Tamari - tamarind
Fra : Bjerg

Dato : 12-07-01 18:03

Hej derude

Er der nogen der kan fortælle mig om tamari og tamarind er det samme?
Hvor kan det eventuelt købes i Nyborgområdet.

m.v.h. Lene

Fra : Neta & Peter

Dato : 12-07-01 19:53

"Bjerg" <bjerg@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej derude
>
> Er der nogen der kan fortælle mig om tamari og tamarind er det samme?
> Hvor kan det eventuelt købes i Nyborgområdet.

Det er to helt forskellige ting.

Tamari er en form for soyasauce - egentlig er det en japansk soyasuce lavet
på soyabønner alene (hvor normal soya er lavet på soyabønner og hvede), men
navnet er - eller var i hvert fald en tid - almindelig helseflipperslang for
den "naturlige" japanske, soyasauce, du kan få i disse butikker (shoyu).

Tamarind er en tørret frugt, der bruges i det indiske og andre asiatiske
køkkener. Frugten blødes op i varmt vand, og vandet bruges til at give en
syrlig smag. Kan vist også fås på flaske, færdig-udblødt.

MVH

Peter
- der ikke ved noget om Nyborg.

Fra : Emil

Dato : 12-07-01 23:57

On Thu, 12 Jul 2001, Neta & Peter wrote:

>Tamarind er en tørret frugt, der bruges i det indiske og andre asiatiske
>køkkener. Frugten blødes op i varmt vand, og vandet bruges til at give en
>syrlig smag. Kan vist også fås på flaske, færdig-udblødt.

Nja. Tamarinde Indica er et træ med bælgfrugter. Det der sælges
som Tamarind er den mildt syrlige marv (det som findes mellem
'ærterne' og 'bælgen' - hos vore ærter er der kun luft).
Det anvendes bl.a. til skråtobak, mildt afføringsmiddel og i de
køkkener du nævner.

Tamarinde sælges bl.a. fra Superbrugsen (Tamarind Concentrate)
som en tyk (brunsort) pasta i glas (plast) med 300 gram for kr.
30,-
Det bruges mest til fiske- og kyllingeretter, samt i sambhars,
rasams og sur/søde supper/sovser.
Det importeres bl.a. af Carl Lange A/S, Kbh.

Herudover sælges det også opblandet med sukker og inddampet,
formet til pastiller. Denne variant har jeg dog kun set set hos
Chase E. i Århus for nogle år siden (håndkøb).

Som nævnt er smagen mildt syrligt (som syren i et jordbær), og
med en *meget* lang eftersmag af noget som kan minde om _meget
mildt_ chili-peber. Der er ikke nogen egentlig frugtsmag.

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 13-07-01 03:24

"Bjerg" <bjerg@vip.cybercity.dk> skrev i meddelandet...
> Er der nogen der kan fortælle mig om tamari og tamarind er det samme?

Tamarind...
tamarinde (Tamarindus 'indica): et stort egelignende afrikansk træ af
ærteblomstfamilien (Cæsalpinaceæ), dyrkes i troperne pga. velsmagende
frugter og holdbart *ved. Bladene er ligefinnede, blomsterne gule. De
lange, let krumme bælge har brunt, syrligt smagende frugtkød, der
spises. Det hårde, tunge *ved, madeiramahogni, anvendes bl.a. til
møbler.

*ved: den del af træers og buskes stamme, grene og rødder som ligger
mellem bark og marv.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't miss Copenhagen Jazz Festival 2001 from 6/7-15/7
www.jazzfestival.dk/
Hope to see you there... (det er mig med korte tarzanbukser, halvmåne,
gråt fuldskæg og solbriller).

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 13-07-01 09:01

Hejsa.

Fremmedordbogen - Gyldendals skriver på side 608:

Tamara: et bladningskrydderi af kanel, nellike, koriander, anis og
fennikel. især i italiensk køkken.

Tamarinde: et ostindisk træ med bælge hvis frugtkød er spiseligt;
frugtkødet af bælgende; anvendes som afføringsmiddel.

Mon det er disse to ord, du mener?

M. v. h. Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com