Hængler til klinkbeklædning
Fra : Zenty

Dato : 15-10-07 11:47

Er der nogen kan fortælle hvilke hænglser man skal bruge til et skur
og dør der har træ-klinkbeklædning?

Døren skal åbne udad (grundet flere årsager), hvilket gør at hænglet
skal sidde udenfor.
Men grundet klinkbeklædningen kan man jo ikke anvende de normale
stabelhængsler (da brædderne jo sidder skrå, og hænglet da også vil
sidde skråt).

En anden mulighed er at købe "normale" dørhængsler (som sidder inde i
karmen).
Men grundet klinkbeklædningen (set i profil) er der jo ca. 5 cm fra
ydersiden og ind til selve stolpen.
Og sådanne hængler kan jeg ikke rigtig finde. Kan kun finde nogen der
har en bredde på omkring 40 mm. Og det jeg skal have er minimum 70mm
(dvs. 5 cm ind til stolpen og dertil lidt ekstra ind i over stolpen
til hvor skruerne skal sidde).

Kan nogen give gode ideer til hvordan stabelhængler skal sættes?
Eller hvor man kan købe almindelige dørhængler med minimum 70mm ind
til skruehullerne...

Fra : Martin Bak

Dato : 15-10-07 12:34

"Zenty" <div@ramsdal.dk> skrev i en meddelelse
[...]

-------------

Du kan bruge såkaldte NOK-hængsler sammen med enten skruestabel eller
stiftstabel.

Hvis du endnu ikke har lavet klinkbeklædningen kan du med fordel lade
hængslet sidde bag ved denne. nokhængslet fås med en bukning der gør, at
øjet til stablerne kommer ud hvor de skal være.

En anden mulighed: Hvis du endnu ikke har lavet døren, kan du sørge for at
der sidder et lodret bræt i hængselsiden, der går helt ud til beklædningens
yderkant, og tilsvarende på stolpen på selve bygningen. På den måde kan du
bruge almindelige bladhængsler.

en tredie mulighed: Lav en karm og en dør uafhængigt af bygningen og monter
den i dørhullet.

Lidt hængler her:
http://www.ipabeslag.dk/dk/katalog/hoved/pdf/samlet/Kap-1.5.pdf

Martin

Fra : Zenty

Dato : 15-10-07 13:40

On 15 Okt., 13:33, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]
> bruge almindelige bladhængsler.
>
> en tredie mulighed: Lav en karm og en dør uafhængigt af bygningen og monter

Hej Martin,

Tak for dit svar.

Der er endnu ikke sat beklædning på den side hvor døren skal side i,
samt døren heller ikke er beklædt endnu.

Så din idé med at NOK hænglserne ind bag beklædning, lyder meget
tiltalende. Plus de skjules.
Men har lidt svært ved at se/forstå hvordan du vil sætte dem. For
bukket på NOK hænglset skal i så fald være 5cm, da beklædningen jo
fylder op til 5 cm i dybden.
Selve øjet vil jo så sidde lige i dørkanten - så hvordan vil du da
sætte stiftstablen? Den skal vel sidde minimum et par cm væk fra
dørkanten og ude på ydervæggen?