Frugtpresse - saftmængde fra 20 kg. æ
Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 00:21

Jeg er ved at lave en frugtpresse (se dette link:
http://www.aigis.dk/webdocsite/haven2007.html ). I stedet for at presse
æbler i en kurv, så anvender jeg lagmetoden, det virker væsentlig bedre.
20 kg. æbler (Belle Boskop) yder 5 liter saft. Det er ikke helt nok, jeg
vil forbedre metoden yderligere, ved at bruge en frugtmølle der kan
hakke æblerne, så de næsten bliver en slags mos.

Men hvor meget saft kan i andre lave ud af 20 kg. æbler? Har i nogle
erfaringer med lagpressen?

mvh.
Klaus

--
Advarsel - spejlslibning kan være stærkt vanedannende!
http://www.aigis.dk/webdocastro/telescope_2007.html

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-10-07 08:03

"Klaus Eriksen" <" <nospam> wrote in message

> [...]
> æblerne, så de næsten bliver en slags mos.
>
> Men hvor meget saft kan i andre lave ud af 20 kg. æbler? Har i nogle

Vi plejer at køre i den Økologiske Have ved Odder for at moste. Ifølge deres
hjemmeside giver 25 kg. æbler 15-20 liter most, det er nok ikke meget ved
siden af det vi plejer at få.

http://www.ecogarden.dk/tilbud/mostpresse.html

De foregående år har vi brugt den lagpresse der kan ses på siden, men nu har
de fået sådan en fætter:

http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/default.asp?setlng=1&catID=55

Jeg synes ikke den presser mere saft ud, men det går godt nok nemt og
hurtigt.

Keller

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 13:01

Carsten Keller skrev:
> [...]
>
> Vi plejer at køre i den Økologiske Have ved Odder for at moste. Ifølge
> deres hjemmeside giver 25 kg. æbler 15-20 liter most, det er nok ikke

Der er for langt at køre for mig til den Økologiske Have, men på
mostpresse.dk bruger han en æblekværn, jeg tror jeg må investere i sådan
en. Det må kunne optimere udbyttet af mine æbler.

vh. Klaus

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-10-07 11:52

> Der er for langt at køre for mig til den Økologiske Have, men på
> mostpresse.dk bruger han en æblekværn, jeg tror jeg må investere i sådan
> en. Det må kunne optimere udbyttet af mine æbler.

De bliver også kværnet inden de ryger i presserne i den Økologiske Have.
Ellers tror jeg ikke man får ret meget ud af det...

Keller

Fra : Christian

Dato : 11-10-07 10:44

"Klaus Eriksen" <" <nospam> skrev i en meddelelse

> Jeg er ved at lave en frugtpresse (se dette link:
> http://www.aigis.dk/webdocsite/haven2007.html ).
sjovt...... har haft samme konstruktion i tankerne... også inspireret af
mostpresse.dk, men ville anvende plastplader (tykke plastspækkebrædder (kan
fåes i catering-forretninger)) som adskillelser og anvende (syntetiske)
presseposer (hjemmeproduktion.dk) der ikke sugede så meget som det stof du
ser ud til at anvende. På denne måde er altting mere vaskbart.

> [...]
> vil forbedre metoden yderligere, ved at bruge en frugtmølle der kan hakke
> æblerne, så de næsten bliver en slags mos.
yep.. lyder af et ret lille udbytte. Overvej at kigge på ebay i tyskland,
her er udvalg af både møller og presser meget stort og du får oftest en
hånddrevet ældre mølle for 20 Euro + fragt. Alternativt så jeg et
frilandsprogram hvor værten brugte et morter-princip (= stor spand,
træ"stamme" som morter og fysisk arbejde som motor )

glæder mig til at høre dine resultater.
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 13:07

Christian skrev:
> [...]
> presseposer (hjemmeproduktion.dk) der ikke sugede så meget som det stof du
> ser ud til at anvende. På denne måde er altting mere vaskbart.

Lyder som en rigtig god ide - jeg har brugt viskestykker til at holde
sammen på æblestykkerne og ved første pres suger både viskestykker og
træ-plader hovedparten af saften.

> [...]
> frilandsprogram hvor værten brugte et morter-princip (= stor spand,
> træ"stamme" som morter og fysisk arbejde som motor )

Morter-princippet har jeg også overvejet, det skal næsten prøves. Jeg
har forsøgt at søge herhjemme efter en frugtmølle, men de er temmelig
dyre. Jeg vil overveje at prøve ebay i Tyskland som du foreslår.

mvh.
Klaus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-10-07 17:08

> Lyder som en rigtig god ide - jeg har brugt viskestykker til at holde
> sammen på æblestykkerne og ved første pres suger både viskestykker og
> træ-plader hovedparten af saften.

Jeg bruger slet ikke noget? Jeg kommer det bare i trækaret og trykker. Får
omkring 5 l på 10 kg, hvilket er fint nok for mig - jeg har flere æbler end
jeg gider moste.

> Morter-princippet har jeg også overvejet, det skal næsten prøves. Jeg har
> forsøgt at søge herhjemme efter en frugtmølle, men de er temmelig dyre.
> Jeg vil overveje at prøve ebay i Tyskland som du foreslår.

Frugmøllen er rigtig, rigtig god - jeg har en, og ville nødig undvære den
til most. Den er også god til at dele æbler, der skal koges til gele.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 19:55

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
>
> Frugmøllen er rigtig, rigtig god - jeg har en, og ville nødig undvære den
> til most. Den er også god til at dele æbler, der skal koges til gele.

Hvad hedder den frugtmølle du har? Jeg har fundet en der koster kr.
3200,-, det må kunne gøres billigere.

vh.
Klaus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-10-07 21:38

> Hvad hedder den frugtmølle du har? Jeg har fundet en der koster kr.
> 3200,-, det må kunne gøres billigere.

Jeg gav lige under 2000 kr på www.hjemmeproduktion.dk Varenr 3058 er nok den
der er tættest på. Min er dog grøn og svinghjulet er ikke massivt.

Mvh Maria

Fra : Christian

Dato : 11-10-07 21:39

> [...]
> forsøgt at søge herhjemme efter en frugtmølle, men de er temmelig dyre.
> Jeg vil overveje at prøve ebay i Tyskland som du foreslår.

Ebay, og specielt www.ebay.de er en helt vild verden af større udbud og
mulighed for at købe både nyt og gammelt "hjemmeproduktionsudstyr"

her er en simpel søgning på "obstmühle" - lad dig inspirere..... søg lidt
rundt.... nyttigt er også ebays forslag til andre kategorier og søgeord.....
(apfelmühle, traubenmühle etc)
http://search.ebay.de/obstmuehle_W0QQ_trksidZm37QQfromZR10QQsatitleZobstmQfchleQQssPageNameZWLRSChrisitian.

Fra : Jeanette & Ivan

Dato : 11-10-07 18:42

Hej Klaus

Er det muligt at få lidt at vide om mål, matreiale og ca. pris for det
apparat du har konstrueret, det er jo ikke billigt at at købe en færdig
presse.

Med venlig hilsen

Ivan

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 19:56

Jeanette & Ivan skrev:
> Hej Klaus
>
> Er det muligt at få lidt at vide om mål, matreiale og ca. pris for det
> apparat du har konstrueret, det er jo ikke billigt at at købe en færdig
> presse.

Jeg laver noget dokumentation og ligger det på min hjemmeside en af dagene.

vh. Klaus

Fra : Christian

Dato : 11-10-07 21:56

> Jeg laver noget dokumentation og ligger det på min hjemmeside en af
> dagene.

fantastisk... glæder mig....

hvordan har overliggeren holdt til presset - bøjer træet etc.... bílleder
krydret med skrevne praktiske erfaringer vil være super...

takker
Chrsitian.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-07 23:36

Klaus Eriksen" < skrev:

> Men hvor meget saft kan i andre lave ud af 20 kg. æbler?

Vi bruger en saftcentrifuge - men det er måske for småt til dig?

Den vi har er vist en Bosch (ved ikke lige hvor konen har stillet den)

Vi har også en Kendwood beregnet til montage på en Kenwood Chef - dyr og
dårlig.

Lånte en gang en cylinderformet Braun da vores forrige maskine gik i
kredsløb - rigtig god, men ude af produktion.
Hans

Fra : kp@arkinet.dk

Dato : 12-10-07 19:13

On 11 Okt., 01:20, Klaus Eriksen <" <nospam> wrote:
> [...]
> hakke æblerne, så de næsten bliver en slags mos.
>
> Men hvor meget saft kan i andre lave ud af 20 kg. æbler? Har i nogle

En pakke-/lagpresse som du er ved lave kan hvis æblerne har været
igennem en elektrisk frugtmølle nemt give 15-16L saft
Jeg har lige lavet en model som vi har haft stor glæde af i år.
Du kan se min frugtpresse på www.frugtpresse.dk

mvh.
Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-07 19:33

kp@arkinet.dk skrev:

> [...]
> igennem en elektrisk frugtmølle nemt give 15-16L saft
> Jeg har lige lavet en model som vi har haft stor glæde af i år.

Hej Kjeld

Jeg har været inde på din side, det er noget i den retning jeg havde
tænkt på at lave. I stedet for trærammen jeg har lavet, vil jeg lave en
ramme i U-jern, men jeg ved ikke hvordan den skal dimensioneres. Skal
den være 60x40x60 mm og 5 mm i godstykkelse?

Der findes sikkert nogle ingeniørberegninger på, hvor tyk overliggeren
(og underliggeren) skal være for at klare et tryk på 8 tons, måske du
eller andre her i gruppen kender til dem?

mvh. Klaus

Fra : Christian

Dato : 12-10-07 20:24

Hej Klaus
[...]

Nice.... lige netop sådan noget havde jeg tænkt på...

nb - feedback ang. hjemmesiden:
- den vises fantastisk bred i min browser... dvs....man skal sidde og
scrolle frem og tilbage for at følge din tekst.....
- pris mangler (nu da du reklamerer med at den kan købes)

super initiativ.......
Christian.

Fra : kp@arkinet.dk

Dato : 12-10-07 21:27

On 12 Okt., 20:33, Klaus Eriksen <" <nospam> wrote:

> [...]
> (og underliggeren) skal være for at klare et tryk på 8 tons, måske du
> eller andre her i gruppen kender til dem?

Hej Klaus

Jeg er ikke ingeniør men mit bud er at en overligger skal være et RHS
60x40x4mm stålprofil men det afhænger meget af længden (hvor bred
pressen er).
Overliggeren på min presse er RHS 60x30x4mm og den klare fint et tryk
på 8 tons (Den skulle lige trykprøves). Men profilet er lidt smalt til
en toptrykfod på en 8tons donkraft.

mvh.
Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-07 22:14

kp@arkinet.dk skrev:

> [...]
> Overliggeren på min presse er RHS 60x30x4mm og den klare fint et tryk
> på 8 tons (Den skulle lige trykprøves). Men profilet er lidt smalt til

Hej Kjeld og resten af gruppen

Når efterårsferien er slut vil jeg prøve at lave noget prototyping, jeg
skal nok holde jer orienteret.

Tak for jeres kommentarer her i tråden,
mvh. Klaus

Fra : kp@arkinet.dk

Dato : 12-10-07 21:32

On 12 Okt., 21:23, "Christian" <storehytte@gmail._REMOVE_com> wrote:
> [...]
> scrolle frem og tilbage for at følge din tekst.....
> - pris mangler (nu da du reklamerer med at den kan købes)

Tak ...
Det er min første hjemmeside - har lige lagt den ud i dag - såå der er
nok lidt der skal rettes.
Øvelse gør mester som bekendt.

mvh.
Kjeld

Fra : Christian

Dato : 12-10-07 23:07

<kp@arkinet.dk> skrev i en meddelelse

[...]

der var _intet_ negativt i min feedback, blot et konstruktivt ønske om at du
forbedrede din side så du kunne sælge flere af din rigtig fine
konstruktion..........

keep it up!

Christian.

Fra : Tomas Jensen

Dato : 16-10-07 15:59

Klaus Eriksen <nospam> skrev:

> [...]
> hakke æblerne, så de næsten bliver en slags mos.
>
> Men hvor meget saft kan i andre lave ud af 20 kg. æbler? Har i nogle

Har netop selv svejset en 8t presser sammen for et par mdr. siden. den
fungerer fint og giver ca 15 l most/20kg revede æbler. Vi har brugt
råkostjernet til Kenwood'en og må nok sige, at dette er akilleshælen:
Det tager ret lang tid selv om jeg har modificeret jernet lidt.
Vi vil ikke give de kr 2.000 +, som en frugtmølle koster, så vi har
OVERVEJET om en billig/dårlig kompostkværn kan gøre arbejdet?

Vi bruger kunststof plader i en firkantet plastbalje med høje sider og
monteret med et køkenvaskafløb. Stoffet er billige syntetiske
gardinrester og det fungerer fint. Bundbrædtet, som "vasken" står på
samt topbrædtet (der bliver pakket ind i en plastpose for ikke at suge
fugt) er lavet ved at lime 2 bøgehylder fra Jem&Fix sammen i dobbeltlag.

En del af årets most er kogt i sirup, noget er i fryseren men det meste
står og gærer på tilpropede flasker ude i garagen - en nylig
prøvesmagning afslørede en frisk smagende cider, der dog mangler lidt
mere klaring (så den er nok ikke helt færdiggæret).

Da selve presseren er lavet af gammelt og derfor gratis jern, jeg havde
til at ligge, er den samlede pris på hele pressen ca. kr. 500.

Er det for øvrigt ikke lidt for tidligt at presse Belle Boskop? jeg
syntes at have hørt, at æblerne helst skal være godt modne.

Tomas

Fra : Jeanette & Ivan

Dato : 16-10-07 17:46

Hej Thomas

Er det mulig at vi kan se billeder af dit apparat?

Mvh
Ivan

Fra : Tomas Jensen

Dato : 16-10-07 20:24

Jeanette & Ivan skrev:
> Hej Thomas
>
> Er det mulig at vi kan se billeder af dit apparat?
>
> Mvh
> Ivan
Ok - vil i morgen tage en serie fotos og sende på nettet - skal nok
smide et link herind i tråden

Tomas

Fra : Tomas Jensen

Dato : 17-10-07 15:47

Tomas Jensen skrev:

> Ok - vil i morgen tage en serie fotos og sende på nettet - skal nok
> smide et link herind i tråden
>
> Tomas

Som lovet hermed linket:
http://picasaweb.google.com/Tomas.Hanna/Saftpresser

Håber nogen kan få gavn af dem. I billedteksterne har jeg skrevet målene.

Tomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-07 15:55

Tomas Jensen skrev:

> Ok - vil i morgen tage en serie fotos og sende på nettet - skal nok
> smide et link herind i tråden
>
> Tomas

Hej Thomas

Glæder mig til at se nogle billeder.

Korrekt at Belle boskop modner i løbet af oktober, men i år er de
allerede begyndt at modne her i starten af oktober og jeg har brugt
nedfaldsæbler i mit eksperiment.

Jeg har overvejet at lave en frugtmølle. Den skal være nem at tilpasse
andre opgaver, f.ex. skal den nemt kunne ombygges til at være maltkværn
til ølbrygning. Men det er et projekt, der stadig ligger i
planlægningsfasen.

vh.
Klaus

Fra : Tomas Jensen

Dato : 17-10-07 17:01

Der lavet: http://picasaweb.google.com/Tomas.Hanna/Saftpresser

> Korrekt at Belle boskop modner i løbet af oktober, men i år er de
> allerede begyndt at modne her i starten af oktober og jeg har brugt
> nedfaldsæbler i mit eksperiment.

Tror du vil kunne udvinde mere saft, når de er mere modne? Har for
øvrigt hørt, at Belle d'Boskob giver en meget velsmagende most - har
desværre ingen.
Til cider anbefales at æblerne står i kasser nogle uger inden presning.

> [...]
> andre opgaver, f.ex. skal den nemt kunne ombygges til at være maltkværn
> til ølbrygning. Men det er et projekt, der stadig ligger i

Kommer du nærmere, er jeg interesseret. Som du kan se af fotos kan jeg
godt li' selv at konstruere/lave tingene, men jeg er gået død hva angår
frugtmøllen, da jeg syntes der er mange krav m.h.t. rengøringsvenlighed,
rustfrihed, udveklingsforhold, lejer, motor osv. Det var derfor, jeg
overvejer på om en billig plastkompostkværn kan bruges.... som udgangspunkt.

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-07 19:17

Tomas Jensen skrev:

> Der lavet: http://picasaweb.google.com/Tomas.Hanna/Saftpresser

Gode billeder der detaljeret beskriver, hvordan du har lavet din
saftpresse. Tak for det.

> Tror du vil kunne udvinde mere saft, når de er mere modne? Har for
> øvrigt hørt, at Belle d'Boskob giver en meget velsmagende most - har
> desværre ingen.

Jeg synes de giver en kraftig smag. Til næste år prøver jeg med
Transperante Blanche, Ingrid Marie og Filippa.

> [...]
> rustfrihed, udveklingsforhold, lejer, motor osv. Det var derfor, jeg
> overvejer på om en billig plastkompostkværn kan bruges.... som

Når der bliver noget mere konkret skal jeg nok holde dig og resten af
gruppen orienteret.

mvh. Klaus

Fra : Christian

Dato : 16-10-07 19:00

> [...]
> Vi vil ikke give de kr 2.000 +, som en frugtmølle koster, så vi har
> OVERVEJET om en billig/dårlig kompostkværn kan gøre arbejdet?
hmmm... spændende.... et selvsvejset aggregat... vil _meget_ gerne se
billeder.... lyder lovende.. - tidligere i tråden postede jeg et link til
ebay.... der har de også en del elektriske kværne, søg på et kendt mærke -
monitorér priserne og slå til... der er en del at spare.

> Vi bruger kunststof plader i en firkantet plastbalje med høje sider og
> monteret med et køkenvaskafløb. Stoffet er billige syntetiske gardinrester
> og det fungerer fint.
logisk konstruktion - dog antager jeg at al plast er godkendt til fødevarer?

> [...]
> afslørede en frisk smagende cider, der dog mangler lidt mere klaring (så

mums........ lyder dejligt...... har du favorit-inspirations-sted for
æblerelaterede retter eller?? (links/ bøger/?)

tak for inspirationen...

Christian.

Fra : Tomas Jensen

Dato : 16-10-07 20:38

Christian skrev:

> [...]
> ebay.... der har de også en del elektriske kværne, søg på et kendt mærke -
> monitorér priserne og slå til... der er en del at spare.

skal nok gå i gang med kameraet i morgen
Vil prøve ebay

> logisk konstruktion - dog antager jeg at al plast er godkendt til fødevarer?

Aner det ikke, men det bekymrer mig heller ikke. Dels er det en gammel
balje, der burde være ovre den værste fordampning og dels bruges den jo
ikke til at opbevare mosten i; det er jo kun ganske få sekunder mosten
er i berøring med den.

> Bundbrædtet, som "vasken" står på

> mums........ lyder dejligt...... har du favorit-inspirations-sted for
> æblerelaterede retter eller?? (links/ bøger/?)

Næ, sirupen er kogt ud fra en opskrift på nettet (
http://www.fyn.dk/article/62842 ) og cideren er lavet absolut
opskriftfri (mosten blot hældt på meget rene flasker uden nogen form for
tilsætning.
> .
> tak for inspirationen...
velbekomme