Firmastyring til mac
Fra : Claus Sikora

Dato : 24-09-07 18:35

Hej alle mac'ere ;)

Jeg har virkeligt brug for jeres hjælp.

Min kæreste har et firma der yder hjemmehjælp til forskellige borgere i KBH.
For at holde styr på det har hun et stykke software til hendes PC der
hedder Time & Chaos. Det software kan holde styr på både borgere og
medarbejdere således at hvis en enkelt borger skal have hjemmehjælp på
bestemte tidspunkter kan hun taste det ind i systemet og tilknytte en
medarbejder hvorefter den så printer et skema ud til medarbejderen hvor
på der står hvad han/hun skal lave den kommende uge.
Det virker egentligt ganske godt men nu har jeg overtalt hende til at
købe en macbook.
Nu er problemet så at det software kun findes til PC.
Jeg har så lagt parallels ind samt en XP og det virker også. Men den
macbook kan kun lige klare at trække den XP så hvis hun skal skrive et
brev i f.eks neooffice så crasher det hele på grund af ressource mangler
(Formentligt for lidt ram)..

For at undgå windows har jeg så lagt crossover ind men der kan jeg
selvfølgelig ikke starte Time & Chaos op...

Nu er spørgsmålet så hvad vi så gør?
Har i kendskab til noget mac baseret software der kan ca. det samme
eller en løsning ala crossover?

MvH
Claus ;)

Fra : Gnybbe

Dato : 24-09-07 18:55

In article <46f7f538$0$90270$14726298@news.sunsite.dk> Claus
Sikora<claussikoraDELETEME@DELETETHISgmailDOTcom> wrote:

> Nu er spørgsmålet så hvad vi så gør?
> Har i kendskab til noget mac baseret software der kan ca. det samme
> eller en løsning ala crossover?

Parralels & WMfusion kan men er ikke gratis programmer. Begge kan
hentes som trial så kan du jo prøve dem.

--
I'm usesing a new usenet client for Mac, Nemo OS X.
You can download it at http://www.malcom-mac.com/nemo

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-09-07 19:00

Claus Sikora wrote:

> Nu er spørgsmålet så hvad vi så gør?
> Har i kendskab til noget mac baseret software der kan ca. det samme
> eller en løsning ala crossover?

Er du frisk på at prøve andre virtualiseringsløsninger? Parallels er
smart og har en masse smarte features, men jeg har en teori om, at den
slags fløjter og bjælder koster en masse RAM.

Du ku' evt. prøve VirtualBox (gratis) eller VMWare Fusion ($80) ad. Jeg
har rigtig gode erfaringer med begge.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Claus Sikora

Dato : 24-09-07 19:58

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
> slags fløjter og bjælder koster en masse RAM.
>
> Du ku' evt. prøve VirtualBox (gratis) eller VMWare Fusion ($80) ad. Jeg

Parallels har jeg forsøgt mig med men det æder al rammen lige med det
samme :(
Jeg har haft lidt korrespondance inde på mediamac med nogle der er
kommet til samme konklusion som mig... Ram ram og atter ram !!!
Parallels løsningen er egentligt ganske fin og det er hun tilfreds med
men hun er ikke så tilfreds med at hvis hun starter neooffice op i mac
ved siden af så dykker den hvilket ikke er tilfældet på min macbookpro
som har 2GB.
Nu prøver vi med lidt rambytte og ser om det ikke hjælper ;)

Takker for svarene alle ;)

/Claus

Fra : Per Rønne

Dato : 24-09-07 20:03

Claus Sikora <claussikoraDELETEME@DELETETHISgmailDOTcom> wrote:

> Parallels har jeg forsøgt mig med men det æder al rammen lige med det
> samme :(

Køber man en MacBook bør man fra starten forsyne den med 2 GiB RAM.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : KentBM

Dato : 24-09-07 20:34

Per Rønne wrote:

> Køber man en MacBook bør man fra starten forsyne den med 2 GiB RAM.
Jeg har købt 2 x 1 GB ram til min MacBook for omkring kr. 650. Og så
skulle det være den rigtige type til Apple i følge Kingstons hjemmeside.

En GB ekstra koster på Applestore kr. 1.100. Så det kan bedst betale
sig, at købe ved siden af.

--

Kent

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-09-07 19:08

Claus Sikora skrev:
> [...]
> købe en macbook.
> Nu er problemet så at det software kun findes til PC.

Nej, problemet er at hun har købt en Mac.

> [...]
>
> For at undgå windows har jeg så lagt crossover ind men der kan jeg
> selvfølgelig ikke starte Time & Chaos op...

Det mest fornuftige ville så absolut være at køre programmet på den type
hard- og software den er beregnet til.
Hendes firma er afhængig af netop dette program og der er det altså for
tåbeligt at forsøge sig med alle mulige halvfærdige løsninger og
fiksfakserier.

Fra : Claus Sikora

Dato : 24-09-07 19:55

Frank E. N. Stein skrev:

> Nej, problemet er at hun har købt en Mac.

Det er ikke et problem at hun har købt en mac...Og der må da findes en
masse software til mac der kan det samme ellers tror jeg da der er penge
at hente hvis man kan skrive sådan eet program... Der er flere gode
grunde til at valget faldt på en mac og det eneste der har været et
problem hidtil er det ene program.. Resten kører fantastisk og meget
mere stabilt end på den gamle windåse ;)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-09-07 20:15

Claus Sikora skrev:

> Det er ikke et problem at hun har købt en mac...

Jo, det er et alvorligt problem hvis hun forventer at skulle køre det
program på den.

> Og der må da findes en
> masse software til mac der kan det samme ellers tror jeg da der er penge
> at hente hvis man kan skrive sådan eet program...

Uha ja, markedet er bare såå stort.

> Der er flere gode
> grunde til at valget faldt på en mac og det eneste der har været et
> problem hidtil er det ene program.. Resten kører fantastisk og meget
> mere stabilt end på den gamle windåse ;)

Ja, det kan jeg forstå - altså bortset fra når maskinen skal bruges til
noget kritisk for forretningen. Men det er vel også en bagatel, eller?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-07 21:56

Claus Sikora wrote:

> [...]
> problem hidtil er det ene program.. Resten kører fantastisk og meget
> mere stabilt end på den gamle windåse ;)

Lige en tilføjelse til det forslag/svar, jeg allerede har givet... Du
skal ikke lade dig snyde af, at der stå "...billing app". På amerikansk
betyder det bl.a. også, at programmet kan bruges til at udskrive
tidstabeller, tidssedler og lønsedler med.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 24-09-07 20:18

On Mon, 24 Sep 2007 19:34:47 +0200, Claus Sikora
> [...]

> Nu er spørgsmålet så hvad vi så gør?
> Har i kendskab til noget mac baseret software der kan ca. det samme

++++++++++
Jeg ved godt at jeg får hele "koret" på nakken, men jeg er nødt til at
sige det.)

Du er nødt til at lade programmet køre i REN! Windows XP, for at der kan
være fuld reservation af systemressourcerne!. Du har installeret XP i
Parallels. Drop det og installer Bootcamp:
http://www.apple.com/macosx/bootcamp/publicbeta.html
Derefter starter du programmet og gør hvad der bliver sagt. Du skal
have en skrivbar CD parat til projektet. Samt din Windows XP installations
CD.
Så får du en "ren" Windowsmaskine ud af det som rigeligt har ressourcer
til at køre både Time&Chaos og Neooffice.

Du trykker bare "ALT" ved opstart og starter valgfrit op i Windows eller
Mac.
Det redder din røv overfor din kæreste!

At ligge og køre Neooffice i OS X-systemet og hjemmehjælpsprogrammet på
parallelsskrivebordet i XP, er ren galimatias, undskyld jeg siger det.
Neooffice kan fås til Windows (eller Open Office) installer den der og kør
det hele i Windows fra en REN! Windows-boot.
Når i så har romantisk aften sammen kan hun starte op i OS X!

Ellers skal hun skaffe et hjemmehjælpsprogram i OS X og køre det hele
der.(Bedre idé hvis det kunne lade sig gøre.))

Altså vælg den første løsning og søg efter den sidste.))

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-07 21:49

Hej claus

Claus Sikora wrote:
> [...]
> købe en macbook.
> Nu er problemet så at det software kun findes til PC.

Her vil 'TimeSlice 3.4.6' være en mulighed. Det er en time manager og
tidsstyring for medarbejdere. Man kan fx. køre TimeSlice alene og styre
det hele fra kontoret. Man kan også med en TimeSlcie Admin køre det fx.
på medarbejdercomputere og styre alle computere direkte fra kontoret til
medarbejdernes computere, når de er ude i marken.

Det geniale ved TimeSlice er, at den fås til både Mac OS 9.x, OS X og
Windows, og at den fx. er kompatibel med windows Mobile, hvis nu
medarbejderne har en håndholdt PDA eller en PDA telefon med WinMobile
installeret.

TimeSlice 3.4.6 (shareware)
time tracking & billing app
http://www.timeslice.us/

TimeSlice Admin 1.1 (freeware)
system administrator tool for TimeSlice
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23878

Jeg har selv for år tilbage brugt TimeSlice, før jeg gik helt over til
Filemaker, og det var jeg egentlig godt tilfreds med.

> [...]
> macbook kan kun lige klare at trække den XP så hvis hun skal skrive et
> brev i f.eks neooffice så crasher det hele på grund af ressource mangler

Hm, i det tilfælde vil det nok være bedre med en BootCamp + en bootable
Windows XP partition.

> [...]
>
> Nu er spørgsmålet så hvad vi så gør?
> Har i kendskab til noget mac baseret software der kan ca. det samme

For at få det til at køre via Parallels, bør du nok have noget mere RAM
i MacBook'en - mindst 1gb - gerne 1,5gb eller mere. XP er en rimelig
'tung herre' at trække, hvis du kun har std. 512mb RAM i en MacBook.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-09-07 22:09

Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]
> på medarbejdercomputere og styre alle computere direkte fra kontoret til
> medarbejdernes computere, når de er ude i marken.

Det er et program til afregning af tid, ikke planlægning af tid.
En blanding af iCal og adressebog (og en WebDAV-server) vil være tættere
på at løse problemet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-07 02:08

Frank E. N. Stein wrote:

> Det er et program til afregning af tid, ikke planlægning af tid.
> En blanding af iCal og adressebog (og en WebDAV-server) vil være tættere
> på at løse problemet.

Det viser jo lige netop din uvidenhed om, hvad TimeSlice kan. Den har
rent faktisk også indbygget planlægning af netop tidsskemaer _med_ indhold!

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-09-07 04:53

> Det viser jo lige netop din uvidenhed om, hvad TimeSlice kan. Den har
> rent faktisk også indbygget planlægning af netop tidsskemaer _med_ indhold!

Så siger vi det Erik.

Fra : Claus Sikora

Dato : 25-09-07 16:45

Frank E. N. Stein skrev:

> Så siger vi det Erik.

Hehe nu skal i ikke komme op at slås... Og hvis i skal slås herinde så
gå udenfor :D
Anyways jeg har kigget på alle de softwareløsninger i er kommet med og
enkelte er kommet ganske tæt på men som forsøg har jeg prøvet at smide
de 2GB ram jeg havde i min macbookpro over i hendes macbook og nu kan
den køre det hele på en gang så jeg ser problemet som løst da hun er
fuldt ud tilfreds med måden det kører på ;)
I skal ihvertfald have tak allesammen for jeres råd og vejledning og
nogle af softwareløsningerne skal der også kigges nærmere på da planen
er at skifte helt over til mac os ;)

MvH
Claus

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 25-09-07 12:31

Claus Sikora wrote:

> Nu er spørgsmålet så hvad vi så gør?
> Har i kendskab til noget mac baseret software der kan ca. det samme
> eller en løsning ala crossover?

Hej du, jeg kan klart anbefale Daylite 3 til Mac.

http://www.marketcircle.com/daylite/

Det markedsføres godt nok som en "Productivity Suite" men dens rapporter
og skærmbilleder kan customizes, så det skulle ikke være noget problem
at bruge det til netop din kærestes brug. Faktisk er det netop den slags
det er udviklet med henblik på.

Det har en kanon Apple Mail integration, samt mange muligheder for at
sammenkæde personer, organisationer, firmaer og ressourcer samt
kalender-aftaler og opgavestyring.

Eneste ulempe - det er ikke helt gratis, men det er virkelig pengene
værd, efter min mening.

Ellers kunne en custom FileMaker løsning være en mulighed, FileMaker er
nemt at lave flotte og gode løsninger i, og også nemt at lære og gå til
- bare et par forslaw :)

Hilsen Thomas