Et bagespørgsmål...
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 28-09-07 10:51

Davs i gruppen.

Jeg har været ude og købe mel, så nu skal der bages i det lille hjem.
Men:
Hvordan gør man med det der øko-speltmel, øko-kruska, øko-hvedemel og
ikke-øko-gær, hvis man vil langtidshæve dejen?
Jeg fik at vide i butikken at jeg skulle sætte kruska'en i blød og evt. give
den et bette opkog, hvilket er gjort. Snasket står nu til afkøling.
Jeg går ud fra at speltmelet blot skal tilsættes hvedemelet i forholdet
1/10, samt 1/10 kruska, og så hvedemel for resten af pengene, for at brødet
ikke skal blive for bastant.
Det var ihvertfald hvad jeg fik at vide i forretningen.

Men hvor meget gær (- alm. supermarkeds-version) skal man bruge til 1 kg.
melblanding med snaske-kernerne, og hvor lang tid skal det hele hæve?
I min opskrift står der 50 gram gær, men er det for meget eller for lidt,
når stadset skal langtidshæves?
Og hvordan får jeg en fin lysebrun og behageligt blød skorpe på brødet?
Jeg bryder mig ikke om knaseskorpe, det er ubehageligt at gumle på, synes
jeg.
(Har en knækket kindtand, jeg ikke tør udfordre...)
Det endelige resultat skulle gerne blive til to smågrove, lune franskbrød,
der kan RÅnydes med en ordentlig klat smeltende smør, og en kop varm 'kao
senere.

På forhånd tak for enhver hjælp.

Venlig hilsen

Aragorn. Bagemæssigt udfordret.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-09-07 15:52

Aragorn Elessar skrev:

> Jeg går ud fra at speltmelet blot skal tilsættes hvedemelet i
> forholdet 1/10, samt 1/10 kruska, og så hvedemel for resten af
> pengene, for at brødet ikke skal blive for bastant.

Jeg bager lisså gerne af 100% [hjemmegruttet] spelt som 100% hvede
(ligeledes hjemmegruttet), det bliver ikke spor bastant, men får
selvfølgelig en anden smag.

> Men hvor meget gær (- alm. supermarkeds-version) skal man bruge
> til 1 kg.

Vel en 10-20 g.

> hvor lang tid skal det hele hæve?

12-18 timer kan ikke gå helt galt.

Prøv evt. grydebrød med 50-100% spelt, idet du følger disse
anvisninger:
http://ulink.zone237.dk/2007/04/grydebrd.html

Det er meget let og bliver mægtig godt.

> Og hvordan får jeg en fin lysebrun og behageligt blød skorpe
> på brødet?

Så sku' du måske prøve med Pernilles Protesevenlige Boller. De er
ganske vist ikke langtidshævede, men er bløde og søde og lækre:
http://knoter.zone237.dk/2005/06/pernilles-protesevenlige-boller.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 28-09-07 17:26

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
>
> Så sku' du måske prøve med Pernilles Protesevenlige Boller. De er
> ganske vist ikke langtidshævede, men er bløde og søde og lækre:

Hej Klaus, og takker for video og opskrift.
Begge dele ser lækre ud, tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Aragorn.