Egetræer
Fra : Nygaard-Hansen

Dato : 11-07-01 19:47

Hej
Er der nogen der ved noget om gamle egetræer.
Vi har et stående og har fået at vide at det er et ægte egetræ af den gamle
slags, og at man kan få den fredet.
Jeg ved bare ikke hvordan jeg bærer mig ad

Hilsen Tus

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-07-01 22:05

Nygaard-Hansen <nygaard-hansen@post.tele.dk> skrev

> Vi har et stående og har fået at vide at det er et
> ægte egetræ af den gamle slags

Hvad er et ægte egetræ? Jeg har endnu ikke hørt om et uægte.

Der er omkring 450 forskellige arter, hvor Quercus robur er den mest
almindelige i Danmark, så det kunne være rart med et latisk navn på dit træ.

Der findes egetræer der er 1400 år gamle, men et træ af den gamle slags -
hvad er det?

> har fået at vide...

Personen der har fortalt dig det må også vide noget om hvilken art det er -
ellers har det jo ikke noget på sig, at det skulle være "den gamle slags".

Prøv at finde lidt flere oplysninger, så kan jeg fortælle lidt mere. Hvor
gammelt er træet, hvor stort er det (højde, kronebredde og stammediameter),
er det busket eller slankt - de kan se vidt forskellige ud.

> og at man kan få den fredet.

Jeg ved ikke noget om fredning, men du skal nok lede efter
fredningsmyndigheder - der er også noget der hedder
Naturfredningsforeningen.

--
Allan

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-07-01 12:29

On Wed, 11 Jul 2001 20:46:50 +0200, "Nygaard-Hansen" <nygaard-hansen@post.tele.dk> wrote:

> Hej
> Er der nogen der ved noget om gamle egetræer.
ja

> Vi har et stående og har fået at vide at det er et ægte egetræ af den gamle
> slags,

Ege slægten er mange millioner år gammel, men har kun været her i Danmark 8000 år. (
Danmark fantes bare ikke den gang)

> og at man kan få den fredet.
det er ikke normalt.

> Jeg ved bare ikke hvordan jeg bærer mig ad

Nej og det plejer ikke at hjælp at træet er fredet,
glem det.

normal lever et ege træ 3,5 gange så længe som et menneske.
det er rent untagelsevis at et egetræ bliver over 375 år.