"Anders Peter Johnsen" skrev
Sent: Monday, September 17, 2007 CET 17:56, GMT 15:56
news:46eea3a6$0$25464$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
[ ... file 6962 ... ]
> > Det er selvfølgelig aldrig rart, når såkaldte idoler (heriblandt Luther)
> > krakelerer.
>
> Nej, det BURDE det jo så sandelig ikke være, men alligevel er der nu
> desværre nok - hvis man som så vidt ellers mulig samvittighedsfuld kristen
> skal være tilbørligt selvkritisk - visse latente "jantelovsmekanismer" på
> spil, når man fra den ene ekstrem (nemlig at sætte GT-personer op på en
> utilnærmelig piedestal som "UFEJLBARLIGT hellige") på sørgelig vis
> lynhurtigt ryger over i den modsatte ekstrem ved anklagende at hykle sig
> selv bedre end dem (fuldstændig ligesom nå folk svælger i negativ sladder
> om diverse moderne berømtheder, i øvrigt):
>
> Lige det sidste er måske heller ikke helt så pokkers heldigt, når man
> betænker dèn reference, der sjovt nok i det /kanoniserede/ Nytestamentlige
> Judasbrevs vers 9 (der er jo kun eet kapitel i dette NT-skrift!)
> forekommer angående et /apokryft/ jødisk skrift (dvs. at det angiveligt
> slet ikke optræder i den traditionelle, "etablerede" Tanakh, som
> nogenlunde svarer til vor GT) , skildrende en direkte - om end dog her kun
> "midlertidig" og verbal? - strid mellem dèn Ærkeengel Mikael, som du jo
> refererer til i din signatur ...
Se evt. kommentar nederst i dette indlæg under markøren *1.
> ... og Satan over Moses' afsjælede legeme:
>
> Umiddelbart lader det nemlig til at Satan - vanen tro, havde jeg nær
> sagt? - fungerer i en slags "anklager"-rolle, som vi blandt andet kender
> det fra Jobs Bog og Jesu Fristelse (hvilket angiveligt også har lagt navn
> til netop dèn "Djævelens Advokat"-rolle, een given højlært og toptrænet
> teolog udpeges til pligtmæssigt at påtage sig i forbindelse med katolske
> kanoniseringsprocesser?), mens Mikael her optræder som en slags
> "forsvarer" imod den af Satan fremsatte spot og bagtalelse. (Ordet
> "diabolos" - "djævel" - på græsk betyder nemlig lige netop "bagtaler",
> hvilket man måske nok som kristen bør besinde sig på...uden dog heller af
> dèn grund selv ligefrem at begynde at bagtale andre!
)
>
> Det synes dermed at være en enormt svær balance mellem disse to ekstremer
> (altså en temmelig farligt overdreven "hellig-dyrkelse" af rent
> menneskelige - og dermed jo desværre klart fejlbarlige - GT-personer på
> den ene side og så en måske mere eller mindre deraf direkte fremkaldt
> barnligt-perfid, jantelovsbetinget underdog-kompleksfremkaldt nedgørelse
> med et således ligefrem uheldigt satanisk - storhedsvanvittigt? - islæt),
> der burde være idealet: Til at begynde med kunne man måske prøve at
> anlægge en helt oprigtigt næstekærlig RESPEKT, hvorved man jo altså ikke
> blot elsker disse personer fordi de nu engang spiller afgørende roller i
> "Gudshistorien", men lige netop OGSÅ anerkende dem som værende til tider
> aldeles fejlbarlige og endda måske ligefrem smådesperate mennesker ganske
> som os selv.
>
> (Jesus foreskriver os jo dertil lige præcis at bede Vor Fader oprigtigt om
> at forlade os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, ligesom vi -
> hvilket er mindst lige så vigtigt - skal bede for ikke at blive ledt ind i
> fristelse og lige netop deri ligger IMHO en bestemt ikke uvæsentlig, men
> tværtimod helt afgørende formulering af den grundliggende kristne
> broderkærlighed, eller "solidaritet" om man måske vil, nemlig at man
> virkelig bør tilstræbe sig at /elske/ - og ikke bare repressivt-opprortunt
> "tåle" - hinanden på godt OG ondt...)
samt ...
Sent: Monday, September 17, 2007 23:08, GMT 21:08
news:46eeece1$0$17770$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
[ ... file 6962 ... ]
> > (Jeg har gennemlæst dit lange indlæg.)
>
> Hjerteligt tak for dèt, og jeg skal deril stærkt beklage at det bestemt
> ikke kan have været særligt let at knokle sig igennem, da der - foruden de
> mange indskudte sætninger (og dètte er i sig selv endnu een!) - hist og
> her mangler et par ord grundet undertegnedes muligvis ret studentikost
> anstrengende entusiastiske overivrighed...
>
>
>
> Jeg har jo som "specialesumpende evighedsstudent" med et stadigt - på
> tredje år? - igangværende Historie-afgangsprojekt om "Luthers
> To-regimentelære" hovedet dybt begravet i selvsamme reformator, og jeg
> skal nok vare mig ganske afsindigt for mine egne temmeligt udstrakte
> sympatier, især på det direkte subjektive, kristendogmatiske
> trosoverbevisningsområde, hvorfor jeg synes at det virkelig er værd OGSÅ
> at beskæftige sig lidt med de mere negative og uheldige aspekter af ham,
> så det hele ikke bare ender i ensidig kvalmagtig protestant-idylliseret
> "den GODE Luther imod de ONDE Katolikker"-heltekvad & eventyr, hvis du
> forstår...
Jeg forstår ...
> Det helt drilske ved Luther synes nemlig at være, at han i dèn grad
> spillede på Johannesåbenbarings-retorik, ...
Nå, dén side af Luther har jeg slet intet kendskab til, men meget ofte
*misbruges* Åbenbaringen-til-Johannes til "selvforsvar" - eller rettere
sagt: - til selvretfærdiggørelse, apropos sekten Jehovas Vidner.
> ... så man af og til kan blive i tvivl om,
> hvorvidt han mon egentlig (og dèt ved foruden han selv vel kun Gud!)
> betragtede sig selv som en slags "apokalyptisk aktør", når han f.eks.
> ganske direkte tilskrev Paven rollen som Antikrist og lignede Rom med
> Babylon:
> Imidlertid hævder han nemlig mig bekendt _intet_ sted DIREKTE i sit ellers
> nærmest uhyggeligt omfangsrige, bevarede forfatterskab nogen sådan
> para-pseudo-messiansk "rolle", men han synes dog alligevel i dèn grad at
> lægge INDIREKTE op til en sådan selvopfattelse...
>
> Med min egen personhistorie angående Åbenbaringsvanvid - som jeg måske
> således mere eller mindre ubevidst "læser ind i ham"? - in mente, så er
> det kritiske spørgsmål vel om manden dybest set enten var skingrende
> latentpsykotisk lige siden dét sandsynlige nervesammenbrud, der i
> forbindelse med det idag historiske tordenvejr ved landsbyen Stotternheim
> i det Herrens År 1505 drev ham i kloster, eller om han tværtimod ganske
> nøgternt og rationelt i kraft af sin dengang ganske fine, akademiske
> "middelklasse"-baggrund opnået ved et ganske betragteligt intellekt og
> given den helt oplagte og rigtige "kristne sag" som munk, præst,
> sjælesørger og akademisk professor var en helt afsindigt dygtig "indfølt
> retoriker", vel at mærke nok med egne dybt krænket religiøs
> retfærdighedsfølelser og deraf afledt "hellig harme" på spil, og som i dèn
> henseende "kørte den lige til grænsen - men SÅ heller ikke længere"?
>
> Eet eller andet sted belyses dèn "forståelse" man ellers måtte bilde sig
> ind at have af manden - eller for den sags skyld: Blot noget som helst
> andet medmenneske? - jo lige netop kraftigst dèr, hvor man bare IKKE
> automatisk forstår ham eller vedkommende - såsom i det ovenomtalte stærkt
> antisemitiske skrift.
>
> Desværre må jeg - ikke for totalt utilbørligt at "sammenligne" de to, som
> snarere for at kunne stille en egentlig plausibel "årsagsforklaring"op som
> "egen arbejdshypotese" - befrygte at den ellers ganske ærværdige og
> velbelæste Bibel-doktor Luther har fået Jesu Lignelse i Lukasevangeliets
> 19:11-27 ganske gebrækkeligt galt i halsen: ...
Se evt. kommentar nederst i dette indlæg under markøren *2.
> ...For lige netop i Luk 19:27 taler
> dèn Jesus, som ellers bemærkelsesværdigt nok siden skulle advare Sin
> overivrige førstediscipel Simon Peter på det allerkraftigste imod lige
> netop sværd, nemlig lige præcis om at "hugge ned" på en i undertegnedes
> nutidige øjne nærmest helt grotesk "Muhammedaner-militantagtig måde"...
>
> Der KAN muligvis være en - dybt tragisk! - sammenhæng, idet Jesus her
> måske så at sige angiveligt taler "i dramatisk indlevet rolle" som snart
> sagt en anden dygtig skuespiller ved at gengive denne strenge og
> straffende "tilbagevendte konge" i en grad, så man desværre vilkårligt
> hurtigt læser Ham Selv ind som identisk dermed?
>
> Eller Luther i hvert fald gjorde?
>
> Og dèt uheldigvis med denne ellers umiddelbart uklædige "militans" til
> følge i sin fortolkning?
>
> (Tænk nu, hvis Jesus rent faktisk var ætsende sarkastisk og denne lignelse
> kunne tolkes radikalt anderledes som en slags spydig satire over samtidens
> strenge, absolutte GudsRETFÆRDIGHEDSopfattelse, men Luther og andre
> desværre misforstået måtte have taget den for "pålydende", om man vil, som
> en slags "Jesu Profetiske Selvudsagn" i eventuel Dommedagsforbindelse? For
> denne hypotese taler muligvis at denne "konge" - i mulig modsætning til
> Gudfader Skaberen? - "tager ud, hvad han ikke har sat ind, og høster, hvad
> han ikke har sået", samt ligefrem tilskynder til noget så
> passivt-tilbagelænet og moralsk tvivlsomt som simpel småspekulativ
> kapitaldeponering i form at rentegivende bankindlån, der lige netop
> indtjenes ved bankens/rentetagning/ af udlån til skyldnere!??? Der synes i
> alle fald at være noget, der ikke helt stemmer, hvis denne - bestemt ikke
> på nogen måde særligt kristenydmyge? - "konge" således skulle være
> identisk med Jesus Selv, IMHO...Jeg vil i alle fald tillade mig at
> betvivle dèn udlægning...)
Tak for dine indlæg, Anders ...
Den svære kunst er vel nok at *bevare* troen - eller måske rettere sagt: -
TILLIDEN til Jesus, når idolerne styrter i grus. (Det har for eksempel mange
forhenværende Jehovas Vidner måtte prøve).
*1:
Mht. din bemærkning, som lød:
> ... dèn Ærkeengel Mikael, som du jo
> refererer til i din signatur ...
Dette har vi tidligere (for år tilbage) drøftet. Se evt. ...
0024 news:IEAn9.74008$Qk5.3161998@news010.worldonline.dk
Jeg kendte dengang ikke Jesus personligt, men da jeg var i en dyb
livstruende krise (med dæmonisk aktivitet osv.) kom dette væsen mig til
hjælp (i al min afmagt). Og da jeg erfarede (ved selvsyn), at han var
stærkere end djævelen og endvidere behandlede mig godt, fattede jeg *tillid*
til ham. Og det har fulgt mig sidenhen igennem henved 28 år.
Betydningen af hans navn (ordet Mikael) forstod jeg dengang ikke, da jeg
ikke kendte Bibelens ord så godt, men sidenhen indså jeg, hvem han - bibelsk
set - er.
Om dette væsen er identisk med det, vi i moderne tale forstår med
begrebet ET, Aliens, en udenjordisk civilisation, véd jeg faktisk ikke. Men
noget kunne godt tyde på det.
Dette "idol", som er underkastet Jesu autoritet, er - for øvrigt - aldrig
krakeleret, måske netop fordi han/de kender deres plads (Åb. 19,10) ...
Compare with ...
Sent: Friday, August 10, 2007 CET 15:12, GMT 13:12
Subject: Jesus åbenbarer sig i drømme
6885 news:evZui.35$IG5.12@news.get2net.dk
>
> 'Church of Love' ...
>
> De havde alle til fælles, at de taler det ældgamle sprog farsi. De
> fleste stammer fra det mellemøstlige land Iran, ...
>
>
> Livshistorier
> ...
> Her fik den ene efter den anden lov til at fortælle SIN historie. En
> beretning om, hvordan de var vokset op i en muslimsk familie, og hvordan
> de var blevet kristne.
>
> I flere af beretningerne går det igen, at det var en drøm, der satte
> gang i vandringen mod den kristne tro. Jesus talte direkte til dem i en
> drøm så virkelig, at de ikke var i tvivl om, at deres liv måtte tage en
> ændring.
Jeg havde - for øvrigt - en sjov oplevelse forleden dag (lidt i relation til
dette):
Same syntax-interrupt as ...
6954 news
NEi.7$Nr3.4@news.get2net.dk
>
> CET 09:46
> - "Come with me."
>
> CET 09:47
> - "I wanna show you something."
Jeg kom gående hen ad vejen forbi en børnehave/vuggestue. En ganske lille
pige på blot henved 4-5 år stod ved sin lillesøsters (eller lillebrors)
barnevogn. Og det lille barn i vognen, skønt det endnu ikke kunne gå, var
sig så *bevidst* om sin tilværelse, at vedkommende sagde hej til mig, vel
vidende at jeg var en helt tredje person, forskellig fra storesøsteren og
høn selv.
Intet usædvanligt i dette hvis det ikke lige var fordi, at jeg tilskrev
oplevelsen en symbolsk betydning pga. (see file 6954).
Input memory from ...
0294 news:Zli3a.86974$Hl6.8002460@news010.worldonline.dk
>
> Menneskeheden havde overlevet sin "vuggedød". ...
[ ... ]
> ... og nu (The Year 2304) står Menneskeheden som en brud på sin
> bryllupsdag (The Wedding).
Den tredje person skal ses (og tolkes) i lyset af ...
6695 news:hW3hi.12$Kc6.11@news.get2net.dk
>
> ET gør sig altså muligvis mange tanker angående den dersens
> Designer-of-the-Univers (ifølge Bibelen) ...
>
> Idet de ligesom vi - i hvert fald nogle af os - har *indset*, at der -
> videnskablig set - er noget mystisk, noget uforklarligt (nærmest en gåde)
> omkring de faktuelle forhold angående Universets oprindelse; noget der
> bare ikke kan lade sig gøre, men som dog er til!
Udlægningen er altså følgende:
Skønt Menneskeheden endnu ikke er kommet ud af sin "vugge" og er som det
lille barn i barnevognen, har det dog allerede opnået så meget viden (og
forstand), at det kan fatte, at det dels har en storesøster (ET), som ikke
længere er afhængig (og fastlåst) i sin vugge, samt en *Skaber* ...
Sjov måde at tænke på, denne Storesøster har (apropos CET 09:46-7).
Dét må I da indrømme, også alle Jer muslimer!
Tænk Jer:
En lille søskendefolk (einem *Family*), som sammen iagttager
The-Designer-of-the-Universe ...
-
*2:
Mht. din bemærkning, som lød:
> ... Luther har fået Jesu Lignelse i Lukasevangeliets
> 19:11-27 ganske gebrækkeligt galt i halsen: ...
Skriften skal bedømmes i sin *helhed*.
Når Jesus således ét sted siger:
Gør mod andre mennesker sådan,
som I vil, at de skal gøre mod jer!
(Luk. 6,31)
.... da kan det under ingen omstændigheder forenes med ...
Luthers råd:
4. Man skal under trussel om dødsstraf ...
eller ...
Sura 9 (Omvendelse) vers 5
... skal I dræbe dem ...
Luk. 19,11-27 er en *lignelse* (se vers 11), og skal forstås (og tolkes) i
denne sammenhæng.
Dog kan ordene fra Luk. 19,27 godt på Dommedag° få en *praktisk* betydning,
forstået på den måde, at onde mennesker; altså massemordere såsom Hitler,
Stalin osv. vil blive straffet. Ikke pga. hvem de er men udelukkende fordi
dét, de har gjort...
ET-Break:
(2007-09-18, Tuesday, CET 11:59, GMT 09:59)
- "Vous comprenez ?"
<
Heysan, mon friend ...
.... er forkert, jævnfør Matt. 25,31 (Verdensdommen).
Sammenlign for øvrigt med Rom. 13,3-4.
At de bliver straffet (disse massemordere)...
CET 12:10
- "Dét skal vi nok sørge for!"
Tres bja, mon amis ...
Og det er heri *forskellen* er. Luther og Muhammed vil forfølge andre
mennesker blot fordi de har en anderledes religiøs opfattelse (end dem
selv), hvorimod en retfærdig straf nødvendigvis må bero på, at man vitterlig
har gjort sin næste ondt (*juridisk* set).
Interrupt from ...
Newsgroups: News:no.kultur.folklore.ufo
Sent: Monday, September 17, 2007 CET 11:47, GMT 09:47
Subject: Stephen Hawking - Vi bør holde lav profil ang. kontakt med aliens
6960 news:N2sHi.26$Mo2.15@news.get2net.dk
>
> Flere videnskabsmænd mener, at vi
> bør tøve med kontakt med fremmede.
>
> Stephen Hawking ved Cambridge er
> en af verdens ledende kosmologer.
>
> (Hawking:)
> Jeg tror, at det ville blive
> en katastrofe.
>
> De rumvæsener vil sandsynligvis
> være mere avancerede end os.
>
> Når avancerede kulturer har mødt
> primitive kulturer på vores planet -
>
> - er det heller ikke gået så godt,
> og da var de at samme race.
>
> Jeg mener,
> at vi bør holde lav profil.
Jo mere jeg studerer dem, desto mer' indser mig, at de faktisk er ret
*civiliserede*...
CET 12:22
- "Det glæder mig (at høre)."
Langt mere civiliserede (*retfærdige*) end hvad jeg har mødt her på
planeten.
Og Enok *vandrede* med Gud...
CET 12:26
- Read my words!"
Hmm ...
Input memory:
6958 news:RGbHi.52$n_5.28@news.get2net.dk
>
> Da jeg sad og læste ...
[ ... ]
> ... 1543 ... udgav Luther skriftet "Om jøderne og deres løgne".
[ ... ]
> ... kunne jeg ikke la' være med at sige følgende:
>
> Dérfor er Luther *vraget*...
>
> (Og blev da afbrudt af et ... )
>
> ET-Break:
> (2007-09-16, Sunday, day no 259, CET 16:30, GMT 14:30)
> - "Netop."
>
> Interessant udtalelse, ET. Og det glæder mig ...
>
>
> Det lyder jo nærmest som Bin Laden (disse antisemitiske Lutherske ord)...
>
> CET 16:50
> - "Jo."
>
> Hmm ...
>
> Gad i grunden vide, *hvad* du tænkte, da du så Home erectus på savannen;
> den ultimative overlever og dog samtidig en kannibal, apropos Kain ?
>
> Kan der komme noget godt her-ud-af ?
>
> Einem Braut ?...
Betyder: En brud ?
Means: A Bride ?
> CET 17:08
> - "Måske."
Compare with ...
(ang. Jesu Genkomst)
Da skal to mænd være sammen på
marken; den ene tages med, og den
anden lades tilbage.
To kvinder skal male på samme
kværn; den ene tages med, den an-
den lades tilbage.
(Matt. 24,40-41)
-
Last file-OUTPUT:
6964 news:8RNHi.22$M%3.6@news.get2net.dk
Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Old Info: 6562 news:Nz%2i.95$7J5.39@news.get2net.dk
(use
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or
http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
Info: 6813 news:VfEri.24$hD6.4@news.get2net.dk File-number: 6965