifølge systemprofil så er G5'erens modelnavn PowerMac7,3. Ifølge
Mactracker, så ser det ud som om der er tale om PCI-X slots, hvis jeg
læser det rigtigt.

Minien er PowerMac10,2 men jeg kan ikke rigtig se hvad der så gælder om
Airport kortet eftersom Mactracker skriver None ved expansion slots og
der står ikke nogen oræcisering under Airport.

-- Christian