Klaring af suppe
Fra : Erik

Dato : 11-10-07 10:19

Hejsa

Jeg er ved og koge hønsekødssuppe. Desværre kan jeg se, at den ikke bliver
helt klar

Hvordan kan bedst gøre den klar?

På forhånd tak
Erik

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-10-07 11:49

"Erik" <eggnewsNO@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg er ved og koge hønsekødssuppe. Desværre kan jeg se, at den
> [...]

Jeg har altid hørt, at man skal koge den med æggehvider og
æggeskaller og derefter si den. Så skulle urenhederne være opsamlet.

På den anden side, har det nu aldrig generet mig at suppe har været
en smule uklar. Det er i hvert fald ikke noget der forringer smagen.
Skal den serveres for gæster, er sagen jo nok en lidt anden. Synet
kan gøre meget.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : -V-

Dato : 11-10-07 14:44

On 11 Okt., 11:18, "Erik" <eggnew...@SPAMhotmail.com> wrote:
> Hejsa
>
> Jeg er ved og koge hønsekødssuppe. Desværre kan jeg se, at den ikke bliver
> helt klar
>
> Hvordan kan bedst gøre den klar?

Kirk bliver ved med at påstå at han kan klare den med en enkelt
æggehvide slået blidt ud i vandet, men jeg må normalt bruge to eller
tre.

Den grundige metode er at lave en 'bjælke' af hakket kød, og lade den
koge med i vandet - det virker.

-V-

Fra : Emil

Dato : 12-10-07 00:47

-V- wrote:

"Erik" wrote:

>Kirk bliver ved med at påstå at han kan klare den med en enkelt
>æggehvide slået blidt ud i vandet, men jeg må normalt bruge to eller
>tre.

Hvordan slår man en æggehvide BLIDT ud?
Som jeg læser dit indlæg, menes der, at man nærmest rører æggehviden
ud i suppen med en grydeske.
Er det korrekt opfattet?

Tidligere har jeg fået en suppe gjort krystalklar, ved at piske en
æggehvide plus lidt vand, ganske let med en gaffel, og herefter
tilsætte blandingen til den småsimrende suppe. Herefter filtrering i
kaffefilter (havde ikke tid til at vente på bundfældning).
Desværre forsvandt der også _meget_ af smagen fra suppen; så hellere
en smagsfuld suppe, som er lidt uklar.

>Den grundige metode er at lave en 'bjælke' af hakket kød, og lade den
>koge med i vandet - det virker.

Rådet kender jeg godt; men jeg har aldrig prøvet, da jeg sjældent har
hakket kød hjemme, når der skal laves suppe.
Herudover har jeg en mistanke om, at proteinstofferne fra kødets store
overflade vil danne flere urenheder (skum) i suppen, end det fjerner.
Forhåbentligt tager jeg fejl, for det lyder som god løsning, også
smagsmæssigt.

Når jeg har planlagt at lave en helt klar suppe, starter jeg altid med
at blancere kødet i 2-4 minutter i kogende vand (som kasseres).
Når kødets overflade opvarmes vil proteinerne i kødets overflade ændre
struktur, så de danner en skorpe, som forhindrer kødets proteiner i at
trænge ud i suppen sammen med kødsaften, og derved forhindre at suppen
bliver uklar.
Tabet er uden ernæringsmæssig betydning, og det giver helt klar suppe
- hver gang.

Herefter kan kødet opvarmes langsomt i koldt vand (giver en mørk,
kraftig 'tung' suppe) eller kommes i den simrende suppe (giver en lys,
let og også velsmagende suppe).

m.v.h. Emil

Fra : Christian Hansen

Dato : 12-10-07 22:09

Emil wrote:

> [...]
> kaffefilter (havde ikke tid til at vente på bundfældning).
> Desværre forsvandt der også _meget_ af smagen fra suppen; så hellere

Helt enig.

En vigtig ting, når man koger suppe, er at det kun lige skal simre -
ikke bulderkoge. Kommer det for meget i kog er det svært at få urenheder
væk.

Mens det står og kun lige simrer, skal man fra tid til anden skumme
urenhederne væk med en ske - de samler sig i overfladen og især i
starten som noget brunligt skum. Tag hellere lidt for meget end lidt for
lidt med.

Når man er færdig med at koge supper, sies den og sættes på køl natten
over. Eventuelt fedt samler sig så i toppen og urenheder, der ikke kunne
skummes, synker til bunds.

Suppe kræver god tid og ingen hast.

Mvh Christian

Fra : HA Aalborg

Dato : 11-10-07 18:23

Hej Erik.

> Jeg er ved og koge hønsekødssuppe. Desværre kan jeg se, at den ikke bliver
> helt klar
> Hvordan kan bedst gøre den klar?

Der kan gode råd være dyre, og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare
det,
men det bedste er jo nok at vente indtil den er det.

Men som sagt gode råd kan være dyre, og hvis du absolut ikke kan vente til
den
er klar, så kan du overføre 200 kr. til konto 5538-5380501839, så skal jeg
nok hjælpe dig.

-HA-Aalborg