Lækkerier fra indvandrerbutikken
Fra : iSteen

Dato : 30-09-07 17:42

Hej
Jeg har for nyligt "opdaget" den lokale indvandrerbutik i byen.
Der er en masse spændende ting, vist hovedsagligt fra Tyrkiet.
Jeg har fået anbefalet at prøve noget, der vistnok er oliven der er
pureret - kan ikke lige huske navnet.
Hvad spises/bruges det til?
Andre spændende ting eller krydderier, jeg skal lede efter i butikken?

De skiveskårne og syltede jalapenos jeg købte samme sted, kan virkeligt
anbefales...

Fra : Peter Westh

Dato : 30-09-07 18:01

"iSteen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er en masse spændende ting, vist hovedsagligt fra Tyrkiet.
> Jeg har fået anbefalet at prøve noget, der vistnok er oliven der er

Tapenade. Det er nu fransk, ikke tyrkisk.

> Hvad spises/bruges det til?

På brød, meget lækkert.

> Andre spændende ting eller krydderier, jeg skal lede efter i butikken?

Uha, det er et stort spørgsmål. Ajvar, som de sikkert også har, er meget
lækkert. Gede- eller fårefeta. Hele arsenalet af tørrede bønner og
kornprodukter. Halva, hvis du har en sød tand.

/P

Fra : iSteen

Dato : 30-09-07 18:47

Peter Westh skrev:

> Halva, hvis du har en sød tand.

*Det* har jeg, så det vil jeg spørge om næste gang.
Er det kage?

Fra : Max

Dato : 30-09-07 18:55

Hej iSteen

> *Det* har jeg, så det vil jeg spørge om næste gang.

Så spørg også efter Baklava, det er kage og det er sødt.

--
Mvh Max

Fra : Cindy

Dato : 01-10-07 14:23

"Max" skrev i en meddelelse
> Hej iSteen

> Så spørg også efter Baklava, det er kage og det er sødt.

Jamen Baklava bør man næsten helst have serveret med tyrkisk kaffe i en
jugoslavisk restaurant. Møff hvor det smager. Det bør så indtages efter en
stor middag med spidstegt lam, syltede peberfrugter, friskbagt majsbrød, som
man brækker af, mens det endnu er varmt og masser af andet herligt tilbehør,
hvoriblandt ajvar ikke må mangle.

Cindy

Fra : iSteen

Dato : 01-10-07 17:19

Cindy <Engkabbeleje@Wiese.dk> wrote:

> hvoriblandt ajvar ikke må mangle.

Hm?
Kender jeg ikke. Til gengæld havde min lokale tyrker ikke tapanade,
citronpeber eller friske jalapenos, sidst jeg var der

Fra : Cindy

Dato : 01-10-07 17:37

"iSteen" skrev i en meddelelse

> Hm?
> Kender jeg ikke. Til gengæld havde min lokale tyrker ikke tapanade,
> citronpeber eller friske jalapenos, sidst jeg var der

Og nu vil du måske gerne vide, hvad Ajvar er? Hovedbestanddelene er
fnthakkede tomater og peberfrugter osse finthakkede. Og det skal være røde
peberfrugter, så massen når den bliver kogt, får en smuk rød farve. Der skal
selvfølgelig også salt og peber i, og finthakket rød chili efter smag. Der
skal muligvis et par andre krydderier i også. Men prøv at købe et glas
færdigt ajvar. Det smager ikke vanvittigt stærkt, passer godt til almindelig
dansk smag. Jeg har fx fået mixed grill i Jugoslavien, hvor man lagde en
lille skefuld ajvar på skiver af grillet mørbrad, koteletter, og pleskavica,
som er næsten som hekkebøf.

Det er bare nogle eksempler på, hvad man kan bruge Ajvar til.

Beklager, jeg ikke har en korrekt opskrift på det.

Hilsen Cindy

Fra : iSteen

Dato : 01-10-07 20:33

Cindy <Engkabbeleje@Wiese.dk> wrote:

> Og nu vil du måske gerne vide, hvad Ajvar er?

Jeps, og det fik jeg så at vide.
Tak for det gastronomiske tip, det vil jeg følge op hos den lokale,
næste gang jeg er der

Fra : Max

Dato : 01-10-07 17:45

Hej Cindy

> Jamen Baklava bør man næsten helst have serveret med tyrkisk kaffe i
> en jugoslavisk restaurant. Møff hvor det smager. Det bør så indtages

Du må gerne beholde det, det er en kende for sødt efter min smag.

--
Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 30-09-07 20:01

> *Det* har jeg, så det vil jeg spørge om næste gang.
> Er det kage?

Nærmere en slags konfekt - kan vel nærmest beskrives som en mellemting
mellem fudge og fransk nougat, men med en kraftig smag af Sesam. Det består
af sesampasta og sukker, og fås med forskellige smagstilsætninger - de mest
almindelige er pistacienødder, vanillie og kakao. Det fås i plastikdåser på
3-400 gram, eller pakket i folie. Enkelte steder har de en kæmpe blok halva
liggende, som de så skærer skiver af, men det er nu efterhånden mange år
siden jeg har set det solgt på den måde.

Hvis man kan lide det, er man solgt.

.... og nu har jeg lige googlet det, og fundet en side med en opskrift! Det
har jeg ellers ledt forgæves efter mange gange før. Det kal prøves!
http://www.aopy00.dsl.pipex.com/recipes/halva.shtml

Fra : -= JF =-

Dato : 30-09-07 21:05

Peter Westh skrev:

> liggende, som de så skærer skiver af, men det er nu efterhånden mange år
> siden jeg har set det solgt på den måde.

'Min' tyrker har dem liggende i nogle dyrt udseende, men temmeligt
billige, flotte gavedåser.
Han har dem også i nogle lidt mere 'folkelige' papæsker, og så har
han dem liggende i store åbne papkasser. Dem i papkasserne bærer
tydeligt præg af at være håndlavede og håndskårede. Store rustikke
klumper overdrysset med noget der ligner flormelis.

> Hvis man kan lide det, er man solgt.

Jeg har en sød tand - Men det her er sgu for meget!!
Det er li'så det hviner i tandhalsene )

Næh - Må jeg så be' om en go' gang fransk nougat!

> ... og nu har jeg lige googlet det, og fundet en side med en opskrift! Det
> har jeg ellers ledt forgæves efter mange gange før. Det kal prøves!
> [...]

Mvh. John

Fra : Max

Dato : 30-09-07 21:16

Hej

> Næh - Må jeg så be' om en go' gang fransk nougat!

Kan du lave det selv ?

--
Mvh Max

Fra : -= JF =-

Dato : 30-09-07 21:53

Max skrev:

> Kan du lave det selv ?

Hvis du lover ikke at sige det til nogen, kan jeg afsløre at jeg er lidt
af en køkkenmongol. Jeg kan de gængse ting som deller, steg, bøffer o.l.
- men når det bliver bare en smule rafineret må jeg melde pas og
overlade pladsen til lillemor Så jeg må nok melde pas til at lave min
egen franske nougat!

Jeg kan dog se at der findes mange opskrifter på fransk nougat, bl.a.
denne :
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7674&Jul&Fransk%20nougat

--
Mvh. John

Fra : Max

Dato : 30-09-07 22:13

Hej John

> pas og overlade pladsen til lillemor Så jeg må nok melde pas til
> at lave min egen franske nougat!

Pokkers også, jeg har prøvet at lave det flere gange med forskellige
opskrifter, men har aldrig ramt lige det der gør den franske nougat
så god som den er. Enten bliver det for hårdt eller også bliver det
for klistret. Så jeg havde håbet at finde en der kunne give mig
nogle varme staldtips. Jeg har forøvrigt hørt at selv for proffer kan
det være et problem at lave det, f.eks. skulle det være meget svært
at lave det i regnvejr.

--
Mvh Max

Fra : iSteen

Dato : 02-10-07 15:37

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> Tapenade. Det er nu fransk, ikke tyrkisk.

Fandt det...i Føtex gudhjælpemig!
En italiensk specialitet stod der på glasset.
Nu er det så prøvet, og jeg kan kun sige, at det ikke lige var noget for
mig

Fra : Max

Dato : 30-09-07 18:23

Hej

> Andre spændende ting eller krydderier, jeg skal lede efter i butikken?

Dadler, friske er lækre, de tørrede de har er en stor nyddelse i forhold
til de tørre hunde vi plejer at få til jul her i landet. Ligeledes er alle
slags
tørrede frugter ofte af en rigtig god kvalitet i disse forretninger. Deres
brød kan også være lækkert istedet for de frosne flutes man plejer at
bruge. Hvis du kan få en dåse sødet kondenseret mælk, så kog den
i en tre timer, så indeholder den det lækreste karamel man kan få.

--
Mvh Max

Fra : iSteen

Dato : 30-09-07 18:43

Max skrev:
> [...]
> bruge. Hvis du kan få en dåse sødet kondenseret mælk, så kog den
> i en tre timer, så indeholder den det lækreste karamel man kan få.

Den flinke dame gav mig nogle enorme dadler og nogle valnøddekerner med
hjem i en pose. Tag stenen og af dadlen, og pres en valnøddekerne ind i
stedet. Smager fremragende

Fra : Max

Dato : 30-09-07 18:53

Hej

> Den flinke dame gav mig nogle enorme dadler og nogle valnøddekerner
> med hjem i en pose. Tag stenen og af dadlen, og pres en valnøddekerne
> ind i stedet. Smager fremragende

Ja det er slik :)

--
Mvh Max

Fra : iSteen

Dato : 30-09-07 18:59

Max skrev:

> Hvis du kan få en dåse sødet kondenseret mælk, så kog den
> i en tre timer, så indeholder den det lækreste karamel man kan få.

Hm?
Lyder underligt, men det skal da prøves

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-09-07 19:14

"iSteen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har for nyligt "opdaget" den lokale indvandrerbutik i byen.

Jeg har frekventeret rigtigt mange "etniske" butikker. Mit indtryk er, at de
har en del specialiteter, der ikke findes i andre butikkers sortiment, men
at mange af deres varer findes i "normale" delikatesseforretninger.
Derudover er jeg ikke helt tryg ved deres ekstremt fint udseende frugt og
grønt. Frugter og grøntsager, der er så store og så flotte, er typisk drevet
frem uden smålig hensyntagen til regler vedr. sprøjtning. Det er mit eget,
subjektive indtryk, som jeg ikke kan dokumentere.

> Andre spændende ting eller krydderier, jeg skal lede efter i butikken?

Du har fået et par råd. Pas nu lidt på. Mange af specialiteterne er
importeret direkte fra Tyrkiet og lignende lande (uden samme
fødevarekontrol, som vi ellers kender den) uden om de officielle kanaler.
Har du allergikere i familien, skal du især passe på de søde sager fra de
etniske butikker.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : iSteen

Dato : 30-09-07 22:34

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Du har fået et par råd. Pas nu lidt på. Mange af specialiteterne er
> importeret direkte fra Tyrkiet og lignende lande (uden samme
> fødevarekontrol, som vi ellers kender den) uden om de officielle kanaler.

Det har du sikkert ret i, tror mange varer hentes hos Basar Vest i Århus