Julelikør '40'
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-11-07 07:21

En påmindelse:

Hvis man er til den der søde appelsin-kaffe-likør der skal trække 40
dage, er det ved at være tid hvis den skal være klar til juleaften:

   http://knoter.zone237.dk/2005/11/julelikr-40.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Inger D.

Dato : 06-11-07 15:47

> Hvis man er til den der søde appelsin-kaffe-likør der skal trække 40
> dage, er det ved at være tid hvis den skal være klar til juleaften:
>
> http://knoter.zone237.dk/2005/11/julelikr-40.html

Jeg kan varmt anbefale den med et par små ændringer:
Plus 1 vanillestang
Minus 20 stk. sukker

Inger D.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 09-11-07 15:20

Klaus Alexander Seistrup skrev:
> [...]
>
> Hvis man er til den der søde appelsin-kaffe-likør der skal trække 40
> dage, er det ved at være tid hvis den skal være klar til juleaften:

Ser spændende ud. Umiddelbart tænker jeg dog om man ikke kan skære
appelsinen over for at få mere smag ud af den? Eller evt bare nøjes med
appelsinskaller fra 2 appelsiner?

Hilsen Jesper

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-11-07 16:24

Jesper Mehlsen skrev:

> Ser spændende ud. Umiddelbart tænker jeg dog om man ikke kan
> skære appelsinen over for at få mere smag ud af den? Eller ev
> bare nøjes med appelsinskaller fra 2 appelsiner?

Der er frit slaw. Man kan osse bruge reven appelsinskal + en god
appelsinjuice, fx Valsølille/Brämhults. Man kan osse knuse kaffe-
bønnerne. Nogle putter osse nelliker i, eller, som vi hørte tid-
ligere, vanilje.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Inger D.

Dato : 11-11-07 11:36

> Ser spændende ud. Umiddelbart tænker jeg dog om man ikke kan skære
> appelsinen over for at få mere smag ud af den? Eller evt bare nøjes med
> appelsinskaller fra 2 appelsiner?

Jeg prøvede en gang at smage på appelsinkødet, efter at det havde trukket i
snapsen, da jeg tænkte, at der måtte være noget god appelsinsmag tilbage -
men dér blev jeg klogere; kødet smagte overhovedet ikke det mindste af
appelsin, kun af sprit, så smagen bliver åbenbart trukket helt ud på de 40
dage.

En snaps med appelsinskaller vil helt sikkert også smage godt, men
anderledes end den med hele appelsinen. Jeg har læst mig frem til, at det er
bedst at bruge tørret appelsinskal, idet man derved fremhæver "den
aromatiske bitterhed"; for at opnå et bittert-syrligt-sødligt pift. Jeg
forstår det som, at man for flere smagsnuancer frem.

Man tørre bedst appelsinskal ved at skrælle skallen af, så der kun er meget
lidt hvidt på. Tørre dem i ovnen ved 60 - 70 grader i ca. 1 time - eller til
de begynder at blive tørre.

Inger D.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-11-07 06:53

Inger D. skrev:

> [...]
> kødet smagte overhovedet ikke det mindste af appelsin, kun
> af sprit, så smagen bliver åbenbart trukket helt ud på de

Tak for oplysningen. Jeg har altid presset appelsinen bagefter,
men det skal man åbenbart kun gøre hvis man ikke vil la' spritten
gå til grunde.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Inger D.

Dato : 13-11-07 20:22

> Tak for oplysningen. Jeg har altid presset appelsinen bagefter,
> men det skal man åbenbart kun gøre hvis man ikke vil la' spritten
> gå til grunde.

Ja, det kan der selvfølgelig være noget om, så har jeg jo nærmest lavet en
helligbrøde

Inger D.