Parallels<->BootCamp
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-07 23:26

Hvordan sætter jeg det bedst op, når jeg nu vil have mulighed for både
at kunne boote i WinXP og kunne køre XP via OS X?

Skal jeg installere WinXP først via BootCamp? (det bliver på en
partition på HD nr. 2) og derefter installere Parallels og lade den
finde den bootable Win HD - eller hwa?

Havde det været en VPC eller Softwindows var det jo ligetil, men både
emulering + bootable er noget, jeg endnu aldrig har arbejdet med...

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Delfs

Dato : 01-10-07 23:53

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Havde det været en VPC eller Softwindows var det jo ligetil, men både
> emulering + bootable er noget, jeg endnu aldrig har arbejdet med...

Ja, du skal installere Windows via BootCamp først - så vil Parallels
selv finde partitionen når du sætter en ny virtuel maskine op.

Mvh. Jonas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-07 00:32

Jonas Delfs wrote:

> Ja, du skal installere Windows via BootCamp først - så vil Parallels
> selv finde partitionen når du sætter en ny virtuel maskine op.

Tak, det var også min første tanke, men hellere være helt sikker...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 03:49

> [...]
>
> Skal jeg installere WinXP først via BootCamp? (det bliver på en
> partition på HD nr. 2) og derefter installere Parallels og lade den

Installer gennem BootCamp, og derefter lade Parallels finde den
pågældende partition.

> Havde det været en VPC eller Softwindows var det jo ligetil, men både
> emulering + bootable er noget, jeg endnu aldrig har arbejdet med...

Parallels bruger ikke emulering, da der er tale om samme processor. Den
bruger /virtualisering/, hvilket betyder at Windows kører med 90% af den
hastighed, den ville have opnået ved direkte boot.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 02-10-07 09:06

Hej Erik,

Jeg kender ikke til BootCamp, men Paralells får et rød lampe til at
blinke hos mig - nemlig performance!

Jeg har oven på min OS X testet både Paralells og VMware Fusion, sidst
nævnte benytter jeg nu da det har givet mig langt bedre performance.

Mit brug af Windows strækker sig ikke til ret meget, der er kun 2 task
som jeg endnu ikke har fået min Mac til (grundet det SKAL ske via Office
og Office til Mac'en ikke kan finde ud af de HTML templates som firmaet
har lavet!) endnu...

Men det er da blevet til en lille artikel, kig her:
http://lojmann.com/2007/09/02/parallels-vs-vmware-fusion/ :)

/Thomas

Fra : Lyrik

Dato : 02-10-07 10:24

Den 02.10.2007 kl. 10:06 skrev Thomas Løjmann Jørgensen
<lojmann@lojmann.dk>:

> [...]
> har lavet!) endnu...
>
> Men det er da blevet til en lille artikel, kig her:

Jeg har læst din Blog om VMWARE kontra Parallels, hvor vi lige må have med
at VMWARE kører bedst. Jeg har også fået en prøveversion af den og
afprøvet. Jeg har ikke haft dine opsætningsproblemer, for jeg bad den bare
om at bruge Bootcamppartitionen. Ligesom Parallels. Og den gjorde det.
Så der var ingen egentlig installation af XP.

Med hensyn til de 2 tasks som din Mac ikke kan køre, så er det min
erfaring med Office at Office ikke er kompatibel med Office. Flere
forskellige MS Office-versioner er ikke engang kompatible med hinanden.
Faktisk er Open Office og Neo Office mere MS Officekompatible end MS's
egne versioner.

Derfor vil jeg opfordre dig til at prøve de 2 tasks med HTML templates på
Neo Office først, for den kører flot på Mac lige ud af posen.

Hilsen
Jens Erik Bech
Bootcamp XP på Mac (ganske tilfældigt af nostalgiske grunde, for at prøve
en gammel TMPGenc DVD Author)

--
Sendt med Operas banebrydende postklient:
http://www.opera.com/mail/

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 02-10-07 12:40

Hej Jens,

Tak for dine kommentar!
Jeg har ikke Bootcamp så den vej har jeg ikke testet det, men det lyder
godt at det går nemt med begge værktøjer :)

Har Neo Office en Exchange klient?

/Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 13:46

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Jeg har ikke Bootcamp så den vej har jeg ikke testet det, men det lyder
> godt at det går nemt med begge værktøjer :)

BootCamp ligger i en gratis beta, og bruges til at danne en partitition
til installation af Windows. Der er så en ekstra partition, som gør at
man kan regulere størrelsen på partitionen, og i det hele taget gør
BootCamp at man kan lave denne partition, uden at skulle slette den
eksisterende Mac-partition; om nødvendigt flyttes filer.

Med BootCamp installeres Windows så som ved en hvilken som helst
Win-installation, og man booter særskilt ind i den, direkte, så man har
altså ikke samtidig adgang til MacOS. BootCamp giver dig også en ekstra
CD med filer til installation under Windows, med nødvendige drivere til
hardwaren, som gør at du eksempelvis kan bruge webcam'en på en MacBook
eller iMac.

BootCamp kan downloades fra Apples hjemmeside, men har en udløbsdato,
hvor den ikke længere fungerer. Det betyder dog ikke at en eksisterende
Windows-installation ikke længere virker, men kun at man ikke længere
kan ændre på partitionens størrelse, eller lave en partition fra ny af.

BootCamp bliver en del af MacOS X 10.5, der kommer her i oktober
kvartal.

> Har Neo Office en Exchange klient?

Det aner jeg ikke, men MS Office 2004 for Mac indeholder Entourage, som
kan fungere som Exchange klient. Med den nye MS Office 2008, som fås til
1499 kroner for 'Home and Student users', er der forbedret
understøttelse af Exchange Serveren, og Office ved man i hvert fald hvad
er.

<http://www.humac.dk/nyheder/artikel/office-til-mac-2008/>

Ja, du vil finde Mac-brugere, der er i besiddelse af en MS-fobi, der
bringer tankerne tilbage til trediveårskrigens Europa, og nutidens
islamiske verden, og som aldrig ville drømme om at lade deres Mac blive
inficeret af noget, der står Microsoft på - vi andre har et lidt mere
pragmatisk forhold til virkeligheden ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-07 14:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> 1499 kroner for 'Home and Student users', er der forbedret
> understøttelse af Exchange Serveren, og Office ved man i hvert fald hvad

Hvis jeg har læst der rigtigt er der _ikke_ exchange funktionalitet i
home & student udgaven ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 14:15

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Hvis jeg har læst der rigtigt er der _ikke_ exchange funktionalitet i
> home & student udgaven ..

Prøv at give en link til specifikationerne.

Personligt og privat vil jeg nu aldrig bruge denne funktionalitet, da
jeg ikke gider ofre 89 kroner om måneden for at få adgang til en fuld
Exchange Server hos DanDomain. Så længe den kan synkronisere med en
Palm, er jeg tilfreds.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-07 14:41

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Prøv at give en link til specifikationerne.

"Office 2008 for Mac Home and Student Edition provides the basics of
Office 2008 for Mac for home and school users. This version includes
three user licenses for use by consumers and students but does not
include connectivity to Microsoft Exchange Server or support for
automated workflows."

<http://www.microsoft.com/presspass/press/2007/sep07/09-24ParisExpoPR.ms
px>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 15:11

> [...]

> three user licenses for use by consumers and students but does not
> include connectivity to Microsoft Exchange Server or support for

OK, så hvis Thomas Løjmann skal bruge en Exchange klient, skal han altså
ofre 4.000 kroner på det.

Hvorfor mon jeg opfatter det som en arbejdsgiver-opgave? Har Thomas
Løjmann brug for Exchange-opkobling må der jo være tale om opkobling til
hans arbejde, og så kan det ikke være hans eget, økonomiske problem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 02-10-07 16:33

> [...]

> Løjmann brug for Exchange-opkobling må der jo være tale om opkobling til
> hans arbejde, og så kan det ikke være hans eget, økonomiske problem.

Hvis virksomheden allerede har indkøbt licenser til office/Outlook på PC
platformen eller fx har en action pack aller lignende MS subscription
kan jeg da fint forstå hvis de ikke lige har lyst til at betale en masse
ekstra penge for Mac versioner af de samme programmer.

Jeg synes ofte at vi her i gruppen kommer ud i nogle snakke hvor
argumenterne meget ofte beskriver "kampen" mellem windows og mac som
noget der handler om fordele og ulemper ved selve styresystemet. Sådan
tænker langt de færreste virksomheder (ihvertfald dem jeg kender og er
involveret i). Her er indgangsvinklen som regel at man har nogle opgaver
eller processer som skal løses. Til dette skal der bruges noget værktøj.

I eksemplet Outlook/Exchange løser det en masse opgaver omkring
emailkommunikation og kalenderstyring.

Langt de fleste virksomheder der vokser bare en anelse har brug for en
eller anden form for exchange funktionalitet (delte kalendere, møde
scheduling, kontaktpersoner, delte tasklister osv. osv.) Microsoft
leverer en en platform der kan dette og som kan tilpasses ganske meget
til den enkelte virksomheds behov. Derudover leverer de nogle
abonnementsordninger som gør det ganske attraktivt at benytte deres
produkter mens man er en lille virksomhed. Har du fx en lille 10 mands
virksomhed kan du slippe med 2500 kr. om året for Windows, Office,
exchange server, Visual studio express + en masse andet software.

Jeg har været macbruger i rigtig mange år. Jeg har også været med til at
indføre exchange i 2 virksomheder. Begge gange undersøgte vi ganske nøje
markedet for alternativer eftersom vi faktisk helst ville have noget der
var baseret på åbne standarder. Selvom viljen var der var det bare ikke
så pokkers nemt at finde noget der med et trylleslag vippede Exchange af
pinden. Især ikke hvis man også tager disse overvejelser med:
- Er det nemt at finde folk der kan sætte det op og drifte det så man
selv kan koncentrere sig om det man er god til.
- Findes der et fornuftigt udbud af firmaet der kan drifte det hvis man
skulle finde på at outsource det.
- Er der tale om et gennemprøvet system og kan man nemt få fat i
leverandøren og holde dem ansvarlige hvis det ikke fungerer som det
skal.

I dag findes der langt flere og bedre alternativer end der gjorde
dengang (ca. 8 år siden).

Hvis Apple virkelig vil slå et slag for at komme ind som kontormaskiner
i virksomhederne (hvilket jeg ikke tror de har aktuelle planer om) tror
jeg faktisk at de for en stund kraftigt burde overveje at satse endnu
kraftigere på OSX server:

- Få den proppet med "exchange funktionalitet" og sørg for at den er
kompatibel med Outlook out of the box. Det vil gøre det nemt at vælge
som platform uden at man skulle udskifte hele klient maskine parken og
det ville bane vejen for at man bagefter meget nemt og uden problemer
kunne smide macklienter på.

1) Behold en licensstruktur hvor der ikke er en pr. bruger licens, men
en enhedslicens for serveren med unlimited brugere.
2) Skab en bunke OS X server hosting partnere.
3) Tillad virtualisering af OS Server (kommer nok ikke til at ske).
4) Sæt en god omgang markedsføringskroner af på at få alle unix/linux
folkene til at råbe op om OSX server som alternativ hver gang talen
falder på servere i virksomheden.
5) Når man så har fået møvet OS X server ind i hjertet på virksomhederne
kan man så småt begynde at ødelægge det hele for de andre (og brugerne),
så man kan tjene nogle penge. Det kan ske ved at lave en avanceret
"mail.app" klient der har alle de lækre features man har brug for både i
en Mac og Windows version.
6) Udbyg det hele i 10 år.
7) Drop pludselig Windows versionen af klienten og lav en halvdårlig
windows version i stedet der kun har en brøkdel af de features der
findes i Mac klienten..
8) Vent på at der bliver solgt flere Mac maskiner.
9) Hæv priserne på alting og indfør en licensstruktur med betaling pr.
bruger.
10) Forbered dig på at blive væltet af pinden af nogle andre.

Som sagt er jeg ikke så sikker på at det marked egentlig interesserer
Apple i specielt høj grad. Derudover tror jeg at andre når det før de
gør - fx Google. Hvis de fortsætter udviklingen af Google Apps for your
domain som de hidtil har gjort kan vi se frem til at der om 5 år vil
være virksomheder der vælger at outsource hele driften af
kontorapplikationer. I så fald er det eneste der er brug for lokalt en
maskine med adgang til nettet og en browser.

Nå - det var en længere omgang.

Pointen er at virksomheder tager beslutninger med øjnene fast rettet mod
bundlinien. Man køber værktøjer til at få ting gjort. Det bedste værktøj
er det der løser opgaven mest effektivt og så er det ikke så væsentligt
om der mangler et Æblelogo på forsiden af kassen der får det til at ske.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 17:13

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> er det der løser opgaven mest effektivt og så er det ikke så væsentligt
> om der mangler et Æblelogo på forsiden af kassen der får det til at ske.

Næh, men har man en person ansat, som man mener skal kunne tilgå
firmaets Exchange Server også når han er ude af huset, så må man enten
sørge for at forsyne ham med det programmel han skal bruge på sin
maskine, for at kunne gøre det, eller stille en datamat til rådighed for
ham, med software, som kan klare det.

I realiteten: forsyn ham med en Windows-laptop med Office-pakken på,
eller forsyn hans Mac med den professionelle Office-pakke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-07 18:04

> [...]

> I realiteten: forsyn ham med en Windows-laptop med Office-pakken på,
> eller forsyn hans Mac med den professionelle Office-pakke.

Lige i dette tilfælde er det så nemt, for med en exchange server har du
også license til klienten, dvs. Outlook på PC og E'rage på Mac ... det
følger simpelthen med. (kun klienten, ikke resten af office pakken)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 19:14

> [...]

> også license til klienten, dvs. Outlook på PC og E'rage på Mac ... det
> følger simpelthen med. (kun klienten, ikke resten af office pakken)

Jeg tænkte faktisk /kun/ i dette tilfælde. Og så ved jeg ikke hvad der
ligger i 'Hjem'-betingelsen til at bruge Word, Excel og PowerPoint på
sin private laptop, til ting der vedrører arbejdspladsen.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-10-07 22:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> skrev 2007-10-02:
> [...]
> 1499 kroner for 'Home and Student users', er der forbedret
> understøttelse af Exchange Serveren, og Office ved man i hvert fald hvad

Evolution har udemærket (gratis) exchange understøttelse.

Jeg har brugt den i lang tid under linux, og nu er den porteret til osx.
http://forge.novell.com/modules/xfmod/project/?evolution

Martin
--
Besøg http://poltek.blogspot.com hvor jeg skriver om politiske
og tekniske nyheder!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-10-07 19:12

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Lige i dette tilfælde er det så nemt, for med en exchange server har du
> også license til klienten, dvs. Outlook på PC og E'rage på Mac ... det
> følger simpelthen med. (kun klienten, ikke resten af office pakken)

Er du nu helt sikker? Jeg er ret overbevist om, at du skal have en
CAL (Client Access License) til hver bruger. Til gengæld er jeg lige
ved at tro, at det er gratis at bruge OWA.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH