Hvilken monitor skal jeg købe ?
Fra : Polas

Dato : 20-09-07 15:03

Hvilken monitor skal jeg købe ?

Min stationære monitor er slidt op og jeg er derfor på jagt efter den
bedste monitor på markedet p.t.

Som fotograf vil jeg ikke sparre på kvaliteten,
så jeg håber at nogen er ajour med markedet.

Min stationære er en Dual 2.7 GHz PowerPC G5,
med et ATI Radeon 9650 grafikkort.

Hilsen Sten Pollas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 15:05

Polas <sten.pollas@jp.dk> wrote:

> [...]
>
> Som fotograf vil jeg ikke sparre på kvaliteten,
> så jeg håber at nogen er ajour med markedet.
>
> Min stationære er en Dual 2.7 GHz PowerPC G5,

eizo ColorEdge CG221 .. kan vise fuldt AdobeRGB farverum ..

/thomas

Fra : nada

Dato : 20-09-07 16:16

On 2007-09-20 16:05:29 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:

> eizo ColorEdge CG221 .. kan vise fuldt AdobeRGB farverum ..
>
> /thomas

Jeg kan supplere med at ( selv om at mange er uenige) der stadig ikke
rigtigt findes farve rigtige fladskærme.
Der er altså kun CRT skrærme der virker.
La cie ( mener jeg ) lover dog ligesom andre ( herunder Eizo ) at
netop deres fladskærme kan vise fuldt farve spektrum etc..
Det kan man så vælge at tro på eller lade være

Må jeg i den forbindelse foreslå at du henvender dig til en
professionel forhandler, for eksempel caslon i KBH eller 3g I det
østjyske.. ( der findes sikkert andre) ( kunne også være goecker og
CAV, de to nævnte er blot ment som eksempel)
Uanset dette, tror jeg rent faktisk at det er muligt at tage en DVD
med, der indeholder et par af dine billeder, som du så kan se på en LCD
og en CRT skærm..
I den forbindelse er det ret morsomt at mange er så trætte af deres
"enorme" CRT skærme hvorfor de sælges billigt.
Vælger du CRT, vil jeg mene at den som minimun skal have en opløbsning
på 1920 x 1440 ( meget gerne meget mere)
Tom

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 17:49

nada <nowhere@somerertime.se> wrote:

> [...]
> netop deres fladskærme kan vise fuldt farve spektrum etc..
> Det kan man så vælge at tro på eller lade være

Netop CG221 er SWOP Certificeret, dvs. du kan gøre digitale prøvetryk
igennem via denne. Så noget er der om snakken :)

Og hvis du ser bort fra farveægthed så har lcd skærme også andre
fordele, bla. mht. strømforbrug, hvormeget de fylder etc. etc. Og hvad
angår EIZO så har de 5 års garanti på panelet ... men nu skal det ikke
blive en salgstale ;)

> [...]
> østjyske.. ( der findes sikkert andre) ( kunne også være goecker og
> CAV, de to nævnte er blot ment som eksempel)

.... rigtig god idé. _Aldrig_ købe en skærm til det brug på nettet uden
at have set dem "in action" først.

> Vælger du CRT, vil jeg mene at den som minimun skal have en opløbsning
> på 1920 x 1440 ( meget gerne meget mere)

Det er længe siden jeg har set en CRT skærm efterhånden ... så længe at
jeg ikke lige ved hvem der laver proff. crt mere ?

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-09-07 14:00

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Netop CG221 er SWOP Certificeret, dvs. du kan gøre digitale prøvetryk
> igennem via denne. Så noget er der om snakken :)

DEN certificering har jeg aldrig hørt om - hvem foretager den?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-07 14:11

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> DEN certificering har jeg aldrig hørt om - hvem foretager den?

Det gør http://www.swop.org/

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-09-07 14:00

> [...]

> Vælger du CRT, vil jeg mene at den som minimun skal have en opløbsning
> på 1920 x 1440 ( meget gerne meget mere)

Jeg ville egentligt gerne give dig ret, men når en CRT skærm er mere end
3 år gammel, så har den mistet så meget i farverne, at den næppe kan
måle sig med en ny LCD skærm.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-09-07 14:00

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> eizo ColorEdge CG221 .. kan vise fuldt AdobeRGB farverum ..

Fuldt RGB farverum er temmeligt stort, så meget tror jeg ikke engang at
de bedste CRT skærme kommer op på.

Jeg synes at det lyder usandsynligt.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-07 14:11

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Fuldt RGB farverum er temmeligt stort, så meget tror jeg ikke engang at
> de bedste CRT skærme kommer op på.
>
> Jeg synes at det lyder usandsynligt.

Fuldt AdobeRGB ... nej hvis den havde det FULDE RGB farverum så kostede
den nok lidt mere :)

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-09-07 13:37

Thomas von Hassel skrev:

> eizo ColorEdge CG221 .. kan vise fuldt AdobeRGB farverum ..

Så mangler vi blot grafikkort med mere end 8-bit pr. kanal, så vi
får nogle jævnere toneovergange, men ingen tvivl om at det er en
lækker (og dyr) skærm. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-07 19:06

Hej Sten

Polas wrote:
> [...]
>
> Som fotograf vil jeg ikke sparre på kvaliteten,
> så jeg håber at nogen er ajour med markedet.
>
> Min stationære er en Dual 2.7 GHz PowerPC G5,

I dit tilfælde vil jeg gå efter en HP fra deres ''Business Line Series'.
De har fx. en 24" og en 30" med ualmindelig høj opl. og kontrast og
lysforhold på +1000/+400cdm. Opl. er 2560x1660@75hz på et ATI 96xx og
9800 grafikkort. De er fuldt ud Mac OS X kompatible.

- De har selvfølgelig DVI stik. I øvrigt har de fleste af HPs prof
skærme 2 indgange, så man kan køre med 2 computee på samme skærm med
manuel/auto switching.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 19:11

> Hej Sten

> I dit tilfælde vil jeg gå efter en HP fra deres ''Business Line Series'.
> De har fx. en 24" og en 30" med ualmindelig høj opl. og kontrast og
> lysforhold på +1000/+400cdm.

400 ? ... hvad skal du bruge det til ... en kalibreret skærm skal højst
op på 120-140 i lyse omgivelser ... og ned til 80-90 i "normale"
omgivelser.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-07 19:35

Thomas von Hassel wrote:

> 400 ? ... hvad skal du bruge det til ... en kalibreret skærm skal højst
> op på 120-140 i lyse omgivelser ... og ned til 80-90 i "normale"
> omgivelser.

Hvis du skal arbejde i ægte RGB, skal du have en lysstyrke på mindst
300cdm, hvis du skal kunne lave/vise en korrekt hvidbalance - altså R:
255, G: 255 og B: 255. - Og hvis du onscreen arbejder i CMYK, er det
endda endnu mere påkrævet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 19:56

> [...]
> 300cdm, hvis du skal kunne lave/vise en korrekt hvidbalance - altså R:
> 255, G: 255 og B: 255. - Og hvis du onscreen arbejder i CMYK, er det

Sikke noget sludder ... så kan du måske forklare mig hvorfor EIZO selv
anbefaler de nævnte cdm værdier ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-07 21:14

Thomas von Hassel wrote:

> Sikke noget sludder ... så kan du måske forklare mig hvorfor EIZO selv
> anbefaler de nævnte cdm værdier ?

Fordi Eizo tænker 'grafisk' og ikke 'fotografisk'. - I øvrigt så har vi
haft den diskussion før, og jeg gider ikke til det igen!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 21:16

> Fordi Eizo tænker 'grafisk' og ikke 'fotografisk'. - I øvrigt så har vi
> haft den diskussion før, og jeg gider ikke til det igen!

1: Sikke noget sludder.
2: jeg kan ikke huske at have haft denne diskussion før.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-07 22:16

> 1: Sikke noget sludder.
> 2: jeg kan ikke huske at have haft denne diskussion før.

Jeg kan huske en række diskusioner hvor Erik har udtalt sig om skærme,
farvestyring etc. De generelle betragtninger er såvidt jeg erindrer at
Erik jfv sit synshandicap har helt andre prefrencer og behov som er
svære at overføre til brugere i almindelighed. Mht farvestyring
og farveægtehed har disse diskusioner vist at Erik ikke har den store
indsigt for i behovene i den grafiske branche og ikke har styr på hvad
farvestyring er.