/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Akupunktur virker som placebo
Fra : Per Rønne


Dato : 25-09-07 22:24

Ja, så er den første nogenlunde videnskabelige undersøgelse af
akupunkturs virkning undersøgt:

<http://www.berlingske.dk/article/20070925/viden/70925050/>

Ganske vist ikke ved dobbeltblinde undersøgelser, men kun ved
enkeltblinde.

Det er stort set ligegyldigt, om der gives den rigtige akupunktur eller
ej; gives der akupunktur virker det bare.

Et tydeligt tegn på at der er tale om en placebo-virkning ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

 
 
Kim Larsen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 25-09-07 22:52

""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
news:1i50r9b.1gr5lw912qi05cN%per@RQNNE.invalid:
> Ja, så er den første nogenlunde videnskabelige undersøgelse af
> akupunkturs virkning undersøgt:
>
> <http://www.berlingske.dk/article/20070925/viden/70925050/>
>
> Ganske vist ikke ved dobbeltblinde undersøgelser, men kun ved
> enkeltblinde.
>
> Det er stort set ligegyldigt, om der gives den rigtige akupunktur
> eller ej; gives der akupunktur virker det bare.
>
> Et tydeligt tegn på at der er tale om en placebo-virkning ...

Jeg går ud fra at du finder at akupunktur er det rene humbug på en række
områder men at du anerkender at akupunktur virker i forbindelse med
smertebehandling eller...?

--
Kim Larsen
Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Tag et kig på: http://dokusiden.port5.com/ground69.htm
Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com


Per Rønne (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 26-09-07 06:20

Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> news:1i50r9b.1gr5lw912qi05cN%per@RQNNE.invalid:
> > Ja, så er den første nogenlunde videnskabelige undersøgelse af
> > akupunkturs virkning undersøgt:
> >
> > <http://www.berlingske.dk/article/20070925/viden/70925050/>
> >
> > Ganske vist ikke ved dobbeltblinde undersøgelser, men kun ved
> > enkeltblinde.
> >
> > Det er stort set ligegyldigt, om der gives den rigtige akupunktur
> > eller ej; gives der akupunktur virker det bare.
> >
> > Et tydeligt tegn på at der er tale om en placebo-virkning ...
>
> Jeg går ud fra at du finder at akupunktur er det rene humbug på en række
> områder men at du anerkender at akupunktur virker i forbindelse med
> smertebehandling eller...?

På samme måde som kalktabletter ved dobbeltblinde undersøgelser har sig
at have en påviselig effekt. Når 'rigtig' akupunktur viser sig lidt mere
effektiv end 'forkert' kan det sagtens have noget at gøre med, at der i
denne undersøgelse /ikke/ er tale om en dobbeltblind undersøgelse, hvor
såvel patient som behandler ikke ved hvilken behandling der modtages.
Dermed kan lægens viden ubevidst påvirke patientens oplevelser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kim Larsen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 26-09-07 06:45

""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
news:1i51c9x.sduoh71yjt5euN%per@RQNNE.invalid:
> Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
>
>> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
>> news:1i50r9b.1gr5lw912qi05cN%per@RQNNE.invalid:
>>> Ja, så er den første nogenlunde videnskabelige undersøgelse af
>>> akupunkturs virkning undersøgt:
>>>
>>> <http://www.berlingske.dk/article/20070925/viden/70925050/>
>>>
>>> Ganske vist ikke ved dobbeltblinde undersøgelser, men kun ved
>>> enkeltblinde.
>>>
>>> Det er stort set ligegyldigt, om der gives den rigtige akupunktur
>>> eller ej; gives der akupunktur virker det bare.
>>>
>>> Et tydeligt tegn på at der er tale om en placebo-virkning ...
>>
>> Jeg går ud fra at du finder at akupunktur er det rene humbug på en
>> række områder men at du anerkender at akupunktur virker i
>> forbindelse med smertebehandling eller...?
>
> På samme måde som kalktabletter ved dobbeltblinde undersøgelser har
> sig at have en påviselig effekt. Når 'rigtig' akupunktur viser sig
> lidt mere effektiv end 'forkert' kan det sagtens have noget at gøre
> med, at der i denne undersøgelse /ikke/ er tale om en dobbeltblind
> undersøgelse, hvor såvel patient som behandler ikke ved hvilken
> behandling der modtages. Dermed kan lægens viden ubevidst påvirke
> patientens oplevelser.

Læste du hvad jeg spurgte om ?

--
Kim Larsen
Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Tag et kig på: http://dokusiden.port5.com/ground69.htm
Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com


Per Rønne (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 26-09-07 07:02

Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> news:1i51c9x.sduoh71yjt5euN%per@RQNNE.invalid:
> > Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
> >
> >> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> >> news:1i50r9b.1gr5lw912qi05cN%per@RQNNE.invalid:
> >>> Ja, så er den første nogenlunde videnskabelige undersøgelse af
> >>> akupunkturs virkning undersøgt:
> >>>
> >>> <http://www.berlingske.dk/article/20070925/viden/70925050/>
> >>>
> >>> Ganske vist ikke ved dobbeltblinde undersøgelser, men kun ved
> >>> enkeltblinde.
> >>>
> >>> Det er stort set ligegyldigt, om der gives den rigtige akupunktur
> >>> eller ej; gives der akupunktur virker det bare.
> >>>
> >>> Et tydeligt tegn på at der er tale om en placebo-virkning ...
> >>
> >> Jeg går ud fra at du finder at akupunktur er det rene humbug på en
> >> række områder men at du anerkender at akupunktur virker i
> >> forbindelse med smertebehandling eller...?
> >
> > På samme måde som kalktabletter ved dobbeltblinde undersøgelser har
> > sig at have en påviselig effekt. Når 'rigtig' akupunktur viser sig
> > lidt mere effektiv end 'forkert' kan det sagtens have noget at gøre
> > med, at der i denne undersøgelse /ikke/ er tale om en dobbeltblind
> > undersøgelse, hvor såvel patient som behandler ikke ved hvilken
> > behandling der modtages. Dermed kan lægens viden ubevidst påvirke
> > patientens oplevelser.
>
> Læste du hvad jeg spurgte om ?

Ja, og jeg anerkender at akupunktur har en placebo-effekt, også på
smertebehandling.

Anden effekt kan nemlig ikke eftervises ... og må henvises til
almindelig overtro.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Knud Larsen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Knud Larsen


Dato : 26-09-07 08:37

"Per Rønne" wrote:
> Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
>
>> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
>> news:1i51c9x.sduoh71yjt5euN%per@RQNNE.invalid:
>>> Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
>>>
>>>> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
>>>> news:1i50r9b.1gr5lw912qi05cN%per@RQNNE.invalid:
>>>>> Ja, så er den første nogenlunde videnskabelige undersøgelse af
>>>>> akupunkturs virkning undersøgt:
>>>>>
>>>>> <http://www.berlingske.dk/article/20070925/viden/70925050/>

>>>> Jeg går ud fra at du finder at akupunktur er det rene humbug på en
>>>> række områder men at du anerkender at akupunktur virker i
>>>> forbindelse med smertebehandling eller...?
>>>
>>> På samme måde som kalktabletter ved dobbeltblinde undersøgelser har
>>> sig at have en påviselig effekt. Når 'rigtig' akupunktur viser sig
>>> lidt mere effektiv end 'forkert' kan det sagtens have noget at gøre
>>> med, at der i denne undersøgelse /ikke/ er tale om en dobbeltblind
>>> undersøgelse, hvor såvel patient som behandler ikke ved hvilken
>>> behandling der modtages. Dermed kan lægens viden ubevidst påvirke
>>> patientens oplevelser.
>>
>> Læste du hvad jeg spurgte om ?
>
> Ja, og jeg anerkender at akupunktur har en placebo-effekt, også på
> smertebehandling.
>
> Anden effekt kan nemlig ikke eftervises ... og må henvises til
> almindelig overtro.

Netop inden for smertebehandling er placebo-effekten meget effektiv, - denne
effekt kan jo fx ikke fjerne en lungebetændelse eller selv en forkølelse.

Jeg fik selv noget slidgigt i det ene knæ, og tager noget medicin, hvor man
efter forskning finder, at 36% få lige så gode og varige virkninger af
placebo-tabletter, MEN at 66% får gode virkninger af medicinen, - så jeg
syntes det var værd at prøve.

Jeg har forresten også engang prøvet akupunktur, med nul virkning, men jeg
har heller ikke den rigtige godtroenhed, det er ulempen ved at være et
kritisk menneske.






Per Rønne (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 26-09-07 08:47

Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote:

> "Per Rønne" wrote:
> > Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
> >
> >> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> >> news:1i51c9x.sduoh71yjt5euN%per@RQNNE.invalid:
> >>> Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
> >>>
> >>>> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> >>>> news:1i50r9b.1gr5lw912qi05cN%per@RQNNE.invalid:
> >>>>> Ja, så er den første nogenlunde videnskabelige undersøgelse af
> >>>>> akupunkturs virkning undersøgt:
> >>>>>
> >>>>> <http://www.berlingske.dk/article/20070925/viden/70925050/>
>
> >>>> Jeg går ud fra at du finder at akupunktur er det rene humbug på en
> >>>> række områder men at du anerkender at akupunktur virker i
> >>>> forbindelse med smertebehandling eller...?
> >>>
> >>> På samme måde som kalktabletter ved dobbeltblinde undersøgelser har
> >>> sig at have en påviselig effekt. Når 'rigtig' akupunktur viser sig
> >>> lidt mere effektiv end 'forkert' kan det sagtens have noget at gøre
> >>> med, at der i denne undersøgelse /ikke/ er tale om en dobbeltblind
> >>> undersøgelse, hvor såvel patient som behandler ikke ved hvilken
> >>> behandling der modtages. Dermed kan lægens viden ubevidst påvirke
> >>> patientens oplevelser.
> >>
> >> Læste du hvad jeg spurgte om ?
> >
> > Ja, og jeg anerkender at akupunktur har en placebo-effekt, også på
> > smertebehandling.
> >
> > Anden effekt kan nemlig ikke eftervises ... og må henvises til
> > almindelig overtro.
>
> Netop inden for smertebehandling er placebo-effekten meget effektiv, - denne
> effekt kan jo fx ikke fjerne en lungebetændelse eller selv en forkølelse.
>
> Jeg fik selv noget slidgigt i det ene knæ, og tager noget medicin, hvor man
> efter forskning finder, at 36% få lige så gode og varige virkninger af
> placebo-tabletter, MEN at 66% får gode virkninger af medicinen, - så jeg
> syntes det var værd at prøve.
>
> Jeg har forresten også engang prøvet akupunktur, med nul virkning, men jeg
> har heller ikke den rigtige godtroenhed, det er ulempen ved at være et
> kritisk menneske.

Men at dømme efter Kim Larsens reaktion, tilhører /han/ denne gruppe af
godtroende mennesker ... personligt ville jeg aldrig acceptere
akupunktur, da jeg har en alt for naturvidenskabelig tilgang til
tingene.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

N_B_DK (26-09-2007)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 26-09-07 08:55

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
news:1i51kh9.1tqmj561g61l03N%per@RQNNE.invalid

> Men at dømme efter Kim Larsens reaktion, tilhører /han/ denne gruppe
> af godtroende mennesker ... personligt ville jeg aldrig acceptere
> akupunktur, da jeg har en alt for naturvidenskabelig tilgang til
> tingene.

Så det er vigtigere for dig ikke at blive rask ? (personligt er jeg ligeglad
om det skyldes placebo, eller medicin med virkning, hvis det hjælper
personen til at blive rask/få det bedre, så er det helt fint.)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.


Per Rønne (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 26-09-07 09:20

N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> news:1i51kh9.1tqmj561g61l03N%per@RQNNE.invalid
>
> > Men at dømme efter Kim Larsens reaktion, tilhører /han/ denne gruppe
> > af godtroende mennesker ... personligt ville jeg aldrig acceptere
> > akupunktur, da jeg har en alt for naturvidenskabelig tilgang til
> > tingene.
>
> Så det er vigtigere for dig ikke at blive rask ? (personligt er jeg ligeglad
> om det skyldes placebo, eller medicin med virkning, hvis det hjælper
> personen til at blive rask/få det bedre, så er det helt fint.)

Når jeg ikke tror på akupunktur eller anden hokuspokus, så ville jeg jo
heller ikke blive rask af placebo-effekten ved akupunktur eller
heksemikstur.

Det er jo i disse tilfælde troen, og udelukkende troen, der gør rask.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kim Larsen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 26-09-07 13:36

""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
news:1i51kh9.1tqmj561g61l03N%per@RQNNE.invalid:
> Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote:
>
>> "Per Rønne" wrote:
>>> Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
>>>
>>>> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
>>>> news:1i51c9x.sduoh71yjt5euN%per@RQNNE.invalid:
>>>>> Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
>>>>>
>>>>>> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
>>>>>> news:1i50r9b.1gr5lw912qi05cN%per@RQNNE.invalid:
>>>>>>> Ja, så er den første nogenlunde videnskabelige undersøgelse af
>>>>>>> akupunkturs virkning undersøgt:
>>>>>>>
>>>>>>> <http://www.berlingske.dk/article/20070925/viden/70925050/>
>>
>>>>>> Jeg går ud fra at du finder at akupunktur er det rene humbug på
>>>>>> en række områder men at du anerkender at akupunktur virker i
>>>>>> forbindelse med smertebehandling eller...?
>>>>>
>>>>> På samme måde som kalktabletter ved dobbeltblinde undersøgelser
>>>>> har sig at have en påviselig effekt. Når 'rigtig' akupunktur
>>>>> viser sig lidt mere effektiv end 'forkert' kan det sagtens have
>>>>> noget at gøre med, at der i denne undersøgelse /ikke/ er tale om
>>>>> en dobbeltblind undersøgelse, hvor såvel patient som behandler
>>>>> ikke ved hvilken behandling der modtages. Dermed kan lægens viden
>>>>> ubevidst påvirke patientens oplevelser.
>>>>
>>>> Læste du hvad jeg spurgte om ?
>>>
>>> Ja, og jeg anerkender at akupunktur har en placebo-effekt, også på
>>> smertebehandling.
>>>
>>> Anden effekt kan nemlig ikke eftervises ... og må henvises til
>>> almindelig overtro.
>>
>> Netop inden for smertebehandling er placebo-effekten meget effektiv,
>> - denne effekt kan jo fx ikke fjerne en lungebetændelse eller selv
>> en forkølelse.
>>
>> Jeg fik selv noget slidgigt i det ene knæ, og tager noget medicin,
>> hvor man efter forskning finder, at 36% få lige så gode og varige
>> virkninger af placebo-tabletter, MEN at 66% får gode virkninger af
>> medicinen, - så jeg syntes det var værd at prøve.
>>
>> Jeg har forresten også engang prøvet akupunktur, med nul virkning,
>> men jeg har heller ikke den rigtige godtroenhed, det er ulempen ved
>> at være et kritisk menneske.
>
> Men at dømme efter Kim Larsens reaktion, tilhører /han/ denne gruppe
> af godtroende mennesker ... personligt ville jeg aldrig acceptere
> akupunktur, da jeg har en alt for naturvidenskabelig tilgang til
> tingene.

Nej nej, jeg tilsidesætter skam da gerne det faktum at man har opereret folk
udukkende ved hjælp af akupunktur som eneste form for bedøvelse bare for at
give dig ret i dine forestillinger.

--
Kim Larsen
Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Tag et kig på: http://dokusiden.port5.com/ground69.htm
Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com


Kim Larsen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 26-09-07 13:39

"Kim Larsen" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
news:fddjnc$lkh$1@news.datemas.de:
> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> news:1i51kh9.1tqmj561g61l03N%per@RQNNE.invalid:
>> Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote:
>>
>>> "Per Rønne" wrote:
>>>> Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
>>>>
>>>>> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
>>>>> news:1i51c9x.sduoh71yjt5euN%per@RQNNE.invalid:
>>>>>> Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
>>>>>>
>>>>>>> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
>>>>>>> news:1i50r9b.1gr5lw912qi05cN%per@RQNNE.invalid:
>>>>>>>> Ja, så er den første nogenlunde videnskabelige undersøgelse af
>>>>>>>> akupunkturs virkning undersøgt:
>>>>>>>>
>>>>>>>> <http://www.berlingske.dk/article/20070925/viden/70925050/>
>>>
>>>>>>> Jeg går ud fra at du finder at akupunktur er det rene humbug på
>>>>>>> en række områder men at du anerkender at akupunktur virker i
>>>>>>> forbindelse med smertebehandling eller...?
>>>>>>
>>>>>> På samme måde som kalktabletter ved dobbeltblinde undersøgelser
>>>>>> har sig at have en påviselig effekt. Når 'rigtig' akupunktur
>>>>>> viser sig lidt mere effektiv end 'forkert' kan det sagtens have
>>>>>> noget at gøre med, at der i denne undersøgelse /ikke/ er tale om
>>>>>> en dobbeltblind undersøgelse, hvor såvel patient som behandler
>>>>>> ikke ved hvilken behandling der modtages. Dermed kan lægens viden
>>>>>> ubevidst påvirke patientens oplevelser.
>>>>>
>>>>> Læste du hvad jeg spurgte om ?
>>>>
>>>> Ja, og jeg anerkender at akupunktur har en placebo-effekt, også på
>>>> smertebehandling.
>>>>
>>>> Anden effekt kan nemlig ikke eftervises ... og må henvises til
>>>> almindelig overtro.
>>>
>>> Netop inden for smertebehandling er placebo-effekten meget effektiv,
>>> - denne effekt kan jo fx ikke fjerne en lungebetændelse eller selv
>>> en forkølelse.
>>>
>>> Jeg fik selv noget slidgigt i det ene knæ, og tager noget medicin,
>>> hvor man efter forskning finder, at 36% få lige så gode og varige
>>> virkninger af placebo-tabletter, MEN at 66% får gode virkninger af
>>> medicinen, - så jeg syntes det var værd at prøve.
>>>
>>> Jeg har forresten også engang prøvet akupunktur, med nul virkning,
>>> men jeg har heller ikke den rigtige godtroenhed, det er ulempen ved
>>> at være et kritisk menneske.
>>
>> Men at dømme efter Kim Larsens reaktion, tilhører /han/ denne gruppe
>> af godtroende mennesker ... personligt ville jeg aldrig acceptere
>> akupunktur, da jeg har en alt for naturvidenskabelig tilgang til
>> tingene.
>
> Nej nej, jeg tilsidesætter skam da gerne det faktum at man har
> opereret folk udukkende ved hjælp af akupunktur som eneste form for
> bedøvelse bare for at give dig ret i dine forestillinger.

Dette her passer naturligvis heller ikke:

http://www.selfcare.dk/dansk/introduktion/kinesisk_medicin/forskning.asp

(Per Rønne har altid ret (husk det nu, folks (også selv om han tager fejl)))

--
Kim Larsen
Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Tag et kig på: http://dokusiden.port5.com/ground69.htm
Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com


Knud Larsen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Knud Larsen


Dato : 26-09-07 14:59

Kim Larsen wrote:
> "Kim Larsen" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> news:fddjnc$lkh$1@news.datemas.de:
>> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
>> news:1i51kh9.1tqmj561g61l03N%per@RQNNE.invalid:
>>> Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote:
>>>
>>>> "Per Rønne" wrote:
>>>>> Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
>>>>>
>>>>>> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
>>>>>> news:1i51c9x.sduoh71yjt5euN%per@RQNNE.invalid:
>>>>>>> Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
>>>>>>>
>>> Men at dømme efter Kim Larsens reaktion, tilhører /han/ denne gruppe
>>> af godtroende mennesker ... personligt ville jeg aldrig acceptere
>>> akupunktur, da jeg har en alt for naturvidenskabelig tilgang til
>>> tingene.
>>
>> Nej nej, jeg tilsidesætter skam da gerne det faktum at man har
>> opereret folk udukkende ved hjælp af akupunktur som eneste form for
>> bedøvelse bare for at give dig ret i dine forestillinger.
>
> Dette her passer naturligvis heller ikke:
>
> http://www.selfcare.dk/dansk/introduktion/kinesisk_medicin/forskning.asp
>
> (Per Rønne har altid ret (husk det nu, folks (også selv om han tager
> fejl)))


Mon ikke du forveksler ham med din mentor overlærer Wilstrup?

Selv har jeg altid ment at netop akupunktur i visse former *kunne* have
virkninger, det er jo ikke særlig mærkeligt at elektrostimulering af nerver
giver en eller anden virkning. Og det er er da også netop den slags
akupunktur din referance skriver om, - det jeg selv prøvede var bare nåle i
huden, og nogle skvattede ud mens den travle akupunktør løb fra rum til rum
og tjente sine 2000 kr pr patient.

Det er jo heller ikke mirakler mht smertestilling din reference skriver om:

"I Kina oplyses det, at man anvender akupunktur til bedøvelse ved knap 10%
af alle operationer, og som regel i kombination med vestlig medicin.
Kombinationen skulle medføre, at der er behov for mindre mængder af
bedøvelsesmedicin, samtidig med at patienten skulle have færre gener efter
operationen. Disse gener omfatter kvalme, forstyrret tarmfunktion og hæmmet
vejrtrækning. Undersøgelser foretaget af irske anæstesilæger har kunnet
bekræfte, at akupunktur kan forebygge den kvalme, mange patienter har efter
vestlig medicinsk bedøvelse (Dundee et al. 1986)."

Det er jo ikke noget man ligefrem siger WAW over?






N_B_DK (26-09-2007)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 26-09-07 17:10

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> wrote in message
news:fddjnc$lkh$1@news.datemas.de

> Nej nej, jeg tilsidesætter skam da gerne det faktum at man har
> opereret folk udukkende ved hjælp af akupunktur som eneste form for
> bedøvelse bare for at give dig ret i dine forestillinger.

Hehe, fed sarkasme ;)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.


Henry Vest (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Henry Vest


Dato : 26-09-07 22:06

Per Rønne wrote:

> Men at dømme efter Kim Larsens reaktion, tilhører /han/ denne gruppe af
> godtroende mennesker ... personligt ville jeg aldrig acceptere
> akupunktur, da jeg har en alt for naturvidenskabelig tilgang til
> tingene.

Uden videre at forkaste akupunktur er nu ikke specielt naturvidenskabeligt.

--
Henry Vest


Per Rønne (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 27-09-07 06:20

Henry Vest <henry_vestREMOVE@get2net.dk> wrote:

> Per Rønne wrote:
>
> > Men at dømme efter Kim Larsens reaktion, tilhører /han/ denne gruppe af
> > godtroende mennesker ... personligt ville jeg aldrig acceptere
> > akupunktur, da jeg har en alt for naturvidenskabelig tilgang til
> > tingene.
>
> Uden videre at forkaste akupunktur er nu ikke specielt naturvidenskabeligt.

Sålænge der ikke findes videnskabelige undersøgelser, der underbygger at
akupunktur virker, ser jeg ingen grund til at tro på det.

Ved den første nogenlunde videnskabelige undersøgelse, en enkeltblind
undersøgelse, ses ikke større virkning af akupunktur end der ses ved
placebo som kalktabletter. Der ses dog den forskel, at 'rigtig'
akupunktur virker lidt bedre end 'forkert', men her må man så huske på,
at lægen der giver akupunkturen på forhånd ved, hvad der er rigtig og
forkert akupunktur, og dermed ubevidst kan påvirke patienten; det er jo
netop derfor, man vil have /dobbeltblinde/ undersøgelser, undersøgelser
der dog i sagens natur kan være svære at foretage.

Og så kender vi ikke engang tallenes størrelser; forskellen kan være så
minimal, at den kan skyldes statistiske tilfældigheder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Michael Weber (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Michael Weber


Dato : 26-09-07 22:21


"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1i51flq.1cdzwwyk1npttN%per@RQNNE.invalid...
> Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
>
> > ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> > news:1i51c9x.sduoh71yjt5euN%per@RQNNE.invalid:
> > > Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:
> > >
> > >> ""Per Rønne"" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> > >> news:1i50r9b.1gr5lw912qi05cN%per@RQNNE.invalid:
> > >>> Ja, så er den første nogenlunde videnskabelige undersøgelse af
> > >>> akupunkturs virkning undersøgt:
> > >>>
> > >>> <http://www.berlingske.dk/article/20070925/viden/70925050/>
> > >>>
> > >>> Ganske vist ikke ved dobbeltblinde undersøgelser, men kun ved
> > >>> enkeltblinde.
> > >>>
> > >>> Det er stort set ligegyldigt, om der gives den rigtige akupunktur
> > >>> eller ej; gives der akupunktur virker det bare.
> > >>>
> > >>> Et tydeligt tegn på at der er tale om en placebo-virkning ...
> > >>
> > >> Jeg går ud fra at du finder at akupunktur er det rene humbug på en
> > >> række områder men at du anerkender at akupunktur virker i
> > >> forbindelse med smertebehandling eller...?
> > >
> > > På samme måde som kalktabletter ved dobbeltblinde undersøgelser har
> > > sig at have en påviselig effekt. Når 'rigtig' akupunktur viser sig
> > > lidt mere effektiv end 'forkert' kan det sagtens have noget at gøre
> > > med, at der i denne undersøgelse /ikke/ er tale om en dobbeltblind
> > > undersøgelse, hvor såvel patient som behandler ikke ved hvilken
> > > behandling der modtages. Dermed kan lægens viden ubevidst påvirke
> > > patientens oplevelser.
> >
> > Læste du hvad jeg spurgte om ?
>
> Ja, og jeg anerkender at akupunktur har en placebo-effekt, også på
> smertebehandling.
>
> Anden effekt kan nemlig ikke eftervises ... og må henvises til
> almindelig overtro.

Men tro er jo bare dét, der "tricker" effekten.
Hvad hvis du kan få effekten ved andre årsager end tro ?



Per Rønne (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 26-09-07 22:45

Michael Weber <michael@removemichaelweber.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1i51flq.1cdzwwyk1npttN%per@RQNNE.invalid...

> > Ja, og jeg anerkender at akupunktur har en placebo-effekt, også på
> > smertebehandling.
> >
> > Anden effekt kan nemlig ikke eftervises ... og må henvises til
> > almindelig overtro.
>
> Men tro er jo bare dét, der "tricker" effekten.
> Hvad hvis du kan få effekten ved andre årsager end tro ?

Det kan jo ikke påvises.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Michael Weber (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Michael Weber


Dato : 26-09-07 22:54


"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1i52n1w.16t2woyb42tnkN%per@RQNNE.invalid...
> Michael Weber <michael@removemichaelweber.dk> wrote:
>
> > "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> > news:1i51flq.1cdzwwyk1npttN%per@RQNNE.invalid...
>
> > > Ja, og jeg anerkender at akupunktur har en placebo-effekt, også på
> > > smertebehandling.
> > >
> > > Anden effekt kan nemlig ikke eftervises ... og må henvises til
> > > almindelig overtro.
> >
> > Men tro er jo bare dét, der "tricker" effekten.
> > Hvad hvis du kan få effekten ved andre årsager end tro ?
>
> Det kan jo ikke påvises.

Fraværet af bevis for effekt er ikke bevis for fraværet af effekt.



Per Rønne (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 27-09-07 07:36

Michael Weber <michael@removemichaelweber.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1i52n1w.16t2woyb42tnkN%per@RQNNE.invalid...
> > Michael Weber <michael@removemichaelweber.dk> wrote:
> >
> > > "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> > > news:1i51flq.1cdzwwyk1npttN%per@RQNNE.invalid...
> >
> > > > Ja, og jeg anerkender at akupunktur har en placebo-effekt, også på
> > > > smertebehandling.
> > > >
> > > > Anden effekt kan nemlig ikke eftervises ... og må henvises til
> > > > almindelig overtro.
> > >
> > > Men tro er jo bare dét, der "tricker" effekten.
> > > Hvad hvis du kan få effekten ved andre årsager end tro ?
> >
> > Det kan jo ikke påvises.
>
> Fraværet af bevis for effekt er ikke bevis for fraværet af effekt.

Næh, og vi har da også et par tusind års erfaringer med det gavnlige ved
at helbrede de fleste sygdomme med åreladning ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Michael Weber (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Michael Weber


Dato : 27-09-07 21:50


"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1i53bqk.1vvmcvb2ol9nyN%per@RQNNE.invalid...
> Michael Weber <michael@removemichaelweber.dk> wrote:
>
> > "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> > news:1i52n1w.16t2woyb42tnkN%per@RQNNE.invalid...
> > > Michael Weber <michael@removemichaelweber.dk> wrote:
> > >
> > > > "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> > > > news:1i51flq.1cdzwwyk1npttN%per@RQNNE.invalid...
> > >
> > > > > Ja, og jeg anerkender at akupunktur har en placebo-effekt, også på
> > > > > smertebehandling.
> > > > >
> > > > > Anden effekt kan nemlig ikke eftervises ... og må henvises til
> > > > > almindelig overtro.
> > > >
> > > > Men tro er jo bare dét, der "tricker" effekten.
> > > > Hvad hvis du kan få effekten ved andre årsager end tro ?
> > >
> > > Det kan jo ikke påvises.
> >
> > Fraværet af bevis for effekt er ikke bevis for fraværet af effekt.
>
> Næh, og vi har da også et par tusind års erfaringer med det gavnlige ved
> at helbrede de fleste sygdomme med åreladning ...

Og i størstedelen af den tid var beviset for at jorden er rund,
fraværende.



Per Rønne (28-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 28-09-07 05:52

Michael Weber <michael@removemichaelweber.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1i53bqk.1vvmcvb2ol9nyN%per@RQNNE.invalid...
> > Michael Weber <michael@removemichaelweber.dk> wrote:
> >
> > > "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> > > news:1i52n1w.16t2woyb42tnkN%per@RQNNE.invalid...
> > > > Michael Weber <michael@removemichaelweber.dk> wrote:
> > > >
> > > > > "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> > > > > news:1i51flq.1cdzwwyk1npttN%per@RQNNE.invalid...
> > > >
> > > > > > Ja, og jeg anerkender at akupunktur har en placebo-effekt, også på
> > > > > > smertebehandling.
> > > > > >
> > > > > > Anden effekt kan nemlig ikke eftervises ... og må henvises til
> > > > > > almindelig overtro.
> > > > >
> > > > > Men tro er jo bare dét, der "tricker" effekten.
> > > > > Hvad hvis du kan få effekten ved andre årsager end tro ?
> > > >
> > > > Det kan jo ikke påvises.
> > >
> > > Fraværet af bevis for effekt er ikke bevis for fraværet af effekt.
> >
> > Næh, og vi har da også et par tusind års erfaringer med det gavnlige ved
> > at helbrede de fleste sygdomme med åreladning ...
>
> Og i størstedelen af den tid var beviset for at jorden er rund,
> fraværende.

Var den? Astronomer, matematikere og geografer som Hipparchos,
Aristarchos og Eratosthenes havde nok andre opfattelser af dette.

<http://members.aol.com/satrnpres1/astronomy/unit1a.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste