| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Enkeltmandsfirmaoprettelse -- hvordan? Fra : Maciej Katafiasz | 
  Dato :  21-10-07 08:02 |  
  |   
            Hej,
 
 jeg har et par spørgsmål om enkeltmandsfirmaoprettelse. Hvad er de 
 præcise trine, man skal gøre, når man vil oprette et firma? Jeg kunne 
 ikke finde en fuld liste over dem.
 
 - Er der noget, man skal gøre før man udfylder startblanketten på 
 webreg.dk?
 
 - Kan man udstede en faktura før firmaet registreres? Jeg har brug for et 
 firma for at arbejde som programmør for en tysk virksomhed, og jeg har 
 allerede startet at arbejde, så jeg vil gerne vide hvordan jeg kan blive 
 lønnet.
 
 - I rubrik 2 på startblanketten, står der "Hvornår slutter dit 
 regnskabår?" Hvordan bestemmer man det?
 
 - Hvornår har man brug for at lave businessplan og at antage revisor?
 
 - Skal firmaet have en enkelt konto, eller kan man bruge sin personlig?
 
 På forhånd tak,
 Maciej
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Andersen (21-10-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Andersen | 
  Dato :  21-10-07 09:32 |  
  |   
            On Sun, 21 Oct 2007 07:02:28 +0000 (UTC), Maciej Katafiasz wrote:
 
 > Hej,
 > 
 > jeg har et par spørgsmål om enkeltmandsfirmaoprettelse. Hvad er de 
 > præcise trine, man skal gøre, når man vil oprette et firma? Jeg kunne 
 > ikke finde en fuld liste over dem.
 > 
 > - Er der noget, man skal gøre før man udfylder startblanketten på 
 > webreg.dk?
 
 Nej, registrering af virksomheden er  det første man gør. 
  
 > - Kan man udstede en faktura før firmaet registreres? Jeg har brug for et 
 > firma for at arbejde som programmør for en tysk virksomhed, og jeg har 
 > allerede startet at arbejde, så jeg vil gerne vide hvordan jeg kan blive 
 > lønnet.
 
 Der går nogle få dage efter indsendelsen før du får svar tilbage med dit
 nye cvr nummer. Dette skal stå på fakturaen. 
 
 > - I rubrik 2 på startblanketten, står der "Hvornår slutter dit 
 > regnskabår?" Hvordan bestemmer man det?
 > 
 Følg kalenderåret - det er normen medmindre specielle forhold spiller ind.
 
 > - Hvornår har man brug for at lave businessplan og at antage revisor?
 
 Der er ingen pligt til at anvende revisor i et enkeltmandsvirksomhed. Du er
 bogføringspligtig og skal overholde hvad loven kræver desangående. Har du
 styr på bogføring, kan opstille en kontoplan og lave årsregnskab, er du i
 praksis klædt på til at ordne det hele selv.
 Jeg vil mene at man i dag skal bruge et regnskabsprogram - som programmør
 antager jeg at det er et prioritetspørgsmål om du vil lave regnskab eller
 få fat i en bogholder.
 businessplan lyder for mig som et af tidens busswords - bavares i lidt
 større skala har alle strategier en berettigelse!
 
 > - Skal firmaet have en enkelt konto, eller kan man bruge sin personlig?
 
 Jeg aner faktisk ikke om det er et krav, men synes bogføringsmæssigt at det
 er noget rod at anvende en personlig konto. (Rod fordi det er for besærligt
 - den kan ikke optræde som konto idet den ikke er et aktiv i virksomheden,
 der skal posteres til privatforbrug hvor gang.)  
 Man opretter en konto i et pengeinstitut, registreret på cvr nummeret (i
 modsætning til cpr). Udfordringen her, ligger i at finde en bank, som ikke
 tror at bare fordi det hedder erhverv, så skal du have kr. 600,- i
 kvartalet for igenting. Prøv din egen bank til at starte med!
  
 > På forhånd tak,
 > Maciej
 Held og lykke med det!
 
 -- 
 Mvh
 Benny Andersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Holst (21-10-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  21-10-07 09:39 |  
  |   
            
 Benny Andersen wrote:
 
 >> - Skal firmaet have en enkelt konto, eller kan man bruge sin personlig?
 > 
 > Jeg aner faktisk ikke om det er et krav, men synes bogføringsmæssigt at det
 > er noget rod at anvende en personlig konto. (Rod fordi det er for besærligt
 > - den kan ikke optræde som konto idet den ikke er et aktiv i virksomheden,
 > der skal posteres til privatforbrug hvor gang.)  
 
 Der er ikke noget krav om, at man skal have en særlig konto til firmaet. 
 Men som du siger, er det noget rod.
 
 En af de væsentligste grunden til et firmakonto for mit eget vedkommende 
 er, at hver gang kunden indbetaler 100 kr. på min konto, så skal jeg 
 groft sagt sende de 20 kr. deraf til Skat som moms, og de 40 kr. deraf 
 skal jeg sende til dem som skat. Har man ikke en separat konto til 
 firmaet, så kan det - for nogen - sikkert være nemt lige at komme til at 
 bruge dem, og det er skidt, når man pludselig skal til at betale skat og 
 moms.
 
 > Man opretter en konto i et pengeinstitut, registreret på cvr nummeret (i
 > modsætning til cpr). Udfordringen her, ligger i at finde en bank, som ikke
 > tror at bare fordi det hedder erhverv, så skal du have kr. 600,- i
 > kvartalet for igenting. Prøv din egen bank til at starte med!
 
 Absolut. Og vil de ikke give dig det gratis, så kan du jo bare true dem 
 med at flytte dit private engagement over i en bank, der vil give dig en 
 erhvervskonto gratis. Så kan det være, det pludselig bliver gratis.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Karsten H. \(7870\) (21-10-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten H. \(7870\) | 
  Dato :  21-10-07 11:52 |  
  |   
            Holst wrote:
 > Benny Andersen wrote:
 >
 >> Man opretter en konto i et pengeinstitut, registreret på cvr
 >> nummeret (i modsætning til cpr). Udfordringen her, ligger i at finde
 >> en bank, som ikke tror at bare fordi det hedder erhverv, så skal du
 >> have kr. 600,- i kvartalet for igenting. Prøv din egen bank til at
 >> starte med!
 >
 > Absolut. Og vil de ikke give dig det gratis, så kan du jo bare true
 > dem med at flytte dit private engagement over i en bank, der vil give
 > dig en erhvervskonto gratis. Så kan det være, det pludselig bliver
 > gratis.
 
 Der kræves i dag nemkonto, som også kan åbnes uden gebyrer. En sådan konto 
 kan også oprettes med cvr nr.
 -- 
 
 Med venlig hilsen
 Karsten H. (7870)
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jonathan Stein (21-10-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jonathan Stein | 
  Dato :  21-10-07 14:22 |  
  |  
 
            Karsten H. (7870) skrev:
 > Der kræves i dag nemkonto, som også kan åbnes uden gebyrer. En sådan 
 > konto kan også oprettes med cvr nr.
 NemKonto er bare en betegnelse for den konto, det offentlige skal bruge, 
 hvis det skulle ske, at de skal overføre penge til dig eller dit firma.
 Firmaets NemKonto kan sagtens være ens private bankkonto.
    M.v.h.
      Jonathan
 -- 
 Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
 Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
 POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
 http://www.jsp-hotel.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Kousgaard (21-10-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Kousgaard | 
  Dato :  21-10-07 12:00 |  
  |   
            "Maciej Katafiasz" <mathrick@gmail.com> wrote in message 
 news:ffeti4$hm3$1@news2.task.gda.pl...
 >
 > - I rubrik 2 på startblanketten, står der "Hvornår slutter dit
 > regnskabår?" Hvordan bestemmer man det?
 
 31-12, da enkeltmandsfirmaer SKAL følge kalenderåret. Aps'er og A/S'er har 
 frit valg.
 
 > - Hvornår har man brug for at lave businessplan og at antage revisor?
 
 Businessplan: Næppe i dit tilfælde, hvor du arbejder som konsulent.
 Revisor: Tja, det er måske meget godt første gang så du får styr på hvad du 
 må trække fra og ikke. Ellers har SKAT også mange gode brochurer om samme.
 
 > - Skal firmaet have en enkelt konto, eller kan man bruge sin personlig?
 
 Der er frit valg. Du kan bare oprette 2 personlige konti og så lade den ene 
 være din "firmakonto", hvis du synes det er nemmere at overskue på den måde. 
 Men lad være med at oprette en decideret erhvervskonto - det koster bare 
 penge, som du næppe får noget for.
 
 Husk, at uanset hvor mange konti du opretter, så bliver du beskattet af hele 
 overskuddet ved årets udgang - der er ikke noget der hedder "at lade pengene 
 blive i firmaet" fordi du ikke har overført fra den ene til den anden konto.
 
 Jeg har én konto og det kan jeg sagtens styre, men det er i høj grad et 
 spørgsmål om smag og behag og hvordan man er vant til at styre sin 
 privatøkonomi. Hvis du er typen der bruger løs til der er 0 eller evt. minus 
 på kontoen, så kan 2 konti så absolut anbefales. Ellers mangler pengene til 
 at betale B-skat med lige pludselig.
 
 Hilsen
 Uffe
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Holst (21-10-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  21-10-07 12:06 |  
  |   
            
 Uffe Kousgaard wrote:
 
 > Der er frit valg. Du kan bare oprette 2 personlige konti og så lade den ene 
 > være din "firmakonto", hvis du synes det er nemmere at overskue på den måde. 
 > Men lad være med at oprette en decideret erhvervskonto - det koster bare 
 > penge, som du næppe får noget for.
 
 Det kommer nu i høj grad an på banken og den aftale, du får med dem. Jeg 
 har haft en bankkonto registreret på mit CVR-nr. i mere end 10 år, og 
 jeg har ikke betalt en øre mere for det, end hvis den havde været 
 registreret under mit CPR-nr.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jonathan Stein (21-10-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jonathan Stein | 
  Dato :  21-10-07 14:26 |  
  |  
 
            Uffe Kousgaard skrev:
 > Husk, at uanset hvor mange konti du opretter, så bliver du beskattet af hele 
 > overskuddet ved årets udgang - der er ikke noget der hedder "at lade pengene 
 > blive i firmaet" fordi du ikke har overført fra den ene til den anden konto.
 Hvis man anvender virksomhedskatteordningen, kan man nøjes med at blive 
 (foreløbigt) beskattet med 25%, hvis overskuddet bliver i virksomheden. 
 (Hvis man senere hæver overskuddet, bliver man beskattet af forskellen 
 op til ens normale skat).
    M.v.h.
      Jonathan
 -- 
 Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
 Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
 POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
 http://www.jsp-hotel.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Andersen (21-10-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Andersen | 
  Dato :  21-10-07 14:55 |  
  |   
            On Sun, 21 Oct 2007 13:00:20 +0200, Uffe Kousgaard wrote:
 
 >> - Skal firmaet have en enkelt konto, eller kan man bruge sin personlig?
 > 
 > Der er frit valg. Du kan bare oprette 2 personlige konti og så lade den ene 
 > være din "firmakonto", hvis du synes det er nemmere at overskue på den måde. 
 > Men lad være med at oprette en decideret erhvervskonto - det koster bare 
 > penge, som du næppe får noget for.
 Ikke alle betaler for en konto registreret på cvr nummmer - det har jeg
 f.eks aldrig gjort!
 
 Det med at 'lade som om' en personlig konto er et firmaaktiv er jeg enig i
 går fint i praksis - det gjorde jeg også i 1994-98 da jeg drev
 rengøringsvirksomhed - og jeg tror at 10.000 vis af enkeltmandsvirksomheder
 gør det.
 
 -- 
 Mvh
 Benny Andersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Holst (21-10-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  21-10-07 14:59 |  
  |   
            
 Benny Andersen wrote:
 
 > Ikke alle betaler for en konto registreret på cvr nummmer - det har jeg
 > f.eks aldrig gjort!
 > 
 > Det med at 'lade som om' en personlig konto er et firmaaktiv er jeg enig i
 > går fint i praksis - det gjorde jeg også i 1994-98 da jeg drev
 > rengøringsvirksomhed - og jeg tror at 10.000 vis af enkeltmandsvirksomheder
 > gør det.
 
 Jeg oprettede en firmakonto samtidig med firmaoprettelsen, og det har 
 jeg egentlig altid været meget glad for. Så har jeg umiddelbart meget 
 bedre styr på, at der altid står nok til betaling af skat og moms, når 
 dagen for betaling deraf måtte oprinde.
 
 Nu har jeg i almindelighed rimelig meget styr på min økonomi, så jeg 
 havde såmænd nok klaret mig fint uden en separat konto, men jeg har saå 
 absolut mødt folk, som havde så lidt styr på deres privatøkonomi, at de 
 i hvert fald burde have en separat firmakonto.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Carsten Riis (21-10-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Riis | 
  Dato :  21-10-07 13:09 |  
  |  
 
            Maciej Katafiasz skrev  den 21-10-2007 09:02:
 > Hej,
 > 
 > jeg har et par spørgsmål om enkeltmandsfirmaoprettelse. Hvad er de 
 > præcise trine, man skal gøre, når man vil oprette et firma? Jeg kunne 
 > ikke finde en fuld liste over dem.
 > 
 Har du set:
 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=204908
> - Er der noget, man skal gøre før man udfylder startblanketten på 
 > webreg.dk?
 > 
 Overveje, hvor mange ressourcer du har tænkt dig at kaste i virksomheden 
 før du forventer et afkast dvs. overskud!  samt være villig til at 
 gennemføre konsekvens:
   at lukke virksomheden såfremt din forventning ikke opfyldes!
 Jeg ved godt, at det er en kedelig ting at have med sine overvejelser, 
 når nu man er så forelsket i tankegangen om at være sin egen chef.
 Det kan bare koste så mange penge og have andre livsomkostninger, hvis 
 ikke man har tænkt over "worst case"-situationen.
 > - Kan man udstede en faktura før firmaet registreres? Jeg har brug for et 
 > firma for at arbejde som programmør for en tysk virksomhed, og jeg har 
 > allerede startet at arbejde, så jeg vil gerne vide hvordan jeg kan blive 
 > lønnet.
 > 
 Husk, at du såfremt du kun har én kunde, så kan Skat vurdere om det 
 forhold du har til din kunde reelt set er et 
 arbejdsgiver/lønmodtagerforhold. Hvilket har indflydelse på de udgifter 
 du vil trække fra.
 Til selve faktureringen skal du regne på hvilken timeløn du selv vil 
 have for at lave selve arbejdet, men også hvilke udgifter du har til at 
 komme ud til kunden fx bil, transporttid; administrationstid, edbudstyr 
 og programmel osv osv osv osv. Hvad med ferier og sygdom. Det skal også 
 indregnes i timelønnen.
 Ta' fx håndværkere.  En håndværksmester fakturerer 500 kroner i timen 
 (ex moms).  De 150 kroner/timen går til håndværkeren som udfører 
 arbejdet; derefter en timeløn til håndværkeren, når denne kører fra 
 arbejdsopgave til arbejdsopgave.
 Næstefter skal bilen betales og værktøjet.
 Administrationen koster også penge fx en kontordame.
 Det hele kan så ikke bare udspecificeres til kunden. En del kan, men 
 visse udgifter bliver man nød til at indregne i timeprisen.
 På samme måde skal du regne din timeløn ud. For husk, du kan jo kun 
 fakturere de faktiske timer du udfører arbejdet hos kunden.
 Og hvad med din adgang til den nyeste viden.  Hvordan har du tænkt dig 
 at få penge/tid til det?
 > - I rubrik 2 på startblanketten, står der "Hvornår slutter dit 
 > regnskabår?" Hvordan bestemmer man det?
 > 
 Lad det følge kalenderåret!
 > - Hvornår har man brug for at lave businessplan og at antage revisor?
 Businessplan vil være et godt værktøj for dig til at vide, på hvilke 
 områder du vil bruge ressourcer og hvor du ikke vil.
 En businessplan behøvedes ikke være noget fint forkromet dyrt 
 konsulentarbejde.
 Det kan sagtens bare være nedfældet på skrift, hvad du egentlig vil og 
 ikke vil med din virksomhed.
 Planen kan også være din guide, når du vurderer om du har lyst til at 
 fortsætte/udvikle virksomheden eller lukke.
 -- 
 med venlig hilsen              www.de3faktorer.dk
Carsten Riis                  Mere skal der ikke til
                                for varigt vægttab.
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |