Radiator
Fra : John

Dato : 22-10-07 09:26

Hej Ng,

Jeg har lidt problemer med et par af husets radiatorer, der kommer enten
ikke varme i dem eller også kun delvis varme dvs. halvdelen, enten på langs
eller det første stykke af radiatoren fra røret.

Jeg har prøvet at lufte dem ved at skrue på skruen i enden, det bevirker
bare at der kommer vand ud...

Nogen der har nogen gode ideer til hvordan jeg får dem til at virke normalt
igen ?

Mvh,
John

Fra : Kurt

Dato : 22-10-07 15:49

"John" <prozak@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare at der kommer vand ud...
>
> Nogen der har nogen gode ideer til hvordan jeg får dem til at virke

Hej
Skru hovedet af termostaten og giv den lille tap noget motion (skal komme ud
af sig selv, når man trykker den ind)
Den er sikkert groet fast i løbet af sommeren
Hvis du har fjernvarme kan det også være filteret ved måleren der er
stoppet.
Kurt

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-10-07 18:42

John wrote:

> Jeg har lidt problemer med et par af husets radiatorer, der kommer
> enten ikke varme i dem eller også kun delvis varme dvs. halvdelen,
> enten på langs eller det første stykke af radiatoren fra røret.

På nuværende tidspunkt hvor varmebehovet ikke er så stort, er det ikke
sikkert at en radiator bliver varm over det hele selvom
termostatventilen fungerer korrekt. Det kommer bl. a. an på
fremløbstemperaturen i systemet (i nogle systemer reguleres
fremløbstemperaturen efter udetemperaturen).

1. Check ventilerne som Kurt skriver.
2. Vurder om rumtemperaturen er passende i forhold til termostatens
stilling (hvis den er det, er det ikke sikkert der er noget galt).
3. Åbn evt. helt for termostatventilen og mærk om radiatoren bliver
varmere (den er altid varmest i fremløbsenden).

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : John

Dato : 28-10-07 00:24

Tak for hjælpen!
Fik skruet termostaten af og gav splitten lidt dask med en hammer

Nu er der fuld skrue på radiatoren igen...

Mvh,
John