kaliumpermaganat
Fra : Elmer Fjort

Dato : 12-11-07 11:00

Nogen der ved hvor man kan købe kaliumpermanganat.
Har læst at det blandt andet kan bruges til behandling af fiskesygdomme.
Det er også det som jeg skal bruge det til, så mængden jeg skal bruge er
absolut begrænset.
10 gram vil være rigeligt.

Elmer

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 12-11-07 11:22

Elmer Fjort skrev:
> [...]
> Har læst at det blandt andet kan bruges til behandling af fiskesygdomme.
> Det er også det som jeg skal bruge det til, så mængden jeg skal bruge er

Har du prøvet hos Matas?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Holst

Dato : 12-11-07 11:32

Elmer Fjort wrote:

> [...]
> Har læst at det blandt andet kan bruges til behandling af fiskesygdomme.
> Det er også det som jeg skal bruge det til, så mængden jeg skal bruge er

Kaliumpermanganat (KMnO4) er et salt, der giver stærkt violette
opløsninger, når det opløses i vand. Der skal ikke særlig meget
kaliumpermanganat til at farve en opløsning violet. Endvidere er
permanganationen et stærkt oxidationsmiddel.

Men i mindre mængder kan det måske være egnet. Jeg ved det ikke. Men
personligt ville jeg være lidt tilbageholdende med at bruge det,
medmindre jeg havde gode kilder til dets brug som sådan.

Hvis det var en af dine venner, som havde påstået det, så ville jeg have
troet, det var en practical joke for at få dig til at farve dit
akvarievand mørkviolet. Men nu skriver du, du har læst det, så måske er
der noget om det.

År tilbage kunne man købe det hos Matas.

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-11-07 13:11

> Men i mindre mængder kan det måske være egnet. Jeg ved det ikke.
> Men personligt ville jeg være lidt tilbageholdende med at bruge
> det, medmindre jeg havde gode kilder til dets brug som sådan.

Vi har flere gange brugt det til vort havebassin ( 10.000 ltr.), og
det var en meget lille mængde der skulle til. Det hjælper bl.a. hvis
fiskene har fået svamp. Jeg ved ikke hvor man kan købe det. Vi fik
det hos vores leverandør af fisk. Jeg mener at det var ret dyrt, og
farven på vandet blev ganske rigtigt smuk mørkeviolet, det fortog
sig dog ret hurtigt.

Midlet er ret giftigt, så man skal være helt sikker på at dosere
rigtigt, men hvis det er svamp fiskene har, så kan du købe
svampemidler (flydende) hos enhver velassorteret dyrehandel.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Elmer Fjort

Dato : 12-11-07 14:17

> [...]
> men hvis det er svamp fiskene har, så kan du købe svampemidler (flydende)

Rolig nu! der er helt styr på tingene!
Det er iøvrigt ikke til have dammen.
Det er nogle koraller jeg har der er blevet angrebet af en nøgengælle
snegl.
Der er tilsyneladende ikke andet er tager den snegl end kaliumpermanganat
Nu skrev jeg 10 gram, men doseringen er 50 mg pr liter. Og vandet bliver
end ikke farvet ved den dosering.
Korallerne bliver hevet op af akvariet for behandling. men den skal nok
gentages et pr gange.

Jeg har snaket med Matas, de har det, i et produkt der hedder "jordslåede
pletter."

Elmer

Fra : Jørgen

Dato : 12-11-07 18:03

Elmer Fjort wrote:

> [...]
> gentages et pr gange.
>
> Jeg har snaket med Matas, de har det, i et produkt der hedder

Du kan købe kaliumpermanganat hos nogle forhandlere af havedamsartikler. Søg
eventuelt på Potassium Permanganate. - Men pas på det farver meget. Din
opløsning med 50 mg pr liter svarer til 5 g pr 1.000 liter, og det vil med
statsgaranti farve vandet mørkvoilet.
Det hjælper dig ikke meget at det er udsolgt, men hos NRkoi koster/kostede
200 g kr. 160,- http://nrkoi.dk/default.asp?mode=ecommerce&action=cat&id=86

Hilsen
Jørgen

Fra : Holst

Dato : 12-11-07 18:16

Jørgen wrote:

> [...]
> opløsning med 50 mg pr liter svarer til 5 g pr 1.000 liter, og det vil med

Hmmmm ... det er snart mange år siden jeg regnede på diverse kemiske
stoffer og mængder deraf.

Men 50 mg pr. liter må vel nødvendigvis betyde 1000 gange så meget i
1000 liter, hvilket vil sige 50.000 mg pr. 1000 liter. Og da 1 g jo er
1000 mg ...

Fra : Jørgen

Dato : 12-11-07 19:36

Holst wrote:

> [...]
>
> Men 50 mg pr. liter må vel nødvendigvis betyde 1000 gange så meget i
> 1000 liter, hvilket vil sige 50.000 mg pr. 1000 liter. Og da 1 g jo er

UPS
Sikke en bøf.
Ja, selvfølgelig har du ret, der forsvandt et nul i svinget. - Og pyh hvor
vandet bliver violet.

Fra : Max

Dato : 12-11-07 13:02

Hej Elmer

> fiskesygdomme. Det er også det som jeg skal bruge det til, så mængden
> jeg skal bruge er absolut begrænset.
> 10 gram vil være rigeligt.

Da det også bliver brugt til behandling af visse eksemtyper kunne
apoteket være en mulighed, men har du spurgt i akvariehandlen ?

--
Mvh Max

Fra : BHR

Dato : 12-11-07 16:44

100g kostede for nogen år siden 30kr. (Matas) og kunne bl.a. bruges til at
fjerne jordslåethed på en bådpressing.
Jeg har en ny dåse stående som jeg ikke brugte alligevel.
Nord for Randers.