Røget kylling
Fra : Nygaard-Hansen

Dato : 11-07-01 19:29

Hej
Jeg har fået en del røgede kyllingefilleter, er der nogen der har en go´
opskrift, hvor kødet ikke bliver tørt

hilsen Tus

Fra : IT-Sektionen

Dato : 12-07-01 11:16

Nygaard-Hansen skrev i meddelelsen
<3b4c9a74$0$69618$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Hej
>Jeg har fået en del røgede kyllingefilleter, er der nogen der har en go´
>opskrift, hvor kødet ikke bliver tørt
>
>hilsen Tus

I vor familie laver vi ofte kyling til 6-12 persomer som følger...

1-2 kyllinge filleter per person alt efter erfaring med spisevaner
4 okse boulion terninger
1 l vand
1 l piskefløde
2 små glas syltede kirsebær
salt/peber.

Kryde kyllingefilletterne med salt og peber og læg dem parart til stegning
på et spækkebrædt. - filleterne skal kun krydres IKKE vendes i mel el. lign

Brug en god høj gryde som er 20-25 cm Ø og bring 1l vand i kog heri sammen
med de 4 boullion terninger.

Mens vandet og boullion terningerne kommer i kog brunes kyllinge filleterne
på pandel og lægges på et nyt spækbrædt evt på fedtsugende papir eller
køkkenrulle.

Når boullionen er opløst tilsættes 1 l piskefløde, 1 glas syltede kirsebær
tillige med halvdelen af saften og det bringes atter i kog.

Fortsæt bruningen af filletter, hvis det ikke allerede er færdig.
Læg filletterne ned i gryden og kog dem i 25 minutter.

Mens de koger fremtages et ilfast fad af passende størrelsde eller 2 fade,
hvis et fad ikke er nok.

Når de 25 minutter er gået tages filletterne op og med en hulske og lægges i
fadet. tag ligeledes kirsebærne op og fordel dem over filleterne.

Her her efter jævnes sovsen og smages til med salt og peber.
Hæld Sovsen over filletterne så den er ca 2-3 cm fra kanten. Gem resten af
sovsen.

Dæk fadet/fadene og sæt det i køleskabet til næste dag.

Næste dag skal det hele så blot gennemvarmes i ovnen ved 150 grader i ca
3/4 - 1 time. (kan dog godt tåle at stå længere - skru evt ned til 70-80
grader.
Varm også den resterende sovs i gryde.

Sluttelig fordeles de kolde kirsebær over fadet inden serveringen.
mangler der sovs, så server den ekstra sovs i en sovsekande.

Oven stående ret har stor succes og kyllinge filltterne er dejligt møre.

Jeg tør ikke sige hvorledes det smager med røgede filletter.
lav evt en mini udgave til 2-3 personer

MVH - Jørgen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-07-01 13:57

Wed, 11 Jul 2001 20:29:22 +0200 skrev "Nygaard-Hansen"
<nygaard-hansen@post.tele.dk>

Hej Tus,

>Jeg har fået en del røgede kyllingefilleter, er der nogen der har en go´
>opskrift, hvor kødet ikke bliver tørt

Det lyder ellers lækkert - jeg tror at jeg ville dryppe dem med hvidvin
og olivenolie, og bage dem i ovn. Derefter ville jeg spise dem med en
god salat til, resterne ville jeg snitte og bruge til en god røget
kyllingesalat.

Men, hvor finder du den slags henne? Det har jeg da været lidt på udkig
efter nemlig.

René
www.rene.hjorth.com