"Ib Baagøe" <ib-baagoeSNABELprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:46ea0b09$0$2462$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Anders Peter Johnsen" skrev i en meddelelse:
>
>> Her kommer desuden en yderst vigtig faktor også ind, nemlig da om noget
>> selve Kristentroen: Dèn tilsiger netop tværtimod tvivlsomt tvivlrådige
>> kristenfolk som undertegnede at Jesus faktisk - i hvert set ud fra
>> datidens kontemporære retspraksis - BLEV hørt retmæssigt ad i (mindst!)
>> et par omgange, men i Sin latent "stædige" (selv?)overbevisning begik en
>> slags "suicide by cop"-manøvre ved selv at lade Sig henrette som simpel
>> forbryder - motivmæssigt muligvis som en slags strålende "pædagogisk
>> eksempel" på dèn grundliggende uretfærdighed, Han jo altså netop også ret
>> radikalt prædikede at "DENNE Verden giver"...
>
> Ja, Jesus havde jo besluttet at køre sit radikale budskab så langt ud,
> at det nødvendigvis måtte ende galt. Hvis han var krøbet i et musehul
> til sidst, var hele hans projekt med at grundlægge en ny verdensreligion
> faldet på gulvet.
Netop.
> Og som du skriver, er henrettelsen afgørende for kristentroen. For
> Jesus ved, at netop gennem denne happening, hvor ordet og sandheden
> bliver konfronteret med samfundsmagtens og pøbelens vold, bliver det
> bevist én gang for alle, at vold ikke formår andet end at destruere liv,
> ikke at kvæle nye tanker. Tvært imod: selvofferet virker som reklame.
> (Jo, metoden har været anvendt før: Sokrates - og mange gange siden).
Javel.
> Et andet spørgsmål (som de måske får klarlagt i Kenya
er, om Jesus
> i det hele taget omkom under denne henrettelse? En gruppe retsmedicinere
> har analyseret kroppens reaktioner under en standard korsfæstelse, sådan
> som den praktiseredes af romerne. Og har skønnet, at det varer et sted
> mellem 2 og 12 timer, inden hjertet sætter ud, alt efter delinkventens
> alder og kondition. (Jesus var først i 30'erne og sikkert i super god form
> efter alle sine vandringer).
> Smerterne og trækket i nervebundterne får kroppen til at producere en
> mængde endomorfin, der indtræder bevidstløshed, og blodtrykket falder
> til en lav værdi, hvorved blødninger fra sårene reduceres stærkt.
> Disse overlevelsesreaktioner kendes fra trafikulykker.
Du mangler at tage højde for den forudgående piskning: Nok overdriver Mel
Gibson sandsynligvis i sin berømte nylige passionsfilmatisering, men en hård
piskning (også med relativt "almindelige" piske, om man så i sammenhængen må
tillade sig at sige!) kan faktisk i sig selv sætte kroppen i ganske
kraftigt, ja ligefrem livsfarligt chok. Eet af argumenterne for det berømte
Torinoklædes ægthed er såmænd også at man kan se spor efter at der har være
brugt en bestemt - og så vidt ellers vides gennem arkæologien faktisk helt
autentisk - romersk form for "nihalet kat" med små metalkugler for enden af
hver piskesnert.
> Ifølge beretningen blev han jo pillet ned fra korset og lagt i en
> klippehule
> om natten af sine venner, højst 12 timer efter ophængningen på korset.
> Helt sikkert bevidstløs og med umærkelig hjerteaktivitet, men ikke
> nødvendigvis død. Og når de kunne vælte et klippestykke for indgangen
> til begravelseshulen, kunne de vel også vælte det væk igen og gemme
> og pleje ham, indtil han var på benene. At man kan møde ham på gaden
> 40 dage senere, men stadig med ar efter sårene, lyder da ret sandsynligt.
> En antropolog har fundet en isoleret folkegruppe i Himalaya, der hævder
> at have givet husly til Jesus efter hans korsfæstelse, og som faktisk er
> påvirket af hans tanker, selvom de bor langt fra det kristne område af
> verden.
>
> Er ovenstående fri fantasi? Tja, svært at vide, men er den sædvanlige
> historie med himmelfarten mere sandsynlig?
> For mig gør det ingen forskel. Jesus har gjort vores ende af kloden
> til et bedre sted at leve på - det er det afgørende i sagen. Derfor er
> jeg tilhænger af ham.
Jeg mener nu blot at det er svært at være egentlig kristen, hvis man
fraskriver noget så centralt som Jesu helt fysisk-bogstavelige Korsdød og
Genopstandelse: Det synes nemlig mere eller mindre at gøre Genopstandelsen
til eet stort (omend måske ubevidst) "bluffnummer", og det er muligvis også
for netop at undgå dette at der i evangelierne lægges vægt på, hvordan den
angiveligt allerede døde Jesus på Korset altså yderligere fik bughulen
punkteret af et romersk spyd, hvilket man altså - alle andre muligheder
derfor til trods - næppe ville overleve, især ikke oven på den øvrige
mishandling...
På dèn led mener jeg at det for så vidt er en nøjagtigt lige så sørgeligt
stor teologisk misforståelse og grundliggende mangel på fundamental
/kristentro/ respekt for Kristus som de pågældende "kristne" advokaters
mærkelige krav om "juridisk frikendelse", man omvendt gør sig skyldig i ved
helt at ville bortforklare Jesu Død medicinsk som alt muligt andet (f.eks.
en komatøs ellers skindød tilstand?) end egentlig og konkret fysisk død i
ordets allerbogstaveligste forstand...
--
Mvh
Anders Peter Johnsen