Eternittag der er lagt forkert - UPDATE
Fra : Lars Hansen

Dato : 22-10-07 07:55

Hej i gruppen

Ja nu er det jo nogle måneder siden jeg skrev tråden om mit eternittag der
var kastet op med en gammel kulskovl.
Jeg fik jo en mail fra tagfirmaet den 2. juli om at de holdte ferie og at de
ville ordne mit tag som det første efter ferien.
Hvor lang ferie de har haft ved jeg ikke, men jeg blev først kontaktet i
sidste uge. Og jeg har prøvet at skrive og ringe til dem flere gange i den
mellemliggende tid...

Nå! Vi fik snakket lidt i telefon om nogle af de ting jeg mener der skal
laves.
Vi aftalte at han kommer i dag og lapper utætheden omkring skorstenen og vi
lige kigger på de huller der måtte være.
Da jeg så begyndte at snakke om manglende overlap på pladerne røg han straks
op i det røde felt og råbte og skreg i telefonen at jeg jo selv havde
ødelagt taget ved at afmontere de gamle tagplader og lægter.
Ganske rigtigt, jeg har selv afmonteret det gamle tag men lod dog en hel del
lægter sidde for ikke at taget skulle"vælte".
Da jeg så nævnte at lægterne jo er den gamle type som ikke er lovlige blev
jeg bedt om at undersøge reglerne før jeg udtalte mig "om noget du ikke har
en skid forstand på".
Jeg sagde så at både "træbrancens oplysningsråd" og "Dansk Eternit" jo var
enige med flere andre om at reglerne gælder både nybyggeri og renovering.
Til det sagde han bare "De har jo heller ikke forstand på noget som helst".

Ifølge ham trådte reglerne om nye lægter ganske rigtigt i kraft for
nybyggeri den 1. januar 2006, men for renovering af tage trådte den først i
kraft den 1. januar 2007........ Alle de steder jeg kan finde noget om det
siger reglerne at det både gælder nybyggeri og renovering fra den 1. januar
2006.
Er vi enige???
Han lovede at tage en kopi med af de papire han har om at reglerne først
gælder for renovering fra 1. januar 2007. Vi må se om han så kan finde sådan
et stykke regel....

Så eftermiddagen i dag bliver spændende. Hvis ikke han snakker pænt til mig
og opfører sig ordentligt sender jeg brevet til ham med krav om at taget
bliver lagt helt om efter gældenden lovgivning.
Svarer han med et afslag eller slet ikke kan jeg nemlig sende brevet til
Byggeriets ankenævn, og det gør jeg så.

Så vi må se....... mere nyt i aften forhåbentlig.

Lars Hansen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-10-07 11:22

Lars Hansen skrev:

> [...]
> først i kraft den 1. januar 2007........ Alle de steder jeg kan finde
> noget om det siger reglerne at det både gælder nybyggeri og

OT: Vil det så sige at jeg skal ændre mine lægter hvis jeg får en stak nye
B5'ere fra Dansk Eternit i næste uge på grund af at de gamle smuldrer?

Pladerne blev lagt op på et hus fra -66/67 i år 2000.
Hans

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-10-07 11:25

> [...]
> B5'ere fra Dansk Eternit i næste uge på grund af at de gamle smuldrer?
>
> Pladerne blev lagt op på et hus fra -66/67 i år 2000.

Hej Hans

Som jeg læser det skal man bruge den nye dimension hvis man udskifter de
gamle.

Lars Hansen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-10-07 11:59

Lars Hansen skrev:

> Som jeg læser det skal man bruge den nye dimension hvis man udskifter
> de gamle.

Ja, sådan ser det ud :-/
Hans

Fra : Jakob Griffel

Dato : 22-10-07 12:04

> Som jeg læser det skal man bruge den nye dimension hvis man udskifter de
> gamle.

- Undskyld jeg spørger så dumt, men hvad er det med de lægter?! Hvad har de
med pladerne at gøre? Er pladerne ikke ligeglade med hvad de ligger på?

--
Hilsen Jakob

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-10-07 12:25

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de med pladerne at gøre? Er pladerne ikke ligeglade med hvad de ligger på?

Hej Jakob

Jeg tror pladerne er ligeglade, men det er arbejdstilsynet blandt andre
ikke.
Man har gjort dimensionen på lægterne større. Vist nok fordi de nyere plader
ikke er nær så holdbare som de gamle, og derfor så skal understøttes bedre
for at man ikke falder igennem taget.

Jeg har lagt et dokument i dk.binaer hvor reglerne står.

Lars Hansen

Fra : saga

Dato : 22-10-07 19:10

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i meddelelsen
> [...]
> understøttes bedre for at man ikke falder igennem taget.
>
> Jeg har lagt et dokument i dk.binaer hvor reglerne står.

Hej Lars!

Lige et spørgsmål om dk.binaer..
Alle grupper med binaer er ikke tilgængelige for mig lige pludselig (via TDC
server)
Hvor har du adgang til de grupper?

Spændende med tagmanden i dag!

Hans

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-10-07 19:49

saga wrote:

> Lige et spørgsmål om dk.binaer..
> Alle grupper med binaer er ikke tilgængelige for mig lige pludselig
> (via TDC server)

TDC har fra 15/10 ikke mere binære grupper på deres nyhedsservere.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-10-07 19:59

"saga" <d9salg@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Hej Lars!
>
> Lige et spørgsmål om dk.binaer..
> Alle grupper med binaer er ikke tilgængelige for mig lige pludselig (via

Hej Hans

Jeg har adgang via Uni2´s servere.

Lars Hansen

Fra : saga

Dato : 22-10-07 20:41

> Hej Hans
>
> Jeg har adgang via Uni2´s servere.
>

> Lars Hansen

Hej igen!
Tak for svar.
Kender ikke til Uni2 og NG der. Kan jeg anv. det, eller hvordan/hvem udbyder
det?

Hvordan gik det med tagfirmaet i dag?

Hilsen Hans

Fra : Jacob Andersen

Dato : 22-10-07 19:52

..
> Man har gjort dimensionen på lægterne større. Vist nok fordi de nyere
> plader ikke er nær så holdbare som de gamle, og derfor så skal
> understøttes bedre for at man ikke falder igennem taget.

Måske er håndværkerne også blevet tykkere?
Mvh
Jacob

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-10-07 19:58

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i en meddelelse
> .
>
> Måske er håndværkerne også blevet tykkere?
> Mvh
> Jacob

Hej Jacob

Det er faktisk en af begrundelserne for at øge dimensionerne på lægterne....

Lars Hansen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-10-07 11:40

Hans Paulin (6310) wrote:

> [...]
> smuldrer?
> Pladerne blev lagt op på et hus fra -66/67 i år 2000.

kontakt Dansk Eternit...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 31-10-07 10:15

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
> smuldrer?
> Pladerne blev lagt op på et hus fra -66/67 i år 2000.

En update:

Har lige haft besøg af manden fra eternitten:

Vi får nye B5'ere til hele taget, alle rygningsplader, skumgummi, bånd og
bolte leveret gratis - skal "blot" selv lægge det på.

Han sagde i øvrigt, at ved renovering skulle man ikke ændre på lægterne,
samt at der nu (i forhold til plader fra omkring år 2000) er mere cement i
pladerne.
Hans

Fra : Lars Hansen

Dato : 01-11-07 07:54

> [...]
> samt at der nu (i forhold til plader fra omkring år 2000) er mere cement i

Hej Hans

Tillykke med de nye plader, og god fornøjelse med at lægge dem...

Den med at man ved renovering ikke skal ændre på lægterne, gav han nogen
begrundelse eller bevis på det??

Mvh
Lars Hansen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-11-07 08:10

Lars Hansen skrev:

> Tillykke med de nye plader, og god fornøjelse med at lægge dem...

Kan jeg desværre ikke længere selv på grund af ryggen - sidst jeg gjorde det
var i år 2000 og der var helbredet bedre

> Den med at man ved renovering ikke skal ændre på lægterne, gav han
> nogen begrundelse eller bevis på det??

Nej, så dét han sagde behøver ikke at være rigtigt.

Vi får en tømrer / tagmand til at lægge dem på og følger hans anbefaling
Hans

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-10-07 11:20

Lars Hansen wrote:
> [...]
> til Byggeriets ankenævn, og det gør jeg så.
>
> Så vi må se....... mere nyt i aften forhåbentlig.

kanon at du følger op... bliver spændende at høre...
personligt havde jeg slet ikke bedt dem om at komme og lave mere/ændringer
men taget sagen direkte til "byggeriets ankenævn"...

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-10-07 20:05

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> Byggeriets ankenævn, og det gør jeg så.
>
> Så vi må se....... mere nyt i aften forhåbentlig.

Jamen, ganske som forventet dukkede han slet ikke op..........og ringede han
så og aflyste? Nej da!!

Nu skal jeg så bare finde noget mere specifikt om de nye dimensioner for
lægter. Det jeg har på skrift er fra træbranchens oplysningsråd.
Et sted på nettet stødte jeg pludselig på en side der sagde noget om at den
gamle dimension stadig må bruges hvis bare spærafstanden ikke overstiger 75
centimeter...... Forvirret? Jeps!!

Nå! Jeg følger jo bare "arbejdsgangen" og sender firmaet et brev med mit
krav om at taget bliver lavet som tilbud og lovgivning foreskriver.
Enten svarer de med et afslag, eller også svarer de ikke. Begge dele er lige
gode inden Byggeriets Ankenævn vil tage sagen.
Nu venter jeg lige et par dage mere, det kan jo trods alt være at han har en
gyldig grund til ikke at dukke op.

Så må vi jo se hvad de siger til sådan et brev......

Lars Hansen

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-10-07 20:24

> Jamen, ganske som forventet dukkede han slet ikke op..........og ringede
> han så og aflyste? Nej da!!

Man er vel håndværker. ;)

> Nu skal jeg så bare finde noget mere specifikt om de nye dimensioner for
> lægter. Det jeg har på skrift er fra træbranchens oplysningsråd.

I mine øjne helt legitimt. Du har sikkert stormet nettet, men hvis det
bliver nødvendig mener jeg at jeg har bogen "Træ 51".

> Et sted på nettet stødte jeg pludselig på en side der sagde noget om at
> den gamle dimension stadig må bruges hvis bare spærafstanden ikke
> overstiger 75 centimeter...... Forvirret? Jeps!!

Fuldstændig korrekt. Der er en dimensioneringstabel her:
http://www.top.dk/pdf/Laegtetabel_2005.pdf

En ting vi ikke snakkede om sidst: Har du tjekket om lægterne er T1 mærket?

Held og lykke med dit foretagende.

- Martin

Fra : Lars Hansen

Dato : 23-10-07 14:30

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.top.dk/pdf/Laegtetabel_2005.pdf
>
> En ting vi ikke snakkede om sidst: Har du tjekket om lægterne er T1

Hej Martin

Yes, jeg har stormet nettet. Hvis du har "Træ 51" i digital form må du meget
gerne maile mig den. Min mail virker hvis man husker at danmark ikke hedder
danmark.....
Lægterne er, trods alt, T1 mærkede.

Lars Hansen

Fra : @net

Dato : 26-10-07 18:53

Hvad er der lige med eternittag. Vi har også liget fået lagt et helt nyt tag
(med gamle lægter...!!!) som ligeledes er blevet smidt op som vinden blæste.
Vi havde bygningssagkyndig til at dokumentere at det var uacceptabelt, og vi
har endnu ikke fået lagt tage om - SELVOM firmaet har erkendt fejlen og
villigt vil lægge det om (inkl nye lægter). Sig mig skulle det være SÅ svært
at lægge for fagfolk??? Ja jeg spørger bare som den frustrerede kunde jeg er

Mvh
Anette

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 26-10-07 20:26

@net wrote:
> [...]
> lægter). Sig mig skulle det være SÅ svært at lægge for fagfolk??? Ja
> jeg spørger bare som den frustrerede kunde jeg er

nææ... det handler om at man enten vælger for billige håndværkere,
håndværkere der har "for travlt" eller håndværkere uden de rigtige
kompetancer...

Fra : Lars Hansen

Dato : 26-10-07 20:56

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> nææ... det handler om at man enten vælger for billige håndværkere,
> håndværkere der har "for travlt" eller håndværkere uden de rigtige
> [...]
Næ, hov!!!
Jeg valgte faktisk et af de dyreste af de tilbud jeg fik.
For travl håndværker..... ja det kan jeg jo ikke se når han siger at han har
tid i den og den uge.
Håndværker uden kompetencer...... Tjaaaa når nu firmaet hedder noget med tag
og har gjort det i mange år.......

Sjovt nok var der "ingen der kendte firmaet" da jeg spurgte forskellige
steder inden jeg valgte håndværker.
Men her efterfølgende er der flere "kloge" røster der siger at det firma
kender man godt, bare ikke for det gode......

Mvh
Lars Hansen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 28-10-07 02:21

Lars Hansen wrote:
> [...]
> Håndværker uden kompetencer...... Tjaaaa når nu firmaet hedder noget
> med tag og har gjort det i mange år.......

ok fair nok... det sker ellers tit... det med at der vælges *for* billigt!

> [...]
> Men her efterfølgende er der flere "kloge" røster der siger at det
> firma kender man godt, bare ikke for det gode......

typisk... i disse valgtider kan det vel passende sammenlignes med
sofa-vælgere der brokker sig over de valgte...