Trøfler
Fra : helle

Dato : 15-10-07 17:09

Har fået et glas trøfler og ved de kan anvendes i sauce og som
tilbehør til oksemørbrad - men hvad ellers? kunne især godt tænke mig
at bruge dem i en forret - Ideer og opskrifter efterlyses!

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-10-07 18:52

helle skrev i 1192464519.588871.41040@k35g2000prh.googlegroups.com
dette:
> Har fået et glas trøfler og ved de kan anvendes i sauce og som
> tilbehør til oksemørbrad - men hvad ellers? kunne især godt tænke mig
> at bruge dem i en forret - Ideer og opskrifter efterlyses!

Trøffelomelet er fremragende. Passer også fint til Foie gras. Pizza med
mozzarella og trøffel er heller ikke uden ærmer.
Eneste problem - er trøflerne intakte - dvs. smager de af en overvældende
masse? Det skal de - men rigtigt mage trøfler i glas er nærmest smagsløse og
så kan det være lige meget.

vh
Jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 16-10-07 20:59

On 15 Okt., 18:08, helle <hbknud...@gmail.com> wrote:

> Har fået et glas trøfler og ved de kan anvendes i sauce og som
> tilbehør til oksemørbrad - men hvad ellers? kunne især godt tænke mig
> at bruge dem i en forret - Ideer og opskrifter efterlyses!

Jeg er, som Jan, bekymret for, om glas-trøfler overhovedet smager af
trøfler, men hvis de gør, er en af favoritterne fra min
yndlingsrestaurant i Rom: Maltagliati med sorte trøfler: Maltagliati
er hjemmelavet, udrullet pastadej (eller god, frisk lasagneplade)
klippet ujævnt i stykker (maltagliati betyder "skåret dårligt ud") og
kogt et par minutter, dryp hurtigt af og vend i trøffelolie
(jomfruolivenolie tilsat trøfler). Server i store tallerkner med
trøffel revet over og skånsomt drysset med (ikke for meget)
parmiggiano.

Hov, der bliver pludselig så stille. Jeg tror, englene holdt op med at
synge...

At servere trøfler sammen med oksemørbrad og fois gras (filetto
Rossini og lign.) synes jeg er en forbrydelse mod trøflen, der bør stå
som unik (eller næsten-unik) smagsdominant i en ret. En anden
forretsmulighed er derfor ristet brød, olivenolie, groft salt og
trøfler. Færdigt arbejde.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-10-07 21:34

edelvang@gmail.com wrote:
> Maltagliati er hjemmelavet, udrullet pastadej (eller god, frisk lasagneplade)
> klippet ujævnt i stykker (maltagliati betyder "skåret dårligt ud")

Nu er du jo ret ferm ud i den italienske gastronomi, så kan du måske
lige hjælpe mig med at afklare hvad forskellen er mellem maltagliati
(som jeg ikke havde hørt om før) og stracci? Jeg havde en opfattelse af,
at stracci netop var pastaplader i irregulære stykker - eller hvad?

mvh
Kim Jensen

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 17-10-07 18:29

On 16 Okt., 22:33, Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote:

> [...]

> (som jeg ikke havde hørt om før) og stracci? Jeg havde en opfattelse af,
> at stracci netop var pastaplader i irregulære stykker - eller hvad?

Jo, vi er inde på noget af det samme... Jeg er i tvivl om, hvorvidt
det giver mening at sondre, men jeg tror det ikke. Stracci betyder
klude.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang