hvordan opbevare Scorzonerrødder....
Fra : uh

Dato : 30-10-07 00:41

.....så de ikke bliver tørre? Jeg har gravet dem alle op med top på - regner
med at det hjælper dem til at bevare fastheden og kan jo fjerne toppen når
den er visnet ned. De står i en flamingokasse med toppen øverst og nogle
skovlfulde grus/sand kastet ned omkring rødderne.

Regner med at kunne tage frø af dem til næste år, men de skal formentlig
ligge og modne i blomsten indtil videre, eller?

Tak for evt. gode råd.
mvh uh

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-10-07 09:12

"uh" <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Regner med at kunne tage frø af dem til næste år, men de skal formentlig
> ligge og modne i blomsten indtil videre, eller?

-----------------
Se http://www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=15
De skal åbenbart ned i jorden igen?
Flemming

Fra : Cindy

Dato : 30-10-07 11:07

"Flemming Svendsen" skrev i en meddelelse
> "uh" skrev i en meddelelse

og nogle skovlfulde grus/sand kastet ned omkring rødderne.

> Se http://www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=15
> De skal åbenbart ned i jorden igen?

Neej, stakkels uh, men jeg sad nu også og tænkte på det i aftes, - at jeg
for længe siden har læst, at en af fordelene ved skorxonerrødder er, at man
kan spæise dem friske, når sommeren er forbi, men at man også kan lade en
del blive stående i jorden og fortsætte med at grave nogen op hele vinteren.

Så husker jeg altså rigtigt.

Nej hvor synd for den der har gravet dem op og stillet dem pænt i
flamingokasse.

Hilsen Cindy

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-10-07 22:01

uh wrote:
> Jeg har gravet dem alle op med top på -
> regner med at det hjælper dem til at bevare fastheden

Nej, tvært imod vil toppen trække saft ud af knoldene og slippe væden ud som
fordampning. Skal knoldene være opgravede (her siger ander, mere vidende, at
de skal blive i jorden), så skal toppen fjernes hurtigst muligt.

Omvendt har knoldene sikkert bedst af at bevare toppen, så længe de er
uopgravede.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : uh

Dato : 31-10-07 21:44

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> muligt.
>
> Omvendt har knoldene sikkert bedst af at bevare toppen, så længe de er

Jamen uha da da, så må jeg hellere få kappet toppen af - og så nok mere
sand/grus på så de ikke tørrer helt ud. Og så ellers få dem spist i en fart.
Er der nogen erfaringer med nedfrysning af rødderne?
mvh uh