Vægge og lofter, hvordan?
Fra : Morten Stud

Dato : 04-11-07 23:45

Hej i gruppen

Jeg er i gang med at istandsætte en lille københavnerlejlighed, og har i den
sammenhæng en flok spørgsmål:

De gamle vægge er blevet pudset og visse steder sandspartlet. Desuden har
jeg nu en hel del gipsvægge.
Lofterne er i store dele af lejligheden blev sænket en smule og er derfor nu
også gips

Hvordan gør jeg bedst/lettest arbejdet færdigt? Gipsen skal selvfølgelig
spartles i samlinger, slibes, grundes osv, men jeg er noget i tvivl mht valg
af filt, glasvæv eller problemløser (nogle af de gamle vægge, er stadig lidt
fæle)

Sætter man filt på gipsvægge/lofter, eller kan jeg bare male løs efter
grunding mikrodispers?

De spartlede vægge bliver muligvis ikke smukke nok til filt, men hvad bruger
jeg så? Er der et "glat" alternativ, som skjuler væggen lidt bedre end filt
(bær over med mig, jeg er helt blank inden for denne verden).

Jeg er med andre ord, ude efter et lille crash course i de forskellige
materialer, der bruges på vægge og lofter, og håber også lidt på, at kunne
male gipsen direkte, uden at gå på kompromis med holdbarheden.. Hvad siger
I?

På forhånd tak
Morten

Fra : Morten Stud

Dato : 05-11-07 00:18

"Morten Stud" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>nu en hel del gipsvægge.
> Lofterne er i store dele af lejligheden blev sænket en smule og er derfor

Jeg skal måske lige tilføje, at der var nogle rigtigt grimme revner i de
gamle pudsvægge (fra loft til gulv) flere steder, og jeg kunne forestille
mig, at sådan nogle har det med at komme igen? Måske har det noget at sige i
forhold til valg af filt/væv/tapet/problemløser?

Mvh
Morten

Fra : Stud

Dato : 07-11-07 15:50

Er der slet ikke nogen, der kan fortælle mig lidt om valg af væv/filt/
tapet/problemløser?

På forhånd tak
Morten

Fra : marlene

Dato : 11-11-07 21:28

jo - lidt

på loft: sørg for det er helt glat, spartlet, slebet og grundet med
microdispers, giv det evt. en lag kridering - kan udelukkes men det giver
fin struktur. og derefter en - to gange loftmaling i gl. 1-3
det er flot og du behøver ikke filt som mange stadig vælger at anvende.
vægge : synes selv problemløseren er noget skidt, gå i farvehandlen -
byggemarked ect. og kig efter de nye miljøvæv´er,
de er flotte lette at sætte op og skal kun males to gange, de findes i utal
af struktur, så du kan vælge efter behov.
vælger du filt og væv, skal bundarb. være dobb. perfekt udf. ellers får du
skygger og buler.
miljøvæven kræver kun det er perfekt.
hvad man vælger kan man sådan set ikke råde til, her er ingen direkte kig på
din lejlighed og det er kun der du kan blive klogere.

prøv evt. at forhøre dig hos en dygtig malermester, spørg om du kan betale
for assistance og skriv hans/hendes gode råd ned,
det koster måske 4-600,- med de kan være godt givet ud.

mere er der vist ikke om det, mvh. malermesteren.