hvad er egentlig 2X f.eks. 800
Fra : Erling Hansen

Dato : 01-10-07 08:56

Jeg har aldrig rigtig forstået betydningen af de dér dobbelt-PCU'er.
Hvor meget hurtigere er 2X800 iforhold til alm. 800? Hvis f-eks. et
program/spil kræver 900 Mhz, vil det så kunne køre på en 2X800?
Mvh
Erling

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-07 10:46

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

> Jeg har aldrig rigtig forstået betydningen af de dér dobbelt-PCU'er.

Jeg går ud fra at du mener dobbelt-CPU'er.

> Hvor meget hurtigere er 2X800 iforhold til alm. 800? Hvis f-eks. et
> program/spil kræver 900 Mhz, vil det så kunne køre på en 2X800?

Den indeholder to processorer, der kan køre samtidig. Det vil sige at
mere end en proces kan køre samtidig, hvilket må siges at være en
fordel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-07 19:32

Per Ronne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Jeg gar ud fra at du mener dobbelt-CPU'er.

> Den indeholder to processorer, der kan kore samtidig. Det vil sige at
> mere end en proces kan kore samtidig, hvilket ma siges at vaere en
> fordel.

Eller et program kan k?re flere tr?de samtidigt. Det er i disse tilf?lde
at man for alvor har glaede af flere kerner.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 19:46

> Eller et program kan k?re flere tr?de samtidigt.

Så kører programmet også mere end en proces samtidig.

> Det er i disse tilf?lde at man for alvor har glaede af flere kerner.

Også her.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-07 20:30

> Sa korer programmet ogsa mere end en proces samtidig.

Hvis man skal vaere krakilsk: nej

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Lyrik

Dato : 01-10-07 11:46

On Mon, 01 Oct 2007 09:55:51 +0200, Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> Hvor meget hurtigere er 2X800 iforhold til alm. 800? Hvis f-eks. et
> program/spil kræver 900 Mhz, vil det så kunne køre på en 2X800?
++++++++++++
Jeg har lige haft en "Aha!"-oplevelse med dobbelt cpuen. Det drejer sig om
gratisprogrammet Max som kan rippe en cd og lave for eksempel mp3-filer
til en afspiller. Jeg kunne se at den indkodede 2! filer af gangen. Det
foregik samtidig.
Der er måske nogen der vil prøve med en anden forklaring, men for mig at
se var det tydeligvis et resultat af Core2 Duo.

Programmet skal være skrevet til at udnytte det tror jeg. Men der er nok
nogen der tror noget andet. Det plejer der jo at være.

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-07 11:59

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Programmet skal være skrevet til at udnytte det tror jeg. Men der er nok
> nogen der tror noget andet. Det plejer der jo at være.

Du har helt ret, programmet skal være optimeret til dual eller flere
prcoessor(kerner) ... udover f.eks. Mac, diverse video rippnings
programmer samt photoshop så er der meget få programmer som er optimeret
til flere processorer. Selv OS X er ikke super optimeret til det men man
kan da håbe at 10.5 råder bod på det. Programmer som ikke er optimeret
til det vinder ikke meget ved at køre på en multi core maskine.

/thomas

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 01-10-07 13:34

Hej

On Oct 1, 12:58 pm, thomas_li...@elements.dk (Thomas von Hassel)
wrote:

> [...]
> kan da håbe at 10.5 råder bod på det. Programmer som ikke er optimeret
> til det vinder ikke meget ved at køre på en multi core maskine.

Og så er der jo lige de situtioner hvor man kører 2 programmer
samtidig. Der behøver
de jo ikke være optimeret til fler-kerne CPUer. Hvis det er 2 CPU
intensive
programmer, vil de i høj grad vinde ved at køre på en fler-kerne CPU.

--
Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-07 13:39

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> [...]
> intensive
> programmer, vil de i høj grad vinde ved at køre på en fler-kerne CPU.

klart ... men det var ikke spørgsmålet ..

/thomas

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-10-07 17:15

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> klart ... men det var ikke spørgsmålet ..
>
> /thomas

Tusind tak for de gode svar. Jeg tror nu at min viden om 2 CPU er ved at
være up to date.
Mvh
Erling

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-07 16:15

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> Og så er der jo lige de situtioner hvor man kører 2 programmer
> samtidig.

Det gør man jo altid, idet OS altid vil køre i baggrunden - med en bunke
processer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-07 19:31

> [...]
> Hvor meget hurtigere er 2X800 iforhold til alm. 800? Hvis f-eks. et
> program/spil kraever 900 Mhz, vil det sa kunne kore pa en 2X800?

Hvis spillet er tilstr?kkeligt multithreadet: ja

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 02-10-07 20:34

Hej Per

On 1 Okt., 17:15, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Det gør man jo altid, idet OS altid vil køre i baggrunden - med en bunke
> processer.

Men forhåbentlig er OSet ikke CPU-intensivt... Ellers skal du da vælge
dig et andet

--
Jesper

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-10-07 21:12

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Hvis man skal vaere krakilsk: nej

Er du sød lige at redegøre for Mach threads, Mach tasks, Uthreads,
Pthreads og BSD processes?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH