Hvad spiser og drikker Hercule Poirot
Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 15-10-07 20:06

Hej Gruppe

Lige et par spørgsmål til jer der ude

Hercule Poirot er på rejse med Orient Expressen
og har spist en herlig middag.
Han afslutter med en drink af en eller anden art
se et billede
http://www.tidsfaktoren.dk/page12.html
først troede jeg at der var tale om Creme de mente !
men så, lage jeg mærke til der var is i drinken .
Nu mener jeg det er Chartreuse
Har jeg ret i mine antagelser ??

Hercule Poirot er på et andet eventyr og skal efter en god middag have en
dessert
se et billede
http://www.tidsfaktoren.dk/page13.html

Er det Lady fingers rundt i kanten ??
Hvilke dessert kan der her være tale om ??
De er tydeligt det er Jordbær og vindruer, men hvorfor
isen i underskålen ??
Jeg mener ikke det kan være Charlotte Russe

Takker mange gange for en hver hjælp

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 15-10-07 20:37

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
meddelelse news:4713ba10$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> http://www.tidsfaktoren.dk/page12.html
> først troede jeg at der var tale om Creme de mente !
> men så, lage jeg mærke til der var is i drinken .

Det kunne være absinth.....

Anders

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-10-07 18:15

Anders Halskov-Jensen wrote:
> "Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
[...]
> Det kunne være absinth.....

Det tænkte jeg også. Det forekommer mig dog noget avant garde.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 19-10-07 19:20

"Peter Knutsen" skrev i en meddelelse

> Det tænkte jeg også. Det forekommer mig dog noget >avant garde.

Tja ..... Historien forgår i 1930'erne . Absinth, ihvertfald den rigtige,
havde på det tidspunkt været forbudt i en del år .
Og så er der jo isen, og det at det uden tvivl er en
"after dinner drink " eller en Digestives, Poirot drikker.

Det eneste "klue" jeg har er dette her
http://www.wineintro.com/movies/poirot/orientexpress.html

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Inger D.

Dato : 20-10-07 12:44

Det link der er fyldt med alt muligt bras!
Klik ikke!

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-07 13:52

Inger D. wrote:
> Det link der er fyldt med alt muligt bras!
> Klik ikke!

Hvaffer noget bras ?

Fra : Inger D.

Dato : 20-10-07 19:19

> Hvaffer noget bras ?

Klikkede lidt rundt og blev pludselig bedt om at installere "PC Inspector".
Kan nu ikke lige finde stedet igen.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 20-10-07 18:01

"Inger D." skrev i en meddelelse

> Det link der er fyldt med alt muligt bras!
> Klik ikke!

IMHO er det en smule ufint at skrive "klik ikke"
Jeg har naturligvis set efter popups og den slags
inden jeg bragte linket.
Jeg kan med min bedste vilje ikke se, at der skulle være noget galt med
linket,
udover en del reklamer på selve siden !?.
siden er skabt af en der hedder Lisa Shea, og er
stort set lige som en million andre sider.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-10-07 18:12

Michael Meidahl Jensen wrote:

> [...]
> udover en del reklamer på selve siden !?.
> siden er skabt af en der hedder Lisa Shea, og er
> stort set lige som en million andre sider.

Jeg går ud fra at der er tale om
http://www.wineintro.com/movies/poirot/orientexpress.html

Da jeg linkede til siden første gang, blev jeg også lidt overrasket,
eftersom jeg blev viderestillet til en side med et helt andet indhold.
Nu er der intet usædvanligt at se. Måske var Inger udsat for noget
tilsvarende.

Jeg tror jeg kører en scanning med Ad-Aware.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Inger D.

Dato : 20-10-07 19:24

Hvorfor ikke skrive sådan, når min oplevelse var, at jeg blev henvist til
noget andet end annonceret?
Se nedenfor.

> [...]
> eftersom jeg blev viderestillet til en side med et helt andet indhold. Nu
> er der intet usædvanligt at se. Måske var Inger udsat for noget

Det var jeg.

> Jeg tror jeg kører en scanning med Ad-Aware.

God plan.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-10-07 21:12

Michael Meidahl Jensen skrev:

> [...]
> http://www.tidsfaktoren.dk/page12.html
> først troede jeg at der var tale om Creme de mente !
> men så, lage jeg mærke til der var is i drinken .

Efter farven at dømme er det en Crème de Menthe.
Jeg kender ikke hr. Poirots drikkevaner; men hvis jeg
var ham ville jeg da hellere vælge en grøn Chartreuse.
Den er knap så giftiggrøn som Menthen. Og så smager
den tusind gange bedre.

Absinth kan det næppe være, da den bliver mælket, når
isklumpen begynder at smelte.

--
Herluf :·)

Fra : HvB

Dato : 17-10-07 20:03

Jeg tror det er Mente a l´eau han drikker. Men Iflg. vinkortet på
Orientekspressen kunne det være en:

Perroquet Pernod, sirop de menthe verte, eau naturelle
http://www.orient-express.com/binaries/aa%20VSOE%20MENUS%202007%20-%20DRINKS_tcm16-85128.pdf

Desserten er værre, menukortet på Ekspressen røber ikke hvad det er. Men det
må være en vandbakkelse med flødeskum og frisk frugt.

HvB

Fra : Peter Westh

Dato : 17-10-07 22:11

> [...]
meddelelse news:4713ba10$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hercule Poirot er på et andet eventyr og skal efter en god middag have en

Det synes jeg bestemt det ligner, omend de er en anelse små i det. Jeg synes
ikke det ligner vandbakkelser.

> Hvilke dessert kan der her være tale om ??

Det kunne så være en eller anden Charlotte, men som du skriver næppe
Charlotte Russe - jeg kan ikke finde nogen klassiske opskrifter, der skal
pyntes med jordbær og druer, eller bare frisk frugt i det hele taget.

> De er tydeligt det er Jordbær og vindruer, men hvorfor
> isen i underskålen ??

Nej, det giver ikke mening når glasset er på stilk.

Mit gæt er at en eller anden regissør har fået til opgave at fremskaffe en
opulent dessert, og det var så resultatet.

Hvad er det for et eventyr, detektiven er på her? Måske er der spor at gå
efter i det litterære forlæg.

/P

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-10-07 17:01

Peter Westh wrote:
[...]
> [...]
> opulent dessert, og det var så resultatet.
>
> Hvad er det for et eventyr, detektiven er på her? Måske er der spor at gå

Det er nok muligt at finde ud af, hvilken roman filmen er baseret på,
ved at bruge engelsk Wikiepedia, eller alternativt IMDb.

< http://www.en.wikipedia.org >

< http://www.imdb.com >

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Westh

Dato : 19-10-07 17:49

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> Det er nok muligt at finde ud af, hvilken roman filmen er baseret på, ved
> at bruge engelsk Wikiepedia, eller alternativt IMDb.

Nu skre Agatha Christie 33 romaner og 54 noveller om Hercule Poirot, så man
skal vist kende historierne eller alle filmatiseringerne mere end
almindeligt godt, hvis man skal identificere bogen alene ud fra et billede,
hvor detektiven spiser dessert.

/P

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 19-10-07 19:09

"Peter Knutsen" skrev i en meddelelse

> Det er nok muligt at finde ud af, hvilken roman filmen >er baseret på, ved
> at bruge engelsk Wikiepedia, eller alternativt

Scenen med Desserten er fra "Mord i solen" -"Evil under the sun".
Historien , som de fleste Agathe C romaner forgår i
1930'erne.
Man skal naturligvis tænke på at Poirot er en meget fin mand (næsten
snobbet), kun den bedste mad og drikke er god nok.
Men desserten er nok som en anden skriver en Chalotte
Det er en for stor portion til at være flødeskum med frugt.
Man ser på billedet heller ikke rigtig frugt i selve det hvide "skum" som
udgør desserten.
Måske det er is , men then again..... syntes ikke det passer med frugten (
vindruer og hjordbær) "drysset på"

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : HvB

Dato : 20-10-07 08:26

hvis man ser i bunden af desserten er det lyserødt.
Jeg tror det er en jordbærparfait med (rigeligt) flødeskum og friske bær.
Bagværket kan være alt fra vafler til ladiesfingers. En anden mulughed er
valnøddevafler. Parfait bør serveres på knust is, derfor skålen med is under
selve anretningen.

men man kunne jo skrive til Venice Simplon Orient express, måske har de et
forslag:
http://www.orient-express.com/web/vsoe/vsoe_t12a_contact_us.jsp

Men jeg tror nu at det er en parfait der netop er lavet vældigt opulent,
netop fordi Poirot var besat af desserter. Så det er nok snarere
instruktøren man skal spørge.

HvB