Ændre størrelse på vindue II
Fra : Kasper Østerbye

Dato : 14-09-07 08:31

Hej

Jeg spurgte forsigtigt om der er en måde at ændre størrelsen på et
vindue uden at skulle bruge feltet nede i højre hjørne. Sidst jeg
checkede den tråd handlede den efter 2 dage om historikken i to franske
bilbærker ;-(

Efter en del googling har jeg fundet en (gratis) måde at gøre dette på, se
http://homepage.mac.com/tconkling/windowdragon/

Grundlæggende er ideen at man udpeger en/flere af skiftetasterne til at
bruge sammen med musen. Med denne kombination kan man så ændre vindues
størrelsen fra et vilkårligt sted i vinduet.

Nu må jeg så prøvekøre dette en tid for at se om det virker OK i praksis.

-- Kasper

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-07 11:23

Kasper Østerbye <kasper@itu.dk> wrote:

> [...]
> vindue uden at skulle bruge feltet nede i højre hjørne. Sidst jeg
> checkede den tråd handlede den efter 2 dage om historikken i to franske

Velkommen til <dk.edb.mac>
Jeg ved godt, det kan virke lidt generende, at vi så let kommer off
topic. Det skyldes, at gruppen her startede med at være meget lille med
få brugere, så der var ikke ret mange indlæg. Det var derfor nærmest
velkomment, at der blev hyggesludret lidt off-topic, så der i det
mindste skete noget i gruppen. Efterhånden er gruppen vokset til at være
ganske stor, men nogle af os gamle sludrechatoller kan ikke rigtig lægge
uvanen fra os.

> [...]
> størrelsen fra et vilkårligt sted i vinduet.
>
> Nu må jeg så prøvekøre dette en tid for at se om det virker OK i praksis.

Det lyder meget spændende. Jeg har aldrig set en omtale af et program
til Macintosh, hvor ordet Windows forekommer så mange gange. Lad os
endelig høre, hvordan det virker. Jeg havde aldrig hørt om det, men der
finde jo utroligt mange spændende programmer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-09-07 11:42

Henrik Münster wrote:

> [...]
> mindste skete noget i gruppen. Efterhånden er gruppen vokset til at være
> ganske stor, men nogle af os gamle sludrechatoller kan ikke rigtig lægge

Hvis det var anderledes, ville det da være ualmindeligt kedeligt at
følge med i gruppen.

Jeg hader simpelthen de grupper, der har en selvudnævnt netbetjent som
konstant futter til dk.snak.* - sådan er det heldigvis ikke her og lad
det blive ved det ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-07 23:00

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Jeg hader simpelthen de grupper, der har en selvudnævnt netbetjent som
> konstant futter til dk.snak.* - sådan er det heldigvis ikke her og lad
> det blive ved det ;)

Skulle det ske, er det vel ikke værre end at vi kan lave en OTD på
dk.snak.edb.mac?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Kasper Østerbye

Dato : 14-09-07 19:29

On 2007-09-14 12:22:57 +0200, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> mindste skete noget i gruppen. Efterhånden er gruppen vokset til at være
> ganske stor, men nogle af os gamle sludrechatoller kan ikke rigtig lægge

Ohh, det generer mig nu ikke, men jeg lurede blot på hvor jeg skulle
skrive at jeg havde fundet en løsning, sådan at hvis nogen senere ville
bruge den også kunne finde den

Men der er da godt nok en tendens til en masse skvalder her skrevet af
folk der sikkert med god grund er glade for deres computer - min
oplevelse er at det er den billigste og bedste hardware på markedet -
prøv blot at gå ind på Dell og bestyk en af deres Laptops som en
macbook pro. Softwaren er jeg sjovt nok mindre imponeret over, men
sådan er det vel når man har arbejdet med
Unix/Perq/Xerox/Lisa/Amiga/Smalltalk/Interlisp maskiner siden '83, så
er der ligesom ikke sådan noget helt nyt ved hverken Mac eller Windows.

-- Kasper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-07 23:17

Kasper Østerbye <kasper@itu.dk> writes:

> macbook pro. Softwaren er jeg sjovt nok mindre imponeret over, men
> sådan er det vel når man har arbejdet med
> Unix/Perq/Xerox/Lisa/Amiga/Smalltalk/Interlisp maskiner siden '83, så

SÅ er det da også tiden at du får dig en ny maskine!

Min hovedanke ved Powerbook'en i sin tid var dens tastatur som ganske
enkelt ikke var beregnet til at arbejde på hvis man skulle redigere i
kode. Her er Dell meget bedre, jeg ved ikke om de nye MacBook Pro
også er, men det er jo som altid en smagssag.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-07 22:58

Kasper Østerbye <kasper@itu.dk> writes:

> vindue uden at skulle bruge feltet nede i højre hjørne. Sidst jeg
> checkede den tråd handlede den efter 2 dage om historikken i to
> franske bilbærker ;-(

Velkommen til dk.edb.mac. Stedet hvor alt er diskuterbart bare det er
skrevet på en mac (eller i nærheden af en).

> Grundlæggende er ideen at man udpeger en/flere af skiftetasterne til
> at bruge sammen med musen. Med denne kombination kan man så ændre
> vindues størrelsen fra et vilkårligt sted i vinduet.

Jeg kan ikke helt forstå det. "Accessability" skulle netop være at
man kan bruge systemet uden mus - kan man ikke hitte noget der?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"