Brød uden fedt
Fra : bsbs@privat.tele.dk

Dato : 11-07-01 20:43

Er der nogen der kan hjælpe med nogle gode opskrifter på brød uden
fedt?

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 13-07-01 04:32

<bsbs@privat.tele.dk> skrev i meddelandet...
> Er der nogen der kan hjælpe med nogle gode opskrifter på brød uden
> fedt?

Her er en god husmoder opskrift på hvedebrød uden fedt...

Groft hvedebrød:

25 g gær
6 dl vand
20 g salt
200 g knust el. knækket hvede (evt kogt blødt i lidt vand)
ca. 900 g hvedemel

Gæren smuldres og udrøres med vandet, der er lunet til 35°. Salt, knust
hvede og hvedemel tilsættes, og dejen æltes igennem, til den blank og
smidig
og slipper bord og hænder. Dejen må gerne være ret fast. Den stilles til
hævning et lunt sted i ca. 1½ time, hvorefter den slås ned og formes til
to runde brød, der sættes på en smurt bageplade til efterhævning i ca.
30-45 min. Brødet pensles med sammenpisket æg tilsat lidt koldt vand og
gives 4 dybe paralelle snit. Bages i ca. 45 min. ved 225°.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Vi bliver federe og federe, også selvom vi spiser mindre fedt. På
kun 10 år er der blevet ca. 300.000 flere overvægtige og fede
danskere, og det skyldes at vi sidder for meget og dyrker for
lidt motion. Danmark synes dermed at være ramt af det amerikanske
paradoks - at vi bliver federe, selvom vi spiser mindre fedt.
www.dr.dk/nsapi.dr/newton/newtonnews.asp?traad=72237

Fra : Neta & Peter

Dato : 13-07-01 07:21

<bsbs@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan hjælpe med nogle gode opskrifter på brød uden
> fedt?

Personligt putter jeg næsten aldrig fedt i brød. Mel, vand, salt, gær
og/eller surdej, punktum.

I mange brødopskrifter kan du uden videre udelade fedtet. Det gælder
selvfølgelig ikke de brød, hvor fedtet er en meget afgørende faktor for
konsistensen, som f.eks. briocher eller wienerbrød, men ellers. Men sødlige
brød som rosinbrød osv. kan godt alves uden fedt.

MVH

Peter