Bøjning af el installationsrør?
Fra : Henrik Petersen

Dato : 08-11-07 09:55

Jeg har nogle el installationsrør - de der lysgule plasticrør til bl.a. at
føre el ledninger i - og har prøvet at lave bøjninger med en varmepistol.
Det er nemt at bøje dem - men hvordan undgår man at der kommer "rynker" i
bøjningen eller at hullet mere eller mindre klapper sammen?
Jeg forestiller mig også at bøjningen ikke må være skarpere end en
tennisbolds runding...
Mvh Henrik

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 08-11-07 10:00

Henrik Petersen wrote:
> [...]
> kommer "rynker" i bøjningen eller at hullet mere eller mindre klapper
> sammen? Jeg forestiller mig også at bøjningen ikke må være skarpere end en

du skal bruge en bukkefjeder...
husk at sådan elarbejde kun må foretages af en autoriseret elinstallatør...
og at dømme på dit spørgsmål lader det ikke til du har helt styr på
elarbejdet...?

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Hauge

Dato : 08-11-07 10:03

Rasmus M. Jensen wrote:
> og at dømme på dit spørgsmål lader det ikke til du
> har helt styr på elarbejdet...?

Det svarer lidt til det som den elektriker der har lavet installationerne
her i mit hus. Han var endda autoriseret, men det betyder sikkert kun at han
kører i bil.

/Hauge

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-11-07 10:06

Henrik Petersen skrev:

> men hvordan undgår man at der
> kommer "rynker" i bøjningen eller at hullet mere eller mindre klapper
> sammen?

Jeg ville forsøge med sand i...
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-07 10:12

On Nov 8, 9:59 am, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> du skal bruge en bukkefjeder...
> husk at sådan elarbejde kun må foretages af en autoriseret elinstallatør...
> og at dømme på dit spørgsmål lader det ikke til du har helt styr på
> elarbejdet...?

Hvem siger at der skal elkabler i ?
Det kunne være antenne eller højtalerledning.
Desuden må man da vist godt selv sætte rørene op.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 08-11-07 14:49

Christian B. Andresen wrote:

> Hvem siger at der skal elkabler i ?
> Det kunne være antenne eller højtalerledning.
det er da helt rigtigt...

> Desuden må man da vist godt selv sætte rørene op.
principielt nej...elektrikeren/installatøren skal jo kunne stå inde for alt
arbejdet... såååee...

Fra : Elmand

Dato : 08-11-07 18:34

wrote:

> [...]
> elinstallatør...
> og at dømme på dit spørgsmål lader det ikke til du har helt styr på

Det har du da helt ret i. !!

Det kunne være antenne eller højtalerledning.

Ja, det kunne det sagtens.! og er helt ok.

Desuden må man da vist godt selv sætte rørene op.

Nej, så går den ikke længere, her nærer du oplysninger, der er forkerte!!
Læs på sikringsstyrelsen sider,hvad du selv må. Det er gudskelov mange ting.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Kåre

Dato : 08-11-07 10:57

"Henrik Petersen" <hpostforting1FJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bøjningen eller at hullet mere eller mindre klapper sammen?
> Jeg forestiller mig også at bøjningen ikke må være skarpere end en

Ideelt skal du bruge en bukkefjeder som er lavet til formålet.
Men når jeg har skullet bukke nogle rør og jeg ikke havde tid til at
skaffe/låne en bukkefjeder, så bruger jeg ofte en stump kabel, 5*1,5mm2 tror
jeg. Mit kabel passer perfekt ind i røret, og jeg kan lave rigtig fine
bøjninger uden at røret knækker eller laver rynker. Det fungerer faktisk
rigtig godt.
Mht. hvor skarpe bøjninger du vil lave, så afhænger det også lidt af hvor
mange du har tænkt dig at lave. Jo flere bøjninger og jo flere ledninger der
skal trækkes, jo sværere bliver det.

mvh
Kåre

Fra : René Kjær

Dato : 08-11-07 11:16

bukkefjederen kan købes i bauhaus, bauhaus har også 90` bøjninger, og man
kan fint fører ledningerne igennem dem også.

René

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 08-11-07 14:48

René Kjær wrote:
> bukkefjederen kan købes i bauhaus, bauhaus har også 90` bøjninger, og
> man kan fint fører ledningerne igennem dem også.

de må svjv bare ikke bruges når det er skjult...

Fra : Kåre

Dato : 08-11-07 15:58

"René Kjær" <dsl289289@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> bukkefjederen kan købes i bauhaus, bauhaus har også 90` bøjninger, og man
> kan fint fører ledningerne igennem dem også.

Fint nok. Men Bauhaus er først bygget færdig om et halvt års tid, her hvor
jeg bor. Indtil da er mit kabel fint.
Og efter da er jeg færdig med at rode med hus

mvh
Kåre

Fra : Esben I.

Dato : 08-11-07 20:20

Kåre
bruger [..] ofte en stump kabel, 5*1,5mm2 tror
> jeg. Mit kabel passer perfekt ind i røret, og jeg kan lave rigtig fine
> bøjninger uden at røret knækker eller laver rynker. Det fungerer faktisk
> rigtig godt.

Det lyder som et billigt alternativ. Sød musik i sønderjyske ører

mvh
Esben I.