|
| GT og kristendommen Fra : Martin M. Pedersen |
Dato : 25-09-07 09:56 |
|
Hejsa,
GT er jo en del af biblen skrevet af jøder om deres oprindelse og
historie.
Jeg har ikke lige tekstrækkerne liggende ved mig, så jeg kan ikke
komme med et præcist tal, men præsterne læser jo meget sjældent op af
den del af biblen i kirkerne.
Hvilke dele af GT gælder for kristne ? Tror ægte kristne på hele GT ?
Hvis nej, hvilke dele skal ikke læses bogstavligt ifølge den danske
folkekirke ?
Jeg er ganske seriøst selvom jeg er ateist.
/Martin
| |
JoVe (25-09-2007)
| Kommentar Fra : JoVe |
Dato : 25-09-07 10:39 |
|
Martin M. Pedersen wrote:
> Hejsa,
>
> GT er jo en del af biblen skrevet af jøder om deres oprindelse og
> historie.
> Jeg har ikke lige tekstrækkerne liggende ved mig, så jeg kan ikke
> komme med et præcist tal, men præsterne læser jo meget sjældent op af
> den del af biblen i kirkerne.
>
> Hvilke dele af GT gælder for kristne ? Tror ægte kristne på hele GT ?
> Hvis nej, hvilke dele skal ikke læses bogstavligt ifølge den danske
> folkekirke ?
>
> Jeg er ganske seriøst selvom jeg er ateist.
>
> /Martin
Prøv at høre morgenandagten på DR-P2 kl 8.07 - den sendes hver hverdag!
Da læses en tekst fra GT og en tekst fra NT. Mandag dog en tekst fra en
kirkefader eller en mere nutidig teolog og en tekst fra NT.
"seriøs", hmmm. Ateist, ja det bestemmer du selv.
Mvh
JoVe
| |
Claus Tersgov (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 25-09-07 16:36 |
|
"JoVe" <jorgenvestergaard@hotmail.com> skrev
> Prøv at høre morgenandagten på DR-P2 kl 8.07 - den sendes hver hverdag!
Det er faktisk snart et par måneder siden, at det er kl. 8.07. Det er
flyttet til 8.05.
Har man mulighed for det, skulle man prøve at tage derind en morgen. Den
nye organist Bjørn Vevang spiller aldeles vidunderligt, og det er ofte ham,
der spiller til morgenandagterne. Lyden i radioen yder slet ikke kirken og
organisten retfærdighed, fordi det er de samme to mic, der bliver brugt til
både orgel og kor. Derfor er lyden desværre også så hovedrystende elendig.
Det kunne laves mange gange bedre (det siger jeg, da jeg tilfældigvis er
faguddanet tonemester)
Claus
| |
struer (25-09-2007)
| Kommentar Fra : struer |
Dato : 25-09-07 10:44 |
|
On 25 Sep., 10:56, "Martin M. Pedersen" <traxpla...@gmail.com> wrote:
> Hejsa,
>
> GT er jo en del af biblen skrevet af jøder om deres oprindelse og
> historie.
> Jeg har ikke lige tekstrækkerne liggende ved mig, så jeg kan ikke
> komme med et præcist tal, men præsterne læser jo meget sjældent op af
> den del af biblen i kirkerne.
>
> Hvilke dele af GT gælder for kristne ? Tror ægte kristne på hele GT ?
> Hvis nej, hvilke dele skal ikke læses bogstavligt ifølge den danske
> folkekirke ?
>
> Jeg er ganske seriøst selvom jeg er ateist.
>
> /Martin
Jeg personlig kan ikke se meget forskel mellem GT (f.eks. salmernes
bog) og NT, i NT kommer Dåbsbefalingen til alle jøder og hedninger, i
GT skulle hedningerne omskæres og derefter vaske deres legeme (dåb)
denne hedninge tilgang kaldes dengang for proselytter, Offeringen var
i GT et lam hvert år af gangen NT offrede Jesus og derefter ikke flere
offringer, men Gud frelste dem som han frelser os idag.
Men setfra en anden vinkel, der ville ikke være et NT hvis der ikke
havde været et GT.
erik
| |
Claus Tersgov (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 25-09-07 16:18 |
|
"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev
> GT er jo en del af biblen skrevet af jøder om deres oprindelse og
> historie.
> Jeg har ikke lige tekstrækkerne liggende ved mig, så jeg kan ikke komme
> med et præcist tal, men præsterne læser jo meget sjældent op af den del af
> biblen i kirkerne.
>
> Hvilke dele af GT gælder for kristne ? Tror ægte kristne på hele GT ?
> Hvis nej, hvilke dele skal ikke læses bogstavligt ifølge den danske
> folkekirke ?
Jeg må undre mig over, hvordan du kan udtale dig om, hvad præsterne læser i
kirkene, når du er ateist?
Mener du virkeligt, at du er kompetent til at udtale om kirker og præster,
når du ikke kommer i kirkene?
NT er også hovedsagligt skrevet af jøder. Nogen er græsk-jødisk mens andre
er aramaiske. Men de er dybest set jøder allesammen. Jesus var eksempelvis
græsktalende jøde. De fleste i bibelens område er jo israelitere (ikke at
forveksle med nutidens israelere).
Det er noget vrøvl du skriver (igen igen igen). Der er masser af læsninger
fra GT, hver eneste søndag (og tirsdag). Den første læsning i
indledningskollekten i højmessen er normalt altid fra GT.
Dernæst er der ikke noget, der *gælder* for kristne, der er ikke trospåbud i
folkekirken eller nogen andre evangelisk-lutherske kirker. Det er TRO og
ikke lov!
Hvad er "ægte" kristne, med det må du jo også mene, at der er Uægte
kristne?
Der er ingen, som kan fortælle, hvad kristne tror på. Kristendommen og
troen er et tilbud og ikke et påbud. Men du kan læse trosbekendelserne, og i
særdeleshed den Augsburgske Bekendelse. Den indeholder grundessensen for
det at være kristen.
Bibelen er *en del* af folkekirkens trosgrundlag. Bekendelsesskrifterne et
andet. Der findes ikke nogen kirker, som har et regelsæt om, hvad der gælder
og ikke gælder i bibelen. Det overlader man til den enkeltes sunde fornuft
samt præsternes rådgivning. Er man i tvivl, så går man til sin præst og får
råd. Det er derfor vi har præster, og det er derfor, at præster har mellem
5-8 års uddannelse.
Der er ingen mentalsunde og fornuftige kristne, der læser bibelen
bogstaveligt. Det er kun fundamentalister og ekstremister. Slutteligt er det
efterhånden mange hundrede år siden, at kirkerne (både ELK, RKK og andre)
afskaffede verbalinspirationen. Ingen teologer overhovedet tror på
verbalinspiration, men en del lægfolk gør desværre stadig. Og det er bl.a.
disse tosser, der får mediernes opmærksomhed og dermed gstiller den kristne
tro i et dårligt lys.
Claus
| |
Kevin Borbye Edelvan~ (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Kevin Borbye Edelvan~ |
Dato : 25-09-07 18:37 |
|
Claus Tersgov wrote:
> Det er noget vrøvl du skriver (igen igen igen). Der er masser af læsninger
> fra GT, hver eneste søndag (og tirsdag). Den første læsning i
> indledningskollekten i højmessen er normalt altid fra GT.
Den korrekte betegnelse for højmessens første del er "formesse" eller
"ordets gudstjeneste". "Indledningskollekten" er den bøn, præsten beder
lige efter salutationen.
Men ellers er reglen den, at der (hvor der er to ikke-evangelikale
læsninger, dvs. der, hvor man følger 1992-ordningen) altid er en
epistellæsning fra apostelbrevene som anden læsning. Første læsning (som
benævnes lektie) kan være fra GT, fra apostelgerningerne eller fra
åbenbaringsbogen. Som du skriver, er de fleste lektie-læsninger fra GT.
Mvh
Kevin Borbye Edelvang
| |
Claus Tersgov (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 25-09-07 22:42 |
|
"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev
> Den korrekte betegnelse for højmessens første del er "formesse" eller
> "ordets gudstjeneste". "Indledningskollekten" er den bøn, præsten beder
> lige efter salutationen.
Nej, det er det ihvertfald ikke i folkekirken.
Ingen af disse betegnelser bliver brugt i folkekirken overhovedet. Faktisk
tager de fleste folkekirkepræster afstand fra ordet messe, og det bruges kun
i forbindelse med højmesse. Også det forsøgte man af afskaffe, men det er
endnu ikke lykkedes. Men det er også den eneste sammenhæng, hvor ordet messe
indgår.
Slå op i den danske salmebog side 979
Indledningskollekt kommer lige efter Hilsningen og består af kollektbøn og
tre læsninger. Første læsning er fra GT, anden læsning fra NT og sidste
læsning er fra dagens evangelium. Ofte er der dog kun to læsninger. Det er
tilladt menihedsrådet at afvige liturgien på dette punkt, og er året i
anden tekstrække er der en del søndage, hvor GT læsningen må udelades.
Claus
| |
Benedikte Brisson (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Benedikte Brisson |
Dato : 25-09-07 22:45 |
|
Claus Tersgov skrev:
> "Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev
>
>> Den korrekte betegnelse for højmessens første del er "formesse" eller
>> "ordets gudstjeneste". "Indledningskollekten" er den bøn, præsten beder
>> lige efter salutationen.
>
> Nej, det er det ihvertfald ikke i folkekirken.
Jo
>
> Ingen af disse betegnelser bliver brugt i folkekirken overhovedet.
Jo
Faktisk
> tager de fleste folkekirkepræster afstand fra ordet messe, og det bruges kun
> i forbindelse med højmesse. Også det forsøgte man af afskaffe,
Nej
men det er
> endnu ikke lykkedes. Men det er også den eneste sammenhæng, hvor ordet messe
> indgår.
Nej
>
> Slå op i den danske salmebog side 979
>
> Indledningskollekt kommer lige efter Hilsningen og består af kollektbøn og
> tre læsninger.
Nej
Første læsning er fra GT, anden læsning fra NT og sidste
> læsning er fra dagens evangelium. Ofte er der dog kun to læsninger. Det er
> tilladt menihedsrådet at afvige liturgien på dette punkt, og er året i
> anden tekstrække er der en del søndage, hvor GT læsningen må udelades.
Nej
Dikte
| |
Kevin Borbye Edelvan~ (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Kevin Borbye Edelvan~ |
Dato : 26-09-07 23:35 |
|
Claus Tersgov wrote:
> "Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev
>>Den korrekte betegnelse for højmessens første del er "formesse" eller
>>"ordets gudstjeneste". "Indledningskollekten" er den bøn, præsten beder
>>lige efter salutationen.
> Nej, det er det ihvertfald ikke i folkekirken.
> Ingen af disse betegnelser bliver brugt i folkekirken overhovedet.
Nu må dit skriveri mod bedre vidende snart stoppe. Jeg arbejder faktisk
i folkekirken til daglig som organist, og jeg kan fortælle dig, du tager
fejl. Og Dikte, som bl.a. har arbejdet som folkekirkepræst, bakker mig
heldigvis op.
Mvh
Kevin Borbye Edelvang
| |
Claus Tersgov (27-09-2007)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 27-09-07 03:32 |
|
"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev
> Nu må dit skriveri mod bedre vidende snart stoppe. Jeg arbejder faktisk i
> folkekirken til daglig som organist, og jeg kan fortælle dig, du tager
> fejl. Og Dikte, som bl.a. har arbejdet som folkekirkepræst, bakker mig
> heldigvis op.
Akkurat som du er misformeret, hvem der vælger melodi til salmerne?
Der er endda et biskoppeligt påbud..
Jeg har svært ved at se, hvad Dikte bakker op. En præst der ikke kan skrive
sætninger der er længere end tre bogstaver, kan ikke imponere mig temmelig
meget. Den slag indlæg er ubrugelige. Folkekirken har gjort et stort stykke
arbejde med at luge ud i alle de katolske udtryk, og det undrer mig ikke, at
en katolik mener anderledes.
Messe er et katolsk udtryk, og de fleste protestantiske præster tager
afstand fra det. Det er kun dem, der går rundt med en lille skabskatolik,
der mener anderledes.
Claus
| |
Kevin Borbye Edelvan~ (27-09-2007)
| Kommentar Fra : Kevin Borbye Edelvan~ |
Dato : 27-09-07 10:23 |
|
Claus Tersgov wrote:
> Akkurat som du er misformeret, hvem der vælger melodi til salmerne?
I praksis vælges der melodier til salmerne på den måde, jeg beskriver.
Det er korrekt, at man har udstukket nogle regler til den forsvindende
lille del af sognene, hvor folk kommer op at slås over den slags.
> Messe er et katolsk udtryk, og de fleste protestantiske præster tager
> afstand fra det.
Hvad er det for noget sludder! Folkekirkens hovedgudstjeneste hedder,
ligesom den katolske kirkes, "højmessen".
Luther nåede i sin tid at forordne to gudstjenesteritualer. Det første
kaldte han "Formulæ missæ", det andet "Deutsche Messe".
Du har altså en misopfattelse af ordet. Hverdagsgudstjenester i
folkekirken kaldes ganske rigtig ikke "messe", som vi gør i den katolske
kirke, men "gudstjeneste".
Ordet kollekt betyder samling, og bruges i dette tilfælde om bønnen. Det
står tydeligt på den side, du henviste til i salmebogen, nemlig side 979:
"Som indledningskollekt læses én af de anførte kollekter." Det er
bønnerne, som du kan se på de følgenede sidder under "KOLLEKT". Efter
kollekterne kommer så læsningerne. På salmebogens side 794 kan du se
ritualet for højmessen, det sted, hvor indledningskollekten bedes under
punkt 5. Først derefter skifter man til højmessens anden del: II ORDET.
Dér kommer læsningerne. Du kan spørge enhver præst om, hvad
indledningskollekt er, og de vil svare samstemmende.
Mvh
Kevin Borbye Edelvang
| |
Andreas Falck (27-09-2007)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 27-09-07 16:06 |
|
Claus Tersgov skrev i 46fb1633$0$90267$14726298@news.sunsite.dk:
> En præst der ikke kan
> skrive sætninger der er længere end tre bogstaver,
Hun har da en akademisk universitetsuddannelse, så hvordan kan du klandre
hende? Hun er jo dog trods alt uddannet teolog og har/har haft en ansættelse
som præst i Den Danske Folkekirke.
Men det er jo efterhånden symptomatisk for dig: alle der ikke er enig med
dig er uvidende fjolser.
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside
| |
Martin M. Pedersen (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Martin M. Pedersen |
Dato : 26-09-07 11:44 |
|
Claus Tersgov wrote:
> "Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev
>
>> GT er jo en del af biblen skrevet af jøder om deres oprindelse og
>> historie.
>> Jeg har ikke lige tekstrækkerne liggende ved mig, så jeg kan ikke komme
>> med et præcist tal, men præsterne læser jo meget sjældent op af den del af
>> biblen i kirkerne.
>>
>> Hvilke dele af GT gælder for kristne ? Tror ægte kristne på hele GT ?
>> Hvis nej, hvilke dele skal ikke læses bogstavligt ifølge den danske
>> folkekirke ?
>
> Jeg må undre mig over, hvordan du kan udtale dig om, hvad præsterne læser i
> kirkene, når du er ateist?
>
> Mener du virkeligt, at du er kompetent til at udtale om kirker og præster,
> når du ikke kommer i kirkene?
Hvorfor tror du at jeg ikke kommer i kirkerne ? Er det nu forbudt for
ateister ?
/Martin
| |
Andreas Falck (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 26-09-07 13:18 |
|
Martin M. Pedersen skrev i 46fa3811$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
[ ... 9
> Hvorfor tror du at jeg ikke kommer i kirkerne ? Er det nu forbudt for
> ateister ?
Tja, jeg går da ud fra at du var med i kirken til din barnedåb. Og jeg
regner da også med at du har tænkt dig at ville være med i kirken den dag du
skal konfirmeres
Senere følger så bryllup og begravelse LOL
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside
| |
Claus Tersgov (27-09-2007)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 27-09-07 03:35 |
|
"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev
> Hvorfor tror du at jeg ikke kommer i kirkerne ? Er det nu forbudt for
> ateister ?
Nej, og faktisk kunne I kun have godt af det.
Men set i lyset af det, du skriver i andre indlæg, så er det da svært at tro
anderledes. At du så samtidig skriver noget der er i dikte modstrid med
fakta, så efterlader du det indtryk, at du ikke kommer ret tit i kirken.
I øvrigt kan man da undre sig over, hvad en erklæret ateist vil i en kirke,
er det ikke lidt selvmodsigende?
Claus
| |
Martin Andersen (27-09-2007)
| Kommentar Fra : Martin Andersen |
Dato : 27-09-07 18:05 |
|
Claus Tersgov wrote:
> "Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev
>
>> Hvorfor tror du at jeg ikke kommer i kirkerne ? Er det nu forbudt for
>> ateister ?
>
> Nej, og faktisk kunne I kun have godt af det.
>
> Men set i lyset af det, du skriver i andre indlæg, så er det da svært at tro
> anderledes. At du så samtidig skriver noget der er i dikte modstrid med
> fakta, så efterlader du det indtryk, at du ikke kommer ret tit i kirken.
>
Set i lyset af din korrespondance med Benedikte og Kevin kunne det tyde på at
man med rette kunne sige det somme om dig. Hvad er din undskyldning når nu du
ikke er ateist?
> I øvrigt kan man da undre sig over, hvad en erklæret ateist vil i en kirke,
> er det ikke lidt selvmodsigende?
>
Hvad laver kristne i en kirke?
> Claus
>
>
| |
Harald Mossige (27-09-2007)
| Kommentar Fra : Harald Mossige |
Dato : 27-09-07 18:25 |
|
Martin Andersen wrote:
> Claus Tersgov wrote:
>> "Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev
>>
>>> Hvorfor tror du at jeg ikke kommer i kirkerne ? Er det nu forbudt for
>>> ateister ?
>>
>> Nej, og faktisk kunne I kun have godt af det.
>>
>> Men set i lyset af det, du skriver i andre indlæg, så er det da svært
>> at tro anderledes. At du så samtidig skriver noget der er i dikte
>> modstrid med fakta, så efterlader du det indtryk, at du ikke kommer
>> ret tit i kirken.
>>
> Set i lyset af din korrespondance med Benedikte og Kevin kunne det tyde
> på at man med rette kunne sige det somme om dig. Hvad er din
> undskyldning når nu du ikke er ateist?
>
>> I øvrigt kan man da undre sig over, hvad en erklæret ateist vil i en
>> kirke, er det ikke lidt selvmodsigende?
>>
> Hvad laver kristne i en kirke?
Siden det heter: "gudsteneste", betyr det, språklig sett, at man tener
gud, - hvilket virker meningsløst, logisk og språklig sett.
Jeg ser frem til et intelegent svar jeg også.
HM
| |
Andreas Falck (27-09-2007)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 27-09-07 20:14 |
|
Harald Mossige skrev i 46fbe6a5$0$3221$8404b019@news.wineasy.se:
[ ... ]
> Siden det heter: "gudsteneste", betyr det, språklig sett, at man tener
> gud, - hvilket virker meningsløst, logisk og språklig sett.
>
> Jeg ser frem til et intelegent svar jeg også.
Der foregår ikke nogen *tenester* i danske kirker.
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside
| |
Lyrik (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Lyrik |
Dato : 26-09-07 21:56 |
|
On Wed, 26 Sep 2007 14:18:25 +0200, Andreas Falck
<dewnull@tiscali.invalid> wrote:
> Martin M. Pedersen skrev i 46fa3811$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
> [ ... 9
>> Hvorfor tror du at jeg ikke kommer i kirkerne ? Er det nu forbudt for
>> ateister ?
>
> Tja, jeg går da ud fra at du var med i kirken til din barnedåb. Og jeg
> regner da også med at du har tænkt dig at ville være med i kirken den
> dag du skal konfirmeres
>
> Senere følger så bryllup og begravelse LOL
> .......
Det er da ikke noget at grine af! Så har han jo også overværet hele det
samfundsrelevante program. The rest is silence..
--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk
| |
Andreas Falck (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 26-09-07 23:14 |
|
"Lyrik @heaven.dk>" <"lyrik<fjern> skrev i en meddelelse
news .ty94ftzu45a82o@lyriks-computer.local...
> The rest is silence..
Skulle du ikke have skrevet:
"Then rest in silence"?
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside
| |
|
|