Tjørn
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-07-01 23:00

Jeg ser nu ud til at have vundet tjørnekrigen. En Jonsered med 1,4 HK ligger
skudklar og truer. Mener allerede nu at kunne se svagere og gulere skud der
næsten ikke vokser.

Spøg til side:
1) Kan man få tjørn til at skyde på bare steder ved at beskadige barken?
Erfaringer søges.

2) Kan man formere tjørn ved at sætte grene i vand?

3) Vil det være urealistisk at plante Naur ind i den gamle hæk, og så
gradvist klippe plads til disse.

4) Er en naurhæk helt stabil og kan den holdes helt tæt i ligeså mange år
som tjørn?

5) Og udenfor emne: Hvad betyder mørke pletter (nærmest lilla) på
kartoffelblade?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-07-01 19:01

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en

> Spøg til side:
> 1) Kan man få tjørn til at skyde på bare steder ved at beskadige barken?
> Erfaringer søges.

Nej - den skyder fra de dertil indrettede knopper.
Det kan ske fra hele "stammen".

> 2) Kan man formere tjørn ved at sætte grene i vand?

Ja, lidt roddanner vil nok sætte skub i sagerne.

> 4) Er en naurhæk helt stabil og kan den holdes helt tæt i ligeså mange år
> som tjørn?

Sikkert. Tjørn kan forresten angribes af adskillige
skadevoldere, der kan afløve hækken - og af ildsot.

> 5) Og udenfor emne: Hvad betyder mørke pletter (nærmest lilla) på
> kartoffelblade?

Der er flere muligheder, især når du ikke specificeret det nærmede -
pletternes form, er det især i i bladranden, er ribberne grønne o.s.v.

Det er nærliggende at gætte på angreb af bladpletsvampe.
Kartoffelbladplet giver gråbrune pletter med en speciel
ringet struktur. Fra få mm - flere cm.
Pletterne har en kantet form, da de afgrænses af ribberne.

Der kan være tale om manganmangel - lyspletsyge -
eller magnesiummangel, hvor de svækkede områder
efterhånden viser p.g.a. sekundær svampeangreb.
Den lilla farve er noget afhængig af sorten.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-07-01 19:43

On Thu, 12 Jul 2001 20:00:37 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>Sikkert. Tjørn kan forresten angribes af adskillige
>skadevoldere, der kan afløve hækken - og af ildsot.

Og naur kan være meget slem til at få meldug.
Jeg mindes ikke at have set en tjørnehæk som så syg ud, men jeg har
set en del naur som ikke var så pæne.

På den anden side er der også mange flere naurhække rundt omkring end
der er tjørn.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 12-07-01 22:26

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> set en del naur som ikke var så pæne.
>
> På den anden side er der også mange flere naurhække rundt omkring end

Vi har både naur og tjørn ( i hver sin hæk ), men selv om begge er flotte,
tror jeg, jeg foretrækker naueren. Den får de flotteste rødlige skud om
foråret og efter klipning, er tæt, men rar og blød at klippe.
Eneste ulempe: Påpeg altid overfor mandlige havegæster at de ikke skal snige
sig til at tisse op ad den. Det tåler den ikke, og det afsløres usvigeligt
få dage efter ( meget karakteristik elipseformet område )

Tjørnehækken har enkelte ulemper: Den angribes voldsomt at lus hvert år
især til irritation og kraftig spytten, når man klipper ). Desuden ligger
der trods nidkær opsamling efter klipning altid småkviste tilbage som giver
huller i børnenes cykeldæk.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-07-01 22:41

> [...]
> eller magnesiummangel, hvor de svækkede områder
> efterhånden viser p.g.a. sekundær svampeangreb.
> Den lilla farve er noget afhængig af sorten.

Pletterne er over hele bladet, og det ligner ikke noget der har med svamp at
gøre, blot er der den lilla farve. Har iøvrigt set lignende pletter på mine
tomater i drivhuset. Magnesiummangel kan der vel næppe være når man vander
med kommunevand med en god portion tørstofindhold.

Måske du også kan svare på, hvad der får en tomat til at miste blade incl.
topskuddet, de visnede ret pludseligt med en sort tør sammenkrølning. Den
ene ved jeg manglede vand en overgang.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-07-01 10:09

> [...]
> tomater i drivhuset. Magnesiummangel kan der vel næppe være når man vander
> med kommunevand med en god portion tørstofindhold.

Det lyder ikke som kartoffelskimmel, mere som et
sekundært svampeangreb på et i forvejen svækket blad.
Der er ikke næringsstoffer i vandet i nogen nævneværdig
mængde.

> Måske du også kan svare på, hvad der får en tomat til at miste blade incl.
> topskuddet, de visnede ret pludseligt med en sort tør sammenkrølning. Den
> ene ved jeg manglede vand en overgang.

Du kan få et par bud.
Det kunne være tale om et svampeangreb - årsagen er svær at
lokalisere.
Tomatstregsyge eller stribesyge kan tomater dø af.
Det kan overføres fra tobakmosaikvirus - rygere bør ikke
berøre tomater - brug gummihandsker.
Virusangreb - aspermivirus - overføres med bladlus og mekanisk.
Svingninger i vækstforholdene - vand, temperatur.
Stærk kaliummangel + sortskimmelangreb.
Det kunne lyde som nitritforgiftning, men det er usandsynligt,
hvis jorden ikke er dampsteriliseret.

Per A. Hansen

Fra : Peder K. Laustsen

Dato : 12-07-01 21:43

Hvis din tjørnehæk er blevet tynd og åben nogen steder, såplant nogen
fjeldribs ind under den, de kan gro i skyggen og bladene kan til forveksling
ligne tjørneblade. På den måde kan du få en hæk der er tæt , også ved
jorden.

Peder K. Laustsen

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b4ccc32$0$296$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...