Ørred igen
Fra : Margit

Dato : 20-10-07 18:14

SKAL den øred pakkes ind og i ovnen?
I min opskrift står der nemlig intet om det.
Kun at den steges ca 1 time,
Er temp og tid så rigtig?
Fisken vejer 1,7 kg u. hoved.

Hilsen Margit

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-10-07 18:22

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse

> SKAL den øred pakkes ind og i ovnen?
> I min opskrift står der nemlig intet om det.
> Kun at den steges ca 1 time,
> Er temp og tid så rigtig?

Hvilken temperatur?

> Fisken vejer 1,7 kg u. hoved.

Bette fisk.

Snit den fire-fem gange på begge sider. Marinér den en timestid i følgende:

- Limesaft
- Olivenolie
- Finthakket ingefær
- Finthakket chili
- Finthakket citrongræs
- Hakket koriander
- Sukker (gerne palme-)

Pak den ind i sølvpapir med al marinaden. Smid den i ovnen ved 180 grader i
maks. 30 minutter. Servér med nye kartofler (godt nok lidt svært på denne
årstid) og marinaden som sovs.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 21-10-07 00:05

"Jens Bruun" wrote:

>Pak den ind i sølvpapir med al marinaden. Smid den i ovnen ved 180 grader i
>maks. 30 minutter.

(Hej Jens Bruun. Mit svar er ikke personligt til dig. Det er mere et
oplæg til en generel erfaringsudveksling).

Jo, det er gængse metode, som de fleste bruger; og man kan være meget
heldig, og nyde et godt måltid. Men det går ofte galt, specielt hvis
der er gæster til at aflede opmærksomheden fra madlavningen.

Det har længe undret mig, hvorfor man fyrer ovnen op til 180 grader,
når man nu indpakker fisken i alufolie, med det formål at undgå, at
fisken bliver for varm. Folien reflekterer jo varmen, så fisken
forbliver kølig.

Ligeledes har det undret mig, at de færreste fiskeopskrifter, totalt
set, fuldstændigt har ignoreret brugen af et stegetermometer.

Det er en kendsgerning, at fiskekød bliver bedst ved opvarmning til
mellem 65 og 70 grader i 10 - 20 minutter (gerne længere tid ved store
fisk - kontrollér centrumtemperaturen). Ved kogning bliver kødet
hårdt.

Heraf kan udledes, at varmebehandling (i marinade) i en kogepose ved
ovennævnte temperatur og tid, er det optimale. Glem alt om ovne.

Hvis fiskestykkerne skal steges, varmebehandles de de som anført
ovenfor, hvorefter de afkøles i køleskab. Umiddelbart før servering
brunes de på pande i ønsket fedtstof.

Uvidenhed har nok ødelagt mere god mad, end den gode mad, som blev
spist.

>Servér med nye kartofler (godt nok lidt svært på denne
>årstid) og marinaden som sovs.

Her fik jeg et tip fra en kartoffelavler: Grav de nyindkøbte kartofler
ned i god muldjod, indtil de skal bruges (mindst en uge).
Det giver smagen af nyopgravede kartofler.

Har ikke prøvet endnu.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-10-07 09:00

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> "Jens Bruun" wrote:
> Her fik jeg et tip fra en kartoffelavler: Grav de nyindkøbte kartofler
> ned i god muldjod, indtil de skal bruges (mindst en uge).
> Det giver smagen af nyopgravede kartofler.

Det bliver de da ikke nye af. Jeg graver stadig kartofler op i køkkenhaven
og de er ikke anderledes end andre gamle kartofler.

Steen.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-10-07 19:43

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse

> SKAL den øred pakkes ind og i ovnen?

Næh, men den bliver bedre af det og mindre tør.
Temperaturen er den samme, men det varer lidt længere. Pak ud og mærk med en
gaffel, om den er mør. Hvis ikke: Giv den lidt mere.

Hilsen Inger

Fra : hedelyngen@gmail.com

Dato : 22-10-07 17:11

On 20 Okt., 19:14, "Margit" <h...@has.dk> wrote:
> SKAL den øred pakkes ind og i ovnen?
> I min opskrift står der nemlig intet om det.
> Kun at den steges ca 1 time,
> Er temp og tid så rigtig?
> Fisken vejer 1,7 kg u. hoved.
>
> Hilsen Margit

Hej Margit.
En lille enkelt opskrift på Ørred:
http://www.fiskeopskrift.dk/sider/oerred-i-smoer.html

Hilsen Jørgen
www.fiskeopskrift.dk

Fra : Emil

Dato : 22-10-07 18:03

"hedelyngen@gmail.com" wrote:

>En lille enkelt opskrift på Ørred:
>http://www.fiskeopskrift.dk/sider/oerred-i-smoer.html

Du skal nok lige rette antal nuller i vægten af smørret

m.v.h. Emil