Microsoft dømt!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 09:36

I flg. Radioavisen DR P1 kl. 9 har EU Domstolen dømt Microsoft for
monopolisme på både systemområdet og medieområdet. Dvs., fuldstændig
efter anklageskriftet. Samtidig blev M$ idømt en bod på €600 mill..
Boden kommer såvidt det forlød oveni de bøder, M$ allerede er blevet
idømt. Dvs., en foreløbig total på omk. €1100 mill. + renter og
månedsbøder - eller knap 10 milliarder Dkr......

Præmisserne offentliggøres senere i dag.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 09:38

> [...]
> månedsbøder - eller knap 10 milliarder Dkr......
>
> Præmisserne offentliggøres senere i dag.

og ? .. det rykker jo ikke noget hverken den ene eller den anden vej. Og
bøden er _peanuts_ for Microsoft.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 10:33

Thomas von Hassel wrote:

> og ? .. det rykker jo ikke noget hverken den ene eller den anden vej. Og
> bøden er _peanuts_ for Microsoft.

Lige en rettelse - Radioavisen DR P1 kl. 9 skal selvfølgelig være kl. 10...

Men jo, det kommer til at betyde en hel del. Det vil fx. betyde at det
WMA, WMV og WAV format, der er stort set enerådende på fx.
undervisningsområdet ikke længere må være det eneste.

At fx. MSOffice ikke længere må bruges som eneste undervisningspakke i
fx. 'PC kørekort' undervisningen.

Det vil betyde, at skoler, universiteter og andre
undervisningsinstitutioner ikke længere kan nægte at lave materialet i
et format, der kan læses af fx. Mac OS X og Linux. Og det vil også
betyde, at div. skoler o.a. ikke længere kan nægte elever at de bruger
en Mac på den pågældende skoles/institutions netværk.

Og det kan meget vel også komme til at betyde, at M$ bliver tvunget til
at fraskrive sig kravet om, at alle forretninger, der vil sælge M$
produkter, kun må sælge 'XP certifgied' produkter og dermed ikke andre
systemer og produkter, som fx. Mac OS X. Det er noget, de forsøger at
tvinge igennem i både USA, Canada og Australien. De har kørt det som
prøvesager i staten Michegan, hvor det foreløbig har kostet 3 mindre
butikskæder, der nægtede, livet. De forsøgte det samme over for en lille
kæde i Sydengland - dog uden resultat.

Og på lidt længere sigt, kan det også få betydning for Apple, så Apple
bliver tvunget til at lave OS X så kompatibel, at det uden videre kan
installeres på en alm. PC.

Og endnu værre for M$. Der er nu banet en kæmpe motorvej for, at M$ også
vil blive dømt for at have stjålet koden til både WMA, WMV m.m. fra det
ungarske MPlayer. Og at de indledende retsmøder mod M$ i både USA og
Canada nu kan tage både fat og få fart på.

Og så er jeg nu ikke så sikker på, at Gale Gates & Co. vil blive ved med
at være så storskrydende, som de hidtil har været.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 10:55

> [...]
>
> Og så er jeg nu ikke så sikker på, at Gale Gates & Co. vil blive ved med
> at være så storskrydende, som de hidtil har været.

1: Det irriterer mig voldsomdt at du konsekvent omtalt Microsoft som M$
.... det er barnligt.

2: Så dybt Microsoft som er "indbygget" i alle dele af f.eks.
undervisnings systemet, offentlig administration, virksomheder, så tror
jeg der går lang tid før der er lige vilkår, hvis overhovedet
nogensinde.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 14:58

Thomas von Hassel wrote:

> 1: Det irriterer mig voldsomdt at du konsekvent omtalt Microsoft som M$
> ... det er barnligt.

For det første, bruger jeg den betegnelse om M$, der passer mig!

For det andet, er det en international brugt betegnelse for Microsoft,
og hvis du ikke skulle vide det, så betyder det noget i retning af "The
Million Dollar Money Tank"

> [...]
> undervisnings systemet, offentlig administration, virksomheder, så tror
> jeg der går lang tid før der er lige vilkår, hvis overhovedet

Det er komplet ligegyldigt, hvor dybt, M$ er involveret i og styrer de
offentlige systemer. Det er under alle omstændigheder forkasteligt, at
de vha. en politik, der kun favoriserer egne produkter, og ved en
politik, der i mange tilfælde endda har betalt for de systemer, som det
offentlige har været så dumme og forblændede af, at de er hoppet med på
den vogn.

Og så længe M$ ikke vil rette ind efter de påbud, de har fået fra mange
retsinstanser, så er der ikke andet at gøre, end at de får en dom. Og
det vel at mærke med konsekvenser, der vil kunne mærkes!

Hvad siger du egentlig til, at en af hovedgrundene til, at jeg nu
tvinges til at skulle ofre +20.000kr. på at købe en MacPro for at kunne
køre Windows til noget bestemt software for blinde og svagtseende? -
Software, som udviklerne nægter at portere til Mac OS X. Og det er
software, der er lavet så smart, at det ikke kan køre på en Windows
emulator. - Det kan du takke M$ for! - De har betalt det meste af
udviklingen, og samtidig har de puttet en masse penge i udviklingen af
en specialafspiller, der kun kan betjene sig af enten mp3 eller WAV. -
Det hele har de så påduttet de internationale og nationale blindeforbund
verden over til spotpriser.

Og hvad ligner det, at M$ gennem deres subsidering af både Statens
Blindeinstitut og Statens Hjælpemiddelcentral, samt statens
Studiebogsbibliotek, tvinger svagtseende Mac brugere til at skifte til
Windows?!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 15:05

> [...]
>
> For det andet, er det en international brugt betegnelse for Microsoft,
> og hvis du ikke skulle vide det, så betyder det noget i retning af "The

ja det siger jo sig selv ...

> [...]
> politik, der i mange tilfælde endda har betalt for de systemer, som det
> offentlige har været så dumme og forblændede af, at de er hoppet med på

Det er jo nemt når Microsoft går ind og vil levere licenser langt under
markedspris, så er en kommune eller statslig institution jo næsten
tvunget til at tage "den billige løsning" når det nu er skattepenge der
er på spil.

> Og så længe M$ ikke vil rette ind efter de påbud, de har fået fra mange
> retsinstanser, så er der ikke andet at gøre, end at de får en dom. Og
> det vel at mærke med konsekvenser, der vil kunne mærkes!

Indtil videre kan de ikke mærke nogen konsekvenser, og derudover har de
mulighed for at anke sagen en gang mere...

> [...]
> Blindeinstitut og Statens Hjælpemiddelcentral, samt statens
> Studiebogsbibliotek, tvinger svagtseende Mac brugere til at skifte til

Det lyder som om det er min skyld ? Jeg siger ikke at jeg holder med
Microsoft, jeg har bare svært ved at glæde mig over en dom som højst
sandsynligt ikke hjælper en kæft.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 16:10

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> markedspris, så er en kommune eller statslig institution jo næsten
> tvunget til at tage "den billige løsning" når det nu er skattepenge der

Tja, nu véd ikke helt, hvordan det vil komme til at gå her i kommunen
efter den seneste kommunalreform. Men hidtil har Århus Kommune decideret
nægtet at falde på halen for M$'s såkaldte 'tilbud'.

De er tunget af staten til at bruge Windows som styresystem, men indtil
midten af 2005 brugte de udelukkende Corel Office Suite, da Corel stadig
lavede den på dansk. Efter Corel stoppede med at lave en dansk ver.,
skiftede de til OpenOffice istedet for.

Den EDB ansvarlige viste os en plomberet multibruger licens CD med
MSOffice 2003 (Office XP). Hvis han brød plomben på cD'en ville det
koste Århus Kommune et éngangsbeløb på godt 55 mill. kr. + et årligt
opgraderingsgebyr på godt og vel 15 mill. kr.. Corel Office Suite
kostede Århus Kommune i alt 1,5 mill. kr. i anskaffelse + et årligt
opdateringsgebyr på knap 500.000kr.. - Så helt så billig er M$ pakkerne
nu ikke....

Ved overgangen til OpenOffice kostede det, efter hvad vi har fået at
vide, et éngangsbeløb på knap 200kr. + en årlig opdateringsaftale på
omk. 50.000kr.

> Indtil videre kan de ikke mærke nogen konsekvenser, og derudover har de
> mulighed for at anke sagen en gang mere...

Ikke direkte. Der skal en ansøgning til, hvis den skal til øverste instans.

> Det lyder som om det er min skyld ? Jeg siger ikke at jeg holder med
> Microsoft, jeg har bare svært ved at glæde mig over en dom som højst
> sandsynligt ikke hjælper en kæft.

Tja, på en måde kan man godt sige, det er din skyld. Men det er også
mange hundrede tusinde andres skyld ved, at de ikke i tide har sagt fra,
men istedet er blevet ved med at falde på halen for et monster på lerfødder.

Og jo, jeg tror, der vil ske noget. Frankrig er allerede begyndt. Israel
har direkte forbudt brugen af både MSWindows og MSOffice som det eneste
brugbare system inden for den offentlige forvaltning. I Israel skal man
kunne dokumentere, at MSWin/MSO er det eneste produkt, der vil kunne
løse en given opgave.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 16:14

> Tja, på en måde kan man godt sige, det er din skyld. Men det er også
> mange hundrede tusinde andres skyld ved, at de ikke i tide har sagt fra,
> men istedet er blevet ved med at falde på halen for et monster på lerfødder.

heh, du har ingen anelse om hvor lidt jeg falder på halen for Microsoft.
MacBU ja, resten, nej tak.

> [...]
> brugbare system inden for den offentlige forvaltning. I Israel skal man
> kunne dokumentere, at MSWin/MSO er det eneste produkt, der vil kunne

Man kan jo bare håbe. Jeg holder ikke vejret endnu .. I en perfekt
verden der overholder fælles standarder burde det bare være 100%
ligegyldigt hvilket styresystem man bruger ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 16:20

Thomas von Hassel wrote:

> heh, du har ingen anelse om hvor lidt jeg falder på halen for Microsoft.
> MacBU ja, resten, nej tak.

Hm, tør du fx. stå fast på på dit arbejde, at du _vil_ bruge en Mac? -
Ville du turde sætte din stilling ind på det? - Næppe.... - Men det er
der folk i både Frankrig og Israel, der har gjort. - Og de har fået det,
som de ville....

> Man kan jo bare håbe. Jeg holder ikke vejret endnu .. I en perfekt
> verden der overholder fælles standarder burde det bare være 100%
> ligegyldigt hvilket styresystem man bruger ...

Ja, og det er bl.a. det, M$ ikke vil ved fx. at implementere fuldt ODF i
Office pakkerne - qua diskussionen sidste uge omkring XML/OOXML...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 16:24

> [...]
> folk i både Frankrig og Israel, der har gjort. - Og de har fået det, som

Ligepræcis i min stilling ville jeg nok blive fyret hvis jeg insiterede
på en PC ;) ... jeg har da i et tidligere job insiteret på at køre mac
... og fået lov til det.

> Ja, og det er bl.a. det, M$ ikke vil ved fx. at implementere fuldt ODF i
> Office pakkerne - qua diskussionen sidste uge omkring XML/OOXML...

Nemlig, og jeg glæded mig over at OOXML blev forkastet ... endnu et
skridt i den rigtige retning ... men det er bare små skridt, for
Microsoft har størrelse til at gøre OOXML til en defacto standard lige
som .doc

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-07 13:12

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hm, tør du fx. stå fast på på dit arbejde, at du _vil_ bruge en Mac? -

Med mindre han er IT ansvarlig er det ikke ham der beslutter hvilket
værktøj han skal bruge. Tror du hjemmesygeplejesken kan bestemme at
hun kun vil køre i WV og ikke vil køre i Toyota?

Det kan aldrig være den enkelte medarbejders ret at beslutte hvilken
computer/OS/programmel den ansatte vil anvende. Såfremt det var ville
det være ganske urimeligt.

> Ville du turde sætte din stilling ind på det? - Næppe.... - Men det er
> der folk i både Frankrig og Israel, der har gjort. - Og de har fået det,
> som de ville....

Mon ikke du har misforstået noget? Jeg kan garantere dig at der er
virksomheder i frankrig der med lovgivningen i hånden kan nægte dig at
bruge anden hardware/OS/programmel end det arbejdsgiveren beslutter.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-07 19:31

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Det kan aldrig være den enkelte medarbejders ret at beslutte hvilken
> computer/OS/programmel den ansatte vil anvende. Såfremt det var
> ville det være ganske urimeligt.

For almindelige brugere. Udviklere kan ofte have brug for at sætte
sig udover den begrænsning, men så er de også selv ude om det hvis
noget kapoffer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 20:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> For almindelige brugere. Udviklere kan ofte have brug for at sætte
> sig udover den begrænsning, men så er de også selv ude om det hvis
> noget kapoffer.

Tja, man kan godt sige, det er lidt morsom, men lovene i både Frankrig
og Israel er skruet sådan sammen, at bare _én_ ansat kan forlange og
skal have den computer, han/hun vil have. Og man kan heller ikke
afskediges eller nægtes ansættelse, hvis man ikke vil bruge én bestemt
platform.

Loven gælder selvfølgelig begge veje, så hvis et ellers rent Mac-baseret
firma får en ærke PC bruger ansat, så skal de stille en Win-baseret
arbejdsstation til ham/hende.

Jeg tør ikke sige, om Frankrig og Israel har stukket hovederne sammen,
inden de lavede lovene, men det ser altså lidt sjovt ud, at de er næsten
identiske, selvom den israelske kom ca. et halvt år før den franske....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-07 20:56

> [...]

> inden de lavede lovene, men det ser altså lidt sjovt ud, at de er næsten
> identiske, selvom den israelske kom ca. et halvt år før den franske....

Kan du dokumnetere påstanden?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-07 20:31

> For almindelige brugere. Udviklere kan ofte have brug for at sætte
> sig udover den begrænsning, men så er de også selv ude om det hvis
> noget kapoffer.

I de tilfælde vil arbejdsgiveren stadig have ret, men der vil næppe
være fornuft i at holde på denne ret.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 16:57

Erik Richard Sørensen wrote:

> Ikke direkte. Der skal en ansøgning til, hvis den skal til øverste instans.

En tilføjelse/korrektion. - Jeg har lige hørt P1 'Orientering', og det
ser ud til, at domspræmisserne er udformet sådan, at den _kan_ ankes til
EU Domstolen uden ansøgning...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-07 04:49

> En tilføjelse/korrektion. - Jeg har lige hørt P1 'Orientering', og det
> ser ud til, at domspræmisserne er udformet sådan, at den _kan_ ankes til
> EU Domstolen uden ansøgning...

Øh - var det ikke EU domstolens dom der blev afsagtt?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-07 13:10

Per Rønne wrote:

> Øh - var det ikke EU domstolens dom der blev afsagtt?

Både og. - EU domstolene er åbenbart delt i to: - "EU Retten", den
der afsagde dom i går omk. ''skyldsspørgsmål' og "EU Domstolen", der vel
svare til vorees Højesteret. Den kan kun tage stilling til dommens
længde og ikke skyldsspørgsmål. Denne deling blev nævnt flere gange i
løbet af i går aftes på både DR radio/TV og TV2...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-07 14:49

> [...]
> længde og ikke skyldsspørgsmål. Denne deling blev nævnt flere gange i
> løbet af i går aftes på både DR radio/TV og TV2...

Vi det sige at 'EU-retten' har afgjort skyldsspørgsmålet, men at
'EU-domstolen' eventuelt kan ændre på bødens størrelse?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-07 15:08

Per Rønne wrote:

> Vi det sige at 'EU-retten' har afgjort skyldsspørgsmålet, men at
> 'EU-domstolen' eventuelt kan ændre på bødens størrelse?

Lige præcis!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-07 13:06

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det lyder som om det er min skyld ? Jeg siger ikke at jeg holder med
> Microsoft, jeg har bare svært ved at glæde mig over en dom som højst
> sandsynligt ikke hjælper en kæft.

Netop... dommen omhandler et produktsegmenet hvor MS i forvejen har
tabt krigen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-07 15:24

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> tvinges til at skulle ofre +20.000kr. på at købe en MacPro for at
> kunne køre Windows til noget bestemt software for blinde og

Pladder med dig. Hvis du ville køre Windows kan du komme til det for
langt mindre end det - det er ikke særlig længe siden vi diskuterede
sagen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 16:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Pladder med dig. Hvis du ville køre Windows kan du komme til det for
> langt mindre end det - det er ikke særlig længe siden vi diskuterede
> sagen.

Som jeg også skrev dengang, vil jeg ikke have en IntelMini, og for det
andet, vil jeg ikke have en ekstra computer stående. - Jeg er i forvejen
ved at reducere antallet, så jeg kommer ned på i alt 4 maskiner.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 16:45

> Som jeg også skrev dengang, vil jeg ikke have en IntelMini,

Jeg tror faktisk at Thorbjørn tænkte på en lidt anden slags maskine,
ikke er forsynet med et æble-logo.

Personligt har jeg da også en stående ren Windows-desktop stående her i
stuen. Og endda en Windows-laptop. Det ændrer ikke på at denne MacBook
er min hovedmaskine ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-07 16:57

> [...]

> andet, vil jeg ikke have en ekstra computer stående. - Jeg er i
> forvejen ved at reducere antallet, så jeg kommer ned på i alt 4

Hvis du nu ombygger dit garderobeskab så du kan have nogen 1U enheder
på øverste hylde, kan du få en fin lille server ude hos pil.dk for et
par tusinde - de sælger ud for tiden.

Så er det bare fjernskrivebord til kassen fra din yndlings-Mac.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 17:18

> [...]
> par tusinde - de sælger ud for tiden.
>
> Så er det bare fjernskrivebord til kassen fra din yndlings-Mac.

Ja, ja, det er alt sammen meget godt, men jeg har og vil stadig have
brug for at kunne bruge forstørrelsessystem. - Og hvis jeg skulle over
at køre noget Linux-værk, vil jeg miste den mulighed, da der endnu ikke
findes et stabilt system til nogen af de kendte m.u.a. SUSE, og det er
så bøvlet at arbejde med, så det er en gru.....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-07 13:04

> [...]

> andet, vil jeg ikke have en ekstra computer stående. - Jeg er i forvejen
> ved at reducere antallet, så jeg kommer ned på i alt 4 maskiner.

Det er dit problem, det er direkte pinligt at læse dine begrundelser.

Iøvrigt kan også gøres langt billigere idet du kan købe glimrende PC
med en windows licens for 2500kr eller en bærbar for 3500kr.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-07 13:00

> For det første, bruger jeg den betegnelse om M$, der passer mig!

Må jeg så skrive eR{øv}ik?

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 16:26

> [...]

> undervisnings systemet, offentlig administration, virksomheder, så tror
> jeg der går lang tid før der er lige vilkår, hvis overhovedet

Nu er der jo det ved 'evigheden' at den varer så ford... længe. Selv Rom
holdt kun i 2205 år [753 fKr - 1453 eKr], og du forestiller dig vel ikke
engang at Microsoft stadige ksisterer i 4180 ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 16:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nu er der jo det ved 'evigheden' at den varer så ford... længe. Selv Rom
> holdt kun i 2205 år [753 fKr - 1453 eKr], og du forestiller dig vel ikke
> engang at Microsoft stadige ksisterer i 4180 ?

nej ... så dårligt er verden forhåbentlig ikke skruet sammen ...

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-09-07 19:44

> [...]
>
> Og på lidt længere sigt, kan det også få betydning for Apple, så Apple
> bliver tvunget til at lave OS X så kompatibel, at det uden videre kan

Jeg synes du tolker dommen lidt længere end rimeligt er.

Det eneste dommen betyder er i forenklet form at MS skal sikre lige og
fri adgang for 3.die parts udviklere til at kunne udvikle software og
redskaber til afvikling på MS platformen. Og selv denne udlægning er
"optimistisk".

Hvis skoler, universiteter og andre undervisningsinstitutioner, som du
skriver, har nægtet at udvikle software til andre platforme før, så
ændrer dommen ikke en bønne ved det.

Hvilken platform en aftenskole skal vælge at servere PC-kørekortet på
siger dommen heller ikke noget om.

Det er også meget svært at se, at dommen skulle have nogen betydning for
Apple hverken på kort eller lang sigt. En af grundende til at MS kan
dømmes er at de har monopol. Hvis det går Apple helt vildt godt de
kommende år kan man måske forestille sig en markedsandel på 7-8%, hvis
man er meget optimistisk. Der er temmeligt langt herfra og til et
monopol - trods alt!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 21:06

Stig Leerbeck wrote:

> [...]
> fri adgang for 3.die parts udviklere til at kunne udvikle software og
> redskaber til afvikling på MS platformen. Og selv denne udlægning er

Det synes jeg ikke. Og slet ikke efterhånden som kommentarerne til
dommen er kommet her i løbet af dagen. Jeg har fx. haft radioen kørende
på P1 stort set hele tiden, og hver gang, der har været nydeder og fx.
også i ''Orientering', er der kommet nye aspekter og tolkninger frem,
der understøtter mine tolkninger.

Hele dommen er i øvrigt nu lagt ud på www.dr.dk/nyheder, hvor den kan
læses i sin helhed.

> Hvis skoler, universiteter og andre undervisningsinstitutioner, som du
> skriver, har nægtet at udvikle software til andre platforme før, så
> ændrer dommen ikke en bønne ved det.

Det er jo ikke det, jeg skriver! - Jeg skriver udtrykkelig
_undervisningsmateriale_ skal kunne læses af alle platforme.

> Hvilken platform en aftenskole skal vælge at servere PC-kørekortet på
> siger dommen heller ikke noget om.

Nej, men det har allerede været fremme, at materiale skal være
tilgængelig på flere platforme...

> Det er også meget svært at se, at dommen skulle have nogen betydning for
> Apple hverken på kort eller lang sigt. En af grundende til at MS kan
> dømmes er at de har monopol.

- Og at de nægter at udlevere kode, så softwareudviklere kan bruge det
til udvikling af software.....

> Hvis det går Apple helt vildt godt de kommende år kan
> man måske forestille sig en markedsandel på 7-8%, hvis
> man er meget optimistisk. Der er temmeligt langt herfra
> og til et monopol - trods alt!

Det har faktisk allerede været nævnt, at det næste kunne blive, at Apple
nægter at gøre OS X kompatibel, så det kan bruges på alm. PC'ere, og at
det er en sag "...we will have to look at this too..."...

Og så véd jeg jo af egen erfaring, at Apple Cupertino ikke altid har
været helt så villige til at frigive nødvendig kode, så fx. vi hos Nisus
har kunnet få optimeret/indskrevet de nødvendige ting i fx. hverken
NisusWriter Express eller NisusWriter Pro. - Rent faktisk fik vi først
koden for knap 4 uger siden, selvom vi har rykket for den siden april!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 21:34

> Det har faktisk allerede været nævnt, at det næste kunne blive, at Apple
> nægter at gøre OS X kompatibel, så det kan bruges på alm. PC'ere, og at
> det er en sag "...we will have to look at this too..."...

Det eneste der kigges på ligenu er Apples / pladselskabernes prissætning
i EU området. Og hvorfor skulle apple tvinges til at udvikle et
styresystem til en anden platform end deres egen. Det er der jo ikke
noget monopol i ?

> [...]
> NisusWriter Express eller NisusWriter Pro. - Rent faktisk fik vi først
> koden for knap 4 uger siden, selvom vi har rykket for den siden april!

Hvilke koder ? Apple frigiver vel først diverse API'er til udvilkerne
når de er "final" ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 23:07

Thomas von Hassel wrote:

> Hvilke koder ? Apple frigiver vel først diverse API'er til udvilkerne
> når de er "final" ?

Fx. allocation code, font managing reliance code, text engine code,
printing code, m.m.. NisusWriter benytter sig jo langt hen af intern
Apple kodning til både GUI, skriftstyring og selve vinduesstyring. Det
er bl.a. det, der gør, at NWE/NWP ikke loader skrifter, _før_ du vælger
dem i et dokument modsat fx. MSWord og Excel, der udelukkende benytter
sig af ren font embedding.

Den gamle OS 9.x version - NisusWriter 6.5 bruger også font embedding
som M$ programmerne og som fx. også AppleWorks.

Det er så det, der godt kan give nogle - hm, 'sjove' problemer, hvis man
åbner et NWE/NWP dokument, der indeholder en skrifttype, der ikke er
installeret på modtagercomputeren. Derfor er der nu også i både NWE og
NWP indlagt en font substitution system, der er noget mere effektiv end
det tilsv. i både AWKS og MSWD/MSE. Det baserer sig på den interne Apple
skriftstyringskode sammen med den nye PowerFind Pro engine, der er
kommet i NisusWriter Pro 1.0.1. - Det er noget, der kan mærkes, når man
åbner NWP dokumenter....

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-07 04:49

> [...]
> i EU området. Og hvorfor skulle apple tvinges til at udvikle et
> styresystem til en anden platform end deres egen. Det er der jo ikke

Næh.

> Hvilke koder ? Apple frigiver vel først diverse API'er til udvilkerne
> når de er "final" ?

Mon ikke Darwin-koden til 10.4.10 er 'final'? Ikke desto mindre er den
endnu ikke frigivet, hvilket har betydning for os der kører med en
processor-opgradering af en lidt ældre maskine:

<http://www.powerlogix.com/products/cpudirector/10410.html>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-09-07 05:46

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Mon ikke Darwin-koden til 10.4.10 er 'final'? Ikke desto mindre er den
> endnu ikke frigivet, hvilket har betydning for os der kører med en

Darwin er kun det underliggende Unixlag. Alt hvad der har med GUI at
gøre holder Apple tæt ind til kroppen.

Men Apple er iøvrigt et skoleeksempel på hvordan man laver OpenSource
på en måde som meget få udviklere er interesseret i - Darwin frigives
som versioner uden man har adgang til at se og følge udviklingen og
fejlretningen.

Af samme grund kunne KHTML folkene (fra KDE projektet) ikke bruge
Apples "her er en masse filer"-kæmpebidrag, fordi de ikke var lavet
løbende i det fælles kode.

Forhåbentligt retter det sig, men jeg tror det ikke med den holdning
Apple har som tydeligst viser sig mht at Steve Jobs VIL vise de nye
ting som har været totalt hemmelige indtil da.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-07 13:27

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Darwin er kun det underliggende Unixlag.

Og det er den del, som Per fx. har brug for, da det jo er dér,
hardwarekoderne ligger...

> Alt hvad der har med GUI at gøre holder Apple tæt ind til kroppen.

Og det er bl.a. også det, vi har brug for på Nisus.

> [...]
> Apple har som tydeligst viser sig mht at Steve Jobs VIL vise de nye
> ting som har været totalt hemmelige indtil da.

Kan du så forstå nogle af vore frustrationer på Nisus, når vi jo meget
gerne ville kunne frigive den nye mainupgrade sammen med det nye system...?

mvh. Erik Richard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-09-07 21:54

> [...]
> på P1 stort set hele tiden, og hver gang, der har været nydeder og fx.
> også i ''Orientering', er der kommet nye aspekter og tolkninger frem,

Det giver sig selv, at 3.die parter der slet ikke er omtalt kan pålægges
noget som helst i en dom. Det er meget godt at høre P1, meeeeen...

> Det er jo ikke det, jeg skriver! - Jeg skriver udtrykkelig
> _undervisningsmateriale_ skal kunne læses af alle platforme.

Du skriver da udtrykkeligt "skoler, universiteter og andre
undervisningsinstitutioner" og du nævner intet om citater, så JO det er
noget du skriver!!!

> Nej, men det har allerede været fremme, at materiale skal være
> tilgængelig på flere platforme...

Men det har altså ikke noget med dommen at gøre!

> - Og at de nægter at udlevere kode, så softwareudviklere kan bruge det
> til udvikling af software.....

Dommen forpligter ikke softwarefirmaer til generelt at udlevere deres
koder. Det er bl.a. aktuelt fordi det er en monopolsag.

> Det har faktisk allerede været nævnt, at det næste kunne blive, at Apple
> nægter at gøre OS X kompatibel, så det kan bruges på alm. PC'ere, og at
> det er en sag "...we will have to look at this too..."...

Du bliver altså nødt til at forholde dig kritisk til de informationer du
får og upåagtet at en eller anden har ment at man må kigge på det også,
så er det helt utænkeligt, at man ville kunne lægge sag an mod Apple
fordi de ikke frigiver deres system til andre systemer. Netop fordi de
ikke har monopol. Apples politik begrænser jo udbredelsen af deres
software hvilket arbejder i modsat retning af monopoldannelse.

no comments!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-07 22:20

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hele dommen er i øvrigt nu lagt ud på www.dr.dk/nyheder, hvor den kan
> læses i sin helhed.

Og den understøtter på ingen måde dine tolkninger:

<http://curia.europa.eu/en/actu/communiques/cp07/aff/cp070063en.pdf>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-07 19:48

> [...]

> WMA, WMV og WAV format, der er stort set enerådende på fx.
> undervisningsområdet ikke længere må være det eneste.

Det må det da godt.

Iøvrigt vil jeg gerne stille spørgsmålstegn ved dit udsagn om at WMV
skulle være enerådene på undervisningsområdet.

> At fx. MSOffice ikke længere må bruges som eneste undervisningspakke i
> fx. 'PC kørekort' undervisningen.

Nej. Der er intet i dommen der giver belæg for ovenstående udsagn.

> [...]

> installeres på en alm. PC.

Nej. Der er intet i dommen der giver belæg for ovenstående udsagn.

De eneste muligige konsekvenser der vedrører Apple er at Apple på sigt kan
blive tvuget til at lade tredeparts musikleverandører levere musik til
iPod'em, samt at Apple kan blive pålagt at skille iPod og deres
musikbutik fra hinanden.

> [...]
> Canada nu kan tage både fat og få fart på.

Nej. Der er intet i dommen der giver belæg for ovenstående udsagn.

At hævde at MS har stjålet fra libavcodec er direkte tåbeligt.

MS får tæsk for at have besværliggjort livet for tredieparts
leverandører som eks real (Apple kunne i princippet også have været
med i søgsmålet hvis ikke det var fordi at Apple og MS allerede har
ingået forlig om quicktime).

Det er uetisk at MS spillede på flere heste med deres deltagelse i
Moving Picture Expert Gruops next generation standart (mpeg4) og
sideløbende udviklede deres egen variant WMV. En sådan ageren er dog
ikke i strid med lovgivningen, ej heller jvf domstolens afgørelse.

> Og så er jeg nu ikke så sikker på, at Gale Gates & Co. vil blive ved med
> at være så storskrydende, som de hidtil har været.

Jeg er ærlig talt i tvivl om hvem det er der er "gal"... Din evne til
at ekstrapolere på en dom du jvf dine udsagn her umuligt kan have sat
dig ind i, får mig til mene det ikke er Bill Gates der har problmer med
i den hensende.

Fra : Lyrik

Dato : 17-09-07 12:06

On Mon, 17 Sep 2007 11:32:30 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
> Og så er jeg nu ikke så sikker på, at Gale Gates & Co. vil blive ved med
> at være så storskrydende, som de hidtil har været.

+++++++++++++++++++++++++++
Jeg er enig med dig i dine konklusioner. Men det bliver nok en evolution
snarere end en revolution, tror jeg. Danskerne vil prøve at gøre som de
plejer= at give M€ forrang.,-) Men så vil krav om det modsatte efterhånden
ændre på det. Danskerne er jo også regelefterholdelige og her er en ny
regel som de skal lære at overholde.

Apple er iøvrigt heller ikke særlig dydige med hensyn til at
monopolisere. Hele iTunes-væsenet som vil samle alle lyd, billed og
filmfiler under dette programs kontrol med hvad der må flyttes og
afspilles samt købes og downloades. Og i hvilke filformater(Apples egne
naturligvis)
Og så¨er der styresystemet!! Som du også beskriver. Dette gode system der
får mange PC-brugere til at sukke kan kun købes på certificerede
Applekomputere. Kunne det installeres på hjemmesamlede PC-er og andre
bærbare computere, ja så kunne man køre OS X til hel andre billige penge.

Det ville iøvrigt medføre at dette system ville få samme dominerende
stilling som Windows har i dag er jeg sikker på.

Nu gælder det så for os om at takle forskellige offentlige
servicefunktioner med krav om at EU-dommen bliver implementeret til alles
fordel. jeg tror det vil betyde at open source vil vinde frem. Det skal jo
også fungere på Linux for eksempel.
Lad mig gøre opmærksom på open source formatet "ogg" der er lavet som både
opensource erstatninger for mp3(Fraunhofer)samt mp4 videokomprimering:
http://www.answers.com/topic/xiph-org-foundation

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 12:27

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> [...]
> filmfiler under dette programs kontrol med hvad der må flyttes og
> afspilles samt købes og downloades. Og i hvilke filformater(Apples egne

DRM er dikteret af pladeselskaberne, ikke af Apple. Selv om Apple nyder
godt af bindingen så har de jo ikke noget imod at bryde den (EMI DRM fri
musik f.eks.)

> [...]
> Applekomputere. Kunne det installeres på hjemmesamlede PC-er og andre
> bærbare computere, ja så kunne man køre OS X til hel andre billige penge.

OS X på alm. Intel maskiner vil være det samme drive og kompatibilitets
helvede som windows er og har været ...

> Det ville iøvrigt medføre at dette system ville få samme dominerende
> stilling som Windows har i dag er jeg sikker på.

næppe, ikke så længe apple ikke har en server implementering som matcher
microsofts.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 17-09-07 15:37

Lyrik wrote:

> [...]
> modsatte efterhånden ændre på det. Danskerne er jo også
> regelefterholdelige og her er en ny regel som de skal lære at overholde.

Det kunne være rart, om EU Parlamentet og EU Kommisionen kunne når at få
det implementeret i revisionen af den næste EU traktat, men jeg er bange
for, at _så_ hurtig kører toget ikke...

> [...]
> filmfiler under dette programs kontrol med hvad der må flyttes og
> afspilles samt købes og downloades. Og i hvilke filformater(Apples egne

Hm, jeg er ikke helt enig. Jeg bruger ikke meget iTunes, og jeg køber
overhovedet ikke musik/film over nettet. Kvaliteten er for dårlig. Men
iTunes kan ihvertald afspille de fleste godkendte musikstandarder
bortset fra WMA, og det kun fordi M$ ikke vil frigive koden, - ellers
var den også med, tror jeg næsten, jeg kan garantere for.

> [...]
> Applekomputere. Kunne det installeres på hjemmesamlede PC-er og andre
> bærbare computere, ja så kunne man køre OS X til hel andre billige penge.

Hm, jeg tror nu ikke, at selve Mac OX X vil blive nævneværdig billigere
and nu - sammenlignet med fx. priserne på både WinXP og Vista.

Mit håb er, at det fremover vil blive _kvalitet_ fremfor _kvantitet_,
der vil komme til at afgøre, hvilket styresystem, man vil bruge.

> Det ville iøvrigt medføre at dette system ville få samme dominerende
> stilling som Windows har i dag er jeg sikker på.

Og jeg håber sandelig ikke, at Mac OS X nogensinde vil få samme
monopollignende status som Windows! - Hvis det sker, er alle forsøg på
at få kvalitet fremfor kvantitet jo forgæves.

> [...]
> alles fordel. jeg tror det vil betyde at open source vil vinde frem. Det
> skal jo også fungere på Linux for eksempel.

Tja, såmænd... Det kan jo så kun ske ved, at vi som brugere stiller krav
og bliver ved med at stille krav over for myndighederne. - Allerede nu
er der jo mere opensource software, der kører på Mac OS X end på
Windows. Men det vil jo nok lette noget, at en genial opensource-idé vil
få lettere ved at vinde frem...

> Lad mig gøre opmærksom på open source formatet "ogg" der er lavet som
> både opensource erstatninger for mp3(Fraunhofer)samt mp4 videokomprimering:
> http://www.answers.com/topic/xiph-org-foundation

Faktisk kan iTunes allerede håndtere OGG. Deesværre er OggVorbis endnu
ikke helt så godt, som det kan blive. - Jeg har prøvet at sammenligne
forskellige musikstykker (de samme) i både OGG, WMA, mp3 og AAC. Teknisk
set er AAC stadig det bedste med langt den mindste kompressionseffekt
ved samme rate.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 16:45

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Danskerne vil prøve at gøre som de plejer= at give M¤ forrang.,-)

Hvorfor nu et ¤-tegn?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 17-09-07 18:32

On 2007-09-17, Per Rønne wrote:

> Hvorfor nu et ¤-tegn?

Fordi vi er i Europa.

--
Carl

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 22:56

Carl Drud <carl.drud@myrealbox.com> wrote:

> Fordi vi er i Europa.

Men det minder jo ikke om et S, som $ gør...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno

Dato : 17-09-07 19:02

> [...]
> månedsbøder - eller knap 10 milliarder Dkr......
>
> Præmisserne offentliggøres senere i dag.

Fint nok - så kan de passende tage fat på Apple.

http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article382370.ece

Jeg havde overvejet om min næste anskaffelse på musikfronten skulle være
en iPod, men nu holder jeg mig nok til Sony.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 20:08

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
>
> Jeg havde overvejet om min næste anskaffelse på musikfronten skulle være
> en iPod, men nu holder jeg mig nok til Sony.

Du kan stadig købe din iPod. Der er ingen der tvinger dig til at købe
din musik på iTunes. Sjovt nok glemmer folk at du bare kan rippe dine
cd'er.

Og hvis du vil rakke på nogen så gå dog efter pladeselskaberne og deres
DRM fanatisme ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 20:22

Bruno wrote:

> [...]
>
> Jeg havde overvejet om min næste anskaffelse på musikfronten skulle være
> en iPod, men nu holder jeg mig nok til Sony.

Faktisk kan du ikke helt sammenligne iPod mod manglende opl. om
softwarekode.

Hvis du skal lave en sammenligning, skal du nærmest sammenligne med det
defacto monopol, Sony havde i 1981-96 med de avancerede WalkMan
modeller. 90% af indmaden i en Sony WalkMan er patentbeskyttet og kunne
derfor ikke bruges andre steder.

Det samme kan du hverken sige om en iPod eller om det software, der skal
bruges, da der findes fx. iTunes også til Windows, og der findes masser
af forskellige muligheder for at kunne overføre til/fra en iPod til/fra
en ikke Mac OS X baseret computer.

Vil du tage fat på noget nutidigt digitalt, så skulle du hellere tage
fat i den de facto monopolstatus, som Nokia og SonyEricsson har på
multi-mobiltlf. området. Tilsammen sidder de to på knap 85% af
verdensmarkedet.

Jeg ville fx. meget gerne have haft en Siemens, da jeg pga. den dårlige
skærm på min daværende, ville have en ny mobil, men det kunne jeg jo
ikke få, hvis jeg ikke ville op i de helt proffe modeller fra BenQ med
PDA, hvad jeg ikke har brug for. Det er jo en kendsgerning, at fx.
Siemens/benQ er de bedste, når man kommer i områder med radiostyret
overvågning som fx. på hospitaler, hvilket jeg gjorde særdeles ofte
gennem de næsten 10 år, min forlovede levede.

Det skal lige siges, at jeg ingen iPod har, og jeg har heller ingen
planer om at anskaffe mig en, - heller ikke hverken en Sony eller Crative!

mvh. Erik Richard

Fra : Bruno

Dato : 17-09-07 21:23

> Faktisk kan du ikke helt sammenligne iPod mod manglende opl. om
> softwarekode.

Selvfølgelig kan man ikke det, men i begge tilfælde så handler det om at
nogen forsøger og udnytte en absolut førende position på et marked til
at få kontrol over andre markeder.

I Apple's tilfælde så forsøger de at låse iPods og iTunes sammen:

http://ipodminusitunes.blogspot.com/2007/09/apple-cuts-us-off.html

Altså handler det ikke bare om musik købt via iTunes, det handler om at
man kun må uploade til de nye iPods via iTunes!

> [...]
> defacto monopol, Sony havde i 1981-96 med de avancerede WalkMan
> modeller. 90% af indmaden i en Sony WalkMan er patentbeskyttet og kunne

Den sammenligning kan jeg så ikke rigtig se - der var masser af
alternativer og Sony solgte ikke musik på kassettebånd der kun kunne
afspilles på Walkman's. Havde MD format været markedsledende og Sony
ikke ladet andre producenter sælge udstyr MD så kunne det måske være en
parallel.

> [...]
> bruges, da der findes fx. iTunes også til Windows, og der findes masser
> af forskellige muligheder for at kunne overføre til/fra en iPod til/fra

Windows ja, men ikke fx. Linux hvis ikke det var fordi nogen har knækket
låsen: http://www.backdot.com/?p=50

> [...]
> fat i den de facto monopolstatus, som Nokia og SonyEricsson har på
> multi-mobiltlf. området. Tilsammen sidder de to på knap 85% af

Mig bekendt er hverken Nokia eller SonyEricsson distributører af musik,
eller tager jeg fejl?

> [...]
> skærm på min daværende, ville have en ny mobil, men det kunne jeg jo
> ikke få, hvis jeg ikke ville op i de helt proffe modeller fra BenQ med

Jeg er ikke helt sikker at jeg forstår sammenhængen.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 21:50

> [...]

> Altså handler det ikke bare om musik købt via iTunes, det handler om at
> man kun må uploade til de nye iPods via iTunes!

Hvis man vil stille det på spidsen så svarer det til at man kræver at
ens nyindkøbte benzin bil også skal kunne køre på diesel. iPod + iTunes
er ikke _2_ produkter .. det er _1_ produkt.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 22:28

Bruno wrote:

> Selvfølgelig kan man ikke det, men i begge tilfælde så handler det om at
> nogen forsøger og udnytte en absolut førende position på et marked til
> at få kontrol over andre markeder.

Og det var lige præcis det, Sony gjorde med WalMan. De kørte en retssag
mod fx. Philips, der havde givet deres 'walkmans' navnet 'WayMan', - og
Sony vandt. Samtidig blev det forbudt alle andre end Sony at bruge
navnet 'walkMan' som en varebetegnelse. Da de bærbare kassetteafspillere
var på deres højeste, sad Sony på 90% af markedet, og hver gang en ny
forsøgte at komme ind på markedet, dumpede de ret og slet priserne, så
selv deres halvdyre modeller blev billigere end de halvbillige fra fx.
Technicx/Panasonic og Snanyo.

> [...]
>
> Altså handler det ikke bare om musik købt via iTunes, det handler om at
> man kun må uploade til de nye iPods via iTunes!

Det har jeg ikke stødt på før, så jeg tvivler på, det er korrekt.,

> [...]
> afspilles på Walkman's. Havde MD format været markedsledende og Sony
> ikke ladet andre producenter sælge udstyr MD så kunne det måske være en

Jeg sankker her om 'hardwaren' og ikke musik, hvilket vist fremgår ret
tydeligt af det, jeg skriver. Sony både solgte og sælger stadig musik,
men grunden til, at de ikke fik dominans her, er, at det er Philips
datterselskabet PDM/Pierre Dupont Magnetics, der sidder på patentet til
samtlige medier, der baserer sig på en magnetisk belægning, og det ville
være en regulær katastrofe for Sony, hvis de havde blokeret for
afspilning på alm. - (læs: andre fabrikater) - bærbare afspillere.

Kopibeskyttelse er faktisk ikke et nyt fænomen. Sony forsøgte med det på
både deres store spole- og halv-/helprofessionelle båndmaskiner til både
OR og MC (OR: Open reel/spolebånd), men de fik omgående et vink med en
vognstang fra PDM. Det var faktisk det, der satte Sony i gang med
udviklingen Af MD, hvor de første generationer faktisk kun kunne optage
og afspille på Sonys egne bånd, selvom både Maxell og især TDK havde MD
diske på markedet. - Igen måtte der en løftet 'vognstang' til, før de
faldt til patten og fjernede den lille spærre, der var på deres MD optagere.

> Windows ja, men ikke fx. Linux hvis ikke det var fordi nogen har knækket
> låsen: http://www.backdot.com/?p=50

Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, indtil der er et par gode
programmører, der får sig taget sammen til at skrive et ordentlig
program til Linux. Indtil nu har der nok ikke været den helt store basis
eller efterspørgsel til musikprogrammer til netop Linux, men det er på vej.

> Mig bekendt er hverken Nokia eller SonyEricsson distributører af musik,
> eller tager jeg fejl?

Jep, Du tager fejl. Sony er verdens pt største distributør og
producent af musik. I fx. Japan kan du endda købe musik, der er udgivet
på Sony via nettet, men svjv. endnu ikke i Europa. Og Sony distribuerer
kun i WMA. - Hvis du lægger mærke til det, så kan fx. alle SE mibilos,
der har musikafspiller også tage det format...

> Jeg er ikke helt sikker at jeg forstår sammenhængen.

Det sidste her var mest ment som en begrundelse for, at jeg var ødt til
at skifte mærke...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-07 23:02

=?windows-1252?Q?Erik_Richard_S=F8rensen?= <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Kopibeskyttelse er faktisk ikke et nyt fænomen. Sony forsøgte med det
> på både deres store spole- og halv-/helprofessionelle båndmaskiner til

Gæt hvem der lavede Betamax.

Sony er ekstremt vedholdende med at prøve at indføre et medie der
giver dem kontrol over en hel masse. Det går indtil videre ikke
særligt godt.

Bare se formatet til PSP'en. Det kan ikke siges at være en success.

Der ER skam masser. Check Amarok.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 23:59

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Gæt hvem der lavede Betamax.

Jotak! - Jeg kan godt huske de stridigheder, der var dengang.

> [...]
> særligt godt.
>
> Bare se formatet til PSP'en. Det kan ikke siges at være en success.

Uha! - Det skal du ikke fortælle Københavns Universitet. De er så
begejstrede for PSP, at de påstår, det er bedre end al andet - inkl.
deres store computee. (Det var oppe en en af sommerferiens 'Harddisk'
uds.).

> Der ER skam masser. Check Amarok.

Der er utilities, der kan overføre musik til en iPod ja, men der er
endnu ikke et fuldt udbygget program ala iTunes, der fx. også kan 'købe
ind' hos iTunes Store...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-09-07 00:10

> [...]

> begejstrede for PSP, at de påstår, det er bedre end al andet -
> inkl. deres store computee. (Det var oppe en en af sommerferiens

Jeg er ret sikker på at den pågældende udsendelse var om PlayStation
3, og ikke den portable playstation, fordi der er en enorm regnekraft
i en Cell-processor og det var DET de udtalte sig om.

Det var den mest konkurrencedygtige platform mht ydelse/krone, og det
interesserede dem meget.

> Der er utilities, der kan overføre musik til en iPod ja, men der er
> endnu ikke et fuldt udbygget program ala iTunes, der fx. også kan
> 'købe ind' hos iTunes Store...

Det vil Apple ikke have. Når Apple ikke vil have det, kommer det ikke
til at ske.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-07 00:43

> [...]
> i en Cell-processor og det var DET de udtalte sig om.
>
> Det var den mest konkurrencedygtige platform mht ydelse/krone, og det

Muligt... Jeg hørte kun, de snakkede om PSP og Playstation, og da det
ikke interesserer mig en dyt, hørte jeg kun efter med et halvt øre...

> Det vil Apple ikke have. Når Apple ikke vil have det, kommer det ikke
> til at ske.

Se, så er vi tilbage ved udgangspunktet om manglende frigivelse af kode.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-07 09:22

> Muligt... Jeg hørte kun, de snakkede om PSP og Playstation, og da det
> ikke interesserer mig en dyt, hørte jeg kun efter med et halvt øre...

> Se, så er vi tilbage ved udgangspunktet om manglende frigivelse af kode.

Hvad er det lige du efterspørger. Et program som iTunes men som ikke er
iTunes og som kan bruges på iTunes Music store ? ... det giver ingen
mening det er du klar over ikke ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-07 13:34

Thomas von Hassel wrote:

> Hvad er det lige du efterspørger. Et program som iTunes men som ikke er
> iTunes og som kan bruges på iTunes Music store ? ... det giver ingen
> mening det er du klar over ikke ?

Sig lige det til Linux/Unix folket, - så kunne det godt være, de kommer
rendende efter dig.

Ja, jeg efterlyser et program, der fx. kan det samme som iTunes på
Mac/Windows, men til de mest brugte Linux systemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-07 13:37

> [...]
>
> Ja, jeg efterlyser et program, der fx. kan det samme som iTunes på
> Mac/Windows, men til de mest brugte Linux systemer.

Hvis du kører linux i øjeblikket så træffer du et valg, nemlig at du
vælger frihed i forhold til bekvæmmelighed. Du kan ikke få det hele.
Alternativt må du jo overbevise Apple om at linux markedet er ved at
være stort nok til at det kan bære udvikling og support af iTunes til
linux.

/thomas

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-09-07 23:15

> [...]

> eller efterspørgsel til musikprogrammer til netop Linux, men det er på vej.

Vil du da ikke lige... Hvor får du den slags idéer fra? Hører folk der
bruger Linux ikke musik? Der er et HAV af (mere eller mindre) gode
afspillere til Linux, men som altid skal man skrue og dreje på en masse
knapper for at få dem til at virke, fordi de stakkels udviklere ikke kan
distribuere de nødvendige (eller gængse codecs om man vil) under den
licens de nu frigiver deres software.

Kig f.eks. på Amarok eller Banshee - jeg tror at de fleste vil kunne
lære at leve med de to lige så vel som vi alle lever med iTunes nu.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-07 00:03

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
>
> Kig f.eks. på Amarok eller Banshee - jeg tror at de fleste vil kunne
> lære at leve med de to lige så vel som vi alle lever med iTunes nu.

Rolig, rolig nu. - Jeg snakker ikke om egentlige _afspillere_, men om
et fuldt færdigt produkt, der fx. også kan købe ind, som iTunes jo kan...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-07 09:28

> [...]

> Kig f.eks. på Amarok eller Banshee - jeg tror at de fleste vil kunne
> lære at leve med de to lige så vel som vi alle lever med iTunes nu.

Man kan bare installere linux på sin ipod - så er man ikke bundet til
itunes.

Fra : Bruno

Dato : 18-09-07 12:27

> [...]
> forsøgte at komme ind på markedet, dumpede de ret og slet priserne, så
> selv deres halvdyre modeller blev billigere end de halvbillige fra fx.

Øh, der er altså forskel på at beskytte sit varemærke og så at bruge et
produkt til at skaffe kontrol over et andet marked. Walkman og musik var
ikke bundet sammen. Apple har en dominerende stilling blandt det der
populært kaldes MP3 afspillere og deres seneste skridt er at låse de
afspillere til iTunes, det kan da kun være for at søge at sikre kontrol
med markedet for on-line musik, film m.m.

> Det har jeg ikke stødt på før, så jeg tvivler på, det er korrekt.,

Det er også noget nyt og så er det den manøvre som fik mig til at se
rødt. Du kan finde omtale af det allesteder, det er på Wired, på
Anandtech...

> Jeg sankker her om 'hardwaren' og ikke musik, hvilket vist fremgår ret
> tydeligt af det, jeg skriver.

Nu gør det. For mig handler det altså om at man bruger sin kontrol med
et marked til at få kontrol med andre markeder.

> [...]
> diske på markedet. - Igen måtte der en løftet 'vognstang' til, før de
> faldt til patten og fjernede den lille spærre, der var på deres MD

Hmm, var det ikke bar en spærre som hindrede overspilning - altså
digitalt til digitalt ligesom på DAT. Det er sådan jeg husker det, men
det kan selvfølgelig være jeg husker forkert.

> Jep, Du tager fejl. Sony er verdens pt største distributør og
> producent af musik.

Jeg ved godt Sony producerer og distribuere musik, men det er da mig
bekendt via teleselskabet man køber musik til sin mobil hvis man ønsker
køb direkte gennem mobilen.

WMA er så et Microsoft format, så...

Mvh
Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-07 13:55

Bruno wrote:

> Øh, der er altså forskel på at beskytte sit varemærke og så at bruge et
> produkt til at skaffe kontrol over et andet marked. Walkman og musik var
> ikke bundet sammen.

Faktisk brugte Sony prisvåbnet som den faktor, der skaffede dem et reelt
monopol på området 'bærbare afspillere'. Så på den måde kan man godt
sige, at WalkMan og musik hørte sammen, - også fordi, da salget var på
sit højeste, blev der solgt flere færdigindspillede MC end LP.

> [...]
> afspillere til iTunes, det kan da kun være for at søge at sikre kontrol
> med markedet for on-line musik, film m.m.

Det har her stadig intet med monopol at gøre. Som der har været flere,
der har skrevet, så er det 'DRM spøgelset', der huserer... - Og så kan
du jo rent faktisk downloade musik til vel omk. 98% af alle computere
via iTunes, uanset om du bruger Windows eller OS X.

> Det er også noget nyt og så er det den manøvre som fik mig til at se
> rødt. Du kan finde omtale af det allesteder, det er på Wired, på
> Anandtech...

Hvis det er rigtig, så er det da højst mærkværdig, at der intet står om
det hos Apple selv...

> Nu gør det. For mig handler det altså om at man bruger sin kontrol med
> et marked til at få kontrol med andre markeder.

Kopibeskyttelse - læs: DRM

> Hmm, var det ikke bar en spærre som hindrede overspilning - altså
> digitalt til digitalt ligesom på DAT. Det er sådan jeg husker det, men
> det kan selvfølgelig være jeg husker forkert.

På de store OR maskiner ja, men på MD var det en mekanisk konstruktion
af selve MD disken, der gjorde, at alle andre fabrikater simpelthen ikke
kunne sættes i en Sony MD optager.

Iomega forsøgte i øvrigt lidt det samme, lige da zipdrevene kom frem.
Det betød at andre producenter af zipdrev ikke kunne bruge Iomegas zip
diske og omvendt. - Jeg har fx. 2 100mb zipdiske, der er produceret af
3M. Disse zips kan ikke bruges i nogen af de Iomega zip drev, jeg har.
De kunne kun bruges i et ADS zip drev....

> Jeg ved godt Sony producerer og distribuere musik, men det er da mig
> bekendt via teleselskabet man køber musik til sin mobil hvis man ønsker
> køb direkte gennem mobilen.

Du kan købe musik til mobil via teleselskaber ja, men du kan også fx.
købe det gennem Bilka m.fl. her i landet, og i udlandet også direkte fra
pladeselskaberne...

Ja, - fra Windows Media player.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-07 09:27

> Hvis det er rigtig, så er det da højst mærkværdig, at der intet står om
> det hos Apple selv...

Apple supporter kun overførsel via iTunes hvorfor de ikke behøver at
skrive den slag. Årsagen til en sådan lås er de ønsker at lukke de
bagdøre der lader brugeren synce en iPod med flere itunes biblioteker.

> Du kan købe musik til mobil via teleselskaber ja, men du kan også fx.
> købe det gennem Bilka m.fl. her i landet, og i udlandet også direkte fra
> pladeselskaberne...

men du kan ikke købe musik direkte hos nokia eller sony-ericsson.

Fra : Niels Poulsen

Dato : 19-09-07 15:03

Man skal ikke kaste med sten når man selv bore i glas hus

--
Niels Poulsen
Bovangen 57B

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-07 22:19

> [...]

> Altså handler det ikke bare om musik købt via iTunes, det handler om at
> man kun må uploade til de nye iPods via iTunes!

hmm, jeg er sur over jeg ikke kan installere windows media player på
solaris - samt er der ikke findes en driver til mit haupage DVB-T
kort til Mac OS X.

Som en anden nævner er itunes og ipod et produkt, der er ikke rigtigt
noget at komme efter i den henseende. Hvor der derimod er noget at
komme efter er at det kun er apple som har kan sælge musik der kan
lægges på ipod'en.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-09-07 23:06

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> hmm, jeg er sur over jeg ikke kan installere windows media player på
> solaris

Vil du virkelig gerne det? ;)

> [...]
> noget at komme efter i den henseende. Hvor der derimod er noget at
> komme efter er at det kun er apple som har kan sælge musik der kan

Den må du altså lige uddybe lidt. Apple hindrer da ikke nogen i at
afspille musik på iPod, som ikke er købt på ITMS.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Bruno

Dato : 18-09-07 12:34

Peter Farsinsen wrote:

> Den må du altså lige uddybe lidt. Apple hindrer da ikke nogen i at
> afspille musik på iPod, som ikke er købt på ITMS.

Nej, men de hindre nu folk i at bruge andet end iTunes som program til
at overføre musik til iPods.

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=8899

Det kan da kun være fordi de gerne vil tvinge folk til at kun og købe
hos dem, medmindre det er fordi de vil tvinge folk til kun og køre Mac
OS eller Windows

Selvfølgelig forhinde deres manøvre ikke folk i at importere musik til
iTunes, men det er skidt for dem der laver iTunes alternativer (hvoraf
nogle forøvrigt er ret gode).

Mvh
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-07 04:49

> hmm, jeg er sur over jeg ikke kan installere windows media player på
> solaris - samt er der ikke findes en driver til mit haupage DVB-T
> kort til Mac OS X.

Se, det kunne have været rart .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 17-09-07 20:28

On Mon, 17 Sep 2007 16:36:36 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> forskellige musikstykker (de samme) i både OGG, WMA, mp3 og AAC. Teknisk
> set er AAC stadig det bedste med langt den mindste kompressionseffekt

+++++++++++++++++++++++++++
Det jeg henviste til under navnet "ogg" skulle egentlig have været
xiph.org Foundation som "hoster" det aller-aller-bedste lydformat nemlig
FLAC.Free Lossless Audio Compression.
Min mp3spille kan håndtere formatet. Dette FLAC er bit-perfekt. Altså har
man en CD-samling og vil digitalisere den, så kan man gøre det i FLAC. Det
originale nummer kan bit for bit regenereres i FLAC-filen.
Man kan sammenligne det med en slags "zip" kodning af musikken. Men hvor
zip kun kan reducere original PCM-men med 20 %, så kan FLAC komprimere med
50%
Bitraten ligger på 800-950 kbts/sek.
Selve algoritmen bruger ikke engang floating point for at der netop ikke
skal ske afrunding i beregningerne.
Når jeg henviste til "ogg" er det fordi den også kommer i containeren FLAC
ogg. Men den er open source og der kan arbejdes med den.

Der er virkelig forskel at høre hvis man står overfor et klassisk nummer
som for eksempel Paul Potts nye "Messum Dorrma". Man får åndepustet med
fra koncertsalene.

Hvis man er sådan en-jeg har alle mine CD-er på min mp3-spille, så kan de
nok ikke være der i FLAC. Men hvis man er en conoisseur der vil opleve
åndepustet fra orkestret, så kan det anbefales at lytte til
yndlingsnumrene i FLAC.

Jeg har ikke fundet mig helt tilpas i de komprimerede lydformater. Jeg er
tilbøjelig til at give dig ret med hensyn til AAC. Selv bruger jeg 128
kbts/sek mp3 i øjeblikket.
Men jeg er sur på at original-CD-er kun indkodes i 44100 khz. Lyden på
DVD-er er oppe i 48000 khz. i samplingrate. Det giver en meget mere
distinkt klang i lyden. Faktisk burde man rippe al spitzenklasselyd fra
DVD-er og ikke fra CD-er.

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 17-09-07 21:56

Lyrik wrote:

> [...]
> de nok ikke være der i FLAC. Men hvis man er en conoisseur der vil
> opleve åndepustet fra orkestret, så kan det anbefales at lytte til

Jeg er ikke enig med dig i, at FLAC skulle være så godt, som der er
nogen, der vil gøre det til. Der er _ingen_ af de komprimerede formater,
der er lossless. Der er kun formater, der er mere eller mindre loossless.

> Jeg har ikke fundet mig helt tilpas i de komprimerede lydformater. Jeg
> er tilbøjelig til at give dig ret med hensyn til AAC. Selv bruger jeg
> 128 kbts/sek mp3 i øjeblikket.

Hvis man vil have så lav an kompressionseffekt som muligt, skal man
ihvertfald ikke bruge 128kbps. - Minimum må være 192kbps - men helst
256kbps eller 320kbps i 44,1khz eller 96khz - 48khz kan i visse tilfælde
give nogle uønskede effekter som fx. ''hiss' på høje toner.

> [...]
> DVD-er er oppe i 48000 khz. i samplingrate. Det giver en meget mere
> distinkt klang i lyden. Faktisk burde man rippe al spitzenklasselyd fra

Der er flere grunde til, at det er 44,1khz, der foretrækkes som std.
samplingsfrekvens. Først og fremmest begrænsningen på en CDs max.
spilletid på de 80 min. - NB. Visse CD'ere kan dog indeholde op til knap
82 min.. en anden grund er selve grundteknikken i CD teknologien, der er
baseret på 44,1khz/16bits med en oversampling på 4x44,1khz = 176,4khz DA
sampling - senere udviklet til de nuværende 44,1khz/1bits systemer med
en oversampling på 3x256kbit = 768kbit oversampling i DA.

48khz samplingen er ikke det bedste til lyd, hvis ikke man bruger fx.
DAT på dobbelthastighed med en veldimensioneret DA puttet i halen på
den. Men på netop 48khz har man mulighed for at kunne lægge flere
audiostreams ind i samme sampling, vhilket du ikke kan på 44,1khz.

For ikke så længe siden lavede jeg nogle testfiler til én, der skulle
bruge dem i forbindelse med optimering af et orgel. Jeg valgte at
resample til 96khz/1562kbps RAW og så gemme som 96khz AIFF. - Jeg skal
hilse og sige, at det er noget, der fylder. - Den 5. orgelsymfoni af
J.M.Widor fylder i alm. format i AIFF ca. 350mb, men i 96khz resamplet
fylder den knap 1400mb......

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 22:20

> Jeg er ikke enig med dig i, at FLAC skulle være så godt, som der er
> nogen, der vil gøre det til. Der er _ingen_ af de komprimerede formater,
> der er lossless. Der er kun formater, der er mere eller mindre loossless.

Du kan da ikke "gradbøje" lossless. ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 23:18

Thomas von Hassel wrote:

> Du kan da ikke "gradbøje" lossless. ?

Jo, for dr findes _ingen_ reelle 'lossless' formater - uanset, hvad div.
udviklere påstår eller ikke påstår.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-09-07 23:22

> Jo, for dr findes _ingen_ reelle 'lossless' formater - uanset, hvad div.
> udviklere påstår eller ikke påstår.

Og det er et faktum fordi dit udsagn vejer tungere end deres? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-07 22:23

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> nogen, der vil gøre det til. Der er _ingen_ af de komprimerede
> formater, der er lossless. Der er kun formater, der er mere eller

Kig du lidt på Apple Lossless

"Apple claims that audio files compressed with its lossless codec will
use up "about half the storage space" that the uncompressed data would
require. Testers using a selection of music have found that compressed
files are about 40% to 60% the size of the originals depending on the
kind of music, similar to other lossless formats."

Du kan jo også komprimere tekstfiler tabsfrit fx i ZIP-filer.
> 256kbps eller 320kbps i 44,1khz eller 96khz - 48khz kan i visse
> tilfælde give nogle uønskede effekter som fx. ''hiss' på høje toner.

Det er nok hvis du bruger det med CD-materiale. Det er ikke nogen god
ide at ændre samplingsfrekvens, da det netop vil give fnidder i det
højfrekvente.

> på den. Men på netop 48khz har man mulighed for at kunne lægge flere
> audiostreams ind i samme sampling, vhilket du ikke kan på 44,1khz.

Æh, det lyder nu mere som noget teknik som ikke ubetinget skyldes
frekvensen.

> bruge dem i forbindelse med optimering af et orgel. Jeg valgte at
> resample til 96khz/1562kbps RAW og så gemme som 96khz AIFF. - Jeg skal

Den eneste fordel ved at oversample som du beskriver, er - så vidt jeg
ved - at skubbe eventuelt højfrekvent fnidder ud af det hørbare
område, og det er som sådan afspillermodulets opgave.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 23:50

> [...]
> files are about 40% to 60% the size of the originals depending on the
> kind of music, similar to other lossless formats."

Lige netop. "Apple claims" er 'nøglen' her. Der er pt _ingen_
lydformat, der er lossless.

> Du kan jo også komprimere tekstfiler tabsfrit fx i ZIP-filer.

Den har jeg hørt før. Men man kan altså ikke sammenligne et komprimeret
lydformat med en pakket tekstfil.

Faktisk kan man godt sige, at ordet 'komprimere' (compress) bruges
forkert, når det gælder alm. tekst. Egentlig er det, der sker ved en
zipning kun, at man groft sagt fjerner mellemrum (spaces) i teksten.

I lydfiler laver du en reel bitreduktion ved at fx. at fjerne nøjagtigt
ens bitstrukturer og erstatte alle andre strenge end den første med en kode.

> Det er nok hvis du bruger det med CD-materiale. Det er ikke nogen god
> ide at ændre samplingsfrekvens, da det netop vil give fnidder i det
> højfrekvente.

Det kommer fuldstændig an på, dels hvordan originalen er i kvalitet,
dels hvilke programmateriel, du bruger.

> Æh, det lyder nu mere som noget teknik som ikke ubetinget skyldes
> frekvensen.

Selvfølgelig er der også indblandet noget hardwareteknik...

> Den eneste fordel ved at oversample som du beskriver, er - så vidt jeg
> ved - at skubbe eventuelt højfrekvent fnidder ud af det hørbare
> område, og det er som sådan afspillermodulets opgave.

Tja, det er ihvertfald effektiv. - Jeg véd ikke, om du har lagt mærke
til det udstyr, jeg kører med, de par gange, du har været her, men da
jeg kørte det ud over mit Nakamichi anlæg, kan jeg godt garantere for,
at der var en markant hørbar forskel på selve CD'en og så det resamplede
stykke. Det er så markant, at i visse stille passager (2. sats) af
Widors 5. symfoni kan man høre selve trykket på orgeltangenten i det
resamplede stykke, men ikke i CD'en.

Original CD'en er en såkaldt ADD optagelse - analogt optaget, digitalt
mixed og digitalt mastered...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-09-07 00:07

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Lige netop. "Apple claims" er 'nøglen' her. Der er pt _ingen_
> lydformat, der er lossless.

De siger det fylder cirka halvdelen. Jeg hapsede det fra en kilde jeg
ikke vil navngive her, men forskellige tests rundt omkring jeg lige
gurglede mig frem til siger nogenlunde det samme.

Stereofile personager har konverteret rå filer til Apple Lossless og
tilbage igen, og konstateret at de er ens.

> Den har jeg hørt før. Men man kan altså ikke sammenligne et
> komprimeret lydformat med en pakket tekstfil.

Jo, hvis det er tabsfrit, så kan man godt. MP3 minder til gengæld
mere om JPEG.

> Faktisk kan man godt sige, at ordet 'komprimere' (compress) bruges
> forkert, når det gælder alm. tekst. Egentlig er det, der sker ved en
> zipning kun, at man groft sagt fjerner mellemrum (spaces) i teksten.

Det er desværre nok for grov en beskrivelse for at være dækkende. Du
putter gentagne tegnsekvenser i en ordbog, og erstatter forekomster
med en henvisning til ordbogen. Når ordbogen løber fuld, nulstiller
du den og fortsætter.

> I lydfiler laver du en reel bitreduktion ved at fx. at fjerne
> nøjagtigt ens bitstrukturer og erstatte alle andre strenge end den
> første med en kode.

Problemet med lydfiler er at der sjældent er gentagne bitstrukturer
der kan erstattes. Til gengæld er der mening i at ændre til
frekvenser, fordi så kan man fjerne de højfrekvente når man komprimerer.

> Det kommer fuldstændig an på, dels hvordan originalen er i kvalitet,
> dels hvilke programmateriel, du bruger.

Jada, er der ingen diskant er der intet problem.

> resamplede stykke. Det er så markant, at i visse stille passager
> (2. sats) af Widors 5. symfoni kan man høre selve trykket på
> orgeltangenten i det resamplede stykke, men ikke i CD'en.

Det kan undre. Du kan jo ikke trylle noget frem der ikke er der -
tror du ikke du måske har fået fremhævet nogen frekvensområder, eller
tilsvarende?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-09-07 00:20

> Stereofile personager har konverteret rå filer til Apple Lossless og
> tilbage igen, og konstateret at de er ens.

Bl.a. ses dette ved den kære Airport Express som får sin stream som
Apple Lossless. I den forbindelse testede Stereophile streamen for om
den var bit perfect.

http://stereophile.com/digitalprocessors/505apple/

Det var den, men det kræver at man ikke bruger iTunes' volumekontrol,
som ændre det org. digitale materiale for at opnå en sækning af
lydstyrken.

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-07 00:39

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det kan undre. Du kan jo ikke trylle noget frem der ikke er der -
> tror du ikke du måske har fået fremhævet nogen frekvensområder, eller
> tilsvarende?

Næ, men jeg har på fornemmelsen, at selve resamplingen giver den
maksimale dynamik, hvorved man kan komme til at høre alt, hvad der reelt
er på originalpladen. Desuden kan RAW data ikke fremhæve/dæmpe noget som
helst.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-09-07 00:12

> Egentlig er det, der sker ved en
> zipning kun, at man groft sagt fjerner mellemrum (spaces) i teksten

Og når man zipper en tiff fil fjerner man den blå himmel i billedet

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-07 22:27

> [...]

> der er lossless. Der er kun formater, der er mere eller mindre loossless.

vrøvl, FLAC og andre bruger blot en anden og mere effektiv algoritme
end PCM til at lagre de samme informationer. FLAC kan sagtens være
lossleess, det samme gælder eks Apple Lossless.

> [...]

> den. Men på netop 48khz har man mulighed for at kunne lægge flere
> audiostreams ind i samme sampling, vhilket du ikke kan på 44,1khz.

48Khz/16bit PCM indeholder flere informationer end 44Khz/16 PCM ergo
bedre lyd på samme plads.

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-09-07 17:05

> Jeg er ikke enig med dig i, at FLAC skulle være så godt, som der er
> nogen, der vil gøre det til. Der er _ingen_ af de komprimerede formater,
> der er lossless. Der er kun formater, der er mere eller mindre loossless.

Hvis jeg tager en Aiff fil der er rippet fra en CD encoder den til Apple
Lossless og derefter tilbage til Aiff ender jeg med en fil magen til den
jeg startede med. Hvad er der forsvundet?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-09-07 17:30

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Hvis jeg tager en Aiff fil der er rippet fra en CD encoder den til Apple
> Lossless og derefter tilbage til Aiff ender jeg med en fil magen til den
> jeg startede med. Hvad er der forsvundet?

Ups. Ulempen ved at bruge en offline newsreader. Kan se at andre for
laaang tid siden svarede noget tilsvarende.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-07 02:20

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Ups. Ulempen ved at bruge en offline newsreader.

Hvordan? Du kan jo alligevel ikke nå at læse alle indlæg, som de kommer
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 19-09-07 08:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvordan? Du kan jo alligevel ikke nå at læse alle indlæg, som de kommer

Jeg er skam vældig glad for Macsoup og det faktum at den er en offline
newsreader. Lige i det her tilfælde ville det have været smart hvis jeg
lige have hentet de nyeste indlæg ned før jeg sad og svarede det samme
som andre allerede havde svaret.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-07 10:40

> [...]

> newsreader. Lige i det her tilfælde ville det have været smart hvis jeg
> lige have hentet de nyeste indlæg ned før jeg sad og svarede det samme

Men som nævnt ville du jo alligevel ikke kunne nå det hele; det kunne jo
stadig tænkes at der var nogle der nåede at poste noget, du så alligevel
missede ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 19-09-07 12:05

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men som nævnt ville du jo alligevel ikke kunne nå det hele; det kunne jo
> stadig tænkes at der var nogle der nåede at poste noget, du så alligevel
> missede ...

Jo jo - men nu svarede jeg altså 19 timer efter en anden havde svaret
det samme.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-07 13:47

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Jo jo - men nu svarede jeg altså 19 timer efter en anden havde svaret
> det samme.

Min MacSOUP kobler automatisk op to gange i timen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk