Syltning for diabetikere
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 27-10-07 12:06

Jeg har et æbletræ med en hulens masse meget dejlige Belle de Boskop-æbler,
og jeg kunne godt tænke mig at bruge dem til at lave hjemmelavede, syltede
julegaver, syltetøj såvel som chutney. Men der er en del diabetikere blandt
modtagerne, så er der mon nogen, der har gode, efterprøvede opskrifter på
syltning, der er diabetikeregnede?

MVH Mette

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-10-07 14:07

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men der
> er en del diabetikere blandt modtagerne, så er der mon nogen, der har
> gode, efterprøvede opskrifter på syltning, der er diabetikeregnede?

Diabetiker-egnet syltning? Lyder som en kontradiktion af de helt store. I
samme liga som "fedtfattig mayonaise".

Glem det. Sylt rigtigt, og lad diabetikerne spise noget andet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-11-07 16:27

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> samme liga som "fedtfattig mayonaise".
>
> Glem det. Sylt rigtigt, og lad diabetikerne spise noget andet.

Nemt at sige, når man ikke selv er blandt dem, der skal undvære...lyder ret
beset ikke til at du har nogen erfaring, kun forbehold?

MVH Mette

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-11-07 22:38

> Nemt at sige, når man ikke selv er blandt dem, der skal
> undvære...lyder ret beset ikke til at du har nogen erfaring, kun
> forbehold?

Syltning af æbler er konservering med bl.a. sukker. Hvis du tror, du kan
udskifte sukkeret med et kunstigt sødestof, og stadig være i stand til at
sylte, tager du gevaldigt fejl.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-10-07 14:19

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> writes:

> [...]
> er en del diabetikere blandt modtagerne, så er der mon nogen, der har
> gode, efterprøvede opskrifter på syltning, der er diabetikeregnede?

Ellers kan du bare aflevere det til mig. :)

Men Diabetesforeningen har udgivet en syltebog for diabetikere. Den
kan købes gennem deres hjemmeside for 50 kroner plus 15 kroner i
porto. Eller du kan bestille den hjem til dit lokale bibliotek gennem
bibliotek.dk.

God syltning.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-11-07 16:28

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Ellers kan du bare aflevere det til mig. :)

Jeg kan sagtens selv aftage en del

> [...]
> kan købes gennem deres hjemmeside for 50 kroner plus 15 kroner i
> porto. Eller du kan bestille den hjem til dit lokale bibliotek gennem

Ja, jeg kender godt (til) bogen og har også bestilt den fra
biblioteket...men har ikke fået den endnu, øv.

> God syltning.

Takker

MVH Mette

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-10-07 17:24

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in

> [...]
> er en del diabetikere blandt modtagerne, så er der mon nogen, der har
> gode, efterprøvede opskrifter på syltning, der er diabetikeregnede?

Jeg har desværre ingen afprøvede opskrifter, men et godt råd:

Inden du går igang med en opskrift, så tjek lige at det anvendte sødemiddel
rent faktisk er diabetes venlig. Frygtelig mange kunstige sødemidler
påvirker nemlig OGSÅ blodsukkeret....

Dernæst: Kunstigt sødet mad kommer nemt til at smage af Kemisk Værk Køge.
Det er en hårdfin balance hvor meget sødemiddel der skal bruges, og ofte
foretrækker jeg personligt at søde med 90% sødemiddel og 10% sukker (eller
hvad der nu passer) for at opnå en ordentlig smag uden at gå amok med
sukkeret af den grund. Ofte er dens slags produkter alligevel ikke noget
man bør indtage i større mængder.

Kort sagt: Du er nok nødt til at eksperimentere lidt mere end ved
almindelig syltning.

--
essport.dk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 27-10-07 17:54

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> smag uden at gå amok med sukkeret af den grund. Ofte er dens slags
> produkter alligevel ikke noget man bør indtage i større mængder.

Jeg kan bekræfte det med smagen.

Vi er nået dertil at vi slet ikke bruger kunstige sødemidler, kun
sukker. Til gengæld ved jeg hvor meget jeg kan tillade mig at spise når
jeg kender sukkerindholdet. Og jo, jeg har diabetes.

Husk også at kunstige sødemidler ikke har sukkerets konserverende
virkning.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-11-07 16:36

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> Til gengæld ved jeg hvor meget jeg kan tillade mig at spise når jeg kender
> sukkerindholdet. Og jo, jeg har diabetes.

Jeg har selv bagt med sødemidler, mens jeg havde diabetes, med meget stor
succes.
Da gaverne især er til min mands bedstemødre, som i hvert fald for den enes
vedkommende er notorisk dårlig til at tage hensyn til sin diabetes, tør jeg
ikke tage chancer i den retning

> Husk også at kunstige sødemidler ikke har sukkerets konserverende
> virkning.

Den del har jeg styr på

MVH Mette

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-11-07 16:32

"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sødemiddel
> rent faktisk er diabetes venlig. Frygtelig mange kunstige sødemidler

Er "heldigvis" inde i den del af problematikken, da jeg selv har haft
diabetes, omend kortvarigt (svangerskabsdiabetes).

> [...]
> man bør indtage i større mængder.
>
> Kort sagt: Du er nok nødt til at eksperimentere lidt mere end ved

Tak for rådet om at kombinere sukker og sødemiddel - det er netop den slags
erfaringer, jeg efterlyser. Jeg vil prøve mig frem!

MVH Mette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-11-07 17:32

Mette Svangren Guttesen skrev:

> Tak for rådet om at kombinere sukker og sødemiddel

Man kan gå endnu videre og kombinere sukker med flere sødemidler.
Jeg har i perioder brugt fx sukker + birkesød + stevia + flydende
sød, og det giver en god sødme uden bismag.

Stevia vil egne sig godt til syltede ting (hvis du ikke kender det,
så søg efter "sød steviosid"), men dels smager det af andet end bare
sødt, dels er steviosid ca. 300 gange sødere end sukker, så det kan
ikke stå alene (hvis man ønsker sukkers funktion i tillæg til sødmen).

Jeg har brugt stevia til at søde min kaffe med, samt i smoothies, i
de sidste ca. 5 år, men endnu ikke prøvet hverken at bage eller sylte
med det...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-11-07 19:54

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:fgnghi$om1$2
@minji.szn.dk:

> Man kan gå endnu videre og kombinere sukker med flere sødemidler.
> Jeg har i perioder brugt fx sukker + birkesød + stevia + flydende
> sød, og det giver en god sødme uden bismag.

LOL! Det har jeg sjovtnok aldrig tænkt på. Har du nogle erfaringer du vil
dele? Billige steder at handle stevia online?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-11-07 16:39

Kent Oldhøj skrev:

> LOL! Det har jeg sjovtnok aldrig tænkt på. Har du nogle
> erfaringer du vil dele?

Der er vist ikke så meget at sige andet end at man ikke behøver at
begrænse sig selv, men kan kombinere et hvilketsomhelst antal søde-
midler, naturlige som kunstige.

Efter jeg har opdaget birkesød, bruger jeg stort set aldrig flydende
sød længere, men i stedet birkesød eller stevia eller en kombination.

> Billige steder at handle stevia online?

Produktet "sød steviosid" kan vist købes i de fleste danske online-
butikker til 89 kr. for 50 g (som rækker langt!), så det er bare at
gribe fat i den nærmeste søgemaskine.

Udover sødmen har produktet en karakteristisk smag som man osse finder
i tørrede stevia-blade, og som minder lidt om lakridsrod. Jeg kan
vældig godt lide denne smag, men den passer selvsagt ikke til alt.

Smagen tilskrives steviosid, som er et at flere søde stoffer (diterpen-
glykosider) der udvindes af planten sukkerblad (Stevia rebaudiana).
Et andet stof er rebaudiosid, som smager langt mindre af lakridsrod
end steviosid gør, men som til gengæld er lidt underligt at komme i
væske (hvor steviosid opløses i koldt eller varmt vand uden videre,
synes jeg at rebaudiosid let kommer til at forme nogle små gummiagtige
kugler).

Jeg har købt rebaudiosid fra www.stevia-laden.de, som sælger en lang
række stevia-produkter. Jeg kan anbefale deres sødetabletter (som er
baseret på rebaudiosid, men som opløses uden videre), til gengæld får
jeg næppe nogensinde brugt de 100 g rebaudiosid jeg købte i pulverform.
Det bliver beskrevet som "reines Steviosid", men jeg tvivler på at det
er steviosid med den smag (= næsten uden bismag), det kan næsten ikke
være andet end rebaudiosid.

Til at søde kaffe (som jeg i parentes bemærket laver på stempelkande)
foretrækker jeg tørrede stevia-blade, som jeg kommer i kanden sammen
med bønnerne hvis jeg bare skal lave kaffe til mig selv. Hvis jeg har
gæster, eller hvis jeg er ude, tager jeg sødetabletterne af stevia med.

Fra Paraguay, stevias hjemland, har jeg fået pulveriserede steviablade,
som er et grønt pulver med en meget sød smag. Dette stevia-pulver kan
være godt til madlavning, men er ikke praktisk i en stempelkande. Til
gengæld har dette pulver en meget bedre smag end de stevia-blade jeg
har købt gennem UrteKram gennem årene (UrteKram har nu taget produktet
ud af deres sortiment, idet de ikke kunne skaffe økologisk stevia - og
de har aldrig svaret på mine henvendelser vedr. de kontakter jeg har
til økologiske stevia-bønder i Paraguay).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://stevia.zone237.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-11-07 17:24

> [...]

> Boskop-æbler, og jeg kunne godt tænke mig at bruge dem til at
> lave hjemmelavede, syltede julegaver, syltetøj såvel som

Mht. chutney, eller lignende syltede sager man ikke spiser i større
portioner, må man kunne bruge xylitol ("birkesød") som sødemiddel i
forholdet 1:1 i stedet for sukker. Smagen er ganske som sukkers,
men det giver en lidt anden og kølig fornemmelse i munden. Ulempen
er prisen (jeg plejer at give omkring 150 kr for 800 g, men hvis man
har forbindelser til Finland kan det måske skaffes billigere derfra).

Hvis det er syltede eller henkogte ting man spiser i større mængde
(det ku' fx være æblegrød), er birkesød nok ikke lige sagen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/