Kældergulv skal fornyes
Fra : aargesen@gmail.com

Dato : 01-11-07 12:21

Hej
Jeg har en kælder som jeg er igang med at modernisere. Har I nogle
tips til hvad jeg gør med kældergulvet? Som det er nu er det cement,
men jeg kunne tænke mig et lidt mere glat og vaskbart gulv. I
kælderrummet skal der opstilles vaskemaskine og det skal fungere som
tørrerum. Der er fald på gulvet.
Jeg vil ikke lægge klinker på gulvet.

Har I et forslag til hvordan jeg behandler gulvet?

Billeder af hulen her:

http://home19.inet.tele.dk/kurtass/IMG_3032.JPG
http://home19.inet.tele.dk/kurtass/IMG_3033.JPG
http://home19.inet.tele.dk/kurtass/IMG_3034.JPG

Mange hilsner
Aage

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-11-07 12:29

On Nov 1, 12:21 pm, aarge...@gmail.com wrote:
> [...]
> tørrerum. Der er fald på gulvet.
> Jeg vil ikke lægge klinker på gulvet.
>
> Har I et forslag til hvordan jeg behandler gulvet?

Epoxymaling.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-11-07 13:45

aargesen@gmail.com skrev:

> Har I et forslag til hvordan jeg behandler gulvet?

Man kan få noget lækkert, slidstærkt (grå) maling.
Hans

Fra : ben9

Dato : 01-11-07 14:09

> Man kan få noget lækkert, slidstærkt (grå) maling.
> --
> Med venlig hilsen
> Hans

LOL

Fra : Jakob Griffel

Dato : 01-11-07 15:59

> LOL

Hvad mener du med det?
Det var da et godt forslag.

--
Hilsen Jakob

Fra : ben9

Dato : 01-11-07 16:46

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med det?
> Det var da et godt forslag.
>
> --
> Hilsen Jakob

hvis det blot skal males kan man vel nøjes med nogle mdf-plader i stedet for
noget bambus fra kina.....

Fra : Max

Dato : 01-11-07 17:17

Hej ben9

> hvis det blot skal males kan man vel nøjes med nogle mdf-plader i
> stedet for noget bambus fra kina.....

Mon ikke du blander et par indlæg sammen ?

--
Mvh Max

Fra : ben9

Dato : 01-11-07 20:46

> Hej ben9

> Mon ikke du blander et par indlæg sammen ?
>
> --
> Mvh Max

jeg var fuld i går aftes - undskyld - hallowiiiiin

altså ikke undskyld at jeg var fuld - det fastholder jeg, men den forkerte
tråd, det må jeg erkende.....

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 01-11-07 18:20

aargesen@gmail.com wrote:
> [...]
> tørrerum. Der er fald på gulvet.
> Jeg vil ikke lægge klinker på gulvet.
>
> Har I et forslag til hvordan jeg behandler gulvet?

Det er helt vildt overkill at hugge det eksisterende gulv op støbe et
nyt med isolering og gulvvarme under.

Hvis du ikke vil male det som foreslået, kan du lægge træfliser som dem
man kan købe til at lægge på en terrasse. De giver lidt luftcirkulation
over cementen modsat tæpper. Det giver også visse problemer med
vaskbarheden og så er vi tilbage ved det første forslag: Maling.

Husk udluftning og evt lidt opvarmning når du skal tørre tøj.

/Lars

Fra : MGJ

Dato : 01-11-07 19:23

<aargesen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Der findes mange løsninger inden for epoxy belægninger. Og nettop epoxy er
godt når vi snakker om en vaske kælder. Let at holde rent og meget
slidstærkt. Dog er det vigtigt at for arbejdet bliver gjort rigtigt og at
det IKKE er en vand baseret epoxy som der typisk sælges i byggemarkedet.

Gulvet skal diamantslibes for at fjerne gamle sæberester, olie mm. Revner
fyldes med fortykket epoxy og der skal skæres riller rundt afløbet for at
forstærke med epoxy. Der efter kan der primes og drysses fint tøret
kvartssand for at skridsikrer. Nu er der så mange muligheder så som maling
eller farvet kvartssand (der findes mange farver som kan blandes efter smag
og behag) som bliver lakeret og da det er en vaskekælder ville jeg foreslå
hulkieler på ca. 6 cm i højden.

Fra : Jens-Henrik Thrane

Dato : 02-11-07 17:42

> [...]
> det IKKE er en vand baseret epoxy som der typisk sælges i byggemarkedet.

Er du sikker ? jeg har fået at vide at de fleste epoxy i dag er
vandbaserede, specielt til professionelt brug da de ikke må arbejde med
giftige dampe....

> Gulvet skal diamantslibes for at fjerne gamle sæberester, olie mm.
Forklar venligst, hvordan gør man det ?

Revner
> fyldes med fortykket epoxy og der skal skæres riller rundt afløbet for at
> forstærke med epoxy.
Vil du ikke også uddybe dette ?

> [...]
> eller farvet kvartssand (der findes mange farver som kan blandes efter
> smag og behag) som bliver lakeret og da det er en vaskekælder ville jeg

som man laver i beton ? - går jeg ud fra

Mvh

Jens-henrik

Fra : MGJ

Dato : 02-11-07 18:07

Der findes i dag 2 produkter som er det mest "normale" inden for belægninger
i værksteder, garager, køkner, vaskehaller mv. Feks. i et lager med let
trafik kan der bruges en vandlig epoxy, bruges den i en garage slides der
typisk hul efter 2 - 3 år. Den består af ca. 30% vand, harpix og hærder.
(vandet er i hærderen).

Den "skarpe" version også kaldet SLS mm. er stadig opløsningsmiddel fri men
indeholder ikke vand i væsentlig grad. Denne er meget slidstærk og tilbage
til garagen, så vil den holder 30 år.

> Forklar venligst, hvordan gør man det ?

Et gammel gulv er fyldt med fedt, støv og løse partikler. For at få den
bedst mulige vedhæftning skal der diamantslibes. Der bruges typist en HTC
500 / 420 (rum op til 2 - 300m2) ellers større maskine. se evt.
http://www.htc-sweden.com/grinding/machines/grinding/htc500/

> Revner
> Vil du ikke også uddybe dette ?

Epoxyen vil sive ned i evt. revner og huller i gulvet og ud over at se grimt
ud vil gulvet være utæt. Samtidig virker epoxyen fortykket med orisil som en
meget stærk lim.

> Der efter kan der primes og drysses fint tøret
>
> som man laver i beton ? - går jeg ud fra

Nej, hulkieler laves ved at blande epoxy og kvartssand, evt. med farve i og
man kan enten male eller lakere dem.

Det der er vigtigt ved alt epoxy arbejde er forarbejdet, er dette ikke lavet
rigtigt vil belægningen blive uens eller i værste fald løsne fra underlaget.
i modsat fald har du gulv de næste 30 år.

MGJ

Fra : Jens-Henrik Thrane

Dato : 04-11-07 11:29

Hej

Tak for svaret -jeg kan høre du er inde i tingene...

mvh

jht

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-11-07 08:48

On Nov 1, 7:22 pm, "MGJ" <REMOVEshowfl...@mail.dkREMOVE> wrote:
> hulkieler på ca. 6 cm i højden.

Hvad for noget ?

Fra : MGJ

Dato : 02-11-07 12:48

Gulvet føres så at sige op af væggen i en bue så der ingen skarpe hjørner
er. Dette letter den daglige rengøring og at der ikke trænger fugt op ved
vand på gulvet.

MGJ

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
On Nov 1, 7:22 pm, "MGJ" <REMOVEshowfl...@mail.dkREMOVE> wrote:
> hulkieler på ca. 6 cm i højden.

Hvad for noget ?

Fra : Armand

Dato : 02-11-07 13:25

Christian B. Andresen skrev:

> --
> Christian......http://www.yee-haw.dk
> KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
> en fræser til at sætte bagefter traktoren.
> Helst max. 50 km fra Randers.

Du behøver vel ikke at tage traktoren ud og hente det

--
Armand.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-11-07 13:09

On Nov 2, 12:48 pm, "MGJ" <REMOVEshowfl...@mail.dkREMOVE> wrote:
> Gulvet føres så at sige op af væggen i en bue så der ingen skarpe hjørner
> er. Dette letter den daglige rengøring og at der ikke trænger fugt op ved
> vand på gulvet.

OK, mange tak

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-11-07 13:30

On Nov 2, 1:25 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Du behøver vel ikke at tage traktoren ud og hente det

Men specielt fræseren kan være stor og tung.
Men det er da rigtigt nok, længere væk går da også.